Connect with us

Marknadsnyheter

Volvokoncernen, Daimler Truck och TRATON GROUP undertecknar avtal om att bilda ett samriskföretag för europeiskt högpresterande laddningsnätverk

Published

on

Göteborg/München/Stuttgart – De tre ledande kommersiella fordonstillverkarna Volvokoncernen, Daimler Truck och TRATON GROUP har nu undertecknat ett bindande avtal om att skapa ett samriskföretag för att installera och driva ett högpresterande offentligt laddningsnätverk för batteridrivna, tunga fjärrtransportlastbilar och långfärdsbussar över hela Europa. Som tidigare kommunicerats har parterna åtagit sig att initiera och påskynda den nödvändiga uppbyggnaden av laddinfrastruktur för det ökande antalet elfordonskunder i Europa och bidra till klimatneutrala transporter i Europa till 2050. Bildandet av samriskföretaget förutsätter att myndighetsgodkännanden erhålls.

Samriskföretaget som ska ägas till lika delar av de tre parterna är planerat att starta sin verksamhet 2022 efter att alla godkännandeprocesser har slutförts. Parterna åtar sig tillsammans att investera 500 miljoner euro, vilket antas vara den i särklass största investeringen hittills i laddinfrastruktur inom den europeiska tunga lastbilsindustrin. Planen är att installera och driva minst 1 700 högpresterande gröna laddningspunkter vid och nära motorvägar samt vid logistik- och destinationspunkter, inom fem år från etableringen av samriskföretaget. Antalet laddningspunkter förväntas utökas avsevärt över tid genom samarbeten med ytterligare partner samt offentlig finansiering. Det planerade samriskföretaget kommer att drivas under en egen företagsidentitet och vara baserat i Amsterdam, Nederländerna. Samriskföretaget kommer att bygga på de grundande partnerföretagens breda erfarenheter av och kunskaper om tunga lastbilar.

Samriskföretaget kommer att fungera som en katalysator och ett verktyg för att realisera Europeiska unionens Green Deal för att uppnå koldioxidneutrala godstransporter innan 2050 – genom att både tillhandahålla nödvändig infrastruktur och tillgodose målsättningen att använda grön energi vid laddningspunkterna. Samriskföretaget som skapas av Volvokoncernen, Daimler Truck och TRATON GROUP utgör ett svar på det akuta behovet av ett högpresterande laddningsnätverk för att stödja lastbilsoperatörerna i sin övergång till koldioxidneutrala transportlösningar, framförallt när det gäller tunga fjärrtransporter. En högpresterande laddningsinfrastruktur som möjliggör fjärrtransporter med lastbilar är ett kostnadseffektivt sätt att snabbt uppnå betydande utsläppsminskningar. Detta initiativ är en viktig start som påskyndar utvecklingen mot att göra koldioxidneutrala tunga lastbilar och bussar till en framgångssaga.

Martin Lundstedt, VD och koncernchef för Volvokoncernen: ”Vi går från ord till handling, och detta planerade samriskföretag med Daimler Truck och TRATON GROUP är ett viktigt steg i formandet av en värld vi vill leva i. Innovativa partnerskap som dessa kommer att möjliggöra en välbehövlig förändring som kommer att gynna våra kunder – och hela branschen. Detta är både en historisk milstolpe i omvandlingen mot fossilfria transporter och ett genombrott som visar Volvokoncernens åtagande att nå nettonollutsläpp av växthusgaser senast 2040 och en rullande flotta med nettonollutsläpp senast 2050.”

Martin Daum, VD för Daimler Truck: ”Dagens tillkännagivande om undertecknandet är goda nyheter för transportbranschen och samhället, eftersom det understryker alla partnerföretagens starka engagemang för att göra koldioxidneutrala lastbilar till verklighet. Det är anmärkningsvärt att tre tunga konkurrenter inom området lastbilar och fordonsteknik tillsammans vidtar åtgärder för att börja etablera den nödvändiga laddinfrastrukturen. Tillsammans med Volvokoncernen och TRATON GROUP vill vi skicka en tydlig signal till alla relevanta intressenter att följa oss i spåren och agera nu.”

