Connect with us

Marknadsnyheter

STARK ORGANISK TILLVÄXT OCH POSITIVA KASSAFLÖDEN FRÅN LÖPANDE VERKSAMHETEN, DELÅRSRAPPORT Q3 2021

Published

on

Med ett händelserikt tredje kvartal i ryggen kan vi med stolthet presentera att vi för första gången har ett positivt kassaflöde både före och efter förändring av rörelsekapital från den löpande verksamheten. Många av koncernens dotterbolag har en mycket stark utveckling, där vi under det tredje kvartalet når en organisk tillväxt om hela 24 % för de bolag som ägdes vid ingången av räkenskapsåret samt 19 % för de bolag som konsoliderats per den 30 september 2021. Efter sommaren har vi breddat den operativa ledningen med flera nyckelrekryteringar och rustar för fortsatt tillväxt under nästa år, samtidigt som vi närmar oss 500 miljoner kronor i justerad EBITDA rullande 12 månader.” säger Simon Petrén, VD Humble Group AB.

FINANSIELL INFORMATION:

TREDJE KVARTALET

  • Nettoomsättningen uppgick till 401 MSEK (8), en ökning med 393 MSEK, motsvarande 5 140 % jämfört med föregående år.
  • Justerad EBITDA uppgick till 48 MSEK (-3), en förbättring med 51 MSEK jämfört med föregående år.
  • EBITDA uppgick till 33 MSEK (-4), en förbättring med 37 MSEK jämfört med föregående år.
  • Justerad EBITA uppgick till 39 MSEK (-3).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,52 SEK (-0,09).
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar i rörelsekapital uppgick till 38 MSEK (-5).

PROFORMA TREDJE KVARTALET*

  • Nettoomsättning uppgick till 872 MSEK.
  • Justerad EBITDA uppgick till 121 MSEK.
  • EBITDA uppgick till 88 MSEK.
  • Justerad EBITA uppgick till 115 MSEK.

NIO MÅNADER

  • Nettoomsättningen uppgick till 656 MSEK (15), en ökning med 641 MSEK, motsvarande 4 306 % jämfört med föregående år.
  • Justerad EBITDA uppgick till 77 MSEK (-8), en förbättring med 85 MSEK jämfört med föregående år.
  • EBITDA uppgick till 44 MSEK (-9), en förbättring med 54 MSEK jämfört med föregående år.
  • Justerad EBITA uppgick till 63 MSEK (-10).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,85 SEK (-0,20).
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar i rörelsekapital uppgick till 33 MSEK (-10).

PROFORMA NIO MÅNADER*

  • Nettoomsättning uppgick till 2 443 MSEK.
  • Justerad EBITDA uppgick till 324 MSEK.
  • EBITDA uppgick 239 MSEK.
  • Justerad EBITA uppgick till 311 MSEK.

* Proforman som presenteras i denna delårsrapport visar hur det konsoliderade resultatet för Humble Group hade sett ut om alla kommunicerade förvärv fram till datumet för denna delårsrapport hade konsoliderats från och med 1 januari 2021.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER TREDJE KVARTALET

  • Humble emitterar seniora säkerställda obligationer om 700 MSEK under ett ramverk på 1 500 MSEK.
  • Humble fullföljer förvärven av Wellibites, Nordfood, Be:Son, Ewalco, FancyStage, Marabu samt Naty.
  • Humble höjer finansiella tillväxtmål och lönsamhetsmål.
  • Humble ingår förvärvsavtal med säljarna av Solent Global Ltd, Swedish Food Group AB, Swecarb AB, Carls-Bergh Pharma AB samt resterande del av aktierna i AB Fermia.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG

  • Humble slutför förvärven av Solent Global Ltd, Swedish Food Group AB, Swecarb AB, Carls-Bergh Pharma AB samt resterande del av aktierna i AB Fermia.
  • Humble tecknar kreditfacilitet om 400 MSEK hos SEB.
  • Humble ingår förvärvsavtal med säljarna av Soya Oy och Delsbo Candle AB.
  • Hans Skruvfors väljs på extra bolagsstämma som ny ordinarie styrelseledamot och ersätter Mikael Pettersson.

VD-ORD UR RAPPORTEN

”FÖRVÄRVSRESAN FORTSÄTTER!

Det är med stor glädje som vi summerar det tredje kvartalet, vilket enkelt uttryckt kan sammanfattas som en riktig rivstart efter sommaren. Det är det första kvartalet som vi redovisar positiva organiska kassaflöden. Inte nog med att vi slutfört sju av de tidigare kommunicerade förvärven, vi har även kommunicerat vårt största förvärv hittills i form av Solent Global Ltd, samt förvärvat ytterligare fyra bolag. En annan viktig aspekt att belysa är att de bolag som varit en del av gruppen under en längre tid har en gemensam organisk tillväxt på hela 25%, vilket är långt högre än koncernens finansiella tillväxtmål. Det påvisar vår förmåga att generera tillväxt hos de bolag vi förvärvar där synergier spelar en viktig roll i att växa försäljning och lönsamhet.

UTÖKAD GLOBAL MARKNADSNÄRVARO

Under sommaren slutförde vi som tidigare kommunicerat flera förvärv som tillför koncernen flera olika strukturella dimensioner inom bland annat produktion, distribution och varumärkespositionering. I september förvärvades Solent Global Ltd, vårt största förvärv hittills som både förstärker gruppens erbjudande inom hushållsprodukter och personlig hygien, samt öppnar upp dörren till många nya marknader och tusentals nya butiker tack vare dess globala struktur och tio dotterbolag. Solents ledning har under lång tid etablerat bolagets verksamhet, och jag är ödmjuk inför den struktur och kompetens som finns inom gruppen. Det är en spännande uppgift att börja realisera de synergier vi redan identifierat och kunna inspirera andra bolag i koncernen att ta del av detta väloljade maskineri.

STÄRKT INFRASTRUKTUR I SVERIGE

Det är inte bara de globala kanalerna som utvecklats under hösten, utan vi har även tagit ett strukturellt kliv i Sverige genom förvärvet av Swedish Food Group (First Class Brands of Sweden). Entreprenörerna bakom bolaget har ett stort driv och har på kort tid lyckats bygga upp en betydande närvaro inom svensk dagligvaruhandel, något som adderar värde framgent för många av koncernens befintliga dotterbolag. Vi har även fått in spännande varumärken som HealthyCo och Pro!Brands, vilket befäster oss som en viktig spelare inom hälsa- och sportnutritionskategorin.

FÖRBÄTTRAT MARKNADSKLIMAT

Vi ser att marknaden har tagit fart igen och att det finns en växande efterfrågan på våra produkter, vilket resulterar i att många bolag utvecklats på ett gynnsamt sätt. Visserligen noterar vi, likt många andra företag idag, signifikant ökade fraktpriser vid inköp från bland annat Asien, samt sviktande råvarukanaler. Det har nog inte undgått någon att det finns en viss oro i leverantörsleden drivet av det osäkra marknadsläget, och det återstår att se i vilken grad Humble påverkas av det på längre sikt. På kort sikt har våra verksamheter lyckats hantera situationen väl, och lyckats leverera en hög organisk försäljningstillväxt trots osäkra leveransförutsättningar.

ORGANISATIONSUTVECKLING

Fortsättningsvis är det glädjande att notera att vår antagna strategi med plattformsförvärv fungerar väl. Vi har genomfört flera bolt-on-förvärv till attraktiva multiplar som samtidigt har goda tillväxtutsikter och utvecklingspotential som en del av Humble. Vi möts ständigt av en positiv respons från gamla så väl som nytillkomna entreprenörer, där det spirar av energi och entusiasm genom att vara en del av och få bidra till en mer hållbar FMCG-marknad (Eng. Fast Moving Consumer Goods).

