Connect with us

Marknadsnyheter

GIGGER GROUP FOKUSERAR ÄNNU HÅRDARE PÅ ATT SKAPA SYNERGIER MELLAN FÖRETAGSFÖRVÄRVEN OCH LÖNSAMHET, REKRYTERAR EN GROUP CTO

Published

on

Gigger Group AB (”Gigger” eller ”Bolaget”), som avser att byta namn till Syncro Group AB, har en tydlig agenda att exekvera på. Bolaget skall växa genom förvärv, territoriellt och genom synergier mellan divisionerna. Med flera genomförda förvärv på kort tid, och ett pågående, så är det viktigt att ta ett än mer omfattande och samlat grepp om plattformarnas utveckling och kompatibilitet, varför Bolaget rekryterar Tobias Nyholm som CTO på koncernnivå.

Tobias Nyholm är civilingenjör inom datalogi från KTH och har även magisterexamen från Karlstads Universitet inom projektledning. Tobias är en ofta internationellt anlitad föreläsare inom PHP-området och är en del av *Symfony Core team, samt en välkänd open source-specialist, han ansvarar för 10 av de 30 mest populära kodbiblioteken i världen. Tobias är förnärvarande även den mest nedladdade PHP-utvecklaren i världen.            

  • ”När man förvärvat strategiskt som vi har gjort är det oerhört viktigt att man knyter ihop säcken och ser till att det finns ett team med fokus på att uppnå synergier, tekniskt såväl som affärsmässigt. Under min tid i USA jobbade jag mycket med mergers & acquisitions och det är ett välkänt faktum att i 90 % av alla uppköp och sammanslagningar har förväntade synergier inte uppnåtts 5 år efter att förvärvet genomförts. Med Tobias Nyholm och Marcus Rosenberg på plats så utgör de basen för det team som säkerställer att vi når den framgång vi planerat för” säger Claes Persson, tf. VD Gigger Group AB.

De tre divisionerna Gig-ekonomi, Influencer Marketing och Kompetenskartläggning & Rekrytering skall var för sig vara lönsamma och framgångsrika, men i strategin ingår att divisionerna dessutom skall korsbefruktas för en optimal kundresa, och att skapa affärstillfällen för varandras verksamheter.

Divisionsstruktur:

  • SaaS: Vi identifierar och förvärvar SaaS-plattformar som förenklar och effektiviserarpersonalintensiva och administrativa processer
  • Tjänst: Vi identifierar och förvärvar bolag som tillhandahåller tjänster som optimerar SaaS-plattformen för de kunder som behöver detta stöd
  • Ekosystem: Vi identifierar andra tilläggstjänster som inte är att se som ”livsnödvändiga” men som för många kunder ökar på kundnyttan och knyter dem till oss i ett ekosystem
  • Kundnytta: Vi mäter Kundnytta genom kundnöjdhet/lojalitet

Intäktsströmmar per division

  • SaaS: Abonnemang
  • Tjänster: Service-avgifter
  • Ekosystem: Provisioner/Kick-Backs
  • Kundnytta: Mätbar kundnöjdhet/lojalitet
  • ”Att våra SaaS-plattformar skall utvecklas på ett modernt sätt, och ligga i teknisk framkant är ett måste. Att de dessutom skall kunna integreras mot varandra är viktigt för vår helautomatiserade vision, och också för vår skalbarhet och tillväxt, och därmed även för vår lönsamhet” säger Tobias Nyholm.

Tobias Nyholm tillträder sin nya roll som Group CTO omgående.

*https://symfony.com/doc/current/contributing/code/core_team.html

För mer information, vänligen kontakta:

Magnus Winterman, Head of Investor Relations

Telefon: 0722 95 99 55

E-post: magnus.winterman@gigger.se                 

www.gigger.group 

Gigger Group AB

Claes Persson, tf. VD

Telefon: 0722 24 70 50

E-post: claes.persson@gigger.se

www.gigger.group

Om Gigger Group AB

Gigger Group AB är ett marknadsnoterat bolag med offensiv strategi att äga, förvalta och förädla Saas-bolag inom den nya marknadsekonomin. I portföljen återfinns bolag med SaaS-plattformar utvecklade med marknadens modernaste teknologier som var och ett är självförsörjande och som korsbefruktar de övriga bolagen i portföljen. Målsättningen är att i ett tidigt skede identifiera och förvärva SaaS-bolag som har en överlägsen affärsstrategi och en digital plattform som kan bli ledande inom sitt affärsområde. Varje bolag ska medverka till att öppna upp möjliga synergier mellan övriga bolag i gruppen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Peptonic Medical publicerar delårsrapport för perioden januari – mars 2024

Published

on

By

Första kvartalet har präglats av en fin tillväxt, med en positiv utveckling jämfört med samma period föregående år och föregående kvartal. I synnerhet är det i Norden vi ser den mest betydande tillväxten. Vernivia har bidragit positivt till våra resultat. I övriga marknader har vi lyckats bibehålla försäljningen på samma nivå som föregående år” säger Anna Linton, vd.

