Connect with us

Marknadsnyheter

Imint and Motorola Collaborate to Elevate Video Performance in New Motorola Edge+ Smartphone

Published

on

Vidhance Video Stabilization, Vidhance Lens Distortion Correction and Vidhance Dynamic Motion Blur Reduction deliver professional-quality video capabilities to Motorola’s latest flagship smartphone.

UPPSALA, Sweden, April 26, 2022 — IMINT Image Intelligence AB (”Imint”), a global leader in video enhancement software, and Motorola, a pioneer in mobile communications, today announced Imint’s industry-leading Vidhance video enhancement software solutions have been implemented within the new motorola edge+, the company’s latest smartphone based on the Snapdragon® 8 Gen 1 mobile platform.

The new motorola edge+ is equipped with three of Imint’s groundbreaking Vidhance solutions: Vidhance Video Stabilization, Vidhance Lens Distortion Correction and Vidhance Dynamic Motion Blur Reduction. Combined, these features push the boundaries of smartphone video performance and answer consumer demand for a premium video experience in mobile devices.

“Motorola has long shared Imint’s mission to deliver state-of-the-art video performance to smartphone consumers across the globe,” said Andreas Lifvendahl, Chief Executive Officer of Imint. “Understanding that today, everyone can be a content creator, we’ve carefully designed Vidhance solutions to provide flagship smartphones, like the new motorola edge+, with the most professional-quality video capabilities.”

Vidhance Video Stabilization removes unwanted camera movement to produce video stabilization on par with or exceeding dedicated action cams; Vidhance Lens Distortion Correction removes lens distortion in video recordings and adjusts fisheye effect in ultra-wide FOV cameras; and Vidhance Dynamic Motion Blur Reduction minimizes the effect of motion-blur in stabilized video by learning from ongoing software processing and fine-tuning different video parameters to account for movement and light.

“We’re living in an increasingly video-centric society driven in large part by the proliferation of video-based social platforms – and the launch of the new Motorola edge+ reflects this evolution,” stated Thomas Milner, head of Global Product Marketing at Motorola. “It’s vital for Motorola to collaborate with trailblazers like Imint, whose breakthrough Vidhance technology can provide our devices with the video performance that today’s consumers demand.”

The new Motorola edge+ comes with a 50-megapixel main camera sensor—a 50MP sensor for ultra-wide or extreme macro close ups. It’s capable of capturing video up to 8K resolution at 24 frames per second and HDR10+ video recording for over a billion colors.

Previously, Imint and Motorola collaborated to bring Vidhance Selfie Mode to the moto g100 smartphone. Vidhance Selfie Mode combines Imint’s expertise in video stabilization with artificial intelligence-based facial detection to center smartphone users in a video frame, even while they’re moving.

“We’re thrilled to continue our long-standing partnership with Motorola,” added Lifvendahl. “A core addition to Motorola’s Vidhance-enabled product offering, the new Motorola edge+ is well-suited to redefine mobile video content creation.”

For more information, visit weareimint.com. For the press kit, click here.

For more information, please contact:

Jan Nyrén, Marketing Director IMINT Image Intelligence AB (publ)    

Telefon: 018-474 99 90

E-post: jan.nyren@vidhance.com

Imint is a Swedish senior software enterprise in intelligent sensor and data analysis, founded in 2007 and listed December 2015. Imint drives the development of visionary and targeted products and solutions that create leaders of innovation. Imint is the company behind Vidhance and has more than 10 years of experience developing video enhancement software for the consumer and industrial market.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Klart för byggande av 219 nya hyresrätter till 2026

Published

on

By

I höst tas första spadtagen för sammanlagt 219 nya hyresrätter på Anderstorpgård i centrala Skellefteå. Bostäderna beräknas stå klara för inflyttning under 2026. 
– Det blir ett av de största projekten i Skebos historia och ett efterlängtat tillskott i ett Skellefteå som under 2024 växt snabbast i hela Sverige, säger Harriet Classon, ordförande Skebo.

Kvarteret har ett attraktivt läge utmed Skellefteälven i stadsdelen Anderstorp och närhet till en god service med lekplats, idrottsplats och generösa grönområden. I området finns även skolor och förskolor, hälsocentral och Skellefteås centrala delar finns inom 15 minuters gångavstånd. 

Det kommer att byggas 219 nya lägenheter fördelade på tre punkthus i åtta våningar samt ett lamellhus på sex våningar. Lägenheterna kommer variera från 2 till 4 rum och kök, med storlekar från cirka 35 till 85 kvadratmeter. Husen kommer att förses med solceller som installeras på yttertaken. NCC är vald som entreprenör för projektet. 

– Skellefteå är just nu en av Sveriges snabbast växande städer och behovet av nya bostäder är påtagligt. Vi har sedan tidigare genomfört flera lyckade byggprojekt på uppdrag av Skebo. Med de nya hyresrätterna på Anderstorpsgården får NCC fortsätta bidra till att öka bostadsutbudet i staden, säger Niklas Sparw, affärsområdeschef, NCC Building Sverige. 

Skebo bygger även två radhuslängor i två våningar på området. Dessa bostäder är på 5 rum och kök på en yta av ca 100 kvadratmeter. Dessutom kommer cirka 140 parkeringsplatser att erbjudas, varav 80 procent kommer att vara utrustade med motorvärmare som kommer att kunna konverteras till elbilsladdning när det behovet uppstår. 

– Behovet av nybyggda hyresrätter i centrala lägen är fortsatt stort i Skellefteå. Att vi snart kan addera över 200 nya lägenheter i ett centralt läge känns riktigt bra och vi ser fram emot att sätta spaden i marken, säger Helena Markgren.

För mer information, kontakta:

Helena Markgren
Vd Skebo
0910 – 73 65 01

____________________________________________________________________

Skebo är Skellefteås största fastighetsbolag som äger och förvaltar cirka 5 000 lägenheter och ett antal lokaler. Vi har hyreslägenheter i flerfamiljshus, radhus, småhus, studentbostäder samt vård- och omsorgsboenden. Vi arbetar för stadens och kommunens utveckling och ligger i toppen vad gäller kundnöjdhet i landet. Vårt mål är att ge varje hyresgäst som kommer till oss möjligheten att flytta in och från första stund börja trivas i sitt drömhem. ”Längta hem” är vår devis som alltid sätter kunden först. Vi verkar för hyresgästinflytande och delaktighet där trivsel, trygghet och goda relationer är i fokus.

Skeppargatan 8, 931 30 Skellefteå, tel +46 910-73 65 00, info@skebo.comskebo.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Swedavias delårsrapport för Q1 2024: Fler resenärer, stärkt kommersiellt utbud och förbättrat linje- och destinationsutbud ledde till ökad nettoomsättning, förbättrat EBITDA och stärkt kassaflöde

Published

on

By

Nettoomsättningen för perioden ökade med 154 MSEK och uppgick till 1 443 MSEK. Ett ökat antal resenärer och avgiftsjusteringar har bidragit till ökningen. Kassaflödet för perioden var positivt och uppgick till 57 MSEK, en ökning med 76 MSEK jämfört med föregående år. Swedavia redovisar en EBITDA på 175 MSEK för kvartalet vilket är en ökning med 55 MSEK jämfört med föregående år. Rörelseresultatet uppgick till -217 MSEK, vilket är i nivå med föregående års rörelseresultat. Under perioden har förberedelser för ökad dimensionering av den operativa verksamheten skett vilket påverkade rörelseresultatet. Under kvartalet fortsatte satsningarna på det kommersiella utbudet med förbättringar av utbudet på bland annat Göteborg Landvetter Airport och fortsatt utveckling av Marknadsplatsen på Stockholm Arlanda Airport

Under kvartalet reste 6,7 miljoner människor till eller från Swedavias flygplatser, en ökning med en procent jämfört med föregående år. Ökningen drevs av ett fortsatt ökat utrikesresande där antalet resenärer ökade med 4,9 procent medan inrikesresandet för kvartalet minskade.

– Vi summerar ett kvartal med ett förbättrat EBITDA och ett stärkt kassaflöde jämfört med föregående år. Vi har under kvartalet också stärkt linje- och destinationsutbudet och förbättrat tillgängligheten till bland annat Nordamerika från Arlanda. Under sommarsäsongen kommer våra resenärer kunna välja på närmare 30 avgångar i veckan till flera nordamerikanska destinationer från Arlanda, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Nettoomsättningen uppgick till 1 443 MSEK (1 289) vilket var en ökning med 12 procent jämfört med föregående år. Kassaflödet för den löpande verksamheten för kvartalet var positivt och uppgick till 57 MSEK (-19), en förbättring om 76 MSEK jämfört med föregående år. EBITDA för perioden uppgick till 175 MSEK, en ökning med 55 MSEK. Rörelseresultatet uppgick till -217 MSEK (-215). Som ett led i förberedelserna inför ett ökad resande i sommar ökades dimensioneringen av den operativa verksamheten vilket ökade driftkostnaderna under kvartalet.

