Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport B3 Consulting Group AB (publ) Q1 2022

Published

on

Rekordkvartal med 27,5% tillväxt och 13,5% EBIT

Första kvartalet, januari – mars 2022

•   Omsättningen uppgår till 290,5 (227,8) MSEK, vilket ger en tillväxt om 27,5 (-8,1) procent

•   Rörelseresultatet (EBIT) uppgår till 39,1 (11,8) MSEK med en rörelsemarginal om 13,5 (5,2) procent.

•   Resultat efter skatt uppgår 31,9 (7,5) MSEK

•   Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgår till 40,1 (13,5) MSEK

•   Resultat per aktie före utspädning uppgår till 3,38 (0,71) SEK. Resultat per aktie efter utspädning uppgår till 3,33 (0,71) SEK.

För mer information och detaljerat resultat hänvisas till bifogad delårsrapport. Den återfinns även på B3s hemsida under IR och Rapporter och presentationer.

En presentation sänds via webb för investerare, analytiker och media i dag kl. 09.00. Sändningen nås via B3s hemsida under IR och Rapporter och presentationer. Det finns möjlighet att mailledes ställa frågor via webbsändningen eller genom mail till ir@b3.se

Kontaktuppgifter
Anette Billing, VD och Koncernchef, 072-502 17 83
Harriet Piscator, CFO, 070-317 47 99
Katarina Lundqvist, Investor Relations, 072-216 11 00, katarina.lundqvist@b3.se

Denna information är sådan information som B3 Consulting Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 27 april 2022 kl. 08.00 CET.

—————————————–

VD och koncernchef Anette Billing: Stark start på 2022

Resultat och tillväxt
Vi stänger det första kvartalet som B3s bästa kvartal någonsin. Omsättningen uppgår till 290,5 MSEK och EBIT-resultatet till 39,1 MSEK, vilket är en ökning av EBIT med 231% från i fjol. Rörelsemarginalen uppgår till 13,5% vilket ger en historiskt stark marginal. Vi ser en hög efterfrågan på B3s tjänster och resultatförbättringen kommer bland annat från tillväxt, hög debiteringsgrad och effekter av åtgärdsprogrammet. Tillväxten kan till viss del även hänföras till konsolideringen av fyra intresseföretag som gjorts från och med Q1 2022 vilket ger en ökning om 24,3 MSEK och drygt 60 fler medarbetare. Kvartalet har delvis också varit påverkat av sista fasen i pandemin, vilket lett till återhållsamhet i kostnadsdrivande konsultaktiviteter och events.

Fokus på nya startups och affärsutveckling
B3 har under de senaste åren investerat i, och byggt upp ett antal intresseföretag som joint-ventures tillsammans med driftiga entreprenörer. Att starta nya affärsenheter genom nyetableringar är en modell som varit framgångsrik för B3 genom åren, och det är något som vi vill fortsätta satsa på framgent. Detta kan ske genom rekrytering av entreprenörer med förutsättningar att starta nya B3-bolag, antingen inom nya specialistområden eller på nya geografiska marknader. Vi kommer också se över vårt erbjudande för att fortsatt vara relevanta på marknaden och kunna växa inom flera områden.

Nya ramavtal och affärer
Vi har under kvartalet vunnit ett flertal nya ramavtal och det är mycket glädjande att kunderna väljer B3 som sin leverantör. Bland andra Skandia och Cambio har under Q1 tecknat nya ramavtal vilket skapar nya möjligheter för oss framåt och stärker vår position inom viktiga områden som exempelvis e-hälsa. Vi har också vunnit ytterligare ett ramavtal med Kammarkollegiet inom området IT-säkerhet. Därtill har vi fått flera nya spännande uppdrag för bland andra Stena, Pricer och SGDS-gruppen.

Hög konkurrens om talanger
Konkurrensen om talangerna på marknaden är fortsatt mycket hög. Vi förstärker vårt arbete med rekrytering och fortsätter arbeta långsiktigt för att vara den bästa arbetsplatsen för de bästa konsulterna inom digitalisering, IT och management. 92% är nöjda med B3 som arbetsgivare visar den medarbetarundersökning vi genomförde under hösten 2021. B3 har även utsetts till Årets Karriärföretag 2022. Detta vill vi både bevara och utveckla, bland annat genom att förstärka vår satsning på unga talanger. Vi har också ett stort fokus på att arbeta för ökad inkludering inom branschen och har inlett ett samarbete med organisationen Changers Hub där vi tillsammans kommer driva aktiviteter som syftar till att göra IT-branschen mer tillgänglig för alla.

