Connect with us

Marknadsnyheter

Hämtskåp för mat flyttar ut på stan och nya aktörer ger sig in på marknaden

Published

on

E-handeln med dagligvaror har vuxit explosionsartat under pandemin, framför allt olika former av hämta-lösningar. Retailtech-företaget StrongPoint, ledande leverantör av hämtskåp till dagligvaruhandeln i Sverige och stora delar av Europa, möter nu en ny och stor efterfrågan på hämtskåp med nya placeringar externt från butikerna. Även kunderna är nya: fastighetsbolag, logistikföretag och kommuner återfinns bland intressenterna.

I takt med att e-handeln mognar har nya behov och förväntningar från konsument vuxit fram, inte minst gällande flexibilitet. ”Hämta var du vill, när du vill och hur du vill” är vad allt fler förväntar sig. StrongPoint som är den överlägset största leverantören av tempererade hämtskåp för mat och med kunder som Axfood, Coop och Ica, har genomfört flera undersökningar med YouGov för att se trender inom e-handelsvanor.

Redan i den undersökning som gjordes i januari 2020, dvs före pandemin, så uppgav 24% av onlinekunderna att möjligheten att själv få välja när man hämtar upp sin mat var ett av de viktigaste kriterierna vid val av nätmatsleverantör. Det ansågs till och med viktigare än en snabb leverans. I samma undersökning uppgav vidare var tredje person att de var intresserade hämtskåp placerade vid en knutpunkt, så kallade hubbar, där många människor rör sig, till exempel vid infartsparkeringar, bensinstationer och inte minst i eller nära den egna fastigheten.

Nu börjar marknaden komma ikapp. Hittills har hämtskåp för mat framför allt placerats i anslutning till dagligvarubutiker, men nu ser StrongPoint en ökad efterfrågan från helt nya kundgrupper.

–  Det är intressant att se hur marknaden nu svarar an på de önskemål som konsumenterna har på flexibilitet, något som vi på StrongPoint har flaggat för en tid. Det är tydligt att man nu är redo att satsa på att möta efterfrågan på att hämta sina leveranser ute på stan eller i anslutning t ex till fastigheter, infartsparkeringar och andra knutpunkter.  I Sverige ser vi nu en ökad efterfrågan från helt nya kundgrupper som fastighetsbolag, bensinbolag, logistikdistributörer, men även enskilda kommuner har klivit fram. Våra hämtskåp är optimerade för sådana lösningar, så vi ser naturligtvis väldigt positivt på den här utvecklingen både för egen del, men också för konsumenterna, säger Jacob Tveraabak, CEO på StrongPoint. 

En av de nya kunderna i Sverige är last mile-aktören Gordon Delivery, som investerat i StrongPoints hämtskåp. Tillsammans med Coop testar de nu att ställa ut hämtskåp i anslutning till shopping- och bostadskomplex i centrala Stockholm.

–  För oss på Gordon Delivery är det här ett nästa steg i att utveckla och komplettera vår tjänst som distributör av matleveranser. Med skåpen kan vi leverera maten på platser där kunden ändå passerar. Vi testar nu på två platser i Stockholm men är öppna för att utveckla konceptet på fler platser framöver, säger Ali Ghoce, vd och medgrundare på Gordon Delivery.

För mer information, vänligen kontakta:

Jacob Tveraabak, CEO StrongPoint, +47 908 21 370,  jacob.tveraabak@strongpoint.com

Ali Ghoce, vd och medgrundare Gordon Delivery, +46 10-551 80 00, ag@gordondelivery.com

Frida Kalin, Marketing Manager Sweden, StrongPoint +46 730 78 25 57, frida.kalin@strongpoint.com

Om StrongPoint | www.strongpoint.com
StrongPoint är ett retailtech-företag som erbjuder lösningar som gör butiker smartare, shoppingupplevelsen bättre och e- handeln med dagligvaror mer effektiv. Företaget har cirka 400 anställda i Norge, Sverige, Baltikum och Spanien som tillsammans med ett brett partnernätverk stöttar dagligvaruhandlare i fler än 20 länder. StrongPoint erbjuder kontanthanterings- och betallösningar i butik, elektroniska hyllkantsetiketter, självbetjäningskassor, mjukvara för hantering av arbetsflöden, click- and collect-hämtskåp anpassade för livsmedel, drive thru-lösningar och lösningar för upphämtning i butik liksom plocklösningar för e-handeln. StrongPoint har sitt säte i Norge, omsätter cirka en miljard NOK och är noterat på Oslo-börsen (ticker: STRO).  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i Hoist Finance under veckorna 18 och 19, 2024 – återköpsprogrammet avslutat

