Connect with us

Marknadsnyheter

Ulrika Davidsson aktuell med boken 66 Day Challenge med medelhavsmat

Published

on

Skapa goda och hälsosamma vanor med matglädje från Medelhavet

Äntligen kommer uppföljaren till 66 Day Challenge – succéboken som sålt över 35 000 exemplar. Ulrika Davidsson är tillbaka med en ny hälsoutmaning till alla som vill skapa hållbara vanor. Med över 80 underbara recept inspirerade av Medelhavets smaker bjuder Ulrika på årets godaste hälsosatsning.

Det är bevisat att goda vanor kan skapas på 66 dagar – ett användbart och effektivt förhållningssätt som visar att målen är inom räckhåll. Men att skapa nya vanor kräver disciplin, motivation och planering. I 66 Day Challenge med medelhavsmat bjuder Ulrika på en helhetsplanering med kostscheman, recept och vägledning som gör att man enkelt kan anta utmaningen och klara den. I boken presenteras flera olika kosthållningsmetoder baserade på lågkolhydratkost vilket är effektivt för såväl viktminskningen som för framtiden – en kostplan passar inte alla men alla kan hitta en kostplan som passar just dem.

Recepten som alla är kaloriberäknade inspirerar till äkta matglädje och är indelade i kategorierna frukost, vego, kött, fågel, fisk och skaldjur och några riktigt ljuvliga desserter. Alla recept är lättlagade, näringsrika och framför allt väldigt goda. Vad sägs om t ex squashspagetti vongole, varm medelhavssallad, halstrad tonfisk med kålsallad eller grekisk kycklinggryta?

Utöver de härliga recepten får läsaren även den kunskap, inspiration och motivation som behövs för att göra en hälsoresa och lyckas bibehålla en bra och hälsosam balans i livet.

66 Day Challenge med medelhavsmat är en bok för alla som vill satsa på sin hälsa och komma i sitt livs form.

Ulrika Davidsson är kostrådgivare, receptkreatör och bästsäljande kokboksförfattare. Hon är en av Sveriges mest populära kost- och hälsoprofiler. Genom åren har hon hjälpt tusentals människor till en mer hälsosam livsstil genom sina onlinekurser och sina kokböcker med hälsosam matglädje som sålt över en miljon exemplar.

Varmt välkommen att kontakta Anna Matsjons Wickman för mer information, pressmaterial eller intervjuförfrågningar. Anna Matsjons Wickman, anna@ulrikadavidsson.se, tel. 076-624 51 20
www.ulrikadavidsson.se, Instagram: @ulrikadavidsson_official

66 Day Challenge med medelhavsmat ges ut av The Book Affair och kommer ut i handeln den 2 januari 2022.
ISBN (inb) 9789198594850

The Book Affair är ett bokförlag som ger ut både fack- och skönlitteratur och erbjuder författare marknadens mest moderna och flexibla samarbetsavtal för alla format. Förlaget grundades 2018 av Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén och nischar in sig på kvalitativ utgivning och entreprenörsdrivna upphovsmän. Läs mer på www.thebookaffair.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

AFRY samarbetspartner för FoodTech-bolaget cReals satsning på hållbara livsmedel

Published

on

By

AFRY har vunnit uppdraget som samarbetspartner till cReal, som ska bygga en första fabrik för framtidens mat. cReal är ett svenskt livsmedelsbolag som har patenterat sin process och innovativa lösning för framställning av funktionella, havrebaserade pulveringredienser.

cReal ska inom kort bygga sin första fabrik för storskalig produktion i Bjuv, Sverige. AFRY har utsetts till samarbetspartner för leverans av all produktionsprocess, installation och idrifttagning. Det är resultatet av ett tätt samarbete, där AFRY varit delaktig från detaljprojektering till implementering.

Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket kom nyligen med förslag på nationella mål för en hälsosam och hållbar livsmedelskonsumtion. Bland annat föreslås att konsumtionen av fullkorn bör öka med 100 procent fram till år 2035 jämfört med år 2010.

