Connect with us

Marknadsnyheter

PostNord välkomnas till The Pathways Coalition

Published

on

PostNord är, som den första logistikaktören, invalt som medlem i The Pathways Coalition. Koalitionen arbetar för att driva på omställningen till hållbara transporter. Målet är att skapa förutsättningar för den historiskt snabba omställning som krävs för ett fossilfritt kommersiellt transportsystem senast 2050.

Transporter är den näst största källan till globala koldioxidutsläpp. För att nå klimatmålen i Parisavtalet behöver de tunga transporterna bli helt fossilfria. För att lyckas krävs dramatiska förändringar inom alla sektorer i form av ny teknik, ny infrastruktur och helt nya affärsmodeller samt samarbeten mellan och inom flera branscher. Mot denna bakgrund startades The Pathways Coalition av parter som representerar olika delar av värdekedjan. Med PostNords medlemskap kompletteras arbetet med ett viktigt perspektiv – logistikoperatörens.

Koalitionen består sedan tidigare av E.ON, H&M Group, Scania, Siemens och Ericsson. Som första logistikaktör i koalitionen bidrar PostNord med viktiga insikter från transportområdet.

– Med PostNord ombord kommer vi nu kunna öka takten i förändringsarbetet. Vi behöver jobba i hela värdekedjan för att kunna driva omställningen mot ett hållbart transportsystem. Därför eftersträvar vi att ha med alla delar av värdekedjan – från transportköpare till logistikaktörer. Som Nordens största logistikoperatör har PostNord stor inverkan på branschen som helhet och är därmed en mycket lämplig representant i koalitionen. Det betyder otroligt mycket att få in en logistikaktör som förstår alla de operationella utmaningar som det innebär att övergå till fossilfria transporter, säger Anders Bylund, senior rådgivare på Siemens Nordic och ordförande i koalitionens styrgrupp.

PostNords hållbarhetsagenda är kopplad till FN:s globala mål för hållbar utveckling. År 2020 uppnådde koncerners sitt klimatmål att minska sitt koldioxidavtryck med 40 procent jämfört med 2009 års nivå. Målet nu är att alla koncernens transporter i Norden ska vara fossilfria till 2030. Medlemskapet i The Pathways Coalition är ett viktigt steg för att nå detta mål, eftersom PostNord genom samarbeten aktivt bidrar till att driva på omställningen av hela logistikbranschen.

Jag är mycket glad över att PostNord, som första logistikaktör, är upptagna som medlemmar i The Pathways Coalition. Vi har en tydlig hållbarhetsagenda och samarbeten mellan olika aktörer är avgörande för att vi ska lyckas. Jag är övertygad om att vi med vår erfarenhet kan bidra med viktiga insikter till koalitionens arbete och därmed bidra till att driva på omställningen till ett hållbart transportsystem, säger Annemarie Gardshol, PostNords VD och koncernchef.

Om The Pathways Coalition

The Pathways Coalition är ett samarbete mellan flera stora branschledare i värdekedjan för transporter, engagerade i att öka takten i arbetet att uppnå fossilfria tunga transporter. Det startades av E.ON, H&M Group, Scania och Siemens. Senare har även Ericsson anslutit och nu även den första logistikaktören – PostNord. Koalitionen träffas regelbundet för att utvärdera samarbetet och ta ut riktningen framåt. Medlemmarna i The Pathways Coalition har förbundit sig till samarbetets vision att nå full fossilfrihet senast år 2050, men även att bidra aktivt i samarbetet med resurser enligt de gemensamma besluten.

Läs mer om arbetet: About The Pathways Coalition

PostNord Medierelationer+46 (0)10 436 10 10press@postnord.com

Vi gör vardagen enklare. PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2020 hade koncernen cirka 28 000 anställda och en omsättning på 38,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

RISE investerar och köper utrustning och teknik från EmbeddedArt

Published

on

By

EmbeddedArt, i samarbete med Research Institutes of Sweden (RISE), presenterar idag ett innovativt forskningsprojekt. Arbetet syftar till att förbättra djurens välbefinnande och effektivisera jordbruksdriften genom avancerad teknik. 

​​​​​​Projektet, som startar i juni, sträcker sig över tre år och kombinerar expertis inom satellitteknologi och avancerad dataanalys. RISE investerar och köper utrustning från EmbeddedArt för 250 000 SEK i samband med projektstarten i juni 2024.

I detta arbete kommer RISE att utforska hur satellitbilddata kan användas för att mäta förändringar inom biologisk mångfald. Tekniken kommer att testas för att utröna om den kan detektera miljöförändringar på samma sätt som man idag kan mäta exempelvis övergödning. I förlängningen kan projektet ge ökad förståelse och kapacitet för att skapa mer hållbara jordbruksmiljöer.

