Connect with us

Marknadsnyheter

Svenska grisar inspirerar internationellt

Published

on

Lugna grisar med knorren kvar, stora boxar med plats för bök i halmen. Den kanadensiska journalistdelegationen blev både imponerade och fascinerade vid mötet med svensk grisuppfödning. Tack vare en lång tradition av djuromsorg ses Sverige som en internationell förebild.

Frågan om djurvälfärd växer sig allt starkare i världen. I EU diskuteras frågan flitigt, men även på andra sidan Atlanten är djurvälfärdsfrågorna heta. Förra veckan var en kanadensisk delegation av lantbruksjournalister på plats på en grisgård i Äs utanför Västerås för att dokumentera och lära hur grisproduktionen går till i Sverige.

Delegationen fick flera överraskningar – framför allt att svenska grisar har knorren kvar, något som är mycket ovanligt. Att knorren är kvar vittnar om en sund miljö där grisarna är stimulerade med till exempel halm, att de har tillräckligt stor yta att röra sig på och att de har ett gott allmäntillstånd.

Journalisterna fascinerades också över storleken på boxarna och hur lugna grisarna var där de strosade omkring och bökade i halmen. I många länder är grisarna fixerade i minimala boxar, utan tillgång till sysselsättning som tillfredsställer de naturliga behoven.

— Våra besökare blev alldeles lyriska när de såg hur grisarna pysslade med halmen som vi strödde i boxarna. De hade aldrig sett något liknande, och det är ju sånt vi gör varje dag här i Sverige, berättar Jeanette Elander, som både är grisföretagare, verksamhetsansvarig för grisbranschorganisationen Sveriges Grisföretagare och näringspolitisk expert på LRF Kött.

På plats på grisgården mötte lantbruksjournalisterna också Torun Wallgren, forskare inom gris och grisproduktion vid SLU (Sveriges lantbruksuniversitet), och Axel Sannö, legitimerad veterinär, Gård och Djurhälsan och även han forskare vid SLU.

Under en hel dag fick delegationen lära sig om den svenska modellen att föda upp grisar, där knorren är kvar, där ytorna är stora och djuren är friska och lösgående.

Den svenska djurhållningen vinner i längden

Internationellt är Sverige ett litet grisland. Men när det kommer till djurskyddslagar och djurvälfärd är vi ett föregångsland.

— Vi har en lång tradition av god djurhållning i Sverige. Det handlar inte bara om att följa lagar, utan är ett förhållningssätt inom näringen. Vi vill ha en hållbar produktion och då är det friska sunda djur som gäller, menar Mattias Espert, ordförande för branschorganisationen Sveriges Grisföretagare och även han grisföretagare, med flera anläggningar i Skåne.

Men djuromsorg i världsklass är inte gratis. Svenska grisproducenter investerar stora summor i smittförebyggande arbete, större boxar till de lösgående grisarna, strö för sysselsättning, bra foder, och mycket mer. 

— Att producera griskött i Sverige är mycket dyrare än i andra länder med mindre strikta lagar och mindre fokus på djuromsorg. När vi gick med i EU och fick ökad internationell konkurrens förlorade vi drygt 25 procent av försäljningen, berättar Mattias Espert.

— Allt fler svenska konsumenter har fått upp ögonen för de svenska mervärdena och vill köpa svenskt kött. Marknadsandelen har ökat från ca 70 procent till drygt 84 procent de senaste fem åren, avslutar Mattias Espert.

Svensk marknadsandel sedan 2015:
2015: 69,6%
2016: 69,9%
2017: 72,9%
2018: 75,4%
2019: 76,4%
2020: 80,4%
2021 (jan-juni): 84,1%

Sverige importerar griskött främst från Tyskland, Danmark och Polen.

Statistik från Jordbruksverket via LRF:s statistikplattform https://www.lrf.se/om-lrf/organisation/branschavdelningar/lrf-kott/marknadsstatistik/statistikplattform-kott/

För mer information kontakta

Jeanette Elander, grisbonde, Sveriges Grisföretagare, LRF Kött
Tel: 072-143 22 30

Mattias Espert, ordförande Sveriges Grisföretagare, grisbonde
Tel: 070-658 12 21

 

Om Sveriges Grisföretagare

Sveriges grisföretagare är branschorganisationen för den svenska grisnäringen, den enda med bara grisbranschen i fokus. Vi arbetar för att främja utvecklingen, tillväxten och konkurrenskraften för branschen och den enskilda producenten. Det gör vi genom aktiv näringsbevakning, påverkansarbete, aktiviteter för att stärka grisköttets position på marknaden samt genom att erbjuda nätverk för kunskaps- och relationsskapande. Sveriges Grisföretagare är en fristående och opolitisk förening. Mer information på grisforetagarna.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

RISE investerar och köper utrustning och teknik från EmbeddedArt

Published

on

By

EmbeddedArt, i samarbete med Research Institutes of Sweden (RISE), presenterar idag ett innovativt forskningsprojekt. Arbetet syftar till att förbättra djurens välbefinnande och effektivisera jordbruksdriften genom avancerad teknik. 