Under kvartalet fortsatte implementeringen av Swedavias kommersiella strategi med fokus på ett brett och varierat utbud av mat, dryck och shopping. På Landvetter invigdes ett nytt utbud av restauranger, kaféer och butiker. Det kommersiella utbudet har även stärkts på Malmö Airport och Luleå Airport. På Arlanda fortsätter den nya Marknadsplatsen att växa och utvecklas. Utbudet har under våren kompletterats med nya restauranger och med ett antal nya butiker och kaféer. Fler öppningar är att vänta under 2024 i takt med att Marknadsplatsen fortsätter växa.  

– De kommersiella intäkterna bidrar till vår förmåga att hålla konkurrenskraftiga flygplatsavgifter och möjliggör fortsatt utveckling av flygplatsernas infrastruktur. Men det är förstås främst glädjande att satsningarna mottas väl av våra kunder, säger Jonas Abrahamsson.
 

Nyckeltal 2024 2023 2023
MSEK, om ej annat anges jan-mar jan-mar jan-dec
Nettoomsättning 1 443 1 289 5 931
Rörelseresultat -217 -215 -318
Periodens resultat -215 -199 -353
Kassaflöde från den löpande verksamheten 57 -19 766
Medelantal anställda 2 703 2 430 2 603
Antal passagerare, miljoner 6,7 6,7 32,1

Den fullständiga delårsrapporten finns tillgänglig på Swedavias webbplats: Om Swedavia – Finansiell information: www.swedavia.se/om-swedavia/finansiell-information/.

Denna information är sådan information som Swedavia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 april 2024, 13:00 CEST.

För mer information, kontakta Ellen Laurin, tf presschef på Swedavia eller Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

NCC bygger 219 hyreslägenheter i Skellefteå

Published

on

By

Läs original

NCC har tecknat avtal med Skebo om att bygga 219 hyreslägenheter på Anderstorpsgården i Skellefteå. Affären är en totalentreprenad med ett ordervärde på cirka 320 MSEK.

Karta över Anderstorpsgården, Skellefteå

NCC:s uppdrag omfattar nyproduktion av hyreslägenheter i varierande storlekar fördelat på punkt-, lamell- och radhus. Projekteringen för byggprojektet inleds våren 2024 och byggstart sker under hösten 2024. Till årsskiftet 2026/27 ska området vara klart för inflyttning.

– Behovet av nybyggda hyresrätter i centrala lägen är fortsatt stort i Skellefteå. Att vi snart kan addera nya lägenheter i ett centralt läge känns riktigt bra och det blir ett av de största projekten i Skebos historia. Vi ser fram emot att sätta spaden i marken, säger Helena Markgren, vd Skebo.

Det nya bostadsområdet i Skellefteå ska byggas i stadsdelen Anderstorp på Elevhemsgatan, nära det byggminnesförklarade Anderstorps gård och Skellefteälven.

Skellefteå är just nu en av Sveriges snabbast växande stad och behovet av nya bostäder är påtagligt. Vi har sedan tidigare genomfört flera lyckade byggprojekt på uppdrag av Skebo. Med de nya hyresrätterna på Anderstorpsgården får NCC fortsätta bidra till att öka bostadsutbudet i staden, säger Niklas Sparw, affärsområdeschef, NCC Building Sverige.

Affären uppgår till cirka 320 miljoner kronor och orderregistreras i affärsområde NCC Building Sweden i andra kvartalet 2024.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Jarl, projektutvecklare, NCC Building Sverige, 070-611 97 46, johan.jarl@ncc.se
Amelie Winberg, presschef, NCC Building Sverige, 070-221 13 72, amelie.winberg@ncc.se

NCC:s presstjänst: 08-585 519 00, press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2023 omsatte NCC ca 57 miljarder SEK och hade 12 200 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.