Connect with us

Marknadsnyheter

Antalet blockerade spam-samtal ökar med 27% enligt Truecallers “Global Spam & Scam Report 2021

Published

on

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, publicerar idag den femte årliga ”Global Spam and Scam Report” – en detaljerad, global studie om hur spam- och bedrägerisamtal påverkar människor och företag över hela världen. Under tidsperioden 1 januari till 31 oktober 2021 har Truecaller identifierat 184,5 miljarder samtal och 586 miljarder meddelanden, varav 37,8 miljarder samtal och 182 miljarder meddelanden blockerats som spam och bedrägerier.

”I en tid när den pågående pandemin fortsätter att påverka såväl människor som länder och nu går in i en ny period av nedstängningar, visar årets rapport att pandemin inte bara har påverkat kommunikationsbeteendet utan också spam, sälj och bedrägeribeteenden runt om i världen. Detta är ett globalt växande problem som blir allt större, framförallt i västvärlden. Truecaller har kunnat hjälpa sina 300 miljoner användare att blockera och identifiera 37,8 miljarder spamsamtal, en ökning med 27 procent jämfört med förra året. Rapporten betonar  Truecallers ansvar att förstå hur spam fungerar runt om i världen och att använda den informationen för att skydda människor, förbättra användarupplevelsen och för att göra kommunikationen mellan människor och företag säkrare och mer effektiv”, säger Alan Mamedi, VD för Truecaller.

Spam och bedrägerier är ett globalt problem som fortfarande existerar till följd av den höga lönsamheten, som kräver en liten insats och har obetydliga konsekvenser.

Truecallers rapport visar att Brasilien, för fjärde året i rad, behåller titeln som landet i världen med flest spamsamtal – så många som 32,9 per användare och månad. Det är en betydande skillnad mellan det genomsnittliga antalet spamsamtal som tas emot i Brasilien jämfört med Peru, som är nummer två på listan, med 18,02 samtal per användare och månad.

Amerikanska medborgare fortsätter att uppleva problem med så kallade robocalls, ett område som debatterats livligt de senaste åren. Det totala antalet smartphoneanvändare i USA uppgår till drygt 294 miljoner (källa: Statista). Rapporten visar ett genomsnitt på 4,8 spamsamtal per användare och månad, vilket ger så mycket som totalt 1,4 miljarder spamsamtal per månad.

Rankingen ser väldigt olika ut sett till det genomsnittliga antalet inkommande spamsamtal jämfört med antalet meddelanden per användare och månad. Kamerun toppar listan över länder som drabbas mest av spam-sms, följt av Somalia, Tanzania, Kongo, Burkina Faso, Elfenbenskusten och Benin. Helt klart är SMS-spam ett stort problemområde för användare över hela den afrikanska kontinenten.

Truecallers kärnmarknad, Indien, har flyttat upp i rankingen från 9:e till 4:e plats till följd av en betydande ökning av försäljnings- och telemarketingsamtal. I årets rapport utgör alla kategorier av försäljningsrelaterade samtal den övervägande majoriteten (93,5%) av alla inkommande spamsamtal.

Under den rapporterade perioden fick Truecaller-användare mellan 3,4 miljarder samtal som lägst i februari och så många som 4,1 miljarder samtal i december globalt. Diagrammet nedan visar en märkbar ökning av det totala antalet spamsamtal i mars 2021, vilket korrelerar med nya covid-19-utbrott i många utvecklingsländer. Spammare och bedragare var snabba att utnyttja denna möjlighet. Truecallers community gjorde en stor insats och antalet samtal och meddelanden markerade som covid-relaterade bedrägerier ökade markant, vilket ledde till lägre siffror under april och maj.

Hela rapporten och dess grafik kan laddas ner här: 

Truecaller Insights

Ladda ner all grafik här 

Metod:

Datapunkterna i denna rapport har sammanställts från anonyma rapporteringar som har gjorts utav Truecaller-användare från inkommande och utgående samtal, samt sms-meddelanden under perioden 1 januari 2021 till 31 oktober 2021. Inga samtal eller meddelanden har lästs eller lyssnats på i något sammanhang. Under denna tidsperiod identifierade Truecaller 184,5 miljarder samtal och 586 miljarder SMS globalt.

För mer detaljerad statistik över alla samtal och sms som blockerats och identifierats, vänligen se rapporten ”The Year in Calling 2021” här. Klicka här för att läsa den tidigare rapporten från 2020. På grund av en förändrad metodik och analys är 2020 & 2021 års rapporter ej jämförbara. Den tidigare rapporten från 2019 finns här, 2018 års rapport finns här och första upplagan av rapporten (2017) finns här.

För mer information, kontakta gärna:

Annika Billberg, Head of IR & Communication
+46 702 679791
annika.billberg@truecaller.com

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för cirka 280 miljoner aktiva användare, har laddats ned en halv miljard gånger och har identifierat och blockerat närmare 38 miljarder oönskade samtal under 2021. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.