Connect with us

Marknadsnyheter

Grönt ljus för två guldgruvor i Västerbotten

Published

on

Två nya guldgruvor i Västerbotten har fått miljötillstånd enligt den nuvarande miljöbalken, beviljat av Mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt. Tillståndet har under veckan vunnit laga kraft, efter att överklagandet inte beviljats prövningstillstånd. Nyckeln till att lyckas har varit att låta nödvändiga utredningar ta sin tid och att jobba med goda relationer till närboende, myndigheter och andra intressenter, menar Ramboll som arbetat med tillståndsansökan.

– Det här tillståndet har blivit verklighet tack vare Botnia Explorations tålamod med framtagandet av gedigna utredningar kring miljökonsekvenser och utformning av verksamheten ur tekniskt perspektiv. Goda relationer till närboende, samebyar och berörda myndigheter har också varit viktiga och fått ta sin tid. Nu kan vi få se ett gott exempel på hur småskalig gruvdrift kan bedrivas på ett ansvarstagande och hållbart sätt, säger Björn Winnerstam, ansvarig för uppdraget på Ramboll.

I Sverige har debatten om långa och komplexa tillståndsprövningar enligt miljöbalken pågått under många år. Miljöprövningar i gruvärenden kräver mycket av de bolag som söker tillstånd och tekniska underlag behöver vara väl genomarbetade för att skona miljön och människor från negativa konsekvenser. Långa handläggningstider hos myndigheterna samt överklagandeprocesser är ytterligare förklaringar till att den ansökan som påbörjades 2016 och inlämnades till Mark-och miljödomstolen 2018 vann laga kraft först denna vecka.

– Detta besked visar att det faktiskt är möjligt att få tillstånd att etablera nya gruvor i Sverige och kan förhoppningsvis tillföra optimism för hela den svenska gruvbranschen, samt även få andra positiva effekter. Bolaget har hela tiden strävat efter att ha goda relationer med inblandade myndigheter, berörda närboende, berörda samebyar med flera. Det är något som vi är mycket stolta över och som vi även i fortsättningen kommer att sträva efter, säger Thomas Ljung, vd för Botnia Exploration AB

De två platser som är aktuella för brytningen av guld är Fäbodtjärn och Vargbäcken, i Vindelgransele, Lycksele kommun. Malmen från Fäbodtjärn kan komma att komplettera kvartssand som idag fraktas till Rönnskärsverken med båt, eller så kan malmen komma att anrikas i Dragon Minings Svartliden anrikningsverk. I bägge alternativen kan en stor del av avfallsfrågan hanteras lokalt vilket är miljömässigt fördelaktigt.

– Med den livsstil vi har i dag behövs metaller och vi behöver därför vara med och bidra till en ansvarsfull gruvnäring i den gröna omställningen och inte förlita oss på gruvdrift enbart i andra delar av världen. Det känns bra att medverka till att Sverige tar en del av sitt ansvar för metallutvinningen, säger Björn Winnerstam.

Rambolls uppdrag för Botnia Exploration har omfattat stöd för framtagande av tillståndsansökan, framtagande av miljökonsekvensbeskrivning, teknisk beskrivning, hydrologisk utredning, avfallshanteringsplan och efterbehandlingsplan. I samarbete med bolagets jurister och tekniska expertis har Ramboll även tagit fram bemötanden av samtliga inkomna yttranden under de cirka två år som ansökan behandlats av domstol, innan tillstånd lämnades i Mark- och miljödomstolen i november 2020. Denna dom har nu vunnit laga kraft, efter att Mark- och miljööverdomstolen och därefter Högsta domstolen gått igenom handlingarna och inte funnit skäl att pröva överklagandet.   

För frågor och intervjuförfrågningar kontakta:
Maria Tegin, PR Manager Ramboll Sverige
E-post:
maria.tegin@ramboll.se

Tel: +46 10 615 64 71
Mobil: +46 70 293 99 24

Om Ramboll

Teknik för teknikens skull är meningslös. Men rätt använd kan den förbättra både vardagen och världen. Vi kallar det Engineering for life. Ramboll är en samhällsutvecklare som designar framtidens städer och samhällen. Vi drivs av nytänkande lösningar och tror på att ge till samhället. Som stiftelseägt bolag har vi möjlighet att leva efter våra värderingar och arbeta långsiktigt med att skapa hållbara samhällen där människor och miljö blomstrar. 

Ramboll har 16.000 experter i 35 länder, 1.900 av dessa arbetar i Sverige.

ramboll.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ymer SC AC AB Offentliggör årsredovisning för perioden 2023-01-01 till 2023-12-31

Published

on

By

Ymer SC AC AB offentliggör årsredovisning för perioden 2023-01-01 till 2023-12-31. Årsredovisningen finns bifogad i detta pressmeddelande.

Informationen är sådan som YMER SC AC är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-30 10:40 CET.

Stefan Engstrand, VD Ymer SC AC AB. Tel: 073 – 358 28 99, stefan.engstrand@ymersc.com

www.ymersc.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kappahl fortsätter samarbetet med Majblomman – nu säljs majblommor i butik för tredje året i rad

Published

on

By

Förra året hjälpte Kappahls butiker till att samla in 480 000 kronor för att bekämpa barnfattigdomen i Sverige. I år hoppas man kunna slå detta, när det för tredje året i rad säljs majblommor i Kappahls samtliga butiker i Sverige. När barnens försäljningsperiod är över säljer Kappahl majblommor i butik med start den 1 maj.

Barnrättsorganisationen Majblomman har sedan 1907 arbetat för att minska barnfattigdomen i Sverige. Genom försäljning av majblommor samlas stöd in för barn i familjer som inte har råd med det allra nödvändigaste. Förra året slogs ett historiskt försäljningsrekord när barn runt om i landet sålde majblommor för 76 miljoner kronor, men utöver barnens insats behövs näringslivets stöd. Därför är Kappahl stolt partner till Majblomman sedan flera år och förutom stöd genom rabatterade presentkort säljs också majblommor i alla Kappahl-butiker i Sverige, något man gjort sedan 2022.

– Vi vet att ett av tio barn lever i barnfattigdom. Det visar både statistiken och det ser Majblommans volontärer i vardagen. Faktum är att förra årets rekordstora insamling inte räcker till. Barnens behov har blivit mer basala och nya grupper söker sig till oss. Samarbeten med företag som Kappahl är jätteviktiga för Majblomman för att vi ska kunna hjälpa fler barn. Civilsamhället kan inte ta hela ansvaret själva. Alla måste hjälpas åt för att samhället ska fungera, berättar Majblommans generalsekreterare Åse Henell.

Kappahls högre syfte är att skapa en ansvarsfull modevärld, och socialt engagemang är en viktig del i detta. En stor del av Kappahls sociala engagemang utgår från barnperspektivet och att barn ska få vara barn, vilket kopplar till Majblommans arbete om barns rätt till en barndom fri från fattigdom.

– Vi är mycket stolta och glada att kunna bidra till Majblommans arbete med att minska barnfattigdomen i Sverige genom att erbjuda våra kunder att köpa sina majblommor i våra butiker, och vi satsar självklart på att slå förra årets försäljning i butik! säger Åsa Witkarsson, Commercial & Marketing på Kappahl och den som samordnar försäljningen i butikerna.

Om Majblomman
Majblommans riksförbund är en ideell barnrättsorganisation som arbetat för att minska barnfattigdom sedan 1907. Arbetet sker genom att dela ut ekonomiskt stöd, påverka beslut och finansiera forskning och sprida kunskap om och öka engagemanget kring barnfattigdom. Man samlar in pengar genom att barn, volontärer och företagspartners i hela Sverige deltar i försäljningen av majblommor varje år. Barn som lever i familjer där pengarna inte räcker till kan ansöka om ekonomiskt stöd till och med det år då barnet fyller 18 år. Det kan gälla ett par fotbollsskor, ett barnkalas, avgiften till fritidsaktivitet eller en jacka.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kappahl fortsätter samarbetet med Majblomman – nu säljs majblommor i butik för tredje året i rad

Published

on

By

Förra året hjälpte Kappahls butiker till att samla in 480 000 kronor för att bekämpa barnfattigdomen i Sverige. I år hoppas man kunna slå detta, när det för tredje året i rad säljs majblommor i Kappahls samtliga butiker i Sverige. När barnens försäljningsperiod är över säljer Kappahl majblommor i butik med start den 1 maj.

Barnrättsorganisationen Majblomman har sedan 1907 arbetat för att minska barnfattigdomen i Sverige. Genom försäljning av majblommor samlas stöd in för barn i familjer som inte har råd med det allra nödvändigaste. Förra året slogs ett historiskt försäljningsrekord när barn runt om i landet sålde majblommor för 76 miljoner kronor, men utöver barnens insats behövs näringslivets stöd. Därför är Kappahl stolt partner till Majblomman sedan flera år och förutom stöd genom rabatterade presentkort säljs också majblommor i alla Kappahl-butiker i Sverige, något man gjort sedan 2022.

– Vi vet att ett av tio barn lever i barnfattigdom. Det visar både statistiken och det ser Majblommans volontärer i vardagen. Faktum är att förra årets rekordstora insamling inte räcker till. Barnens behov har blivit mer basala och nya grupper söker sig till oss. Samarbeten med företag som Kappahl är jätteviktiga för Majblomman för att vi ska kunna hjälpa fler barn. Civilsamhället kan inte ta hela ansvaret själva. Alla måste hjälpas åt för att samhället ska fungera, berättar Majblommans generalsekreterare Åse Henell.

Kappahls högre syfte är att skapa en ansvarsfull modevärld, och socialt engagemang är en viktig del i detta. En stor del av Kappahls sociala engagemang utgår från barnperspektivet och att barn ska få vara barn, vilket kopplar till Majblommans arbete om barns rätt till en barndom fri från fattigdom.

– Vi är mycket stolta och glada att kunna bidra till Majblommans arbete med att minska barnfattigdomen i Sverige genom att erbjuda våra kunder att köpa sina majblommor i våra butiker, och vi satsar självklart på att slå förra årets försäljning i butik! säger Åsa Witkarsson, Commercial & Marketing på Kappahl och den som samordnar försäljningen i butikerna.

Om Majblomman
Majblommans riksförbund är en ideell barnrättsorganisation som arbetat för att minska barnfattigdom sedan 1907. Arbetet sker genom att dela ut ekonomiskt stöd, påverka beslut och finansiera forskning och sprida kunskap om och öka engagemanget kring barnfattigdom. Man samlar in pengar genom att barn, volontärer och företagspartners i hela Sverige deltar i försäljningen av majblommor varje år. Barn som lever i familjer där pengarna inte räcker till kan ansöka om ekonomiskt stöd till och med det år då barnet fyller 18 år. Det kan gälla ett par fotbollsskor, ett barnkalas, avgiften till fritidsaktivitet eller en jacka.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.