Connect with us

Marknadsnyheter

Viking Line: Stegvis normalisering trots en utmanande omvärld

Published

on

Viking Line Abp                       VERKSAMHETSÖVERSIKT                     27.04.2022, kl. 09.00

Viking Line: Stegvis normalisering trots en utmanande omvärld

Januari–mars 2022 (jämfört med januari–mars 2021)

  • Omsättningen uppgick till 58,8 Meur (24,6 Meur). 
  • Övriga rörelseintäkter var 6,0 Meur (10,3 Meur). 
  • Rörelseresultatet uppgick till -18,1 Meur (-7,7 Meur). 
  • Finansnettot blev -2,2 Meur (-1,3 Meur). 
  • Resultat före skatter uppgick till -20,3 Meur (-8,9 Meur). 
  • Resultatet efter skatter var -16,2 Meur (-7,2 Meur).

Viking Line ger inte några framtidsutsikter, beaktat framför allt det geopolitiska läget varför det ännu är för tidigt att kvantifiera inverkan på rörelseresultatet för 2022, vilket är samma slutsats som vid senaste rapporttillfälle.

Omsättning och resultat

Koncernens omsättning ökade med 138,9 % till 58,8 Meur under perioden 1 januari – 31 mars 2022 (24,6 Meur 1 januari–31 mars 2021). Rörelseresultatet uppgick till -18,1 Meur (-7,7 Meur).

De passagerarrelaterade intäkterna ökade med 226,3 % till 47,2 Meur (14,5 Meur), medan fraktintäkterna var 10,9 Meur (9,6 Meur). Försäljningsbidraget var 45,3 Meur (19,6 Meur). Driftskostnaderna ökade med 96,1 % till 63,6 Meur (32,4 Meur).

Det första kvartalets resultat påverkades inledningsvis fortsatt av pandemin och med den sammanhängande restriktioner. Från mitten av februari ökande efterfrågan inom passagerarsektorn samtidigt som den stabila efterfrågan på frakttransporter kvarstod. I slutet av februari inledde Ryssland krig mot Ukraina och energipriserna påverkades drastiskt.

Under januari och februari har koncernen erhållit stöd från Traficom för allmän trafikplikt för koncernens fartyg på linjerna Åbo–Mariehamn/Långnäs–Stockholm och Mariehamn-Kapellskär. Under motsvarande period ifjol erhölls även stöd för linjen Helsingfors – Tallinn. Stöden redovisas som offentligt stöd under övriga rörelseintäkter.

2022 2021
MEUR 1.1–31.3 1.1–31.3
Offentligt stöd 5,6 10,2
Fastighetshyror 0,0 0,0
Försäljningsvinst 0,0 0,0
Övriga intäkter 0,4
Totalt 6,0 10,3

Trafik och marknad

Koncernen bedrev under första kvartalet passagerar- och frakttrafik med sex fartyg på norra Östersjön och Finska viken.

Viking Glory inledde sin trafik på rutten Stockholm-Åland-Åbo den 1 mars. Amorella avslutade sin trafik på samma linje den 28 februari och sattes in på linjen Helsingfors-Mariehamn-Stockholm den 1 april.

Under kvartalet har fartygen Viking XPRS, Rosella, Viking Cinderella och Gabriella dockats. Under motsvarande period föregående år dockades inte några fartyg.

Antalet passagerare på koncernens fartyg uppgick under rapportperioden till 521 537 (170 362). Koncernen hade en total marknadsandel inom trafikområdet om uppskattningsvis 32,0 % (28,1 %).

Koncernens fraktvolymer uppgick till 29 033 fraktenheter (31 755). Koncernens fraktmarknadsandel var uppskattningsvis 14,5 % (17,0 %). Marknadsandelen för personbilar uppgick till uppskattningsvis 25,2 % (29,6 %).

Marknadsefterfrågan på resor var inledningsvis kraftigt begränsad på grund av restriktioner relaterade till coronapandemin. Under februari och mars meddelade de finska och svenska regeringarna att majoriteten av restriktionerna skulle avvecklas. Detta hade en positiv påverkan på efterfrågan i mars och den därpå följande perioden.

Investering och finansiering

Koncernens investeringar uppgick till 9,8 Meur (2,5 Meur). Koncernens totala investeringar utgör 16,7 % av omsättningen (10,0 %). Av dessa kan merparten tillskrivas färdigställandet av Viking Glory samt dockningarna.

