Connect with us

Marknadsnyheter

Rivstart för årets Black Friday: nätförsäljningen ökade med 826 % den första timmen

Published

on

Läs original

Under fredagens första timme (00-01.00) ökade onlineförsäljningen med 826 procent i Sverige jämfört med en vanlig dag. De mest sålda produktkategorierna under Black Week är barnprodukter, elektronik och hälso- och skönhetsprodukter. Det uppger Klarna som hanterar omkring hälften av alla onlineköp i Sverige.  
 
– Trenden vi sett över flera år är att svenskarnas shopping under denna vecka sprider sig över flera dagar. Nattens siffror tyder på att fredagen fortsätter vara en köpstark dag under veckan. En brasklapp är dock att årets starka köpsiffror för Black Friday delvis kan bero på att löning kom först på torsdagen under årets Black Week, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende. 
 
Kvinnor står för de flesta köpen – köper mestadels barnsaker
Kvinnor har stått för merparten av köpen under Black Week i år – 62 procent av köpen har gjorts av kvinnor och resterande 38 procent av män. Sett till åldersgrupper kan man även se att konsumenter mellan 25-40 år (Millennials) är den grupp som handlat mest och står för 42 procent av alla köp, följt av 41-56-åringar (34%) och åldersgruppen 57+ (17%). 

Vad man köper skiljer sig även något åt mellan män och kvinnor. Kvinnor har främst köpt barnprodukter, elektronik och sport- och fritidsutrustning. Män har handlat inom samma kategorier men istället för sport- och fritidsutrustning har de köpt desto mer inom hälsa och skönhet.

– Det är tydligt att många konsumenter planerar att göra merparten av sin julshopping under Black Week. Vår undersökning* från tidigare i höstas visar att många konsumenter vill ta tillfället i akt att fynda produkter de själva kommer att använda samtidigt som de hittar julklappar till nära och kära under Black Week. Att barnprodukter är den mest sålda produktkategorin under veckan stärker den tesen, fortsätter Viveka

Försäljningen i Halland, Norrbotten och Gotland har ökat mest 
Siffror från veckan visar att försäljningen i Halland, Norrbotten och Gotland ökat mest under Black Week jämfört med en vanlig dag. Vidare har den totala onlineförsäljningen per person varit högst i Stockholm, Norrbottens län och Uppsala län.  

Mest sålda produktkategorier skiljer sig åt runt om i landet: I norra Sverige är sport och fritidsutrustning mest populärt och i södra Sverige är det smycken och accessoarer som sålt bäst. På västkusten och i Stockholm har man främst köpt kläder och skor. Gotlänningarna har framförallt shoppat underhållning.

Vill du veta mer? Få uppdaterad data och konsumentinsikter kopplat till Black Week på: https://insights.klarna.com/black-friday-cyber-monday/
 

* Shopping-Index: Indexet 100 står för de genomsnittliga onlineköp som görs av svenska medborgare. Ett högre eller lägre värde visar om invånarna har köpt mer eller mindre per person än riksgenomsnittet. Indexet justeras efter befolkningens storlek.
 

Om Klarna 
Vi gör shopping enklare, säkrare och smidigare. Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionerar betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Bland Klarnas över 250,000 anslutna handlare finns företag som H&M, IKEA, Expedia Group, Samsung, ASOS, Peloton, Abercrombie & Fitch, Nike och AliExpress som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sin personliga ekonomi. Klarna är ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen med en värdering på 45,6 miljarder USD. Klarna grundades 2005, har över 4,000 medarbetare och är verksamt i 19 länder. För mer information, besök klarna.com. 
 

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys