Connect with us

Marknadsnyheter

Volvos tunga elektriska lastbil satt på prov: utmärker sig både i räckvidd och energieffektivitet

Published

on

Nu är det första oberoende energieffektivitetstestet med en fullastad tung elektrisk Volvolastbil utförd i Tyskland. Den elektriska lastbilen överskred sitt officiella räckvidd och använde 50 procent mindre energi än sin dieselmotsvarighet.

Se Volvo FH Electric testas här.

Den testade lastbilen var en Volvo FH Electric, ett fordon med noll avgasutsläpp, 490 kW kontinuerlig effekt och en totalvikt på 40 ton. Den tyske lastbilsjournalisten Jan Burgdorf testade lastbilen på Green Truck Route, en 343 km lång sträcka som används för att testa olika tillverkares lastbilar i en mängd olika förhållanden. Rutten inkluderar en mängd olika motorvägar, kuperad terräng och snävare vägar.

– Jag måste säga att när man kör den här lastbilen är den lika smidig, eller till och med smidigare, än en diesellastbil. Förarna kommer att bli mycket förvånade över hur lätt den är att köra, hur tyst den är och hur bra den svarar. Det finns inga som helst vibrationer, säger Jan Burgdorf.

Volvo FH Electric höll en medelhastighet på 80 km/h över hela sträckan, vilket var i nivå med Volvo FH utrustad med en dieselmotor och bränsleeffektivitetspaketet I-Save. Baserat på energiförbrukningen på endast 1,1 kWh/km hade den elektriska lastbilen en total räckvidd på 345 km på en laddning.

– Det här testresultatet visar att det är möjligt att köra upp till 500 km under en vanlig arbetsdag, med ett kort stopp för laddning, till exempel under lunchtid, förklarar Tobias Bergman, presstestchef på Volvo Lastvagnar.

I Green Truck Route-testerna använde Volvo FH Electric 50 procent mindre energi än en Volvo FH med en jämförbar dieselmotor.

– Den elektriska drivlinan är mycket effektiv, vilket gör den helelektriska lastbilen till ett mycket kraftfullt verktyg för att minska CO2-utsläppen, kommenterar Tobias Bergman.

Volvo Lastvagnars mål är att elfordon ska stå för hälften av lastbilsförsäljningen 2030 och 100 procent  av nya sålda lastbilar ska senast 2040 vara koldioxidneutrala.

– Vi står bakom målen I Parisavtalet om klimatförändringar. Vetenskapsbaserade mål har satts och vi vidtar åtgärder för att snabba på utvecklingen för att dramatiskt sänka CO2-utsläppen relaterade till godstransporter på väg. Jag tror att det breda elektriska utbudet vi redan har på marknaden är ett mycket tydligt bevis på det, avslutar Tobias Bergman.

Fakta om testet och lastbilen
– Brutto kombinationsvikt: 40 ton
– Medelhastighet: 80 km/h
– Energiförbrukning: 1,1 kWh/km
– Batterikapacitet: 540 kWh
– Uteffekt: 490 kW kontinuerlig effekt
– Total distans av testrutten: 343 km
– Total räckvidd baserat på en laddning: 345 km
– Dentestade Volvo FH Electric klarar upp till 500 km under en vanlig arbetsdag om en påfyllningsladdning adderas, till exempel under lunchrasten.

Fakta om Volvos utbud av ellastbilar:
– Volvo har ett sortiment bestående av sex helelektriska lastbilar utformade för att täcka många olika transportuppdrag.
– Modellerna Volvo FH, FM och FMX Electric har en bruttokombinationsvikt på upp till 44 ton. Försäljningen pågår i Europa och produktionen kommer att starta under andra halvan av 2022.
– Serieproduktion i Europa av Volvo FL och FE Electric, för stadsdistribution och sophantering, startade 2019.
– Produktionen av Volvo VNR Electric för Nordamerika började 2020.

Se högupplösta bilder här.
Se film om testet här.
Se mer om elektromobilitet här.

För ytterligare information, kontakta:
Jan Strandhede, Media Relations Director, Volvo Trucks
jan.strandhede@volvo.com
+46 31 323 3715
 

Pressbilder och filmer är tillgängliga på Volvo Lastvagnars bild- och filmgalleri på: https://images.volvotrucks.com

Volvo Trucks supplies complete transport solutions for discerning professional customers with its full range of medium- and heavy-duty trucks. Customer support is provided via a global network of dealers with 2,300 service points in more than 130 countries. Volvo trucks are assembled in 13 countries across the globe. In 2020 approximately 94,000 Volvo trucks were delivered worldwide. Volvo Trucks is part of the Volvo Group, one of the world’s leading manufacturers of trucks, buses, construction equipment and marine and industrial engines. The group also provides complete solutions for financing and service. Volvo Trucks’ work is based on the core values of quality, safety and environmental care.