Koncernens långfristiga räntebärande skulder uppgick den 31 mars 2022 till 225,4 Meur (39,9 Meur).

Soliditeten var 40,7 % jämfört med 45,1 % föregående år.

Koncernens likvida medel uppgick vid utgången av mars till 80,7 Meur (24,9 Meur). Beviljade outnyttjade kreditlimiter i koncernen uppgick till 15,1 Meur (4,7 Meur). Affärsverksamhetens nettokassaflöde uppgick till -22,4 Meur (-10,6 Meur). Nettokassaflödet från investeringar var –9,8 Meur (-2,5 Meur) och nettokassaflödet från finansiering uppgick till -1,7 Meur (8,3 Meur).

Merparten av koncernens låneavtal innefattar marknadsmässiga lånekovenanter. De finansiella kovenanterna i låneavtalen består av minimikrav på likvida medel och soliditet samt maximal nivå på koncernens totala finansiella nettoskulder i förhållande till EBITDA. Bolaget har avtalat med sina finansiärer om undantag för hela 2022 avseende tillämpningen av kovenantvillkorets totala finansiella nettoskulder i förhållande till EBITDA.

Viking Line Abp har i enlighet med i) villkoren i de statsgarantier som erhållits till säkerhet för likviditetslånen lyfta hösten 2020, ii) kraven från Finnish Export Credit/Finnvera då de givit amorteringsanstånd, samt iii) villkoren för att få lyfta lånet på finansieringen för Viking Glory, förbundit sig att inte dela ut dividend eller vidta annan utdelning av medel till dess att förpliktelserna i anslutning till garantierna och lånen har återbetalts helt och hållet. Utdelningsbegränsning i Viking Glory-finansieringen gäller endast under 2022 men även framledes ifall koncernens skuldsättning i förhållande till EBITDA överstiger förhållandet 5,0.

De redovisade värdena för immateriella och materiella tillgångar prövas regelbundet för att upptäcka eventuella externa eller interna indikationer på nedskrivningsbehov. Om sådana indikationer observeras för någon tillgångspost, fastställs dess återvinningsvärde. Ett av de viktigaste områden som innebär bedömningar är värdering av koncernens fartyg.

Ledningen bedömer att det för tillfället inte finns några nedskrivningsbehov, då fartygens verkliga värde är väsentligt högre än det bokföringsmässiga värdet.

Framtida kassaflöden avseende finansiella skulder per 31.3.2022:

MEUR
Framtida kassaflöden avseende Leasing- Leverantörs- Räntebärande
finansiella skulder skulder skulder skulder Totalt
 (inkl. finansiella kostnader)
1.4 2022 – 30.9 2022 1,4 20,5 33,0 54,9
1.10 2022 – 31.3 2023 1,4 18,6 20,0
1.4 2023 – 31.3 2024 2,2 40,2 42,5
1.4 2024 – 31.3 2025 2,0 75,5 77,5
1.4 2025 – 31.3 2026 1,4 15,4 16,8
1.4 2026 – 31.3 2027 0,1 22,1 22,2
1.4 2027 – 0,2 85,2 85,4
Totalt 8,8 20,5 290,0 319,2

Organisation och personal

Medelantalet anställda i koncernen var 1 746 (1 246), varav i moderbolaget 1 296 (798). Landpersonalens antal var 412 (346) och sjöpersonalens 1 334 (900). Utöver koncernens egen personal bemannades Viking XPRS med i medeltal 147 (135) personer anställda av ett bemanningsföretag. Under det första kvartalet minskade permitteringarna både bland sjöanställda och landanställda jämfört med samma period ifjol. De av den svenska staten subventionerade korttidspermitteringarna som utnyttjades under förra året upphörde 30 september 2021.

Riskfaktorer

Viking Lines verksamhet är utsatt för risker av olika slag, med varierande omfattning och effekt på verksamheten, det ekonomiska resultatet samt företagets förmåga att uppfylla vissa sociala och miljömässiga mål. De relevanta riskerna har klassificerats under fyra kategorier: strategiska, operativa, skade- och finansiella risker. Riskerna är fortsättningsvis de samma som då bokslutet publicerades. Bunkerpriserna har dock ökat väsentligt genom Rysslands krig mot Ukraina vilket har en direkt påverkan på koncernens resultat. Koncernen har per 31 mars 2022 inte några fastprisavtal på bunkerinköp eller motsvarande derivatkontrakt.