I takt med att gruppen växer i storlek blir den operativa strukturen allt viktigare. Jag ser stora fördelar med att vi har möjligheten att bygga upp företagsstrukturen från början, där vi själva organiserar oss för att möjliggöra snabbare analysarbete, dela information och effektivare beslutsprocesser. För att ytterligare stärka våra strategiska förutsättningar att stödja respektive dotterbolags-VD i det dagliga beslutsfattandet, samt vår uppföljningsförmåga på koncernnivå har vi tagit de första stegen mot en central dataanalysfunktion. Det tillför många insikter och hjälper oss att långsiktigt skapa förutsättningar för en ökad marginalkrona i den dagliga affären.

På nio månader har vi gått från att vara tre personer i ledningen, till att teamet nu består av 15 medarbetare (varav fem i ledningen) med strategisk mångårig kompetens från konsumentmarknaden. Vi har även etablerat en gedigen struktur för att fortsatt kunna hålla ett högt förvärvstempo framöver med ett dedikerat M&A-team. Detta säkerställer en fortsatt hög kvalitét och intensiv förvärvstakt framöver.

UTSIKTER FÖR KOMMANDE ÅR

Avslutningsvis arbetar vi nu med att färdigställa budgetarbetet för 2022 och tillåts blicka framåt. Vi har ett underliggande momentum i våra verksamheter, där samtliga presterar bättre än tidigare år och där flertalet har nått all-time-high försäljning under september och oktober månad. Det ska bli spännande att se utvecklingen av gruppen samt de operationella synergier som finns att utvinna nu när vi förstärkt teamet och vår förmåga att dela information mellan bolagen. Slutligen vill jag poängtera att vi har en fortsatt mycket stark pipeline med intressanta bolag och erfarna entreprenörer där vi ser stora möjligheter att skapa ytterligare aktieägarvärde. Med den storlek som vi lyckats växa till under året, blir vi en naturlig magnet för framtidens FMCG-bolag. Det är en sann glädje att få vara med och hjälpa fler och fler bolag att positionera sig för framtiden, ta sig an hållbarhetsresan och skapa en produktportfölj till det bättre för människan och för planeten.”

Ladda ner rapporten i sin helhet här

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Simon Petrén, VD, Humble Group AB
Tel: +46 70 999 94 55
Email: simon.petren@humblegroup.se

Denna information är sådan som Humble Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Humble Groups nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

Om Humble
Humble Group är en svensk foodtech- och FMCG-koncern som levererar nästa generation av konsumentprodukter som är bra för människor och planeten. Humble inriktar sig på segmenten foodtech, eco, hållbarhet och vegan. Bolaget växer genom organisk tillväxt, förvärv och utnyttjande av synergier i de olika verksamhetsenheterna: varumärken, distribution, tillverkning och ingredienser. Humbles tekniska lösningar, förfinade genom vetenskaplig forskning och omfattande marknadserfarenhet, underlättar nya formuleringar och recept som förbättrar smak och konsistens för nästa generation av sockerreducerade, hållbara och veganska produkter. För mer information besök www.humblegroup.se

Humble is listed on Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under the ticker HUMBLE.
FNCA Sweden AB is Humble’s certified adviser. Tel: 08-528 00 399 E-mail:
info@fnca.se

