Connect with us

Marknadsnyheter

Spotlight Group föreslår incitamentsprogram

Published

on

Styrelsen i Spotlight Group AB (”Spotlight Group” / ”Bolaget”) föreslår att en extra bolagstämma fattar beslut om att införa ett incitamentsprogram (LTIP 2022) för ledande befattningshavare och personal inom koncernen. Förslaget till beslut om incitamentsprogram har lagts fram då styrelsen bedömer det angeläget, och i alla aktieägares intresse, att skapa ökad delaktighet och incitament för personalen och eventuella nyrekryteringar. Därutöver bedöms programmet ytterligare öka personalens resultatorientering samtidigt som personalen samlas kring ett gemensamt, av koncernen, beslutat mål. Kallelse till extra bolagsstämma kommer att publiceras inom kort.

”Vi har det senaste året startat en rad nya verksamheter för att svara upp mot behoven hos noterade tillväxtbolag. Samtliga satsningar har fått en bra start och vi vill fortsätta den höga expansionstakten. De flesta nysatsningarna är sprungna ur initiativ från egna medarbetare och vår personal är vår mest betydelsefulla tillgång. Det är väldigt viktigt att vi skapar fortsatt delaktighet för vår personal och lyckas attrahera nya talanger, vilket gör styrelsens förslag mycket välkommet”, säger Peter Gönczi, VD för Spotlight Group.

Incitamentsprogrammet i korthet
Incitamentsprogrammet, som är avsett att aviseras tre gånger under de närmaste tre åren (dvs. en gång per år med nästa gång vid årsstämman 2023), ger medarbetare i Spotlight Group-koncernen möjlighet att köpa aktier till marknadsvärde i en riktad emission. Till varje köpt aktie följer två teckningsoptioner som ger innehavaren rätt att till kvotvärdet teckna en ny aktie för varje teckningsoption efter tre år, förutsatt fortsatt anställning och måluppfyllnad. Utöver deltagande i det ovan beskrivna incitamentsprogrammet ges ett begränsat antal nyckelpersoner inom koncernen möjlighet att teckna sedvanliga teckningsoptioner.

”Det är viktigt och angeläget att personalen vill fortsätta investera i Bolaget. Kombinationen av att investera till dagens marknadsvärde och att i framtiden, förutsatt fortsatt anställning och måluppfyllnad, kunna investera ytterligare till förmånliga villkor bedöms leda till ett högt incitament och ansvarstagande hos personalen,” fortsätter Peter Gönczi.

Teckningskursen för aktier i den riktade emissionen fastställs genom volymviktad genomsnittskurs (VWAP) och kommer att beräknas under en handelsperiod om 5 dagar föregående beslutet om den riktade nyemissionen. Efter börsens stängning på sista dagen kommer Bolaget att informera marknaden om gällande fastställd kurs. Sista dag för poströstning kommer att vara den 20 december 2021. Fullt nyttjat medför den riktade emissionen och tillhörande aktierätter en total utspädning om maximalt cirka 1 procent av antal röster och kapital. De sedvanliga teckningsoptionerna kan fullt nyttjade medföra utspädning om ytterligare högst cirka 1,1 procent av totalt antal röster och kapital. För mer detaljerad information hänvisas till den kallelse till extra bolagsstämma som kommer att offentliggöras inom kort.

För ytterligare information om Spotlight Group, vänligen kontakta:
Peter Gönczi, VD och styrelseledamot
E-post: ir@spotlightgroup.se
Telefon: +46 8 511 680 60
Hemsida: www.spotlightgroup.se

Spotlight Group är en koncern av fristående verksamheter med ett gemensamt syfte – att förenkla för bolag att växa. Bolaget etablerades 1997 och marknadsplatsen Spotlight Stock Market har idag cirka 165 noterade bolag med flera hundratusen aktiva investerare. Sedermera Fondkommission och MCL, med expertis inom kapitalanskaffning för tillväxtbolag respektive börs- och aktiemarknadsjuridik, är också två viktiga byggstenar i koncernen. Sedan start har även en rad andra nydanande initiativ tagits, vilket skapat ett ekosystem av börsnära tjänster och tekniska lösningar, så som Nordic Issuing, Shark Communication, eAktiebok, Gainbridge Capital och Kalqyl, anpassade efter tillväxtbolagens behov i en noterad miljö. Spotlight Group avser att fortsätta vara en pionjär i att utveckla verktyg för noterade tillväxtföretag och därmed skapa förutsättningar för ökad sysselsättning, innovation och konkurrenskraft. Koncernen fyller därmed en viktig samhällsfunktion.

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till press- och analytikerkonferens i Stockholm för presentation av Concentrics första kvartal 2024

Published

on

By

Concentrics delårsrapport för första kvartalet (januari-mars) 2024 kommer att publiceras den 8 maj 2024, klockan 08.00 CET.

Klockan 10.00 CET är media, investerare och analytiker välkomna till Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15 i Stockholm, för en presentation av rapporten.

Det kommer också att vara möjligt att delta via webbsändning/telefonkonferens. VD och koncernchef Martin Kunz och CFO Marcus Whitehouse kommer att hålla presentationen på engelska, och den följs av en frågestund. Vi ser fram emot din medverkan. Mer detaljerad information finns nedan:

Press- och analytikerkonferens kl. 10:00 CET (09:00 BRITTISK TID)

  1. Gå till webbsändningen:

https://edge.media-server.com/mmc/p/bfap7uo9

  • Tryck på knappen Spela upp eller uppdatera sidan i webbläsaren om webbutsändningsvideon inte laddas automatiskt.
  1. Telefonkonferens:
  • Deltagare måste registrera sig i förväg på länken nedan. Efter registrering får varje deltagare ett telefonkonferensnummer och en unik personlig PIN-kod.
  • Med början 10 minuter innan konferenssamtalet inleds måste deltagarna använda den information för att komma åt konferenssamtalet som finns i den e-post som skickas ut vid registrering. Deltagarna kan även använda funktionen för att bli uppringda istället för att ringa närmaste telefonkonferensnummer.
  1. Onlineregistrering för telefonkonferens:

https://register.vevent.com/register/BIf1cbd5c1ef4d434987b02f594574f0c5

För ytterligare information, kontakta Gregory Asante på telefon: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av entreprenadmaskiner, lastbilar, lantbruksmaskiner och industriprodukter. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i USA, Tyskland, Storbritannien, Sverige, Indien och Kina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknik genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, och hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat. Concentric erbjuder även flertalet produkter som utvecklats för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon, däribland elektriska vatten- och oljepumpar, elektriska fläktar, temperaturregleringssystem och elektrohydraulisk styrning. 2023 hade koncernen en omsättning om 4 205 MSEK och 1 282 anställda.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.