Finnlines besvär i Marknadsdomstolen avseende de stöd Viking Line har erhållit från Traficom har avgjorts av domstolen i slutet av mars 2022. I beslutet avvisar Marknadsdomstolen alla käromål och konstaterar att upphandlingarna har gjorts lagenligt i den situation som pandemin skapat.
 

Koncernens resultaträkning per kvartal

2022 2021 2021 2021 2021
MEUR Q1 Q4 Q3 Q2 Q1
OMSÄTTNING 58,8 89,3 97,5 46,9 24,6
Övriga rörelseintäkter 6,0 2,2 11,0 23,3 10,3
Kostnader
Varor och tjänster 13,5 22,2 24,1 11,3 5,0
Kostnader för löner och anställningsförmåner 20,7 22,1 18,0 15,2 13,5
Avskrivningar och nedskrivningar 5,8 4,9 4,7 5,0 5,1
Övriga rörelsekostnader 42,9 40,8 35,8 26,4 19,0
82,9 89,9 82,5 58,0 42,5
RÖRELSERESULTAT -18,1 1,6 26,0 12,2 -7,7
Finansiella intäkter 0,2 0,0 0,0 0,0 0,0
Finansiella kostnader -2,6 -1,6 -1,5 -1,1 -1,3
Andel av resultat efter skatt från intresseföretag 0,2 1,2 0,5
redovisade enligt kapitalandelsmetoden
RESULTAT FÖRE SKATTER -20,3 1,2 24,9 11,1 -8,9
Inkomstskatter 4,1 0,5 -4,9 -1,2 1,8
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT -16,2 1,7 20,0 9,8 -7,2
Resultat hänförligt till:
Moderbolagets ägare -16,2 1,7 20,0 9,8 -7,2
Resultat per aktie före och efter utspädning, euro -0,93 0,14 1,61 0,79 -0,58

Koncernens rapport över totalresultat per kvartal

2022 2021 2021 2021 2021
MEUR Q1 Q4 Q3 Q2 Q1
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT -16,2 1,7 20,0 9,8 -7,2
Poster som kan komma att överföras till resultaträkningen
Omräkningsdifferenser -0,2 -0,2 -0,1 0,3 -0,5
Poster som inte kommer att överföras till resultaträkningen
Förändring av verkligt värde för finansiella tillgångar 
värderade till verkligt värde via övrigt totalresultat 0,0 1,6
Övrigt totalresultat -0,2 -0,2 -0,1 1,9 -0,5
RÄKENSKAPSPERIODENS TOTALRESULTAT -16,4 1,5 19,9 11,8 -7,6
Totalresultat hänförligt till:
Moderbolagets ägare -16,4 1,5 19,9 11,8 -7,6

Nyckeltal och statistik

2022 2021 2021
1.1–31.3 1.1–31.3 1.1–31.12
Eget kapital per aktie, euro 14,64 15,01 21,67
Soliditet 40,7 % 45,1 % 42,0 %
Investeringar, Meur 9,8 2,5 168,7
 – i % av omsättningen 16,7 % 10,0 % 65,3 %
Passagerare 521 537 170 362 2 315 137
Fraktenheter 29 033 31 755 129 278
Antal årsanställda, medeltal 1 746 1 246 1 536

Eget kapital per aktie = Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare / Vägt genomsnittligt antal aktier.

I enlighet med IFRS har antalet aktier för 2021 justerats retroaktivt med effekten av det faktum att emissions-

kursen i emissionen 2021 var lägre än aktiernas verkliga värde.

Soliditet, % = (Eget kapital inklusive minoritetsandel) / (Balansomslutning – erhållna förskott).

Vid avrundningen till miljoner euro kan avrundningsdifferenser om +/– 0,1 Meur uppstå.

Utsikter för verksamhetsåret 2022

Viking Line ger ännu inte utsikter för verksamhetsåret 2022 eftersom det fortsättningsvis finns en väsentlig osäkerhet kring pandemiutvecklingen samt det geopolitiska läget, vilka har en stor påverkan på antalet resor, energipriser, räntor och valutor. Detta är samma slutsats som vid senaste rapporttillfälle.

Händelser efter balansdagen

Ledningen känner inte till några väsentliga händelser efter balansdagen som skulle kunna påverka verksamhetsöversikten.

