Connect with us

Marknadsnyheter

Kvartalsrapport för perioden 1 juli – 30 september 2021 i Attana AB

Published

on

  • Bolagets nettoomsättning uppgick till 0,3 MSEK jämfört med 0,4 MSEK motsvarande period föregående år

  • Övriga rörelseintäkter uppgick till 0,5 MSEK jämfört med 0,0 MSEK motsvarande period föregående år

  • Kassaflödet under perioden var ‐5,2 MSEK varav ‐3,0 MSEK är hänförligt till den löpande verksamheten och ‐2,0 MSEK hänförligt till investerings‐ verksamheten samt ‐0,2 MSEK till amortering av lån

Väsentliga händelser under rapportperioden

  • Inom affärsområdet Life Science har bolaget slutfört projekten med de två ledande internationella biotechbolagen som nämndes i Q2‐rapporten.
    • Den ena kunden kommer sannolikt inleda nya projekt under 2022. o För den andra kunden behövs modifiering av analysmjukvaran och optimering av själva experimentella utförandet för att på ett smidigt sätt passa in i deras utvecklingsflöde.
    • Kunskapen ifrån båda dessa projekt används för att positionera ett värdeskapande erbjudande mot liknande kunder på marknaden.
  • Inom affärsområdet Diagnostik har bolaget fokuserat på två samarbeten, Linnéuniversitetet/Region Kalmar och Triolab AB.
    • Bolaget har efter erhållen CE IVD‐märkning för AVATM SARS‐CoV‐2 IgG Immunoassay inlett den andra fasen av samarbetet med Linnéuniversitetet/Region Kalmar med fokus på analyser av COVID‐ vaccinerade patienter.
    • En vetenskaplig publikation sammanställs för att presentera resultaten av utvecklingen av AVATM SARS‐CoV‐2 IgG Immunoassay.
    • Bolaget kommer fortsätta samarbetet med Linnéuniversitetet under 2022.
    • Tillsammans med Triolab AB har de kommersiella förutsättningarna för ett distributionsavtal utvärderats och möten genomförts hos utvalda kunder i Sverige.
  • Organisatoriskt har de nyrekryterade medarbetarna tränats upp i sina respektive roller och bidragit med förbättrande förslag utifrån deras tidigare erfarenheter.

  • I september lämnade Attana in en PCT‐ansökan för patentet som förbättrar egenskaperna hos piezoelektriska resonatorer. Det är redan patentsökt i Storbritannien och PCT‐ansökan följer Attanas patentstrategi och kommer att ge ytterligare patentskydd samt möjligheter att kommersialisera tekniken globalt.

Bolagets nettoomsättning uppgick till 0,3 MSEK jämfört med 0,4 MSEK motsvarande period föregående år

Övriga rörelseintäkter uppgick till 0,5 MSEK jämfört med 0,0 MSEK motsvarande period föregående år

Kassaflödet under perioden var ‐5,2 MSEK varav ‐3,0 MSEK är hänförligt till den löpande verksamheten och ‐2,0 MSEK hänförligt till investerings‐ verksamheten samt ‐0,2 MSEK till amortering av lån

Väsentliga händelser efter rapportperioden

  • Bolaget skrev i november ett treårigt distributionsavtal med Triolab AB för samtliga bolagets produkter, dvs både inom Diagnostik och Life Science. Avtalet avser den svenska marknaden och tanken med det är att initialt minimera ev. effekter av pandemin, t.ex. inreseförbud i andra länder, men framförallt för att säkerställa att bolaget kan allokera resurser för att supportera Triolab AB med försäljning, service och support till dess att en tillräckligt stor installerad bas uppnåtts. Utvärderingen har också påvisat hur dörrar öppnas m.h.a. Triolab AB och att Bolaget då bättre når fram till kunder med vårt budskap.

Finansiell översikt (ej reviderat av bolagets revisor):

  • Nettoomsättning 0,2 (0,4) MSEK

  • Övriga rörelseintäkter 0,5 (0,0) MSEK

  • Rörelseresultat ‐3,0 (‐1,8) MSEK

  • Resultat efter finansiella poster ‐3,0 (‐2,3) MSEK

  • Resultatet efter skatt ‐3,0 (‐2,2) MSEK

  • Resultat per aktie ‐0,0145 (‐0,0135) SEK

VD‐kommentar: Idag och framåt!