Framåtriktade uttalanden
Detta pressmeddelande innehåller framåtriktade uttalanden som avser Humbles avsikter, bedömningar eller förväntningar avseende Humbles framtida resultat, finansiella ställning, likviditet, utveckling, utsikter, förväntad tillväxt, strategier och möjligheter samt de marknader inom vilka Humble är verksamt. Framåtriktade uttalanden är uttalanden som inte avser historiska fakta och kan identifieras av att de innehåller uttryck som “anser”, “förväntar”, “förutser”, “avser”, “uppskattar”, “kommer”, “kan”, “förutsätter”, “bör” “skulle kunna” och, i varje fall, negationer därav, eller liknande uttryck. De framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är baserade på olika antaganden, vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Humble anser att de antaganden som reflekteras i dessa framåtriktade uttalanden är rimliga, kan det inte garanteras att de kommer att infalla eller att de är korrekta. Då dessa antaganden baseras på antaganden eller uppskattningar och är föremål för risker och osäkerheter kan det faktiska resultatet eller utfallet, av många olika anledningar, komma att avvika väsentligt från vad som framgår av de framåtriktade uttalandena. Sådana risker, osäkerheter, eventualiteter och andra väsentliga faktorer kan medföra att den faktiska händelseutvecklingen avviker väsentligt från de förväntningar som uttryckligen eller underförstått anges i detta pressmeddelande genom de framåtriktade uttalandena. Humble garanterar inte att de antaganden som ligger till grund för de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är korrekta och varje läsare av pressmeddelandet bör inte opåkallat förlita dig på de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande. Den information, de uppfattningar och framåtriktade uttalanden som uttryckligen eller underförstått framgår häri lämnas endast per dagen för detta pressmeddelande och kan komma att förändras. Varken Humble eller någon annan åtar sig att se över, uppdatera, bekräfta eller offentligt meddela någon revidering av något framåtriktat uttalande för att återspegla händelser som inträffar eller omständigheter som förekommer avseende innehållet i detta pressmeddelande, såtillvida det inte krävs enligt lag eller Nasdaq First North Growth Markets regelverk för emittenter.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Första behandlingen mot erektionsproblem utan recept lanseras på svenska apotek

Published

on

By

Stockholm den 6 maj 2024

För första gången finns en behandling mot erektionsproblem tillgänglig utan recept på svenska apotek. Eroxon har kliniskt dokumenterad effekt1 och verkar inom 10 minuter.

Fyra av tio män i Sverige har någon gång upplevt erektionsproblem, enligt en ny undersökning genomförd av Novus på uppdrag av Navamedic. Medicinering är den vanligaste åtgärden, men de allra flesta söker inte någon hjälp alls2.

–  Många är beredda att gå långt för att få hjälp för sina erektionsproblem, inklusive att köpa medicin svart på internet. I vissa åldrar är den gruppen lika stor som de som får den lagligt förskriven av en läkare3. Men de allra flesta män söker inte hjälp alls. Eroxon är en snabb, säker och lättillgänglig produkt som utvecklats för att hjälpa män att förbättra inte bara sin sexuella hälsa utan också sin livskvalitet, och vi är glada att den nu finns på svenska apotek, säger Jack Spira, Medical Director Navamedic.

I undersökningen uppger drygt 8 av 10 män att erektionsproblem har påverkat deras liv, till exempel i form av försämrad livskvalitet och relationer, negativ effekt på självkänslan och en ökad ensamhet. Nästan 30 procent av männen med erektionsproblem i åldern 35-49 år tror att yttre faktorer som ekonomisk stress, arbetslöshet och krig har bidragit till problemen.

–  Stress och oro har stor påverkan på hur vi upplever sex, så det är inte förvånande att en osäker livssituation får konsekvenser för samlivet, vilket i sin tur skapar mer stress. Att sexlusten varierar genom livet är inte konstigt, men när det går ut över hälsa eller relationer kan man behöva hjälp. Forskningen har kommit långt och det finns god hjälp att få idag, säger Jack Spira, Medical Director på Navamedic.

Eroxon hjälper till att starta den naturliga processen för att få erektion. Gelen appliceras på penishuvudet där den först ger en snabbt kylande och sedan långsamt värmande effekt. Nervändarna i penis stimuleras, vilket ökar blodflödet och hjälper till att uppnå erektion.

Eroxon har mycket få biverkningar och inga interaktioner med läkemedel och kan därmed användas av en mycket bred patientgrupp. Kliniska studier som sammanlagt omfattar mer än 5000 samlag har visat att för mer än 60 procent av männen bidrog gelen till erektion inom 10 minuter, både vid milda, måttliga och svåra erektionsproblem. Eroxon är godkänd som behandling för erektionsproblem i EU och USA.

Eroxon säljs på apotek och innehåller fyra engångsdoser per förpackning.