Fortsatt fokus på operationell effektivitet.
Den sista mars gick vi i mål med det accelererade åtgärdsprogrammet som antogs under våren 2021. Programmets syfte har varit att ge en årlig resultatförbättring om 30 MSEK genom effektiviseringar samt att säkerställa att vi når målet om 10% rörelsemarginal under 2022. Programmet har levererat både bättre och snabbare än väntat. Fokus framgent blir fortsatt operationell effektivitet och att hålla våra marginalmål.

Marknadsläget
Marknaden är fortsatt stark och vi har en hög efterfrågan från våra kunder. Naturligtvis finns det ändå anledning till att vara vaksam på vad som händer i vår omvärld. Vi är mycket bekymrade över utvecklingen i Europa med kriget i Ukraina och de humanitära följderna av detta. B3 och våra medarbetare har på olika sätt engagerat oss för att hjälpa människor i nöd, bland annat genom en gemensam insamling till välgörenhetsorganisationer. B3 har ingen verksamhet i Ukraina eller relationer med Ryssland och har därmed inte märkt av någon direkt negativ påverkan av invasionen på affären. Vårt intresseföretag i Polen har kunnat se ökad efterfrågan på bolagets tjänster då flera avslutar affärerna med Ryssland och pausar i Ukraina.

Ny VD sedan den 1 april
Jag tillträdde som ny VD och koncernchef för B3 Consulting Group per den 1 april och det känns väldigt roligt och spännande att få ta över ledarskapet för B3, ett stabilt och mycket välskött bolag med gott anseende. Här finns det en stark kultur och en stark struktur att bygga vidare på. Jag ser fram emot att få vara med och utveckla B3 framåt tillsammans med alla medarbetare och att fortsätta skapa nya möjligheter tillsammans med kunderna.

Stockholm, april 2022
Anette Billing

B3 Consulting Group är ett expansivt konsultföretag med ca 700 medarbetare. Vi hjälper Sveriges främsta företag och organisationer att skapa morgondagens möjligheter med hjälp av digital transformation och verksamhetsutveckling. Vi strävar också efter att bygga upp en företagskultur som värdesätter våra olikheter, erfarenheter och gemensamma energi. Nöjda kunder tillsammans med toppresultat i Great Place To Work (GPTW) och fem DI Gasell-utmärkelser ser vi som ett kvitto på en hållbar framgångsmodell. Omsättningen 2021 uppgick till 921,9 MSEK, med ett rörelseresultat om 70,6 MSEK. Kontor finns i Stockholm, Borlänge, Gävle, Göteborg, Jönköping, Linköping, Malmö, Sundsvall, Örebro samt intresseföretag i Krakow och Warszawa. B3 är noterat på Nasdaq Stockholm, small cap. Mer information finns på www.b3.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Jönköping Energi fördjupar samarbetet med Bixia – blir ny aktör på balansmarknaden

Published

on

By

Jönköping Energi har med hjälp av elhandelsbolaget Bixia tagit en aktiv roll på Svenska kraftnäts balansmarknad. Jönköpingsbolaget maximerar nyttan av sina produktionsresurser samtidigt som de bidrar till energiomställningen i samhället tillsammans med Bixia.

Jönköping Energi levererar värme, kyla och stadsnät till 57 000 kunder. Det kommunägda energibolaget har en samhällsviktig funktion och vinsten går tillbaka till de som bor i Jönköping. Bolaget arbetar för ett hållbart samhälle, att driva regionens utveckling och utveckla nya smarta lösningar för framtiden. Att bli aktiva på balansmarknaden är en viktig del av detta arbete.

Bixia är Jönköping Energis elhandelspartner sedan 2022 och hanterar balansansvaret för Jönköping Energis totala elproduktion och slutkundsaffär. Nu fördjupar bolagen samarbetet och tillsammans med Bixia tar Jönköping Energi ännu ett steg på hållbarhetsstegen genom att bli aktiva på balansmarknaden. 