Första kvartalet januari – mars 2024

  • Försäljning av varor 10 808 (8 874) KSEK
  • Bruttovinst 5 894 (4 869) KSEK, 55% (55%)
  • Rörelseresultat -10 548 (-6 654) KSEK
  • Resultat per aktie -0,01 (-0,01) SEK

Länk till Peptonic Medicals Q1-rapport 2024

För ytterligare information kontakta:

Anna Linton, vd Peptonic Medical AB
Email:
anna.linton@peptonicmedical.se
Telefon:  +46 70-244 92 07

Kort om Peptonic Medical AB                                                                  
PEPTONIC medical AB (publ) är ett innovativt svenskt biomedicinskt företag som bedriver utveckling och försäljning av kliniskt bevisade egenvårdsbehandlingar och egendiagnostiska snabbtester inom intim kvinnohälsa. Portföljen säljs under varumärkena Vagivital och Vernivia. Bolagets vision är att lyfta intim egenvård genom att erbjuda kvinnor en unik helhetslösning att på egen hand diagnostisera, behandla och förebygga medicinska tillstånd i underlivet.

Centralt i tillväxtstrategin är geografisk expansion av VagiVital och Verniva via lokala partners. Peptonic Medical avser även att kontinuerligt att bredda bolagets produktportfölj genom förvärv och utveckling av innovativa och konkurrenskraftiga produkter i egen regi. Bolagets mousse-baserade drug-delivery teknologi, Venerol, och gelbasen i VagiVital skapar goda förutsättningar att vidga portföljen.

Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har dotterbolagen Common Sense Inc i USA och Peptonic Medical Ltd i Israel.  Peptonic Medical grundades 2009 och företagets aktier är sedan 2014 noterade på Spotlight Stock Market.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårssrapport januari-mars 2024: Stark start, 12 procent i ökat förvaltningsresultat

Published

on

By

Resultat i korthet första kvartalet 2024

  • Hyresintäkterna ökade med 1 procent och uppgick till 185,4 Mkr (183,2). I jämförbart bestånd ökade hyresintäkterna med 9 procent.
  • Driftsöverskottet ökade med 7 procent och uppgick till 118,4 Mkr (110,8) och överskottsgraden uppgick till 64 procent (59). I jämförbart bestånd ökade driftsöverskottet med 11 procent.
  • Förvaltningsresultatet ökade med 12 procent och uppgick till 35,1 Mkr (31,4).
  • Periodens resultat uppgick till 47,4 Mkr (9,3) motsvarande ett resultat per aktie om 0,24 kr per aktie (-0,02) både före och efter utspädning.
  • Värdeförändringar förvaltningsfastigheter uppgick till -28,1 Mkr (-9,2).
  • Värdeförändring derivat uppgick till 53,4 Mkr (-20,6).

Väsentliga händelser under kvartalet

  • Nettouthyrning om 7,6 Mkr och nya hyresavtal tecknade med Normal i Entré och Clas Ohlson i Burlöv Center.
  • Ökade räntesäkringar höjer säkringsgraden till 94 procent och ökar räntebindningen till 3,5 år. 
  • Hyresförhandlingarna i Malmö slutfördes och innebär hyreshöjningar om 5,3 procent för 2024 och ytterligare 4,9 procent för 2025. Endast cirka 50 procent av de förhandlade hyreshöjningarna på bostäder har intäktsförts under första kvartalet.

Händelser efter periodens utgång

  • Kontant nyemission om 184 Mkr och kvittningsemission av hybridobligationer om 76 Mkr ökar antalet B-aktier med totalt 16 250 000.
  • Rosengårdsbiblioteket är nominerat till Malmö stads Stadsbyggnadspris 2024.
  • Fem nya hyresgäster som varit arbetslösa har visstidsanställts i den sociala hållbarhetssatsningen ”Färdighet ger möjlighet”.