OM EROXON
Eroxon är en medicinteknisk produkt och den första lokalbehandlingen mot erektionsproblem som kan köpas utan recept på apotek. Gelen är kliniskt dokumenterad och verkar på 10 minuter. Eroxon distribueras i Sverige av Navamedic. Läs mer på www.eroxon.se eller www.navamedic.se.

1Resultat från två kliniska fas 3-studier: https://hcp.eroxon.co.uk/hcpentry/clinically-proven

2Undersökning genomförd i Sverige av Novus 28 mars – 11 april 2024.

3I åldersgruppen 35-49 har 12 procent använt receptbelagd medicin köpt svart på internet, medan de som använt medicin förskriven av läkare är 11 procent.

FÖR MER INFORMATION
Kontakta Amanda Soltanian, amanda.soltanian@lennoxpr.se, 0767889903, Lars Hjarrand, CFO, lars.hjarrand@navamedic.com eller Karianne Femtehjell Olsen, Sales and Marketing Director, Consumer Health, kfo@navamedic.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Munters investerar i AgriWebb

Published

on

By

Munters investerar i AgriWebb, en ledande leverantör av mjukvara för produktion av nötkött. Steget är en del av strategin att bygga upp ett ekosystem av digitala lösningar för att stödja en mer ansvarsfull matproduktion.

Livsmedelsindustrin står inför stora utmaningar, såsom befolkningsökning, klimatförändringar och ökade regleringar. Utöver detta är värdekedjan för produktion av livsmedel mycket ineffektiv.

För att hjälpa livsmedelsproducenter i deras utmaningar bygger Munters upp en omfattande portfölj av IoT, sensorer och kontrollsystem. Förra året förvärvades InoBram och året innan investerades det i BarnTools och FarmSee. Investeringen i AgriWebb är ytterligare ett steg i att utveckla en mer ansvarsfull och effektiv värdekedja för hela livsmedelsproduktionen.

– AgriWebb:s molnbaserade lösning för boskapsuppfödning kompletterar våra innovativa, digitala lösningar väl, säger Pia Brantgärde Linder, affärsområdeschef för FoodTech på Munters. Det stödjer vår vision av att övervaka och optimera hela ­­värdekedjan inom matproduktion för att förbättra hållbarhet och djurvälfärden.

AgriWebb ger både förpackare och återförsäljare inom nötköttsproduktion tillgång till kritisk data för att minska utsläppen genom värdekedjan. Mjukvaran erbjuder funktioner som kartlägger gårdar, beteshantering och inventarier. Den kan även användas inom fiskodlingar och växthus, vilket gör det användbart för många segment. 

Australiska AgriWebb hanterar för närvarande över 23 miljoner boskap över mer än 150 miljoner tunnland i 18 länder, främst i Australien, Storbritannien, USA och Brasilien.

 

För mer information: 

Ann-Sofi Jönsson, Vice President, Investor Relations and Group Risk Management 
E-mail: ann-sofi.jonsson@munters.com Mobil: +46 (0)730 251005 

Line Dovärn, Director, Investor Relations
E-mail: line.dovarn@munters.com Mobil:+46 (0)73 048 844

 

Media: 

Eva Carlsson, Director External Communications 
E-mail:eva.carlsson@munters.com Mobil: +46 (0)7088 33500 

 

Om Munters Group
Munters är en världsledande leverantör av energieffektiva lösningar för luftbehandling. Genom innovativ teknik skapar våra experter ett perfekt klimat för kunder inom ett flertal branscher. Munters har definierat framtiden för luftbehandling sedan företaget grundades 1955. Idag bedriver cirka 5 000 anställda tillverkning och försäljning i mer än 30 länder. Munters Group AB redovisade 2023 en nettoomsättning på mer än 14 miljarder SEK och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök www.munters.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Windon AB har tillsammans med Nordfarm Maskin AB ingått ett strategiskt samarbete – ska erbjuda Windons produkter inom grön energi till lantbruk.

