Connect with us

Marknadsnyheter

Dometic förvärvar Igloo med en årlig omsättning överstigande 400 miljoner USD

Published

on

Den 17 september 2021 ingick Dometic ett avtal om att förvärva Igloo – en av världens ledande tillverkare av passiva kylboxar och drinkware.

summerING

  • Förvärvet av Igloo stärker väsentligen Dometics erbjudande och distributionsnätverk på den amerikanska friluftsmarknaden.
  • Dometic förvärvar Igloo för 677 miljoner USD, på kassa- och skuldfri basis.
  • Igloos nettoomsättning de senaste 12 månaderna1) var 401 miljoner USD (en tillväxt om 24%), med en EBITDA marginal om 10,1%.
  • Intäkts- och kostnadssynergier beräknas generera årliga förbättringar i EBITDA om omkring 50 miljoner USD, och realiseras inom fem år.
  • Transaktionen förväntas bidra positivt till Dometics resultat per aktie under 2022.
  • Transaktionen förväntas slutföras under fjärde kvartalet 2021, villkorat av myndighetsgodkännanden.
  • Med anledning av transaktionen bjuder Dometic in till en telefonkonferens idag kl 13.00.

 

Förvärvet av Igloo är ett väsentligt steg i Dometics strategi att fortsätta växa inom den attraktiva friluftsindustrin och skapar en stark bas för ytterligare tillväxt globalt.

”Jag är glad över att välkomna Igloo och dess anställda till Dometic. Förvärvet är i linje med vår strategi att positionera Dometic som ett mer konsumentdrivet, mindre cykliskt företag på den snabbväxande friluftsmarknaden. Nordamerika är den största marknaden för kylboxar och utomhusprodukter, och med Igloos starka varumärke, goda kundkännedom och lokala tillverkningsmöjligheter får vi de nödvändiga verktygen för att ytterligare öka vår försäljning och marginal. ” säger Juan Vargues, VD och koncernchef för Dometic.

”Igloo har visat stark försäljningstillväxt, tagit marknadsandelar och förbättrat marginalen under de senaste åren, vilket drivits av både kommersiella och operativa förbättringar. Aktiviteter för att främja ytterligare intäkts- och kostnadssynergier kommer att genomföras för att generera fortsatta förbättringar.” fortsätter Juan Vargues.

”Vår strategi för lönsam tillväxt bygger på en kombination av organisk och förvärvad tillväxt. Detta är vårt åttonde förvärv i år och vår pipeline av potentiella framtida förvärv är fortsatt stark.” säger Juan Vargues.

Beskrivning av igloo

Igloo är en global leverantör av passiva kylboxar och drinkware-produkter för friluftsmarknaden. Igloo grundades 1947 och är en av de ledande tillverkarna globalt med ett ikoniskt varumärke, ett brett produktsortiment och stark konsumentorientering. Med 92% av nettoomsättningen i USA och med produkter tillgängliga i mer än 90 000 butiker globalt, har Igloo också en egen snabbväxande B2C (Business to Consumer) försäljningskanal.

Tillverkningen sker främst i den egna fabriken i Texas vilket bidrar till kostnadsfördelar, flexibilitet och korta ledtider på den nordamerikanska marknaden. Igloo har sitt huvudkontor i Katy, Texas, och totalt ca 1100 anställda.

Igloos omsättning de senaste 12 månaderna1) var 401 miljoner USD (en tillväxt på 24%), med en EBITDA marginal på 10,1%.

”Jag är oerhört stolt över alla i vårt team som har arbetat så hårt med att bygga Igloo till ett ikoniskt amerikanskt märke”, säger Dave Allen, VD och koncernchef för Igloo Products Corp. ”Som en del av Dometic Group ser vi fram emot att kombinera våra resurser för att påskynda innovation och tillväxt globalt.”

Igloo ägs för närvarande av private equity-företaget ACON Investments, som förvärvade bolaget 2014.

Bakgrund och orsak till förvärvet 

Marknaden för kylboxar och drinkware är en växande marknad, drivet av en ökande friluftstrend världen över, och värd omkring 8 miljarder USD2). Igloo har en klart ledande position på denna marknad i USA. Kombinerat med Dometics globala närvaro och produktutbud av både aktiva och passiva kylboxar, drinkware och snabbt växande utbud av andra utomhusprodukter, förväntas förvärvet skapa en stark bas för att växa ytterligare inom friluftssegmentet. Det bidrar också till att Dometics försäljning blir mindre cyklisk, eftersom det breddar försäljningsexponeringen från ”high ticket discretionary spend” till ”low ticket discretionary spend””.

detaljer kring transaktionen

Enligt villkoren i avtalet kommer Dometic att förvärva Igloo för 677 miljoner USD, på kassa- och skuldfri basis. I tillägg innehåller avtalet en resultatbaserad komponent om maximalt 223 miljoner USD som är beroende av Igloos framtida EBITDA-utveckling.

Transaktionen förväntas bidra positivt till Dometics EBIT och vinst per aktie under 2022. Transaktionen förväntas generera försäljningssynergier på mer än 150 miljoner USD per år genom en förstärkt, kombinerad säljplattform, och kostnadssynergier, inklusive förbättring i leverantörskedjan och effektivare distribution, om 5 miljoner USD per år. Totalt förväntas synergierna leda till årliga förbättringar av EBITDA om omkring 50 miljoner USD, och realiseras inom fem år.

Förvärvet finansieras med interna medel. Påverkan på skuldsättningsgraden (nettoskuld / EBITDA) från transaktionen förväntas bli 1,3x. I slutet av juni 2021 uppgick Dometics nettoskuld / EBTIDA till 1,4x. Som tidigare kommunicerat är målet en skuldsättningsgrad på omkring 2,5x över en konjunkturcykel.

Transaktionen förväntas slutföras under fjärde kvartalet 2021, villkorat av myndighetsgodkännanden. Transaktionskostnaderna kommer att redovisas som jämförelsestörande poster och rapporteras under tredje kvartalet 2021. Igloo kommer att fortsätta att verka under sina befintliga varumärken och rapporteras som en del av Dometics segment Global.

1)Augusti 2020 – Juli 2021
2)Externa källor MarketsandMarkets and EMR

WEBCAST

Analytiker, investerare och journalister är välkomna att delta i en telefonkonferens den 17 september 2021 kl.13.00 (CEST), där Juan Vargues, VD och koncernchef, samt Stefan Fristedt, CFO, kommer att presentera transaktionen och svara på frågor. Vänligen ring in fem minuter innan konferensens början.

Sverige: +46 8 566 42703
UK: +44 333 300 9263
US: +1 646 722 4957

Länk till webcasten: https://onlinexperiences.com/Launch/QReg/ShowUUID=B0AF45E3-B6DA-4AF4-B736-4CC1F1ECA6F3

För ytterliggare information, vänligen kontakta: 

Rikard Tunedal, Head of Investor Relations
Phone: +46 73 056 97 35
Email: 
rikard.tunedal@dometic.com

Denna information är sådan information som Dometic Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 september 2021 kl. 08:00 CEST.

Detta pressmeddelande kan innehålla viss framåtriktad information. Sådan information är all information som inte avser historiska fakta eller omständigheter. Uttrycken ”tror”, ”anser”, ”bedömer”, ”förväntar sig”, ”förutser”, ”avser”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskattar”, ”kommer att”, ”borde”, ”skulle kunna”, ”eftersträvar” och ”kanske”, liksom negationer av dessa samt liknande uttryck, indikerar att det kan vara fråga om framåtriktad information. Den framåtriktade informationen i detta pressmeddelande är baserad på olika uppskattningar och antaganden vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Dometic anser att dessa antaganden var rimliga när de gjordes, är dessa antaganden till sin natur förenade med kända och okända risker, osäkerhetsfaktorer och andra viktiga faktorer som är svåra eller omöjliga att förutse och som ligger utanför Dometics kontroll. Sådana risker, osäkerheter och väsentliga faktorer kan medföra att de faktiska utfallen kan komma att avvika väsentligt från de resultat som uttryckligen eller underförstått anges i detta pressmeddelande genom framåtriktad information.

Om Dometic
Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet på områdena Mat & Dryck, Klimat, Energi & Styrning och Andra Applikationer. Dometic har verksamhet i Nord- och Sydamerika, EMEA samt Asien och Stillahavsområdet och erbjuder produkter som används i fritidsfordon, lastbilar och premiumbilar, i fritidsbåtar och arbetsbåtar samt inom en rad andra områden. Vår drivkraft är att skapa smarta och tillförlitliga produkter med enastående design. Vi säljer våra produkter i ett hundratal länder och vi har ett globalt nätverk av återförsäljare som servar aftermarket. Dometic har cirka 6 500 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på över 16,2 Mdr för år 2020 och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige.

Mer information om Dometic finns på: https://www.dometic.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.