Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport 1 – 2022

Published

on

Översikt för koncernen

Perioden 1 januari – 31 mars

Rörelsens intäkter uppgick till: 8,3 (9,3) MSEK

Abonnemangsintäkter (MRR) uppgick per 31 mars 2022 till: 2 256 (2 123) TSEK
Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till: -3,7 (-0,1) MSEK med en rörelsemarginal om -44,1 (-1,5)%
Resultatet efter skatt uppgick till: -3,7 (-0,1) MSEK

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgår till 6,4 (2,6) MSEK
 

Väsentliga händelser under rapportperioden

Perioden 1 januari – 31 mars

Rörelsens intäkter minskar med 11% jämfört med föregående år.
Totala återkommande abonnemangsintäkter uppgår till 6 714 TSEK, vilket är en ökning med 7 % jämfört med Q1 2021.
Abonnemangsintäkternas andel av nettoomsättningen under perioden uppgår till 81%.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång.

VD har ordet

Vi exekverar nu enligt den plan vi lagt och det är bra tryck i alla delar av bolaget. Varje team har definierade fokusområden och prioriteringar. Vi har några vakanser kvar inom produktutveckling, men är i övrigt fullbemannade för att ta oss an den satsning vi tidigare beskrivit. Målet är att vi under 2022 skall börja se avkastning på satsningen i form av en ökande MRR (Monthly Recurring Revenue). Som jag tidigare beskrivit tar det tid från det att man trycker på ’satsa knappen’ till dess att vi kan utläsa faktiskt resultat – vilket är anledningen till att vi behöver finansiera bolaget med den emission som föreslagits. Känslan i bolaget är positiv och det är hög aktivitetsnivå inom samtliga team. Jag tänkte i VD ordet denna gång beskriva några av de tankar, aktiviteter och fokusområden som råder inom respektive team.

Först, gällande MRR’en så landade Q1 på samma nivå som kvartalet började. Vi hade en del nysälj, inte minst merförsäljning till den mer komplexa delen av existerande kundbas, men också en del churn från mindre kunder som nyttjar QBank-produkten som en enklare ”bildbank”, mer om detta nedan. När det gäller konsultintäkter eller s.k. Professional Services intäkter, fluktuerar de en del från kvartal till kvartal beroende på hur mycket kundunika åtaganden vi gjort och jobbat på under respektive period t.ex. portaler, integrationer, plug-ins, osv. Jag vill poängtera att konsultintäkter inte är en prioritet i sig för oss, utan det är en tjänst som vi erbjuder för att sätta upp, hjälpa och få igång kunderna så det skapar MRR för oss. Det innebär inte att våra Professional Services inte är strategiska, för utan dem kan vi inte adressera vår målmarknad, men vi eftersträvar inte att maximera konsultintäkterna. Det är snarare så att allt annat lika, ju lägre andel konsultintäkter vi har i relation till MRR och ny MRR desto bättre är det.

När det gäller vår målmarknad är vi som allra bäst då kunden har lite mer komplexa behov. Detta inkluderar integrationer till kringliggande system, automatiseringsregler för hur deras digitala filer skall hanteras, behov av specifika och varierande metadatastrukturer, användarfall som spänner över flera delar av organisationen, osv. De kunder vi har inom dessa segment och som jag namngivit i tidigare VD ord är de som får ut mest av vår produkt och de är dessa kunder som växer med oss över tid, stannar längst och i regel är mest nöjda. De kunder som har enklare behov och använder vår produkt som en bildbank för marknadsavdelningen och marknadsbilder får typiskt sett inte ut lika mycket av vår produkt. Den churn vi har och har haft de senaste åren är till allra största del från de senare typerna av kunder medan de förstnämnda växer i åtagande och abonnemangsstorlek för oss. Det är inte omöjligt att vi kommer se en del ytterligare churn från de enklare kunderna då det finns andra billigare alternativ på marknaden. Ju mer vi fokuserar på de mer komplexa kunderna och kundbehoven och ju mer vår kundbas utgörs av sådana kunder desto lägre churn och desto mer tillväxt på existerande kundbas förväntar vi oss.

De mer komplexa kunderna upphandlar ofta DAM-lösningar som en del av ett större ekosystem av produkter och tjänstebolag. Det är en av anledningarna till att vi satsar på partnerskap med just systemintegratörer och andra produktbolag. På denna front har vi bra utveckling och vi annonserade under Q1 bl.a. ett nytt samarbete med Nexer vilka är en av Sveriges ledande integratörer och för övrigt också en av de större PIM Inriver-integratörerna. Vi har ett flertal bra dialoger och planer med andra såväl tjänste- som produktbolag både i och utanför Sverige.

När det gäller marknadsföringssidan har vi precis lanserat en ny och moderniserad hemsida samt underliggande digital infrastruktur. Tankarna är att denna skall effektivisera och förenkla vår marknadsföring samt möjlighet att följa upp på de leads som skapas därifrån. Vår webb kommer nu vara helt integrerad med vårt CRM verktyg och det blir enklare att sätta upp kampanjer och andra digitala marknadsinitiativ.

Utöver ett ökat fokus på uppsökande säljbearbetning, möten och pipeline, ökar vi nu även vår närvaro på en rad kommande seminarier och event under 2022 där vi finns representerade och genomför bokade kundmöten. Exempel på sådana event under april är D-Congress och RetailTech.

På produktsidan har Fredrik Berglund nyligen tillträtt som ny Head of Product and Development. Fredrik kommer närmast från Formpipe där han var produktchef och varit med och byggt och utvecklat bolaget de senaste 12 åren. Fredrik och produktteamet har satt nya produktplaner som innefattar både långsiktiga och bakomliggande förbättringar av infrastruktur samt funktionella tillägg till produkten – varav de närmaste kommer släppas till marknaden under Q2.

Slutligen, QBNK befinner sig i ett spännande läge. Vi har tidigare talat om företagets potential och vikten av att satsa framåt och därför genomföra föreslagen emission. Nu gör vi det och är mitt uppe i att exekvera på den planen. DAM-marknaden spås ha fortsatt stark tillväxt och marknadsförväntningarna har snarare ökat. Närmaste kvartalen blir viktiga och vi är förhoppningsfulla att vi skall börja skönja resultat av våra satsningar.

Stockholm den 27:e april 2022.

Jacob Philipson

VD QBNK Holding AB

Finansiell utveckling

Intäkter och kostnader

Koncernens abonnemangsintäkter under perioden 1 januari – 31 mars 2022 uppgår till 6,7 (6,3) MSEK och de projektrelaterade intäkterna uppgår för samma period till 1,5 (3,0) MSEK. Övriga intäkter uppgår till 0,1 (0,0) MSEK.

All produktutveckling kostnadsförs löpande.

Rörelseresultat

Rörelseresultatet (EBIT) för perioden 1 januari – 31 mars 2022 uppgår till -3,7 (-0,1) MSEK.

Finansiell ställning och likviditet

Koncernens likvida medel uppgick den 31 mars 2022 till 15 027 (20 339) TSEK. Soliditeten uppgick till 19 (54) %. Koncernens egna kapital uppgick till 4 812 (13 852) TSEK.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under perioden 1 januari – 31 mars 2022 till  

6 365 (2 611) TSEK.

QBNK Holding har under perioden lämnat ett villkorat aktieägartillskott till dotterbolaget QBNK Company AB om 6 MSEK.

Investeringar

Koncernen har under perioden 1 januari – 31 mars 2022 inte investerat i anläggningstillgångar.

Aktier

Teckningsoptioner

Utgivna teckningsoptioner uppgår idag till motsvarande 1 128 935 stycken aktier varav 728 935 aktier med lösenkurs 13 kronor (januari 2026) samt 400 000 aktier med lösenkurs 14 kronor (januari 2026).

Antal aktier efter full utspädning uppgår till 8 442 335 stycken

Utestående antal aktier

Ingående antal 2022-01-01      7 313 400 
Utgående antal 2022-03-31      7 313 400  

DE 10 STÖRSTA ÄGARNA

Uppgifterna nedan är hämtade från bolagets aktiebok per den 31 mars 2022.

Ägare Antal aktier  
Försäkringsbolaget Avanza Pension 1 531 232 st
Ekstrand Corporate Advisors AB 1 000 000 st
Fredrik Grevelius 884 257 st
Ludvig Thureson  398 306 st
Patrik Brummer 344 445 st
Anders Ola Knutsson 275 410 st
Bank Julius Baer & Co Ltd 262 407 st
Gembox AB (Kjell Duveblad)  250 000 st
Carl Grevelius 202 452 st
Melphi Group AB (Jacob Philipson)  172 626 st

Jacob Philipson, VD 
08-459 99 23
jacob.philipson@qbank.se
www.qbankdam.com 

QBNK Holding AB är ett framgångsrikt SaaS-bolag inom Digital Asset Management (DAM) och erbjuder produkten QBank som är en molnbaserad lösning för lagring, hantering och publicering av bilder, filmer och andra digitala tillgångar. QBNK har visat en stark SaaS-tillväxt senaste åren och bland kunderna återfinns större globala bolag. QBNK är marknadsledande i Norden och växer snabbt på den amerikanska marknaden. Huvudkontoret finns i Stockholm.

