Connect with us

Marknadsnyheter

Analysguiden: Stark försäljningstillväxt

Published

on

Cell Impact redovisade en stark försäljningstillväxt under andra kvartalet om 270 procent. Analysguiden justerar upp deras försäljningsprognoser. 

Stark försäljningstillväxt
Cell Impact uppvisade en mycket stark försäljningstillväxt under andra kvartalet om 270% till 17,8 Mkr. Därmed ligger försäljningen efter första halvåret 2021 på samma nivå som under hela 2020. Detta trots att Covid-19 medfört leveransförseningar av produktionsutrustning. Efter att restriktioner kring pandemin nu gradvis lättar ökar aktiviteten i kundled. Vår bedömning är att Cell Impact kommer att visa en fortsatt positiv utveckling i tillväxten också under andra halvåret och in i 2022 och 2023.

Efter periodens slut fick Cell Impact Japan en order om 5,3 Mkr som kommer att få genomslag i resultaträkningen under andra halvåret. Därmed bygger bolaget vidare på sin orderstock från de order, bland annat Plug Power, som erhölls under första halvåret.

Efterfrågan på vätgas ökar och Cell Impact fortsätter planenligt arbetet mot mer storskalig produktion och kommersialisering av flödesplattor. Bolaget fortsätter i en ny fas att öka tillverkningskapaciteten i anläggningen i Karlskoga som möjliggör en högre produktionstakt för att möta efterfrågan. Fokus framåt ligger på egen utveckling av produktionsprocesser för att effektivisera tillverkningen.

Sammanfattning Q2
Intäkterna för andra kvartalet ökade kraftigt i jämförelse med motsvarande period ifjol och uppgick till 17,8 Mkr (4,8). Rörelseförlusten ökade dock och uppgick till -23,5 Mkr (- 13,3 Mkr). Bolagets kostnader, med investeringar i högre produktions- och marknadskapacitet och en utökad personalstyrka, har ökat för att kunna möta en väntad tillväxt i marknadsefterfrågan på flödesplattor. V/A för andra kvartalet uppgick till -0,41 kr (-0,30 kr).

Prognoser och utsikter
Vi har justerat upp våra prognoser för försäljningen för både 2021 och 2022. Resultatet väntas nå break-even under 2022. Kortsiktigt prioriteras kapacitetsexpansion och försäljningstillväxt framför lönsamhet och kassagenerering. Mot bakgrund av att bolaget är på väg mot kommersialisering och marknadsgenombrott bedömer vi att den kortsiktiga strategin håller och ger goda möjligheter för en god resultatutveckling på några års sikt. Även om kursen fallit av de sista månaderna och i samband med Q2-rapporten, har aktien stigit med 25% sedan årsskiftet och fördubblats jämfört med ett år sedan. Om bolaget fortsätter att leverera tillväxt och kan nå break-even nästa år finns det fortsatt potential mot tidigare nivåer kring 55 kr.

Läs hela analysen

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av Storskogens delårsrapport för det första kvartalet 2024

Published

on

By

Den 7 maj 2024 klockan 07.00 (CEST) offentliggör Storskogen sin delårsrapport för det första kvartalet 2024. Christer Hansson, tillförordnad vd, och Lena Glader, CFO, kommer att presentera resultatet och svara på frågor kl 09.00 (CEST) samma dag. Presentationen kommer att hållas på engelska.

Presentationen med efterföljande frågestund kommer att kunna följas digitalt via webbsändning och telefonkonferens.

Om du önskar delta via webbsändning, vänligen gå in på länken nedan: 
https://ir.financialhearings.com/storskogen-group-q1-report-2024  

Om du önskar delta via telefonkonferens, vänligen registrera dig via länken nedan. Efter registreringen får du ett telefonnummer och konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.
https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50048810

Frågor kan även lämnas skriftligen till ir@storskogen.com.

Presentationsmaterial och webbsändning kommer att tillgängliggöras på Storskogens hemsida i efterhand och nås via följande länk: https://www.storskogen.com/sv/ir/rapporter-presentationer/.

För mer information, vänligen kontakta:
Andreas Lindblom, Head of Investor Relations
+46 72 506 14 22
andreas.lindblom@storskogen.com 

För mediaförfrågningar, vänligen kontakta:
Michael Metzler, Head of Communication
+46 73 305 59 55
michael.metzler@storskogen.com 

Om Storskogen
Storskogen är en internationell företagsgrupp inom handel, industri och tjänster. Som långsiktiga ägare är vi positionerade att identifiera, förvärva och utveckla marknadsledande företag med hållbara affärsmodeller. Storskogen skapar värde genom att tillhandahålla kapital och strategisk rådgivning kombinerat med aktiv styrning och en decentraliserad operativ modell. Storskogen har över 12 000 anställda i en diversifierad grupp av bolag med en nettoomsättning på 36 miljarder kronor (LTM) och är noterat på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sonetel vässar kunderbjudandet med ökad användarvänlighet för bolagets applikationer

Published

on

By

Svenska Sonetel lanserar omarbetade och förbättrade användargränssnitt för mobil och dator för att ordentligt förbättra användarupplevelsen med fokus på snabb och enkel kommunikation. Syftet är att öka användning och konvertering till betalande kund samt minska churn. Förändringen görs i enlighet med den nyligen presenterade strategin.

”De nya användargränssnitten gör det väsentligt enklare att ringa med telefonnummer som köpts från oss.” säger VD Henrik Thomé.

Lanseringen är en del av ett större projekt för att förbättra kundupplevelsen för de 20,000 telefonnummerkunderna som finns i 170 länder, samt för de ca 60,000 potentiella kunder som kommer till bolagets hemsida varje månad.

Bolaget har under förra veckan offentliggjort en ny strategi med fokus på AI samt affären med lokala telefonnummer globalt.

Om Sonetel

Sonetel är ett svenskt AI-företag inom kommunikation. Bolaget har över 20,000 betalande kunder i över 170 länder. Företaget tillhandahåller tjänster som hjälper entreprenörer och småföretagare globalt att effektivisera verksamheten och öka försäljningen. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Mer information om bolaget finns på www.sonetel.com/sv/investerare/

Kontakt

Henrik Thomé, VD
Telefon: 08-525 060 11
henrik@sonetel.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sonetel vässar kunderbjudandet med ökad användarvänlighet för bolagets applikationer

Published

on

By

Svenska Sonetel lanserar omarbetade och förbättrade användargränssnitt för mobil och dator för att ordentligt förbättra användarupplevelsen med fokus på snabb och enkel kommunikation. Syftet är att öka användning och konvertering till betalande kund samt minska churn. Förändringen görs i enlighet med den nyligen presenterade strategin.

”De nya användargränssnitten gör det väsentligt enklare att ringa med telefonnummer som köpts från oss.” säger VD Henrik Thomé.

Lanseringen är en del av ett större projekt för att förbättra kundupplevelsen för de 20,000 telefonnummerkunderna som finns i 170 länder, samt för de ca 60,000 potentiella kunder som kommer till bolagets hemsida varje månad.

Bolaget har under förra veckan offentliggjort en ny strategi med fokus på AI samt affären med lokala telefonnummer globalt.

Om Sonetel

Sonetel är ett svenskt AI-företag inom kommunikation. Bolaget har över 20,000 betalande kunder i över 170 länder. Företaget tillhandahåller tjänster som hjälper entreprenörer och småföretagare globalt att effektivisera verksamheten och öka försäljningen. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Mer information om bolaget finns på www.sonetel.com/sv/investerare/

Kontakt

Henrik Thomé, VD
Telefon: 08-525 060 11
henrik@sonetel.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.