Published

on

By

Windon Energy Group AB (publ) med kortnamn “WEG” publicerar idag nyheten att dotterbolaget Windon AB “Windon” ingår i ett partnerskap med Nordfarm Maskin AB, en av Sveriges största oberoende maskin-och redskapshandlare. Detta samarbete innebär att Nordfarm upprättar ett helt nytt affärsområde som erbjuder Windons produktsortiment för solenergi, energilagring och vindturbiner (RidgeBlade) för energiframställning till deras befintliga 25.000 kunder.

”Vi ser den gröna omställningen hos  våra lantbruk som en självklarhet och nödvändighet, med detta samarbete kan vi erbjuda Nordfarms kunder inte bara vår kompletta produktportfölj utan även vår erfarenhet inom just segmentet lantbruk. Vi ser redan innan detta samarbete, en stor efterfrågan på både solenergi, energilager och RidgeBlade från lantbrukare. Vindturbinen från RidgeBlade är banbrytande på så sätt att energi produceras, dygnet runt, året runt. Det i kombination med solenergi skapar en unik och attraktiv investering i grön omställning för lantbrukaren. 

Vi har under en längre tid tittat på hur vi på bästa sätt ska stötta lantbrukarna i sin energiomställning. I och med att lantbrukarens behov ofta sträcker sig längre än endast sol och vindkraft så ser vi att ett partnerskap med Nordfarm, som kan ta ett helhetsgrepp om segmentet, är precis vad som behövs för att skapa en gynnsam och trygg process för lantbrukaren.Henrik Karstensen VD, Windon AB

Utöver att vi tillsammans kan skapa ett attraktivt erbjudande så passar Nordfarms värderingar, kvalitétstänk och kunskap oss utmärkt för ett långsiktigt partnerskap

Vi ser en stor potential att nå ut till detta segment via Nordfarm, då de har ett starkt varumärke och en redan stor kundbas på + 25.000 potentiella kunder. Då en genomsnittlig investering i grön energi hos en lantbrukare vida överstiger en genomsnittlig investering hos en privatperson så har vi stora förhoppningar om att samarbetsavtalet kommer gynna båda parter”

“ Vi ser en utveckling inom Svenskt lantbruk där gårdarna blir större och mer inriktade på automation och grön omställning vilket också är direktiv från EU-håll. Lantbruk är en energikrävande produktion och vi vill vara drivande i omställningen där lantbruket kommer vara en katalysator för svensk energi där den egna produktionen överstiger konsumtionen. Vi tror att lantbruket är en del av lösningen inte problemet. konstaterar Bo Åkesson

VD Nordfarm Maskin AB och tillägger.

“Lantbruket kommer också att gå mot mer automatiserade och elektrifierade inomgårdslösningar och detta sammantaget med energiproduktion så sluter vi cirkeln på gården och kan erbjuda lantbrukare en helhetslösning. Vi är därför glada över att ingå ett partnerskap med Windon AB som passar Nordfarm både som företag och i värdering. Windon blir en strategisk viktig partner för att kunna erbjuda våra kunder en helhetslösning för energiproduktion på gården. Vi ser extra mycket fram emot att kunna erbjuda både sol, vind och energilager genom det nya avtalet som Windon etablerat med Ridgeblade. Nordfarms idé har alltid varit att hitta det unika och tillföra något nytt till marknaden. Nordfarm når idag från 25.000 lantbrukare via sin långa historik inom näringen och vi tror att genom detta samarbete kan vi bygga vidare på vårt långsiktiga mål och vision ”för ett hållbart självförsörjande Sverige”.

För mer information om Windon Energy Group

Henrik Karstensen

VD

0144-30 11 10

info@windon.se

Följ Windon på LinkedIn

Följ Windon på Twitter

Följ Windon på Instagram

Om Windon Energy Group AB

Windon är ett ledande svenskt solenergibolag med en lång historik inom hållbar energi sedan starten år 2007. Bolaget utvecklar, producerar och säljer, via återförsäljare, högeffektiva solcellspaneler, växelriktare, batterier och ett patenterat montagematerial. Till Windons hemsida 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.