─ Framtidens mat måste leverera god smak och näring som möjliggörs av hållbara och lokala råvaror, noggrant framtagna och varsamt bearbetade för att främja en hållbar framtid för en växande befolkning. cReal bygger nu den första innovativa fabriken som kan utnyttja det goda i hela havrekärnan utan avfall, och leverera ett enkelt, välsmakande och mångsidigt pulverformat som kan användas som en byggsten i olika livsmedelskategorier, säger Christian Hjortholm Steffensen, VD på cReal.

─ Vi är stolta över att ha blivit utvalda som cReals partner i detta projekt och tillsammans utveckla deras produkter för framtidens mat. Det här går helt i linje med våra ambitioner om att accelerera omställningen mot ett mer hållbart samhälle, säger Martin Öman, divisionschef för Industrial & Digital Solutions Division på AFRY.

Projektet har påbörjats och den nya anläggningen förväntas vara i drift första kvartalet 2025.

För mer information, välkommen att kontakta

Josephine Sirander, Head of Communications Industrial & Digital Solutions, AFRY
josephine.sirander@afry.com, +46 10 505 33 33

AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning för att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vi är 19 000 hängivna experter inom industri, energi- och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden, en nettoomsättning på 27 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm.

Making Future

Continue Reading

Marknadsnyheter

SpectrumLeaf bryter ny mark med kokosnötssnus

Published

on

By

Snusindustrin växer allt snabbare och utvecklas ständigt genom nya innovationer. Ett av de företag som ligger i frontlinjen är svenska SpectrumLeaf som nyligen lanserade en helt ny produkt – ett snus tillverkat av kokosnöt.

Felix Sundström, som var med och startade snusföretaget SpectrumLeaf, har inte alltid varit en snusexpert. Som 25-åring hade han siktet inställt på en karriär inom PR när finanskrisens vindar ledde honom till snusbranschen och företaget Skruf. Sedan dess har allt fokus legat på snuset.

– Jag kände att snuspåsen hade otroligt mycket utvecklingspotential, delvis som njutningsmedel, men också som en funktionell produkt att leverera olika aktiva substanser vilket resulterade i lanseringen av Cannadips i Europa år 2018. Samtidigt fanns det outforskad mark kring hur substanserna från snuset tas upp i munnen, vilket ledde till att vi tillsammans med ett team specialister startade forskningsföretaget Voon Innovation år 2022. Den sista pusselbiten föll på plats ett år senare då vår produktionsanläggning stod färdig nere i Helsingborg, säger Felix Sundström, vd på SpectrumLeaf.

Stort fokus på innovativa produkter

Genom ett nära samarbete med Voon Innovations har SpectrumLeaf kunnat bredda portföljen genom att lansera nya, annorlunda och unika snusprodukter. Nu lanseras ytterligare en ny innovation, skapad av det i sammananhanget något udda materialet kokos.

–  Vi ville bryta ny mark. Nästan alla snusprodukter på marknaden idag smakar och ser likadana ut. Därför tog vi fram kokosnötssuset COCO som är ett tobaksfritt nikotinsnus gjort av skalet på kokosnötter, vilket är ett material som frigör både smak och nikotin under en längre tid, säger Felix.

Men det är inte ett snus som smakar kokos som man kanske kan tro. Nikotinpåsarna kommer nämligen i flera olika smaker, bland annat mango, mint och piña colada.

– Många har noterat att vårt kokosnötssnus inte har den vanliga vita färgen utan i stället är brunt, det beror på att vi använder det naturliga bruna skalet från kokosnöten. Det är den bleka cellulosan som används i de flesta vita snusprodukterna som ger den vita färgen, därför blir det vitt medan vårt snus får en brun färg, men det missfärgar givetvis inte tänderna, säger Felix.

Felix ser en förändring i den nya generationens köpbeteende och tror att spelplanen för snusbranschen delvis kommer förändras. Att nya och mindre aktörer får lättare att komma in på marknaden.

– Historiskt sett har snusare varit väldigt lojala till sina varumärken. Om ens farfar och pappa använde Ettan var det vanligt att man själv också valde Ettan och höll fast vid samma snus under hela livet. Men den nya generationens snusare har en helt annan inställning. De är öppna för att prova på olika produkter.

Från svampextrakt till viagra-snus

Inför framtiden stänger SpectrumLeaf inga dörrar. Nya produkter kommer fortsätta att skapas och Felix har flera spännande projekt på gång. Men den svenska marknaden är inte lika utvecklad som den amerikanska.

– I USA har snusföretag tagit steget in i framtiden och börjat ta fram allt från snus med svampextrakt, vitaminer, mineraler, smärtstillande snus till viagra-snus. Den svenska marknaden är inte riktigt där än, men i framtiden tror jag utan tvekan att det kommer tas fram snus av olika format som kan användas vid olika tillfällen och för olika ändamål, säger Felix.

Fakta om kokosnötssnuset Coco:

Vad är Coco? Tobaksfritt nikotinsnus gjort av kokosnötskal.

Vilka är fördelarna med kokosnötsnus? Det absorberar och frigör smak och nikotin jämnare under en längre period.

Hur många produkter finns? Idag finns åtta produkter i sju olika smaker och två olika nikotinstyrkor.

På hur många marknader säljs Coco? COCO finns tillgänglig till konsumenter inom hela EU.

För ytterligare information:

Felix Sundström, vd, SpectrumLeaf

Tel: 070 337 34 52

E-post: felix.sundstrom@spectrumleaf.com

Om SpectrumLeaf:

SpectrumLeaf är ett nyskapande snusföretag som grundades 2022 av Felix Sundström som har över 20 års erfarenhet inom snusbranschen. SpectrumLeaf arbetar med forskning och utveckling av högkvalitativa och innovativa snusprodukter. Samt med distribution och försäljning av sina produkter i flera länder.

För närvarande har SpectrumLeaf fyra produkter på marknaden: The Coco Pouch, Cannadip, Voon och Elevar Hemp. Dessa produkter tillverkas med den senaste teknologin och deras senaste produkt Coco Pouch framställs i företagets egen fabrik i Helsingborg.

SpectrumLeaf strävar efter att vra en pionjär inom branschen och fortsätta skapa innovativa produkter som utmärker sig på marknaden.

För mer information om SpectrumLeaf, besök gärna vår hemsida https://www.spectrumleaf.com/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Boliden integrerar validerade klimatmål i hållbarhetslänkat revolverande kreditavtal

Published

on

By

Som ett av de första gruv- och metallföretagen i världen har Boliden integrerat och länkat klimatmål som validerats av Science Based Targets initiativet (SBTi) i ett befintligt revolverande kreditavtal (RCF). RCF:n uppgår till totalt 850 MEUR och inkluderar nu hållbarhetsmål i linje med Bolidens klimatmål, som innebär utsläppsminskningar motsvarande 42 procent (Scope 1 och 2) samt utsläppsminskningar på 30 procent (Scope 3) till 2030, basår 2021.

– Basmetaller behövs för Europas övergång till klimatvänliga samhällen. Som leverantör av dessa metaller är det nödvändigt att förbli konkurrenskraftig, samtidigt som vi driver på hållbarhetsinsatserna i linje med vår strategi. För att främja Bolidens vision att vara den mest klimatvänliga och respekterade metalleverantören i världen, är vi glada att nu fortsätta på denna resa genom att länka vårt arbete för att uppnå våra hållbarhetsmål till räntan på vårt revolverande kreditavtal.” säger Håkan Gabrielsson, Chief Financial Officer, Boliden.

Jämfört med genomsnittet inom världens basmetallproduktion är Bolidens CO2e-avtryck mycket konkurrenskraftigt. Det är dock viktigt att fortsätta reducera de absoluta CO2e-utsläppen samt CO2e-intensiteten i linje med våra mål och vår vision.

Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) agerade som hållbarhetskoordinator för att stödja Boliden i struktureringen av hållbarhetsmålen.

För mer information, vänligen kontakta:

Klas Nilsson
Director Group Communications
070 453 65 88

klas.nilsson@boliden.com

Metaller för kommande generationer

Bolidens vision är att vara den mest klimatvänliga och respekterade metalleverantören i världen. Vi är Europas producent av hållbara metaller och bedriver, med våra värderingar omsorg, mod och ansvar som ledord, verksamheter inom prospektering, gruvor, smältverk och återvinning. Vi är ungefär 6000 medarbetare och omsätter årligen cirka 80 miljarder SEK. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.

www.boliden.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.