VD Olof Andersson kommenterar:

”Under första kvartalet ökade vi våra hyresintäkter med 1 procent och i jämförbart bestånd med 9 procent, driftnettot ökade med 7 procent och i jämförbart bestånd med 11 procent. Förvaltningsresultatet ökade vi med 12 procent, detta trots att endast cirka 50 procent av de förhandlade hyreshöjningarna på bostäder har intäktsförts under första kvartalet. Resterande justeras under andra kvartalet. Den positiva nettouthyrningen om 7,6 Mkr ger oss återigen ett kvitto på en fortsatt god efterfrågan på både våra bostäder och lokaler.

Väsentligt övertecknad emission
Vi har gjort en riktad nyemission på 260 Mkr där 76 Mkr användes för återköp av vår hybridobligation. Emissionen slutfördes under april och har således inte påverkat våra siffror första kvartalet. Det här ökar vår vinst per aktie samt förbättrar vårt kassaflöde ytterligare. Efter transaktionen återstår endast 54 Mkr av hybridkapitalet som förfaller i november 2025. Vi har fortsatt att räntesäkra och räntesäkringsgraden uppgår nu till 94 procent. Jämfört med motsvarande kvartal föregående år har vi ökat räntebindningen från 0,8 år till 3,5 år. Detta sammantaget ska göra att vi under 2024 uppnår vårt finansiella mål om en räntetäckningsgrad på 1,75 gånger. Vidare är det mycket glädjande att vår emission blev väsentligt övertecknad samt att vi upplever ett stort stöd från både nya och tidigare ägare.

Läget, läget och åter läget
Malmö har ett unikt läge. Transaktionsmarknaden har vaknat till liv igen om än i mindre omfattning och för närvarande är vi involverade i flera processer. Vi kan konstatera att de affärer som genomförts i Malmö avseende bostäder gjorts på avkastningar mellan 4,0-4,3 procent. Detta ska ställas i relation till Trianons genomsnittliga direktavkastning på 4,8 procent. Hittills i år har Malmös befolkning ökat med cirka 900 personer. Den stora inflyttningen till Malmö gör att vi fortsatt befinner oss på rätt plats i rätt segment.

Hållbarhet på riktigt
Vi gör fortsatt omfattande insatser med energieffektiviseringar där målet är att minska energiförbrukningen med 10 procent 2022–2024. De senaste två åren har vi minskat energiförbrukningen med hela 7,4 procent. Jag är också glad att vi just satt i gång ännu en omgång av det sociala hållbarhetsprojektet ”Färdighet ger möjlighet” där fem långtidsarbetslösa som bor i våra bostadsområden i Lindängen, Hermodsdal och Nydala får praktik och arbetslivserfarenhet under 15 månader hos Trianon.

Burlöv – ett stort, värdeskapande stadsutvecklingsprojekt
I Burlöv äger vi tillsammans med Wallfast 40 000 kvm handelsyta och över 100 000 kvm mark samt Kvarteret Hanna med lägenheter och kommersiell yta som färdigställs första kvartalet 2025. Sedan december 2020 har vi utvecklat centrat från en uthyrningsgrad på strax över 40 procent till nuvarande 83 procent samt sålt byggrätter i området. Här driver vi en detaljplan för bostäder på ytterligare 100 000 kvm BTA och har en färdig detaljplanerad byggrätt på 18 000 kvm BTA som vi avser att byggstarta alternativt sälja när förutsättningarna är de rätta. Detta i direkt anslutning till Burlövs nya station, Malmö Norra Station, med tåg var sjätte minut till centrala Malmö och Lund på 5 respektive 7 minuter.

Mål och fokus framåt
En stark start på året kombinerat med den framgångsrika nyemissionen och räntesäkringarna gör att vi står väl rustade för nya affärer. Transaktionsmarknaden har börjat ta fart och vi ser prognoser om sänkta räntor, vilket sammantaget ger stabila fastighetsvärden. Därtill har vi en positiv nettouthyrning, ökade hyresintäkter, god kostnadskontroll och ett engagerat team. Allt detta gör att jag har en mycket positiv syn på framtiden.”

Malmö 7 maj 2024

Olof Andersson
VD

——

Presentation av delårsrapporten
En konferens på Teams för investerare, analytiker och media kommer att hållas den 7 maj kl 08:30-09:00. Rapporten presenteras av Olof Andersson, VD och Mari-Louise Hedbys, ekonomichef och vice VD.

Anslutning till mötet 
Anslut till mötet genom att klicka på denna Teams-länk.

För att delta i telefonkonferensen behövs ingen föranmälan. Vänligen anslut dig några minuter innan utsatt tid för att möjliggöra för mötet att börja i tid.

——

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA:

Olof Andersson, VD
040-611 34 97
olof.andersson@trianon.se

Mari-Louise Hedbys, vice VD och ekonomichef
040-611 34 85
mari-louise.hedbys@trianon.se

Denna information är sådan som Fastighets AB Trianon (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och Lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 7 maj 2024 kl 07:45.