Christian Levin, VD för TRATON GROUP: ”Vi är av den starka uppfattningen att vi i TRATON GROUP tillsammans med våra varumärken Scania och MAN samt industrin för nyttofordon som helhet kommer att utgöra en del av lösningen för att åstadkomma en koldioxidneutral värld. Ett samarbete med starka konkurrenter som Daimler Truck och Volvokoncernen kan tyckas ovanligt. Ämnet är dock av avgörande betydelse och detta unika samarbete kommer att göra oss snabbare och mer framgångsrika när det gäller att genomföra de förändringsåtgärder som behövs för att tackla klimatförändringarna. Vårt samriskföretag kommer att vara en stark drivkraft för det snabba genombrottet för eldrivna lastbilar och bussar, som är de mest effektiva och hållbara transportlösningarna.”

De tre partnerföretagen ser detta som ett genombrott för transportbranschen när det gäller att minska koldioxidutsläppen – och som andra industrier kan dra nytta av på flera sätt. Enligt en nyligen publicerad branschrapport* krävs upp till 15 000 högpresterande allmänna laddningspunkter senast 2025, och upp till 50 000 högpresterande laddningspunkter senast 2030. Den flygande start som samriskföretagets partner genomför kommer därför att bli en väckarklocka för branschens övriga aktörer, myndigheter och lagstiftare för att samarbeta om en snabb expansion av det laddningsnät som krävs för att kunna bidra till att nå klimatmålen. En tydlig signal till alla intressenter är att de tre partnerföretagens laddningsnät kommer att vara öppet och tillgängligt för alla kommersiella fordon i Europa, oavsett märke.

En kundcentrerad strategi som tar hänsyn till olika tillämpningar

Genom att fokusera på kundernas behov kan hänsyn tas till olika tillämpningar. Operatörer av eldrivna vagnparker kommer att kunna utnyttja både snabbladdning som är skräddarsydd för att passa den lagstadgade 45-minuters viloperioden för fjärrtransporter i Europa – den högsta prioriteten för det planerade samriskföretaget – och laddning över natten.

Partner i samriskföretaget, men konkurrenter inom alla övriga områden

Volvokoncernen, Daimler Truck och TRATON GROUP kommer att äga lika stora andelar i det planerade samriskföretaget, men fortsätter vara konkurrenter inom alla övriga områden. Bildandet av samriskföretaget förutsätter att myndighetsgodkännanden erhålls.
 

*Publicerades i maj 2021 av ACEA, European Automobile Manufacturers Association (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles), en organisation som samlar alla större lastbilstillverkare i Europa samt även stöds av Volvokoncernen, Daimler Truck och TRATON GROUP.
 

16 december, 2021
 

Ytterligare information kan fås från:

• Claes Eliasson, Volvo Group Media Relations, +46 31 323 72 29, claes.eliasson@volvo.com

• Pietro Zollino, Head of Group Communications, Governmental Relations & Sustainability, +49 (0) 172 8371 431, pietro.zollino@traton.com

• Matthias Karpstein, Business Media Relations, +49 172 3603071, matthias.karpstein@traton.com

• Peter Smodej, +49 176 30936446, peter.smodej@daimlertruck.com

• Akim Enomoto, +49 176 30995099, akim.enomoto@daimlertruck.com

Mer information finns på volvogroup.se
Följ oss på Twitter för att få de senaste uppdateringarna: @volvogroup

Volvokoncernens transport- och infrastrukturlösningar skapar välstånd genom att erbjuda lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, kraftlösningar för marina och industriella tillämpningar samt finansiering och tjänster som ökar våra kunders tillgänglighet och produktivitet. Volvokoncernen grundades 1927 och arbetar engagerat med att forma det framtida landskapet för hållbara transport- och infrastrukturlösningar. Volvokoncernen har sitt huvudkontor i Göteborg, sysselsätter nästan 100 000 personer och betjänar kunder på över 190 marknader. Koncernens nettoförsäljning uppgick 2020 till cirka 338 miljarder SEK (33,6 miljarder EUR). Volvos aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.
 