​​​​​​Projektet, som startar i juni, sträcker sig över tre år och kombinerar expertis inom satellitteknologi och avancerad dataanalys. RISE investerar och köper utrustning från EmbeddedArt för 250 000 SEK i samband med projektstarten i juni 2024.

I detta arbete kommer RISE att utforska hur satellitbilddata kan användas för att mäta förändringar inom biologisk mångfald. Tekniken kommer att testas för att utröna om den kan detektera miljöförändringar på samma sätt som man idag kan mäta exempelvis övergödning. I förlängningen kan projektet ge ökad förståelse och kapacitet för att skapa mer hållbara jordbruksmiljöer.

EmbeddedArts helägda dotterbolag Spåra kommer att bidra med GPS-trackers utrustade med bland annat accelerometrar och teknologi som möjliggör för lantbrukare att ersätta fysiska stängsel med virtuella alternativ, vilket avsevärt reducerar både tid och kostnad för underhåll.

– Vi valde EmbeddedArt som partner eftersom de har lång erfarenhet att jobba med forskning och institutioner. De skräddarsyr en sensorplattform som möter våra specifika behov, säger Per Peez Nielsen, seniorforskare på RISE inom Etologi och Djurskydd och Sveriges ledande expert inom Virtuella Stängsel.”

– Beställningen från RISE och det kommande partnerskapet är en del av vårt åtagande att integrera högteknologiska lösningar inom jordbruket. Dels att förbättra djurens välbefinnande och men också att bidra till ett mer hållbart jordbruk, säger Jörgen Eberstein VD på Spåra. Det här beställningen från RISE är mycket glädjande och ger oss en stor möjlighet växa vidare i den här marknaden och samtidigt vara med att skapa en mer miljövänlig jordbrukssektor.

Lars Tegborg, Koncernchef
Telefon: +4670 982 29 41
E-post: lars.tegborg@embeddedart.se

EmbeddedArt är ett försvarsindustriföretag med verksamhet även inom Internet of Things (IoT) och elektroniksektorn. Kärnverksamheten omfattar utveckling och försäljning av avancerade produkter och system samt konsultverksamhet inom systemdesign, mekanik, elektronik och mjukvara. Bolaget engagerar sig i hela livscykeln för dessa system och produkter samt bedriver även konsultverksamhet inom systemdesign, mekanik, elektronik och mjukvara till tidsmässigt. Kunderna återfinns främst inom försvarsområdet men också inom elektronikindustrin i stort.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mattias Nordenberg tillträder som VD för VO2s dotterbolag Leeads AB

Published

on

By

Mattias Nordenberg tillträder som VD för VO2s dotterbolag Leeads efter en framgångsrik interimistisk period som tillförordnad VD för bolaget. Mattias Nordenbergs främsta uppgift är att fortsätta leda Leeads framgångar inom online samt öka tillväxttakten för bolagets strategiskt viktiga affärsområde DOOH.

Publiceringsdatum: Stockholm, 2 maj, 2024 – VO2 Cap Holding AB (publ)

Mattias Nordenberg, med 13 års erfarenhet inom Leeads, har en gedigen erfarenhet med många framgångsrika prestationer. Mattias har spelat en central roll i utvecklingen av Leeads, med fokus på försäljning inom digitala medier, DOOH och programmatisk handel. Mattias stora engagemang och kunskap, har varit av avgörande betydelse för bolagets framgångar och dess position som en ledande aktör inom branschen.

“Vi är inne i en spännande tid med stora möjligheter, inte minst inom DOOH, där vi växer och tar marknadsandelar och jag ser fram emot att ta Leeads till nästa nivå utifrån möjligheten att verka som bolagets VD. Jag är djupt engagerad i arbetet med våra kunder och ser fram emot att tillsammans med vårt fantastiska team fortsätta att driva tillväxt med fina resultat”, säger Mattias Nordenberg.

“Mattias har visat en enastående ledarskapsförmåga med en stark vision för företagets framtid. Jag är övertygad om att hans affärsmannaskap och entreprenörsdriv, med en djup kundförståelse, kommer att ta Leeads till fortsatta framgångar och tillväxt. Mattias var vårt förstahandsval i rekryteringen av ny VD och det är med glädje jag ser fram emot att Mattias verkställer Leeads offensiva tillväxtplan”, säger Bodil Ericsson Torp, VD VO2 och styrelseordförande Leeads AB.

Mattias Nordenberg, VD Leeads AB

För mer information:

Bodil Ericsson Torp, VD VO2 Cap Holding AB (publ)

Tel: +46 (0)76 610 20 10

E-mail: bodil.ericsson.torp@vo2cap.se

Mattias Nordenberg, VD Leeads AB

Tel: +46 (0)73 506 78 94

E-mail: mattias.nordenberg@leeads.com

Om Leeads AB

Leeads AB är en ledande aktör inom den digitala marknaden och erbjuder innovativa lösningar inom områden som digitala medier, utomhusreklam och programmatisk handel. Bolaget fokuserar på att leverera effektiva reklamlösningar till sina kunder och partners och strävar efter att vara en drivande kraft för innovation och utveckling inom branschen.