Fastighets AB Trianon

040-611 34 00
info@trianon.se
www.trianon.se

Trianon är ett entreprenörsdrivet fastighetsbolag i Malmö. Bolaget grundades 1973 och har framför allt sedan 2006 haft en stark tillväxt i fastighetsvärde, genom egen förvaltning, utveckling och förvärv. Trianon arbetar sedan ett flertal år systematiskt med att förena miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet. Trianons fastighetsbestånd omfattar 131 fastigheter om 455 000 kvm i uthyrningsbar yta, fördelat på cirka 72 procent bostäder och 28 procent samhälls- och kommersiella fastigheter. Fastighetsbeståndet har ett marknadsvärde per 31 mars 2024 på cirka 12,3 Mdkr. Huvudkontoret finns i Malmö. Trianons B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm med kortnamnet TRIAN B. För mer information se: www.trianon.se och Trianon på LinkedIn.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Hybridmolntjänster och säkerhet i fokus för nytt avtal mellan Tele2 och Formpipe

Published

on

By

Tele2 och Formpipe har stärkt sitt samarbete genom ett nytt avtal där Tele2 levererar en omfattande infrastrukturlösning med fokus på hybridmolntjänster, modern skalbarhet och säkerhet. Denna lösning optimerar datorkapacitet, säkrar arbetsflöden och upprätthåller en stark hållbarhetsprofil enligt kundens krav.

 

Formpipe som hjälper företag och myndigheter att digitalisera och automatisera verksamhetsprocesser väljer Tele2 som leverantör av omfattande infrastrukturlösning med fokus på hybridmolntjänster, modern skalbarhet och säkerhet.

Tele2s infrastrukturlösning med HCI-moln*, som förvaltas i egna miljöcertifierade datacenter, gör det möjligt med en övergång till att endast använda en plattform som en tjänst (PaaS). Lösningen, stödd av avancerad mjukvara för kontinuitetshantering ska ge Formpipe säkerhet och driftsstabilitet.

Avtalet ska möjliggöra kostnadsbesparingar, minskad IT-hantering och en mer säker och hållbar IT-miljö med bland annat livscykelhantering för Formpipe.

          Vi är stolta över att Formpipe väljer oss som helhetsleverantör. Det är alltid roligt när kunder väljer att utöka sina val av tjänster hos oss. Vi ser fram emot det fortsatta samarbetet och att stötta dem med modern digital infrastruktur i deras samhällsviktiga uppdrag, säger Sofia Ahlmark Hyvärinen, försäljningsdirektör på Tele2 Företag.
 

Det ställs höga krav på driftslösningar från Formpipes kunder. Inte minst från offentlig sektor. Det kan till exempel handla om väggarnas tjocklek, regulatoriska krav från myndigheter, samlokalisering, certifieringar och avstånd mellan varandras infrastruktur.

          Våra kunder inom offentlig sektor ställer kraven på oss. Vi är noga med att uppfylla den kravprofilen. Givet omvärlden just nu är det extremt viktigt med säkerhet och kontroll över sin data och här känner vi oss trygga med valet av Tele2 som leverantör av driftsäkerhet och stabilitet. Tele2 har alltid varit professionella och flexibla och lyckats lösa tillgång för personal på plats. Vi kan fokusera på våra kunder och vet att vi har en partner som går att prata med och hitta lösningar med tillsammans, säger Mats Bergman, Vice president products på Formpipe.
 

Formpipe, som är noterat på den svenska börsen och har över 5500 kunder globalt, har i Tele2 funnit en partner som möter deras höga regulatoriska krav och teknologiska behov, och som redan nu är redo för kommande säkerhetsdirektiv.

 

 

 

*HCI är ett sätt att bygga serverinfrastruktur med servrar som innehåller processor, minne och lagringsyta. En speciell mjukvara samlar ihop all kapacitet och sprider ut servrar och lagring på alla servrar, sköter nätverket, redundans med mera. Detta kan även kallas SDDC – Software Defined DataCenter eller mjuvarudefinierat datacenter. För Tele2s egna moln finns erbjudande för att koppla ihop med publika moln.

 

 

Om Formpipe

Formpipe Software AB är ett börsnoterat företag på den svenska börsen. Formpipe har över 5500 kunder i flera branscher världen över samt ett lokalt marknadsfokus i Danmark och Sverige inom den offentliga sektorn.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Jessica Hjälmered, Senior Communication Manager/PR-chef, Tele2, +46 (0)8 121 47 400, jessica.hjalmered@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.