– Vi sätter högt värde på att vara ett framåtlutat energibolag och vill tillgängliggöra Jönköpings resurser optimalt.​ Bixia har tagit en aktiv position på stödtjänstmarknaden och vi ser fram emot att tillsammans kunna bidra till mer stabilitet i elsystemet och därigenom till den gröna omställningen, säger Carl Dohlsäter, Enhetschef Energihandel på Jönköping Energi.

Bixia, ett av de elbolagen i Sverige som köper in störst andel förnybar och lokalproducerad el, har tagit sedan några år tillbaka tagit en aktiv position på balansmarknaden. Elhandelsbolaget är balansansvariga gentemot Svenska kraftnät sedan 1999 och ansvarar för Jönköping Energis budgivning och prissättning av tillgänglig kapacitet samt hanterar kommunikationen med Svenska kraftnät. 

– Jönköping Energi är en innovativ och spännande samarbetspartner som delar vår ambition om mer förnybart i elsystemet. Vi är glada att hjälpa dem maximera nyttan av sina produktionsresurser och bidra till energiomställning genom att vara aktiva på stödtjänstmarknaden, säger Eric Constantien, Försäljningsansvarig på Bixia.

Behovet av en marknad för att stabilisera elsystemet har vuxit fram i takt med att mer förnybar och väderberoende el har kommit in i systemet. För att vara i balans behöver energisystemet ha en frekvens på 50 Hz– varken mer eller mindre.

Som aktiva på balansmarknaden kan Jönköpings Energi med hjälp av sina befintliga resurser, vattenkraft, vindkraft och kraftvärmepanna, anpassa sin produktion och vid behov stötta frekvensen i det svenska elsystemet. Jönköping energi utnyttjar därmed sina produktionsresurser maximalt, bidrar till den gröna omställningen och får nya intäktsströmmar på befintliga resurser. 

För mer information kontakta:
Presskontakt Bixia, 013-20 91 40
Eric Constantien, Försäljningsansvarig Stora Företag och Producenter, eric.constantien@bixia.se
Carl Dohlsäter, Enhetschef Energihandel, Jönköping Energi, carl.dohlsater@jonkopingenergi.se

Bixia arbetar aktivt för att öka andelen lokalproducerad el och är idag ett av de elbolag som köper in störst andel lokalproducerad el i Sverige. Företaget utvecklar hållbara energitjänster anpassade efter framtidens elmarknad och omsatte 7,1 mdkr under år 2022.
Läs mer på www.bixia.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Svenskarnas förtroende för både regeringens och oppositionens hållbarhetsarbete är lågt

Published

on

By

En undersökning visar att endast en minoritet av svenska medborgarna anser att regeringen och oppositionen tar tillräckligt ansvar för hållbar utveckling.

En undersökning från SB Insight kastar ljus över svenskarnas syn på regeringens och oppositionens engagemang i hållbarhetsfrågor. Resultaten visar att endast 29% av de tillfrågade anser att regeringen tar ett tillräckligt stort ansvar för hållbar utveckling. För oppositionen är siffran ännu lägre, där bara 25% av svenskarna ser deras insatser som tillräckliga.

“Dessa siffror indikerar en tydlig besvikelse bland medborgarna när det gäller politiska ledarnas insatser för miljön och hållbar utveckling,” förklarar Erik Elvingsson Hedén, vd på SB Insight. “Det är en stark indikation på att både regeringen och oppositionen behöver förbättra sin politik och kommunikation kring dessa kritiska frågor. Med tanke på att EU-valet närmar sig den 9 juni, är detta särskilt relevant eftersom det kan påverka hur väljarna ser på partiernas förmåga att hantera dessa frågor på en europeisk nivå.”

Denna brist på förtroende kan ha djupgående effekter på det politiska landskapet, särskilt inför kommande val där hållbarhetsfrågor är alltmer framträdande. Det understryker även behovet av konkreta åtgärder och tydligare ledarskap inom området hållbar utveckling.

“Svaga siffror för både regeringen och oppositionen visar att det finns ett betydande utrymme för politiska aktörer att ompositionera sig och verkligen visa att de kan leda Sverige mot en mer hållbar framtid,” tillägger Elvingsson Hedén.