EmbeddedArts helägda dotterbolag Spåra kommer att bidra med GPS-trackers utrustade med bland annat accelerometrar och teknologi som möjliggör för lantbrukare att ersätta fysiska stängsel med virtuella alternativ, vilket avsevärt reducerar både tid och kostnad för underhåll.

– Vi valde EmbeddedArt som partner eftersom de har lång erfarenhet att jobba med forskning och institutioner. De skräddarsyr en sensorplattform som möter våra specifika behov, säger Per Peez Nielsen, seniorforskare på RISE inom Etologi och Djurskydd och Sveriges ledande expert inom Virtuella Stängsel.”

– Beställningen från RISE och det kommande partnerskapet är en del av vårt åtagande att integrera högteknologiska lösningar inom jordbruket. Dels att förbättra djurens välbefinnande och men också att bidra till ett mer hållbart jordbruk, säger Jörgen Eberstein VD på Spåra. Det här beställningen från RISE är mycket glädjande och ger oss en stor möjlighet växa vidare i den här marknaden och samtidigt vara med att skapa en mer miljövänlig jordbrukssektor.

Lars Tegborg, Koncernchef
Telefon: +4670 982 29 41
E-post: lars.tegborg@embeddedart.se

EmbeddedArt är ett försvarsindustriföretag med verksamhet även inom Internet of Things (IoT) och elektroniksektorn. Kärnverksamheten omfattar utveckling och försäljning av avancerade produkter och system samt konsultverksamhet inom systemdesign, mekanik, elektronik och mjukvara. Bolaget engagerar sig i hela livscykeln för dessa system och produkter samt bedriver även konsultverksamhet inom systemdesign, mekanik, elektronik och mjukvara till tidsmässigt. Kunderna återfinns främst inom försvarsområdet men också inom elektronikindustrin i stort.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mattias Nordenberg tillträder som VD för VO2s dotterbolag Leeads AB

Published

on

By

Mattias Nordenberg tillträder som VD för VO2s dotterbolag Leeads efter en framgångsrik interimistisk period som tillförordnad VD för bolaget. Mattias Nordenbergs främsta uppgift är att fortsätta leda Leeads framgångar inom online samt öka tillväxttakten för bolagets strategiskt viktiga affärsområde DOOH.

Publiceringsdatum: Stockholm, 2 maj, 2024 – VO2 Cap Holding AB (publ)

Mattias Nordenberg, med 13 års erfarenhet inom Leeads, har en gedigen erfarenhet med många framgångsrika prestationer. Mattias har spelat en central roll i utvecklingen av Leeads, med fokus på försäljning inom digitala medier, DOOH och programmatisk handel. Mattias stora engagemang och kunskap, har varit av avgörande betydelse för bolagets framgångar och dess position som en ledande aktör inom branschen.

“Vi är inne i en spännande tid med stora möjligheter, inte minst inom DOOH, där vi växer och tar marknadsandelar och jag ser fram emot att ta Leeads till nästa nivå utifrån möjligheten att verka som bolagets VD. Jag är djupt engagerad i arbetet med våra kunder och ser fram emot att tillsammans med vårt fantastiska team fortsätta att driva tillväxt med fina resultat”, säger Mattias Nordenberg.

“Mattias har visat en enastående ledarskapsförmåga med en stark vision för företagets framtid. Jag är övertygad om att hans affärsmannaskap och entreprenörsdriv, med en djup kundförståelse, kommer att ta Leeads till fortsatta framgångar och tillväxt. Mattias var vårt förstahandsval i rekryteringen av ny VD och det är med glädje jag ser fram emot att Mattias verkställer Leeads offensiva tillväxtplan”, säger Bodil Ericsson Torp, VD VO2 och styrelseordförande Leeads AB.

Mattias Nordenberg, VD Leeads AB

För mer information:

Bodil Ericsson Torp, VD VO2 Cap Holding AB (publ)

Tel: +46 (0)76 610 20 10

E-mail: bodil.ericsson.torp@vo2cap.se

Mattias Nordenberg, VD Leeads AB

Tel: +46 (0)73 506 78 94

E-mail: mattias.nordenberg@leeads.com

Om Leeads AB

Leeads AB är en ledande aktör inom den digitala marknaden och erbjuder innovativa lösningar inom områden som digitala medier, utomhusreklam och programmatisk handel. Bolaget fokuserar på att leverera effektiva reklamlösningar till sina kunder och partners och strävar efter att vara en drivande kraft för innovation och utveckling inom branschen.

Mer information se: www.leeads.com

Om VO2                

VO2 Cap Holding AB (publ) är en kvalitetsförvärvare som förädlar och expanderar entreprenörsbolag inom media, marknadsföring och tech med tydlig värdepotential. För mer information se vo2cap.se. I koncernen ingår de helägda dotterföretagen Netric Sales AB netricsales.com, Leeads AB och Locads AB leeads.com, AdProfit AB adprofit.se, Livewrapped AB livewrapped.com, Borg Owilli AB borgowilli.se och Madington AB madington.com.

