Marknadsnyheter
Tre av fem anser att videomöten är effektivare
Idag blir det återigen möjligt att arbeta som vanligt när coronarestriktionerna hävs. Samtidigt anser tre av fem svenskar att det är enklare att hålla möten korta och effektiva i videomöten. Däremot uppger nära fyra av fem svenskar att sociala interaktioner är mer utmanande i videomöten jämfört med fysiska möten. Det visar en ny Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av ljud-och videoteknikföretaget Jabra.
När svenskarna får i uppgift att jämföra videomöten med fysiska möten, där alla mötesdeltagare sitter i samma rum, svarar tre av fem svenskar (59 %) att det är enklare att hålla möten korta och effektiva när de deltar i videomöten. Samtidigt svarar nästan fyra av fem svenskar (77 %) att interaktion mellan deltagare, såsom spontana diskussioner, är det som är mest utmanande med videomöten jämfört med fysiska möten.
Undersökningen visar att videomöten har gjort våra arbetsdagar mer effektiva, strukturerade och punktliga. Det har exempelvis blivit enklare att komma i tid till möten (56 %) och att hålla sig till agendan (48 %). Mindre än var tionde anser att detta är svårare i videomöten.
Samtidigt framkommer att sociala interaktioner försvåras i videomöten. Mer än varannan svensk (55 %) medger att de undvikit att ställa frågor och lika många (54 %) har undvikit att skämta i videomöten.
Den möteskonstellation som svenskarna tycker är mest utmanande är dock varken videomöten (19 %) eller fysiska möten där alla befinner sig i samma rum (5 %). Två av tre svenskar (65 %) anser istället att hybridmöten, där några sitter i samma rum och andra deltar via video, är den mest utmanande mötesformen.
Samtidigt som videomöten har gjort våra arbetsdagar mer effektiva har det inneburit stora utmaningar vad gäller sociala interaktioner. För att möjliggöra bättre samarbeten måste företag investera i utrustning som kan fånga upp spontana yttringar i realtid och som kan rama in alla deltagare i ett mötesrum. Det blir särskilt viktigt nu när de flesta företag återgår till en mix av kontors-och distansarbete, säger Johnny Poulsen, affärsutvecklingschef på Jabra.
Från undersökningen:
Under ett videomöte, har du någon gång …?
Undvikit att ställa frågor 55%
Undvikit att skämta 54%
Bas, 1 015
Vilka typer av möten anser du vara mest utmanande?
Helt digitala – alla deltar via video och sitter var för sig 19%
Blandat/hybrid – några sitter i samma rum och andra deltar via video (från exempelvis hemmet) 65%
Helt analoga – alla befinner sig i samma rum (ingen video) 5%
Tveksam/vet ej 11%
Bas, 1 015
Upplever du att nedan är mer eller mindre utmanande med videomöten jämfört med fysiska möten (där du sitter i samma rum som resten av mötesdeltagarna)?
Interaktion mellan deltagarna, såsom spontana diskussioner – (mindre utmanande: 6 %, mer utmanande: 77 %)
Att hålla möten korta och effektiva – (mindre utmanande: 59 %, mer utmanande:10 %)
Att komma i tid till mötet – (mindre utmanande: 56%, mer utmanande: 8%)
Att hålla sig till agendan – (mindre utmanande: 48%, mer utmanande 9%)
Bas, 1 015
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 23–27 augusti 2021. Totalt intervjuades 1015 personer i åldern 18–65 år i sysselsättning som senaste 12 månaderna deltagit i ett videomöte. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.
För mer information, vänligen kontakta:
Filippa Lindman, presskontakt, Spotlight
Email: filippa.lindman@spotlightpr.se
Telefon: 070 090 15 00
Om Jabra:
Jabra är ett världsledande varumärke inom ljud, video och samarbetslösningar, designade för att stärka konsumenter och företag. Som en stolt del av GN-gruppen, hänger de sig åt att låta folk höra mer, göra mer och vara något mer än de någonsin trodde var möjligt. Jabras tekniska expertis banar väg framåt och bygger på 150 års banbrytande arbete inom GN-gruppen. Det här tillåter dem att skapa integrerade verktyg för kontaktcenter, kontor och samarbete som hjälper användarna att bli mer produktiva var helst de vill. True wireless hörlurar och öronsnäckor ger konsumenter bättre samtal och uppspelning av musik och media. GN-gruppen som grundades 1869 finns i 100 länder och levererar innovation, tillförlitlighet och användarvänliga lösningar. GN har 6500 anställda och rapporterade en årlig omsättning på 13,4 miljarder DKK under 2020. Varumärket Jabra står för cirka 8,7 miljarder DKK och har 1900 anställda. GN får livet att låta bättre och är noterat på Nasdaq Köpenhamn. www.jabra.se © 2021 GN Audio A/S. All rights reserved. Jabra® is a registered trademark of GN Audio A/S. All other trademarks included herein are the property of their respective owners (design and specifications are subject to change without notice).
Taggar:
Marknadsnyheter
Studie: Eksem kopplat till ätstörningar
En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar
som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000
patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla
hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås
att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till
eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.
Marknadsnyheter
Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024
Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.
Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:
”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och
förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”
”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån
”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”
”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg
”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i
hela kedjans utveckling.”
”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla
”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan
har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den
övergripande framgången för verksamheten.”
”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank
”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.
Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.
Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”
”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige
”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var
involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.
Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”
För mer information:
Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se
Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.
Marknadsnyheter
mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras
26 april 2024
mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.
Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.
mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.
mySafety Group AB
För mer information vänligen kontakta:
Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.
Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.
Om mySafety Group AB
mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients