Connect with us

Marknadsnyheter

Adams rosteri växer utan reklam

Published

on

Att utveckla en unik affärsidé som fyller en lucka på marknaden – det var Adam Abdullahs huvudfokus när han skulle starta eget. Med hjälp av rådgivning från Business Center Angered och kunder som agerar ambassadörer har han fått snurr på sitt rosteri.   

Adam Abdullah som tidigare jobbat som lastbilschaufför och väktare hade gått runt med starta eget-tankar länge. Men innan han gjorde slag i saken ville han hitta en unik nisch. 2019 kom han på det – han skulle starta ett rosteri hemma i Angered och sälja nötter rostade på kurdiskt vis.

– Jag reste till mina kusiners rosteri i Kurdistan och jobbade ett tag för att få erfarenhet. Där fick jag idén om att vi kan packa och leverera nötter till livsmedelsbutiker samt ha en butik för privatkunder i samma lokal som rosteriet, berättar Adam.

Väl hemma tog han kontakt med Business Center Angered, efter att en kompis tipsat om att de kunde vägleda nya företagare.

– Jag fick ett seriöst intryck av min rådgivare Dragan Sako vid vårt första möte, efter det höll vi kontakten. Vi pratade ofta i telefon och han gav mig all information som jag behövde, säger Adam.

Med stöttning från Dragan tog Adam fram en affärsplan och budget. Dragan hjälpte också Adam att söka starta eget-bidrag från Arbetsförmedlingen och att ta kontakt med Livsmedelsverket för att få koll på alla regler.

Sommaren 2020 hade Adam samlat på sig tillräckligt mycket kunskap för att ta steget – Natur Nötter Sweden AB startades och företaget flyttade in i en lokal i Angered. Den första tiden handlade mycket om att bygga en kundkrets, vilket inte var helt enkelt mitt under pandemin.

– Det var ganska segt de första månaderna. Men jag trodde verkligen på min affärsidé och tänkte att alla har det lite segt när de precis har startat. Jag fick också mycket hjälp av min bror. Och efter ett halvår började det komma fler kunder, säger Adam.

Kundkretsen växer 
I dag är Natur Nötter inte bara populärt i närområdet – rosteriet har kunder från hela Västra Götaland. Norrmän, danskar och tyskar stannar också till vid Adams rosteri när de har vägarna förbi. Delar av sortimentet finns i fyra livsmedelsbutiker i Angered, och Adam jobbar aktivt för att sälja in produkterna till fler butiker i Göteborg.

– Våra nötter är fräscha och goda och rostas i ett rent rosteri, det är den viktigaste nyckeln till framgång. Vi gör faktiskt inte så mycket reklam. Det är kunderna som gör reklam för oss när de bjuder sina gäster på våra nötter och rekommenderar oss till familj och vänner. Vi har fått 70 procent av våra kunder så, säger Adam.

Drygt 1,5 år efter starten känner sig Adam självständig och trygg i sin roll som företagare, mycket tack vare rådgivningen som han har fått via Business Center Angered.

– Det rullar på riktigt bra nu. Skulle det uppstå något hinder på vägen kan jag alltid höra av mig till Dragan som hjälper mig att hitta en lösning. Hans råd har gjort saker lättare för mig, säger Adam.

Målet med företaget är solklart.  

– Jag vill att varje livsmedelsbutik i hela Sverige ska sälja produkter från vårt sortiment och att varje person i Sverige ska ha smakat på våra nötter, säger Adam.

Adams tips: Så skapar du en kundkrets

  1. Var öppen! När du är ute och träffar människor kan du ge dem ditt visitkort eller visa din hemsida och dina sociala medier-konton. Berätta om ditt företag för människor du möter.
  2. Be dina kunder att rekommendera dig för andra. Om de gillar dina produkter, varför skulle de inte kunna berätta om dem för sina vänner?
  3. Låt dina potentiella kunder testa din produkt. Är det mat, dela ut smakprover. Är det en elektronikpryl, låt kunderna testa den. Jag och brorsan stod utanför en moské som ligger precis vid butiken och delade ut smakprover och visitkort efter fredagsbönen en gång. Det resulterade i många nya kunder!
  4. Det viktigaste av allt – ha en bra produkt som du själv tror på. Du måste kunna sälja din produkt med gott samvete. Kan du det kommer kunderna också att få en bra känsla för ditt företag.

Om Natur Nötter Sweden AB
Företaget startade 2020 och säljer rostade nötter och andra godsaker som är populära i Kurdistan. Natur Nötter håller till i en lokal på Angeredsvinkeln där man har både rosteri och butik.

Om våra Business Centers
Business Center i Angered och Gamlestaden kan du få kostnadsfri rådgivning och vägledning i hur du startar eller driver företag. Här kan du även delta i seminarier, workshops och andra aktiviteter kopplade till nyföretagande och entreprenörskap.

Business Center Angered
Företagsrådgivare: Dragan Sako
Var: Angereds Torg 12
Drop-in: tisdag, onsdag och torsdag 12:00–16:00 

Business Center Gamlestaden
Företagsrådgivare: Selma Atic
Var: YESBOX, Gamlestadens Fabriker
Öppettider YESBOX: måndag-torsdag 09:00-16:00, fredag 09:00-14:00

Kom förbi på någon av våra drop-in-tider eller boka ett personligt möte för hjälp och rådgivning. För aktuella rådgivningstider, se vår bokningskalender.

Läs mer om detaljhandeln i Göteborg och möjligheterna med exempelvis hållbarhet som affärsidé.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Slottsviken publicerar årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen får härmed avge årsredovisning avseende räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på Bolagets webbplats www.slottsviken.se

För mer information kontakta:

Jakob Österberg, VD

Slottsviken Fastighetsaktiebolag (publ)

Telefon 018-19 49 50

E-post jakob.osterberg@slottsviken.se

 
Om Slottsviken Fastighetsaktiebolag:

Slottsviken är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och utvecklar attraktiva fastigheter i stadsnära områden. Bolaget grundades 1983 och har sitt huvudkontor i Göteborg. Slottsviken är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1997 och handlas via banker och fondkommissionärer.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.