Om Daimler Truck

Daimler Truck Holding AG (”Daimler Truck”) är en av världens största tillverkare av nyttofordon, med över 40 produktionsanläggningar och mer än 100 000 anställda runt om i världen. Grundarna av Daimler Truck uppfann den moderna transportindustrin med sina lastbilar och bussar för drygt 125 år sedan. Ända sedan dess har företaget verkat för ett syfte: Daimler Truck arbetar för alla som håller världen rullande. Företagets kunder gör det möjligt för människor att vara mobila och få varor levererade dit där de befinner sig snabbt, tillförlitligt och säkert. Daimler Truck tillhandahåller teknik, produkter och tjänster för att hjälpa sina kunder att åstadkomma detta. Det gäller även omställningen till koldioxidneutral körning. Företaget strävar efter att göra hållbara transporter till en framgång, med djup teknisk kunskap och en tydlig bild av sina kunders behov.
 

Om TRATON GROUP

Med varumärken som Scania, MAN, Volkswagen Caminhões e Ônibus, Navistar och RIO, är TRATON SE en av världens ledande tillverkare av nyttofordon. Sortimentet består av lätta nyttofordon, lastbilar och bussar. Koncernen strävar efter att förnya – med sina produkter, sina tjänster och som en partner till sina kunder. För TRATON innefattar hållbar ekonomisk tillväxt alltid att behandla människor och natur med respekt. De tre delarna Människor, Jorden och Prestanda kommer att forma företaget framtid.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny kompetensutveckling ska bygga på vetenskapligt belagda undervisningsmetoder

Published

on

By

Det är viktigt att lärare och förskollärare får tillgång till relevant fortbildning och kompetensutveckling. Nu ger regeringen Skolverket i uppdrag att förbereda för en ny form av fortbildning för förskollärare och lärare som ska ge kunskaper om vetenskapligt belagda undervisningsmetoder för språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling. Skolverket ska också ta fram en ny modell för kompetensutveckling för ämnesdidaktisk fördjupning som ska ge deltagarna möjlighet att utveckla sin kompetens på egen hand. 

Fortbildningen ska ge goda kunskaper om vetenskapligt belagda undervisningsmetoder, så att lärare blir ännu bättre rustade för att lära eleverna att läsa, skriva och räkna. Det handlar bland annat om hur lärare kan lära de yngsta eleverna att läsa genom att stärka deras förmåga att avkoda text och om undervisningsmetoder för grundläggande matematikutveckling. Inom ramen för uppdraget ska Skolverket även presentera det vetenskapliga stöd som ligger till grund för insatserna.

– Många lärare vittnar i dag om att lärarutbildningen inte har gett nödvändig kunskap om hur man lär eleverna läsa, skriva och räkna. Därför måste vi, parallellt med att vi förbättrar lärarutbildningen, också se till att dagens lärare får relevant fortbildning som vilar på vetenskaplig grund i just detta, säger skolminister Lotta Edholm. 

Tidigare har den kompetensutveckling Skolverket erbjudit i stor utsträckning byggt på kollegialt lärande. Både Läslyftet och Matematiklyftet är exempel på detta. Det finns dock flera utmaningar med att få det kollegiala lärandet att fungera på ett bra sätt. Kollegor kan exempelvis inte alltid vara det stöd som en lärare eller förskollärare behöver i sin fortbildning och det kan också finnas organisatoriska svårigheter, som att schemalägga mötestid för de personer som ska delta. Utgångspunkten för den nya kompetensutvecklingsmodellen ska därför vara att förskollärare och lärare ska kunna delta enskilt men det ska också byggas in möjligheter till gemensamma planerings- och reflektionstillfällen.