Mer information se: www.leeads.com

Om VO2                

VO2 Cap Holding AB (publ) är en kvalitetsförvärvare som förädlar och expanderar entreprenörsbolag inom media, marknadsföring och tech med tydlig värdepotential. För mer information se vo2cap.se. I koncernen ingår de helägda dotterföretagen Netric Sales AB netricsales.com, Leeads AB och Locads AB leeads.com, AdProfit AB adprofit.se, Livewrapped AB livewrapped.com, Borg Owilli AB borgowilli.se och Madington AB madington.com.

VO2 Cap Holding AB (publ) (559049-5254) är listat på Nasdaq First North Growth Market. Mer information finns på vo2cap.se. Bolagets Certified Adviser är Amudova AB, Box 5855, 102 40 Stockholm, tel: +46 (0)8-546 017 58, info@amudova.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

AVIAREPS firar 30-årsjubileum

Published

on

By

AVIAREPS som grundades i München 1994 har idag 69 kontor i 65 länder över hela världen och firar 30-årsjubileum denna månad

 

 

AVIAREPS firar 30-årsjubileum

AVIAREPS som grundades i München 1994 har idag 69 kontor i 65 länder över hela världen och firar 30-årsjubileum denna månad

Med ambitionen att hjälpa flygbolag och destinationer att utöka sin verksamhet grundades AVIAREPS av Michael Gaebler i april 1994 i München, Tyskland. 30 år senare har AVIAREPS utökat sitt nätverk till 69 kontor i 65 länder världen över, och med ett brett utbud av varumärken inom flyg-, turism-, hotell-, mat- och dryckes- och livsstilsbranscherna –  har det blivit världens ledande internationella försäljnings-, marknadsförings- och kommunikationsföretag inom dessa affärsområden. I april 2024 firar AVIAREPS 30 år av att skapa framgång och 30 år av att föra världen till människorna i den.

Michael Gaebler, ordförande och grundare av AVIAREPS: ”30 år med AVIAREPS! Vilken fantastisk resa det har varit med exceptionella och underbara kollegor och partners! I början var AVIAREPS en lösning för flygbolag, destinationer och hotell för att de bättre skulle kunna expandera sin verksamhet och nå ut på de globala marknaderna. Idag anförtros AVIAREPS och agerar på uppdrag av ett ökande antal varumärken. Vi har expanderat från varumärken inom flyg, destinationer och hotell till ett brett spektrum av affärsområden, inklusive mobilitet, livsstil, detaljhandel, turistattraktioner, handelsfrämjande samt mat och dryck. I år firar AVIAREPS 30-årsjubileum och jag är stolt över att kunna säga att de stora och pågående framgångarna för våra kunder i deras strävan att nå ut på den globala marknaden och växa, har baserats på att vi har sammanfört dem och låtit dem få hjälp av den bästa produkten i världen – våra medarbetare.”

AVIAREPS inledde officiellt 30-årsfirandet på årets ITB Berlin, världens ledande resemässa, med det årliga signatureventet ”AVIAREPS ITB Executive Dinner” och firade milstolpejubileet med partners från hela världen.

      

Edgar Lacker, VD för AVIAREPS: ”AVIAREPS signaturevent är alltid min personliga ITB-höjdpunkt och ett utmärkt tillfälle att fira våra långvariga partnerskap! Det här året var särskilt spännande, eftersom vi inledde vårt 30-årsjubileum och firade 3 decennier av AVIAREPS med våra partners och våra fantastiska AVIAPEOPLE. Idag är AVIAREPS stolta över att vara den globala ledaren inom representation av flygbolag, turism och besöksnäring och att aktivt påverka, utveckla och forma trender, efterfrågan och utgifter inom turism, flyg och besöksnäring. Som en födelsedagspresent till oss själva har vi lanserat en helt ny, modern och interaktiv webbplats aviareps.com som på ett perfekt sätt representerar det AVIAREPS står för: innovation, tillväxt, excellens och inspiration.”

A planet earth with text overlay Description automatically generated

New AVIAREPS Website www.aviareps.com

Flera milstolpar har banat väg för AVIAREPS framgång under årens lopp. År 1996, bara två år efter grundandet, hade AVIAREPS redan börjat expandera inom Europa – Nordamerika följde kort därefter år 2001. År 2010 hade AVIAREPS utökat sitt globala kontorsnät till sex kontinenter: Afrika, Asien, Europa, Nord- och Sydamerika samt Australien. Idag driver företaget stolt 69 kontor i 65 länder och erbjuder globala 360°-tjänster till mer än 250 kunder. AVIAREPS globala expansion omfattade inte bara tillväxten av kontorsnätverket, utan också diversifieringen till en mängd olika affärsområden, grundandet av dotterbolag, såsom IT-tjänsteleverantören AVIANET, och lanseringen av nya produkter, såsom gruppbokningstjänsten AVIAGROUPS, AVIAREPS eget digitala ekosystem och distributionsplattformen AVIAHUB.

30 år efter starten fortsätter AVIAREPS att följa sitt uppdrag: Att föra människor till världen och världen till människorna!

Besök AVIAREPS nya webbplats: www.aviareps.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.