Som jag skrev i min VD‐kommentar i Q2‐rapporten har vi reviderat våra planer eftersom vi tror att pandemin kommer att fortgå under en längre tid och därmed påverka våra operationella möjligheter. Tack vare nyemissionen i december 2020 har vi den finansiella uthålligheten att korrigera verksamheten för eventuellt fortsatta pandemieffekter. Våra intäkter är lägre än vi beräknat men likaså är kostnaderna lägre, vilket medför att vår kassa är på plan. Jag har fått feedback från många aktieägare att det var tunt med nyheter och det beror på att vi fokuserat på samarbetet med Triolab AB och att anpassa verksamheten därefter och stärka vårt erbjudande framgent. Det har under kvartalet resulterat i:

  1. En förstärkt operationell organisation – Idag

  2. En justerad strategi – För framtiden

Tack vare pandemin och diagnostiksatsningen har våra styrkor och svagheter blivit tydliga. Våra styrkor är att vi är bra på att analysera de behov som marknaden har: att öka produktiviteten inom läkemedelsutveckling och möjliggöra avancerad diagnostik. Vi har idag både produkter och kunnande för att tillgodose dessa marknadsbehov och är också duktiga på att identifiera och samarbeta med early adoptors vilket tillser att vi kan ligga i framkant av utvecklingen inom båda våra affärsområden. Detta bevisas bland annat av vårt track record inom Life Science, där våra kunder är signifikant mer framgångsrika i sina kliniska studier än marknadsgenomsnittet. Våra svagheter är att vi delvis saknar regulatoriskt kunnande som försvårar positioneringen av våra produkter utifrån kundernas behov. Vi saknar också bredd i vår infrastruktur vilket begränsar våra möjligheter att nå ut till en bredare marknad och i synnerhet till vår specifika målgrupp i den utsträckning vi önskar.

1. En förstärkt operationell organisation ‐ Idag

Vi har under året rekryterat nya medarbetare med större industriell erfarenhet, både inom läkemedelsutveckling och affärsutveckling. Vi tror att den kombinationen av erfarenheter och kompetenser har rustat oss för att framgångsrikt supportera våra existerande kunder och vinna nya affärer. Vidare ger samarbetet med Linnéuniversitet många värdefulla insikter för utvecklingen av nya spännande diagnostiska applikationer. Genom nära samarbeten med starka lokala distributörer som Triolab AB i Norden, får vi dessutom tillgång till värdefull marknadskunskap och etablerade kundkontaktnät. Sammantaget har vi nu säkerställt ett intensivare utbyte med våra existerande kunder och kan fortsätta vårt viktiga arbete med värdebaserade ersättningsmodeller.

2. Justerad strategi ‐ För framtiden

För att säkerställa att vi framgent nyttjar våra styrkor och bearbetar våra svagheter har vi utformat en justerad strategi inom fyra områden:

(1) Företagsutveckling för att ge oss så bra förutsättningar som möjligt genom att tillsätta rätt personal i kombination med konsulter som är tätt knutna till oss.

(2) Produktanpassning så vi fortlöpande kan anpassa våra produkter och tjänster mot ständigt utvecklande kundbehov och regulatoriska krav utifrån våra unika styrkor.

(3) Marknadsföring som ökar den generella marknadskännedomen om Attana och möjliggör intensifierade interaktioner med kunder, både direkt och via våra distributörer som Triolab AB och HVD Life Sciences.

(4) Strategiska partnerskap så att vi kan ägna vår kompetens och kraft på det vi är duktiga på och tillskansa oss en infrastruktur med ökad bredd och djup för att bemöta marknaden med kraft och energi.

För att summera så var tredje kvartalets mål att tillse att vi under året skulle ha ett väl genomarbetat avtal med Triolab AB och att få alla nya och gamla medarbetare delaktiga i en effektiv organisation. Jag tycker att vi lyckats väl med bägge och ser nu fram emot att börja skörda resultaten av detta!

Teodor Aastrup, VD Attana AB

För ytterligare information, kontakta:

Teodor Aastrup, VD Attana AB 
e-post: teodor.aastrup@attana.com 
tel: + 46 (0)8 41020000

Denna information är sådan som Attana AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för publicering genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tid då företagets nyhetsdistributör, Cision, publicerade detta pressmeddelande.

Om Attana

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.