Skolverket ska redovisa uppdraget om en kompetensutvecklingsmodell senast den 14 november 2024. Uppdraget om att förbereda för fortbildning i form av uppdragsutbildning ska redovisas senast den 28 februari 2025.
 

Kontakt

Ellen Kult, pressekreterare hos Lotta Edholm, 076-140 15 28, ellen.kult@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Är ditt företag försäkringsbart?

Published

on

By

Kraven höjs på företag som vill teckna cyberförsäkring. Ett nytt verktyg för riskbedömning hjälper till att kartlägga förutsättningarna och ta fram rätt underlag till försäkringsbolaget.

Arctic Wolf, ledande inom operativ cybersäkerhet, släpper ett nytt verktyg för riskbedömning som stöd till företag och organisationer i deras arbete med att förstärka sin cyberresiliens och ta fram underlag för cyberförsäkring. Med verktyget Arctic Wolf Cyber Resilience Assessment kan man effektivt kartlägga sin beredskap och se hur den egna organisationen svarar upp mot gängse standarder och ramverk för riskhantering.

Enligt analysföretaget IDC medför den växande hotbilden att nära hälften av alla företag i dag ställs inför krav på en formell riskbedömning som förutsättning för att få teckna cyberförsäkring. Att genomföra en kvantitativ kartläggning av IT-relaterade risker enligt standardiserade kriterier blir därför en angelägen utmaning för ledningen när försäkringsbolag och andra intressenter ställer krav på en objektiv bedömning av företagets risker.

Cyber Resilience Assessment är en del av Arctic Wolf Security Journey – ett nytt skräddarsytt program med verktyg och granskningar som hjälper företag att bättre bedöma och minska sin riskexponering.

Med det nya verktyget kan företaget också skapa bättre förståelse för hur den löpande verksamhetsstyrningen förhåller sig till andra cyberrisker, följa hur IT-beredskapen utvecklas över tid samt att dela med sig av resultatet från sådana bedömningar till icke-tekniska intressenter. Det gäller bland annat försäkringsbolag som erbjuder cyberförsäkring som kan få del av anpassade resultat från Arctic Wolf Insurability Rating. Bedömningen av beredskapen sker med ett poängsystem som hjälper företaget att mer effektivt utvärdera sina säkerhetsrutiner och förutsättningar för att försäkra sig, med en transparent syn på luckor och förbättringsområden.

– Att lägga över en del av affärsrisken till en cyberförsäkring är en nödvändig del i kampen för att sätta stopp för cyberriskerna. Både för ett företag som just bestämt sig för att skaffa en cyberförsäkring, eller som står inför en årlig förnyelse av sin försäkring, är det viktigt att utvärdera och kommunicera sin beredskap på ett övertygande sätt, säger Scott Holewinski, chef för Security Journey på Arctic Wolf.

Exempel på funktioner i Cyber Resilience Assessment:

  • Arctic Wolf Insurability Rating: Utvärderingen av cyberresiliens omfattar bland annat en mätning till stöd för försäkringsbarhet. Kunden kan utnyttja detta som dokumentation i samband med förnyelse av försäkringar och i kontakter med försäkringsmäklare.
  • Dynamisk riskrankning och prioritering: Olika riskområden granskas och rangordnas för prioritering, vilket möjliggör bättre beslut om resursallokering och budget.

Cyber Resilience Assessment finns omgående tillgängligt för alla Arctic Wolf-kunder via en kundportal.