Mariehamn den 26 april 2022

VIKING LINE ABP

Jan Hanses
Verkställande direktör

Finansiella uppgifter

Ledningens verksamhetsöversikt är sammanställd i enlighet med IFRS-standardernas bokförings- och värderingsprinciper, men IAS 34-standardens samtliga delårsrapportkrav har inte efterföljts. De tillämpade redovisnings- och beräkningsprinciperna är samma som i bokslutet för år 2021. Siffrorna är oreviderade.

Koncernens resultaträkning
2022 2021 2021
MEUR 1.1–31.3 1.1–31.3 1.1–31.12
OMSÄTTNING 58,8 24,6 258,2
Övriga rörelseintäkter 6,0 10,3 46,8
Kostnader
Varor och tjänster 13,5 5,0 62,6
Kostnader för löner och anställningsförmåner 20,7 13,5 68,7
Avskrivningar och nedskrivningar 5,8 5,1 19,6
Övriga rörelsekostnader 42,9 19,0 122,0
82,9 42,5 273,0
RÖRELSERESULTAT -18,1 -7,7 32,1
Finansiella intäkter 0,2 0,0 0,0
Finansiella kostnader -2,6 -1,3 -5,5
Andel av resultat efter skatt från intresseföretag redovisade 0,2 1,7
enligt kapitalandelsmetoden
RESULTAT FÖRE SKATTER -20,3 -8,9 28,3
Inkomstskatter 4,1 1,8 -3,8
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT -16,2 -7,2 24,4
Resultat hänförligt till:
Moderbolagets ägare -16,2 -7,2 24,4
Resultat per aktie före och efter utspädning, euro -0,93 -0,58 1,97
Koncernens rapport över totalresultat
2022 2021 2021
MEUR 1.1–31.3 1.1–31.3 1.1–31.12
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT -16,2 -7,2 24,4
Poster som kan komma att överföras till resultaträkningen
Omräkningsdifferenser -0,2 -0,5 -0,5
Poster som inte kommer att överföras till resultaträkningen
Förändring av verkligt värde för finansiella tillgångar  
värderade till verkligt värde via övrigt totalresultat 1,6
Övrigt totalresultat -0,2 -0,5 1,1
RÄKENSKAPSPERIODENS TOTALRESULTAT -16,4 -7,6 25,5
Totalresultat hänförligt till:
Moderbolagets ägare -16,4 -7,6 25,5
Koncernens balansräkning
MEUR 31.3.2022 31.3.2021 31.12.2021
TILLGÅNGAR
Långfristiga tillgångar
Immateriella tillgångar 3,1 3,3 3,1
Markområden 0,5 0,6 0,5
Byggnader och konstruktioner 1,6 6,7 1,7
Ombyggnadskostnader för hyrda fastigheter 1,4 1,7 1,5
Fartyg 450,0 249,6 445,2
Maskiner och inventarier 2,5 2,5 2,6
Nyttjanderätter 5,3 5,2 5,7
Förskottsbetalningar, fartyg under byggnad 56,3
Finansiella tillgångar värderade till verkligt värde
via övrigt totalresultat 0,0 28,6 0,0
Innehav redovisade enligt kapitalandelsmetoden 34,1 33,9
Fordringar 4,4 4,7
Långfristiga tillgångar totalt 502,9 354,5 498,8
Kortfristiga tillgångar
Varulager 12,9 9,9 10,0
Inkomstskattefordringar 0,1 0,1 0,1
Kundfordringar och övriga fordringar 42,0 31,0 26,6
Likvida medel 80,7 24,9 114,6
Kortfristiga tillgångar totalt 135,6 65,9 151,3
TILLGÅNGAR TOTALT 638,6 420,3 650,1
EGET KAPITAL OCH SKULDER
Eget kapital
Aktiekapital 1,8 1,8 1,8
Fonder 49,7 2,5 49,7
Omräkningsdifferenser -2,3 -2,2 -2,2
Balanserade vinstmedel 203,8 184,5 220,1
Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare 253,0 186,6 269,4
Eget kapital totalt 253,0 186,6 269,4
Långfristiga skulder
Uppskjutna skatteskulder 26,7 25,2 30,9
Räntebärande skulder 225,4 39,9 235,1
Leasingskulder 5,7 3,6 6,2
Långfristiga skulder totalt 257,8 68,7 272,2
Kortfristiga skulder
Räntebärande skulder 47,3 115,6 38,3
Leasingskulder 2,5 1,7 2,6
Inkomstskatteskulder 0,0 0,0 0,0
Leverantörsskulder och övriga skulder 77,9 47,8 67,5
Kortfristiga skulder totalt 127,8 165,0 108,5
Skulder totalt 385,6 233,7 380,7
EGET KAPITAL OCH SKULDER TOTALT 638,6 420,3 650,1
Koncernens kassaflödesanalys
2022 2021 2021
MEUR 1.1–31.3 1.1–31.3 1.1–31.12
AFFÄRSVERKSAMHETEN
Räkenskapsperiodens resultat -16,2 -7,2 24,4
Justeringar
  Avskrivningar och nedskrivningar 5,8 5,1 19,6
  Försäljningsvinster/-förluster från långfristiga tillgångar 0,0 -25,6
  Övriga poster som inte ingår i kassaflödet -0,4 0,2 -1,4
  Räntekostnader och övriga finansiella kostnader 2,5 1,0 5,1
  Ränteintäkter och övriga finansiella intäkter -0,1 0,0 0,0
  Dividendintäkter 0,0 -4,9
  Inkomstskatter -4,1 -1,8 3,8
Förändring av rörelsekapital
  Förändring av kundfordringar och övriga fordringar -15,0 -2,8 2,5
  Förändring av varulager -2,9 1,0 0,9
  Förändring av leverantörsskulder och övriga skulder 10,2 -4,3 14,7
Erlagda räntor -1,5 -1,4 -3,4
Erlagda finansiella kostnader -0,5 -0,4 -1,5
Erhållna finansiella intäkter 0,0 0,0 0,0
Erlagda skatter -0,1 -0,1 -0,1
NETTOKASSAFLÖDE FRÅN AFFÄRSVERKSAMHETEN -22,4 -10,6 34,3
INVESTERINGAR
Investeringar i fartyg -9,7 -0,2 -165,5
Investeringar i övriga immateriella och materiella tillgångar -0,1 -0,1 -1,2
Förskottsbetalningar, fartyg under byggnad -2,1
Investeringar i innehav redovisade enligt kapitalandelsmetoden -2,0
Försäljning av fartyg 13,2
Försäljning av övriga immateriella och materiella tillgångar 0,0 0,0 20,2
Erhållna dividender 0,0 4,9
NETTOKASSAFLÖDE FRÅN INVESTERINGAR -9,8 -2,5 -130,4
FINANSIERING
Ökning av inbetalt eget kapital 49,6
Ökning av lån 7,5 172,2
Amortering av lån -1,0 -1,0 -30,6
Förändring av kortfristiga räntebärande skulder 2,4 -8,0
Amortering av leasingskulder -0,7 -0,6 -2,2
Erlagda dividender
NETTOKASSAFLÖDE FRÅN FINANSIERING  -1,7 8,3 181,0
FÖRÄNDRING AV LIKVIDA MEDEL -33,9 -4,8 84,9
Likvida medel vid räkenskapsperiodens början 114,6 29,7 29,7
LIKVIDA MEDEL VID RÄKENSKAPSPERIODENS SLUT 80,7 24,9 114,6
Rapport över förändringar i koncernens eget kapital
Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare
Aktie- Omräknings- Balanserade Eget kapital
MEUR kapital Fonder differenser vinstmedel totalt
EGET KAPITAL 1.1.2022 1,8 49,7 -2,2 220,1 269,4
Räkenskapsperiodens resultat -16,2 -16,2
Omräkningsdifferenser 0,0 -0,1 -0,1 -0,2
Räkenskapsperiodens totalresultat 0,0 -0,1 -16,3 -16,4
Dividendutdelning
Transaktioner med moderbolagets ägare
EGET KAPITAL 31.3.2022 1,8 49,7 -2,3 203,8 253,0
Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare
Aktie- Omräknings- Balanserade Eget kapital
MEUR kapital Fonder differenser vinstmedel totalt
EGET KAPITAL 1.1.2021 1,8 2,5 -1,8 191,8 194,2
Räkenskapsperiodens resultat -7,2 -7,2
Omräkningsdifferenser 0,0 -0,3 -0,1 -0,5
Räkenskapsperiodens totalresultat 0,0 -0,3 -7,3 -7,6
Dividendutdelning
Transaktioner med moderbolagets ägare
EGET KAPITAL 31.3.2021 1,8 2,5 -2,2 184,5 186,6

VD Jan Hanses
jan.hanses@vikingline.com
018-270 00

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.