Published

on

By

Hoist Finance AB (publ) (LEI-kod: 549300NPK3FB2BEL4D08) (”Hoist Finance”) har under perioden 29 april – 6 maj 2024 återköpt sammanlagt 87 000 egna aktier (ISIN: SE0006887063) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen infört. Återköpsprogrammet som inleddes den 8 februari 2024 är härmed avslutat då totalt 2 102 022 aktier har återköpts till ett sammanlagt belopp om 99 940 686 SEK.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om högst 10 procent av samtliga aktier i bolaget till ett sammanlagt belopp om högst 100 000 000 SEK som Hoist Finance offentliggjorde den 6 februari 2024. Återköpsprogrammet genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att justera bolagets kapitalstruktur och därigenom bidra till att skapa ett ökat värde för Hoist Finance aktieägare. Avsikten är att de aktier som återköps ska dras in genom beslut vid kommande bolagsstämmor.

Aktier i Hoist Finance har återköpts enligt följande:

Datum

Aggregerad daglig volym (antal aktier)

Viktat genomsnittspris per dag (SEK)

Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)

29 april 2024

30 000

51,9466

1 558 398

30 april 2024

20 000

52,5092

1 050 184

2 maj 2024

30 000

50,8470

1 525 410

3 maj 2024

6 maj 2024

7 000

59,0499

413 349

Totalt ackumulerat under veckorna 18 och 19 2024

87 000

 

4 547 341

Totalt ackumulerat under återköpsprogrammet

2 102 022

 

 

99 940 686

 

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Carnegie Investment Bank AB (publ) för Hoist Finance räkning.

Efter ovanstående förvärv uppgår Hoist Finance innehav av egna aktier per den 6 maj 2024 till 2 102 022. Det totala antalet aktier i Hoist Finance, inklusive de egna aktierna, uppgår till 89 303 000 och antalet utestående aktier, exklusive de egna aktierna, uppgår till 87 200 978.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 i MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

För vidare information vänligen kontakta:

Christian Wallentin, CFO och Vice VD

ir@hoistfinance.com

+46 8 55 51 77 90

Om Hoist Finance

Hoist Finance är en förvaltare specialiserad på förfallna lån. I över 25 år har vi fokuserat på att investera i och förvalta skuldportföljer. Vi är en partner till internationella banker och finansiella institut i hela Europa och förvärvar portföljer av förfallna lån. Vi är också en partner till privatpersoner och små och medelstora företag som befinner sig i en skuldsituation och vi skapar långsiktigt hållbara återbetalningsplaner som gör det möjligt för dem att omvandla förfallna skulder till skulder som betalas av. Vi finns på 13 marknader i Europa och aktierna är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök hoistfinance.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kontigo Care (publ) publicerar årsredovisning 2023

Published

on

By

Kontigo Cares årsredovisning för verksamhetsåret 2023 har idag publicerats och finns tillgänglig på bolagets hemsida

Rapporten återfinns på bolagets hemsida, se https://ir.kontigocare.com/finansiella-rapporter-och-dokument/.

För mer information, vänligen kontakta:  

Ulrika Giers, Verkställande direktör

telefon: 46 (0)18 410 88 80

e-post: ulrika.giers@kontigocare.com

Anja Peters Ohlsson, CFO och IR-ansvarig

telefon: 46 (0)18 410 88 80

e-post: ir@kontigocare.com eller anja.peters@kontigocare.com

För mer information om Kontigo Care, vänligen besök www.kontigocare.com

Om Kontigo Care AB (publ)
Kontigo Care AB (publ) (”Kontigo Care” eller ”Bolaget”) har som målsättning att genom innovativa eHälsolösningar förbättra och effektivisera den globala beroendevården och att därmed minska lidandet för en stor mängd patienter och deras anhöriga. Bolagets eHälsoplattform Previct® består av ett antal avancerade algoritmer, AI-drivna prediktionsmotorer och kommunikationslösningar, samt av de två plattformsapplikationerna Previct® Alcohol och Previct® Gambling, för tillämpning inom respektive beroendeområde. Kontigo Cares aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet KONT. Bolagets Certified Adviser är Redeye AB.

Continue Reading

Marknadsnyheter

InDex Pharmaceuticals lämnar en statusuppdatering och informerar om extra bolagsstämma den 10 juni 2024

Published

on

By

6 maj, 2024 – InDex Pharmaceuticals Holding AB (publ) (”InDex Pharmaceuticals” eller ”Bolaget”) meddelar att utvärderingen av alternativ för Bolagets framtid, inklusive det omvända förvärv som kommunicerades i ett pressmeddelande den 8 april 2024 (”Transaktionen”), alltjämt pågår. I separat pressmeddelande kallar InDex Pharmaceuticals styrelse till extra bolagsstämma att hållas den 10 juni 2024.

Efter att utvecklingen av cobitolimod avbröts och InDex Pharmaceuticals meddelade att Bolaget inte kommer fortsätta utvecklingen av några av sina andra substanser har, som Bolaget tidigare kommunicerat och i syfte att maximera aktieägarvärdet, olika alternativ för Bolagets framtid utvärderats. Utvärderingen, som gjordes med stöd av extern finansiell rådgivare, resulterade i att gå vidare med det omvända förvärvet samt att vidta ytterligare åtgärder för att säkerställa att en sådan transaktion är genomförbar.

InDex Pharmaceuticals styrelse, i syfte att möjliggöra genomförandet av det planerade omvända förvärvet så snart som praktiskt möjligt, kallar genom ett separat pressmeddelande till en extra bolagsstämma att hållas den 10 juni 2024 för att besluta om de ändringar av bolagsordningen som föranleds av den tilltänkta Transaktionen. Förutsatt att parterna kommer överens förväntas avtal om den tilltänkta Transaktionen ingås senast den 20 maj 2024.

Som framgår av kallelsen föreslår styrelsen att stämman beslutar att anta ny bolagsordning med i huvudsak följande ändringar: (i) nytt bolagsnamn och verksamhetsföremål,  (ii) nya gränser för aktiekapital och antal aktier, (iii) införande av ett nytt slag av inlösenbara aktier av serie C och (iv) införande av ett omvandlingsförbehåll där ägare av stamaktier kan begära omvandling till aktier av serie C. Bolagsordningen i dess fullständiga föreslagna nya lydelse kommer att finnas tillgänglig på Bolagets webbplats senast två veckor före bolagsstämman.

Förutsatt att Bolaget ingår avtal om den tilltänkta Transaktionen avser InDex Pharmaceuticals styrelse att kalla till en separat extra bolagsstämma, att hållas i direkt anslutning till bolagsstämman den 10 juni 2024 som beskrivs i detta pressmeddelande, för beslut om godkännande av den tilltänkta Transaktionen, apportemission, sammanläggning av aktier och övriga beslut som föranleds av Transaktionen.

För mer information, se kallelsen till den extra bolagsstämman, vilken publiceras genom ett separat pressmeddelande.

För mer information:
Jenny Sundqvist, VD
Tel: +46 8 122 038 50
E-post: jenny.sundqvist@indexpharma.com

Johan Giléus, CFO och vice VD
Tel: +46 8 122 038 50
E-post: johan.gileus@indexpharma.com

Offentliggörande
Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 6 maj 2024 kl. 20:40 CET.

Kort om InDex Pharmaceuticals
InDex Pharmaceuticals vision är att hjälpa patienter med immunologiska sjukdomar där det finns ett stort medicinskt behov av nya behandlingsalternativ. Cobitolimod utvärderades i fas III-programmet CONCLUDE för måttlig till svår vänstersidig ulcerös kolit – en funktionsnedsättande, kronisk inflammation av tjocktarmen.

InDex Pharmaceuticals är baserat i Stockholm. Bolagets aktier (kortnamn INDEX) handlas på Nasdaq First North Growth Market Stockholm. Redeye AB är bolagets Certified Adviser. För mer information, vänligen besök www.indexpharma.com/sv.

Informationen i detta pressmeddelande är avsedd för investerare.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.