VO2 Cap Holding AB (publ) (559049-5254) är listat på Nasdaq First North Growth Market. Mer information finns på vo2cap.se. Bolagets Certified Adviser är Amudova AB, Box 5855, 102 40 Stockholm, tel: +46 (0)8-546 017 58, info@amudova.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

AVIAREPS firar 30-årsjubileum

Published

on

By

AVIAREPS som grundades i München 1994 har idag 69 kontor i 65 länder över hela världen och firar 30-årsjubileum denna månad

 

 

AVIAREPS firar 30-årsjubileum

AVIAREPS som grundades i München 1994 har idag 69 kontor i 65 länder över hela världen och firar 30-årsjubileum denna månad

Med ambitionen att hjälpa flygbolag och destinationer att utöka sin verksamhet grundades AVIAREPS av Michael Gaebler i april 1994 i München, Tyskland. 30 år senare har AVIAREPS utökat sitt nätverk till 69 kontor i 65 länder världen över, och med ett brett utbud av varumärken inom flyg-, turism-, hotell-, mat- och dryckes- och livsstilsbranscherna –  har det blivit världens ledande internationella försäljnings-, marknadsförings- och kommunikationsföretag inom dessa affärsområden. I april 2024 firar AVIAREPS 30 år av att skapa framgång och 30 år av att föra världen till människorna i den.

Michael Gaebler, ordförande och grundare av AVIAREPS: ”30 år med AVIAREPS! Vilken fantastisk resa det har varit med exceptionella och underbara kollegor och partners! I början var AVIAREPS en lösning för flygbolag, destinationer och hotell för att de bättre skulle kunna expandera sin verksamhet och nå ut på de globala marknaderna. Idag anförtros AVIAREPS och agerar på uppdrag av ett ökande antal varumärken. Vi har expanderat från varumärken inom flyg, destinationer och hotell till ett brett spektrum av affärsområden, inklusive mobilitet, livsstil, detaljhandel, turistattraktioner, handelsfrämjande samt mat och dryck. I år firar AVIAREPS 30-årsjubileum och jag är stolt över att kunna säga att de stora och pågående framgångarna för våra kunder i deras strävan att nå ut på den globala marknaden och växa, har baserats på att vi har sammanfört dem och låtit dem få hjälp av den bästa produkten i världen – våra medarbetare.”

AVIAREPS inledde officiellt 30-årsfirandet på årets ITB Berlin, världens ledande resemässa, med det årliga signatureventet ”AVIAREPS ITB Executive Dinner” och firade milstolpejubileet med partners från hela världen.

      

Edgar Lacker, VD för AVIAREPS: ”AVIAREPS signaturevent är alltid min personliga ITB-höjdpunkt och ett utmärkt tillfälle att fira våra långvariga partnerskap! Det här året var särskilt spännande, eftersom vi inledde vårt 30-årsjubileum och firade 3 decennier av AVIAREPS med våra partners och våra fantastiska AVIAPEOPLE. Idag är AVIAREPS stolta över att vara den globala ledaren inom representation av flygbolag, turism och besöksnäring och att aktivt påverka, utveckla och forma trender, efterfrågan och utgifter inom turism, flyg och besöksnäring. Som en födelsedagspresent till oss själva har vi lanserat en helt ny, modern och interaktiv webbplats aviareps.com som på ett perfekt sätt representerar det AVIAREPS står för: innovation, tillväxt, excellens och inspiration.”

A planet earth with text overlay Description automatically generated

New AVIAREPS Website www.aviareps.com

Flera milstolpar har banat väg för AVIAREPS framgång under årens lopp. År 1996, bara två år efter grundandet, hade AVIAREPS redan börjat expandera inom Europa – Nordamerika följde kort därefter år 2001. År 2010 hade AVIAREPS utökat sitt globala kontorsnät till sex kontinenter: Afrika, Asien, Europa, Nord- och Sydamerika samt Australien. Idag driver företaget stolt 69 kontor i 65 länder och erbjuder globala 360°-tjänster till mer än 250 kunder. AVIAREPS globala expansion omfattade inte bara tillväxten av kontorsnätverket, utan också diversifieringen till en mängd olika affärsområden, grundandet av dotterbolag, såsom IT-tjänsteleverantören AVIANET, och lanseringen av nya produkter, såsom gruppbokningstjänsten AVIAGROUPS, AVIAREPS eget digitala ekosystem och distributionsplattformen AVIAHUB.

30 år efter starten fortsätter AVIAREPS att följa sitt uppdrag: Att föra människor till världen och världen till människorna!

Besök AVIAREPS nya webbplats: www.aviareps.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.