SB Insights studie Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2024 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16–75 år intervjuats under perioden december 2023 – februari 2024. Respondenterna hämtades från Norstats panel.

Erik Elvingsson Hedén
CEO, SB Insight
erik.heden@sb-insight.com
+46 70 865 13 97

SB Insight är en insiktsbyrå och grundare av Sustainable Brand Index. som förser företag och varumärken med beslutsunderlag kring hur hållbarhet påverkar varumärken, kommunikation och affärsutveckling.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Swedavias trafikstatistik för april 2024

Published

on

By

Under april valde drygt 2,6 miljoner resenärer att resa via Swedavias tio flygplatser. Det är en ökning med knappt 1,5 procent jämfört med april föregående år. Utvecklingen är fortsatt driven av en ökad efterfrågan på utrikesresor primärt från Stockholm Arlanda Airport. Flygbolagen fortsätter att stärka den svenska tillgängligheten på Swedavias flygplatser. I årets sommartrafikprogram har hittills sammanlagt 25 nya flyglinjer lanseras, varav 10 helt nya destinationer. Därtill har flygbolagen stärkt charterutbudet inför sommarsäsongen på fyra av Swedavias flygplatser, Malmö Airport, Luleå Airport, Umeå Airport och Östersund Airport.

Efterfrågan på utrikesresor vid våra flygplatser fortsätter att öka samtidigt som destinationsutbudet stärkts i samband med sommartrafikprogrammet. Samtidigt håller den svagare utvecklingen av inrikesresandet i sig, även om det finns regionala skillnader. Vi förväntar oss totalt sett ett fortsatt ökat resande under sommarsäsongen, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Så här långt har 25 nya flyglinjer lanserats inför sommarsäsongen 2024 – med ett tiotal helt nya destinationer. Charterutbudet har även utvecklats inför sommarsäsongen vid Malmö Airport, Åre Östersund, Umeå Airport och Luleå Airport.

Nya flyglinjer – maj:
Stockholm Arlanda – Hannover med Eurowings
Stockholm Arlanda – Bari med Norwegian
Stockholm Arlanda – Zagreb med Croatian Airlines
Göteborg Landvetter – London (LGW) med Norwegian
Göteborg Landvetter – Nice med Norwegian

Göteborg Landvetter – Dubrovnik med Norwegian

Under april reste drygt 2,6 miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser, vilket är drygt 1 procent högre jämfört med april 2023. Utrikesresandet ökade med 4 procent till nära 2 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med 5 procent till nära 660 000 resenärer.
Resandet totalt sett vid Swedavias flygplatser under april månad är 82 procent av prepandeminivåerna, 2019.

Stockholm Arlanda Airport hade drygt 1,8 miljoner resenärer under april, vilket är en ökning med 5 procent jämfört med fjolårets april. Utrikesresandet ökade med 8 procent till nära 1,6 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med 8 procent till drygt 275 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Stockholm Arlanda i april ligger totalt sett på 91 procent av prepandeminiverna, 2019.

Göteborg Landvetter Airport hade sammanlagt nära 429 000 resenärer under april, vilket är i nivå med fjolårets resande i april. Utrikesresandet ökade med 2 procent till drygt 381 000 resenärer medan inrikesresandet minskade med 14 procent till drygt 47 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Göteborg Landvetter ligger i april på 78 procent av nivåerna före pandemin.  

Övriga Swedavia-flygplatser hade en varierande utveckling under april. Ronneby Airport, följt av Kiruna Airport, är den regionala flygplats som har bäst utveckling både under april jämfört med fjolårets april. Luleå Airport, följt av Kiruna Airport, har i april den bästa utvecklingen jämfört med före pandemin. Malmö Airport, följt av Visby Airport, hade den svagaste utvecklingen i april jämfört med april 2023.

April månads trafikutveckling – antal resenärer:

Mer utförlig information om Swedavias trafiksiffror och statistik finns tillgänglig på Swedavias hemsida: Statistik | Om Swedavia.                      

Tips till resenärer inför flygresan: Vanliga frågor och svar | Stockholm Arlanda Airport (swedavia.se).   

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.