För mer information, gå till volvogroup.se
För löpande uppdateringar, följ oss på Twitter: @volvogroupse

Volvokoncernen bidrar till ett ökat välstånd genom att erbjuda transport- och infrastrukturlösningar som lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och motorer för marina och industriella applikationer samt finansiering och tjänster som ökar kundernas drifttid och produktivitet. Volvo grundades 1927 och är i dag drivande i utvecklingen av framtidens hållbara transport- och infrastrukturlösningar. Volvokoncernen har sitt huvudkontor i Göteborg, har närmare 100 000 medarbetare och kunder på fler än 190 marknader. 2020 uppgick nettoförsäljningen till cirka 338 miljarder kronor. Volvoaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Förvaltningstext Årsredovisning för 2023

Published

on

By

Sammanfattning

PharmaLundensis har framgångsrikt utvecklat Phal-501, som kan bli en ny, effektiv och mild behandling för att binda upp och utsöndra tungmetaller såsom kvicksilver från kroppen. Detta förväntas återställa hälsan vid KOL, kronisk bronkit och flera andra sjukdomar. Bolaget har erhållit positiv granskningsrapport från Europeiska Patentverket. Kliniska studier planeras att inledas under 2025.

Förberedelserna inför PharmaLundensis första kliniska studie med Phal-501 pågår för fullt. Receptet för att tillverka stora mängder substans blir snart färdigt. Att utveckla denna syntes har varit ett stort arbete som krävt hög kemisk expertkompetens. Europeiska patentverket EPO har meddelat att substanser i vår patentansökan går att patentskydda.

Vi har även satt igång förberedelser till stabilitetstester av Phal-501. Det är viktigt att vi kan visa att ämnet är stabilt och inte benäget att brytas ner vid vanlig förvaring. Annars kanske det måste förvaras i -80 graders frys, vilket komplicerar hanteringen avsevärt. Vi planerar även att genomföra ett antal analyser för att visa att ämnet är rent och inte innehåller några lösningsmedelsrester, rester från tillverkningen eller andra föroreningar. Ju renare ämnet är desto lättare blir det för oss att få godkänt substansen som läkemedel. Vidare kommer ett antal djurförsök att krävas för att fastslå att ämnet inte har någon lokal påverkan på mag-tarmkanalens slemhinna. Även GMP-tillverkning av testsubstansen måste göras för att säkerställa dess kvalitet och renhet.

Phal-501 har ursprungligen utvecklats för att binda upp och utsöndra organiska kvicksilverföreningar från kroppen. En intressant fråga som dykt upp nyligen är om Phal-501 även kan binda andra, liknande tungmetaller såsom bly och kadmium. Dessa tungmetaller har stora kemiska likheter med kvicksilver, och kan bindas upp med flera av dagens svaga chelerare (tungmetallbindare) precis som kvicksilver. Vi avser att testa några bly- och kadmiumföreningar för att fastställa effekten av PHAL-501. Vid positiva resultat öppnar sig en ny, gigantisk marknad för PHAL-501! Som exempel kan nämnas att varje år dör det närmare 1 miljon människor av blyförgiftning, främst orsakad av industriell exponering. Vidare har 800 miljoner barn så höga blyhalter i blodet att det riskerar att hämma deras intellektuella och känslomässiga utveckling. En ny, effektiv och mild behandling i form av Phal-501 skulle vara perfekt för dessa grupper!

PharmaLundensis befintliga kapital förväntas räcka fram mot början av nästa år, under förutsättning av låg aktivitet i bolaget. För att kunna driva projekten med full fart behövs det dock ytterligare resurser, vilket skulle kunna erhållas till exempel genom nyemission av aktier eller konvertibler.

Jag tror att Phal-501 kan bli till ett utmärkt läkemedel mot både KOL, kronisk bronkit och flera andra sjukdomar! Jag ser fram emot att dra igång kliniska studier med Phal-501 under 2025!

Continue Reading

Marknadsnyheter

Enorama Pharma AB (publ) offentliggör årsredovisning och revisionsberättelse

Published

on

By

Styrelsen och verkställande direktören för Enorama Pharma AB (publ), org.nr. 556716-5591, offentliggör härmed årsredovisning och revisionsberättelse för räkenskapsåret 2023.

Årsredovisningen och revisionsberättelsen kan laddas ner från bolagets hemsida www.enorama.se (www.enorama.se/finansiell-rapport) eller via pdf-filen i detta pressmeddelande.

KONTAKT

Enorama Pharma AB (publ)

Annette Agerskov, verkställande direktör

info@enorama.se

Södra Förstadsgatan 1, 211 43 Malmö

www.enorama.se

Enorama Pharma AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market.

Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ): +46 (0)73 856 42 65, certifiedadviser@carnegie.se.

OM ENORAMA PHARMA

Enorama Pharmas mål är att bli en ledande global leverantör av konsumentvänliga nikotinersättningsprodukter. Affärsidén är att utveckla och sälja såväl medicinska tuggummin som icke-medicinska, tobaksfria nikotinprodukter och erbjuda dessa både som Private Label och under egna varumärken. För mer information, besök www.enorama.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Slottsviken publicerar årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen får härmed avge årsredovisning avseende räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på Bolagets webbplats www.slottsviken.se

För mer information kontakta:

Jakob Österberg, VD

Slottsviken Fastighetsaktiebolag (publ)

Telefon 018-19 49 50

E-post jakob.osterberg@slottsviken.se

 
Om Slottsviken Fastighetsaktiebolag:

Slottsviken är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och utvecklar attraktiva fastigheter i stadsnära områden. Bolaget grundades 1983 och har sitt huvudkontor i Göteborg. Slottsviken är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1997 och handlas via banker och fondkommissionärer.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.