Mer information

Fredrik PallinPresskontaktfredrik@digitalpr.dk

Om Arctic Wolf

Arctic Wolf är en global ledare inom operativ IT-säkerhet som hjälper företag och organisationer att minska riskerna med cyberattacker genom sin molnbaserade säkerhetsplattform. Arctic Wolf Security Operations Cloud tar varje vecka in och analyserar mer än 5,2 biljoner säkerhetshändelser vilket ger kunder i alla storlekar inom olika branscher en bättre digital beredskap och uthållig motståndskraft mot attacker.
www.arcticwolf.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Justering av lämnad uppgift: Inission AB delårsrapport 1 januari – 31 mars 2024

Published

on

By

(An English version of the press release can be found below)

Vid publiceringen av Inissions delårsrapport för perioden 1 januari – 31 mars 2024, den 8 maj kl. 07:00 CET, angavs kassaflödet för den löpande verksamheten felaktigt till 32,0 MSEK, respektive -10,3 MSEK för jämförelseåret.

Justering av lämnad uppgift: kassaflödet för den löpande verksamheten är -19,5 MSEK, respektive 14,7 MSEK för jämförelseåret.

Rapporten i sin helhet, med justerad uppgift, finns som bifogad pdf.

För mer information kontakta:
Fredrik Berghel, VD Inission AB
fredrik.berghel@inission.com
+46 732 02 22 10

Denna information är sådan information som Inission AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 maj 2024 kl. 08:45 CET.

Om Inission
Inission är en totalleverantör av skräddarsydda tillverkningstjänster och produkter inom avancerad industriell elektronik och mekanik. Våra tjänster täcker hela produktens livscykel, från utveckling och design till industrialisering, volymproduktion och eftermarknadstjänster. Inission har verksamheter i Sverige, Norge, Finland, Estland, Italien, USA och Tunisien. Inission har en stark värdedriven företagskultur av entreprenörskap och passion vilket 2023 har resulterat i en omsättning på cirka 2,2 miljarder kronor med i snitt 1 100 anställda. Inission är noterat på Nasdaq First North Growth Market med Nordic Certified Adviser AB som certifierad rådgivare. Inissions erbjudande är uppdelat i två affärsområden; Kontraktstillverkning av elektroniska och mekaniska produkter under varumärket Inission och Kraftelektronik och system under varumärket Enedo. Rapporter arkiveras på https://www.inission.com/investor/.

Inission AB, Lantvärnsgatan 4, 652 21 Karlstad
Org.nr. 556747–1890

—————————————————————————-
English version of the press release:

Adjustment of submitted information: Inission AB interim report 1 January – 31 March 2024

At the publication of Inission’s interim report for the period 1 January – 31 March 2024, on 8 May at 07:00 CET, the cash flow for current operations was incorrectly stated as MSEK 32.0, respectively MSEK -10.3 for the comparison year.

Adjustment of information provided: cash flow for current operations is MSEK -19.5, respectively MSEK 14.7 for the comparison year.

For more information:
Fredrik Berghel, CEO Inission AB
fredrik.berghel@inission.com
+46 732 02 22 10

This information is information that Inission AB is obliged to make public pursuant to the EU Market Abuse Regulation. The information was submitted, through the care of the above contact person, for publication at 08:45 CET on May 8, 2024.

About Inission
Inission is a total supplier of customized manufacturing services and products in advanced industrial electronics and mechanics. Our services cover the entire product life cycle, from development and design to industrialization, volume production and aftermarket services. Inission has operations in Sweden, Norway, Finland, Estonia, Italy, the USA, and Tunisia. Inission has a strong value-driven corporate culture of entrepreneurship and passion, which has 2023 resulted in a turnover of approx. SEK 2,2 billion with approx. 1 100 employees. Inission is listed on Nasdaq First North Growth Market. Inission’s offer is divided into two business areas; Contract manufacturing of electronic and mechanical products under the brand Inission and Power electronics and systems under the brand Enedo. Reports are archived at www.inission.com/en.

Inission AB, Lantvärnsgatan 4, 652 21 Karlstad
company registration number 556747–1890

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.