Ytterligare information om företaget finns på www.qbankdam.com

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i Hoist Finance under veckorna 18 och 19, 2024 – återköpsprogrammet avslutat

Published

on

By

Hoist Finance AB (publ) (LEI-kod: 549300NPK3FB2BEL4D08) (”Hoist Finance”) har under perioden 29 april – 6 maj 2024 återköpt sammanlagt 87 000 egna aktier (ISIN: SE0006887063) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen infört. Återköpsprogrammet som inleddes den 8 februari 2024 är härmed avslutat då totalt 2 102 022 aktier har återköpts till ett sammanlagt belopp om 99 940 686 SEK.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om högst 10 procent av samtliga aktier i bolaget till ett sammanlagt belopp om högst 100 000 000 SEK som Hoist Finance offentliggjorde den 6 februari 2024. Återköpsprogrammet genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att justera bolagets kapitalstruktur och därigenom bidra till att skapa ett ökat värde för Hoist Finance aktieägare. Avsikten är att de aktier som återköps ska dras in genom beslut vid kommande bolagsstämmor.

Aktier i Hoist Finance har återköpts enligt följande:

Datum

Aggregerad daglig volym (antal aktier)

Viktat genomsnittspris per dag (SEK)

Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)

29 april 2024

30 000

51,9466

1 558 398

30 april 2024

20 000

52,5092

1 050 184

2 maj 2024

30 000

50,8470

1 525 410

3 maj 2024

6 maj 2024

7 000

59,0499

413 349

Totalt ackumulerat under veckorna 18 och 19 2024

87 000

 

4 547 341

Totalt ackumulerat under återköpsprogrammet

2 102 022

 

 

99 940 686

 

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Carnegie Investment Bank AB (publ) för Hoist Finance räkning.

Efter ovanstående förvärv uppgår Hoist Finance innehav av egna aktier per den 6 maj 2024 till 2 102 022. Det totala antalet aktier i Hoist Finance, inklusive de egna aktierna, uppgår till 89 303 000 och antalet utestående aktier, exklusive de egna aktierna, uppgår till 87 200 978.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 i MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

För vidare information vänligen kontakta:

Christian Wallentin, CFO och Vice VD

ir@hoistfinance.com

+46 8 55 51 77 90

Om Hoist Finance

Hoist Finance är en förvaltare specialiserad på förfallna lån. I över 25 år har vi fokuserat på att investera i och förvalta skuldportföljer. Vi är en partner till internationella banker och finansiella institut i hela Europa och förvärvar portföljer av förfallna lån. Vi är också en partner till privatpersoner och små och medelstora företag som befinner sig i en skuldsituation och vi skapar långsiktigt hållbara återbetalningsplaner som gör det möjligt för dem att omvandla förfallna skulder till skulder som betalas av. Vi finns på 13 marknader i Europa och aktierna är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök hoistfinance.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kontigo Care (publ) publicerar årsredovisning 2023

Published

on

By

Kontigo Cares årsredovisning för verksamhetsåret 2023 har idag publicerats och finns tillgänglig på bolagets hemsida

Rapporten återfinns på bolagets hemsida, se https://ir.kontigocare.com/finansiella-rapporter-och-dokument/.

För mer information, vänligen kontakta:  

Ulrika Giers, Verkställande direktör

telefon: 46 (0)18 410 88 80

e-post: ulrika.giers@kontigocare.com

Anja Peters Ohlsson, CFO och IR-ansvarig

telefon: 46 (0)18 410 88 80

e-post: ir@kontigocare.com eller anja.peters@kontigocare.com

För mer information om Kontigo Care, vänligen besök www.kontigocare.com

Om Kontigo Care AB (publ)
Kontigo Care AB (publ) (”Kontigo Care” eller ”Bolaget”) har som målsättning att genom innovativa eHälsolösningar förbättra och effektivisera den globala beroendevården och att därmed minska lidandet för en stor mängd patienter och deras anhöriga. Bolagets eHälsoplattform Previct® består av ett antal avancerade algoritmer, AI-drivna prediktionsmotorer och kommunikationslösningar, samt av de två plattformsapplikationerna Previct® Alcohol och Previct® Gambling, för tillämpning inom respektive beroendeområde. Kontigo Cares aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet KONT. Bolagets Certified Adviser är Redeye AB.

Continue Reading

Marknadsnyheter

InDex Pharmaceuticals lämnar en statusuppdatering och informerar om extra bolagsstämma den 10 juni 2024

Published

on

By

6 maj, 2024 – InDex Pharmaceuticals Holding AB (publ) (”InDex Pharmaceuticals” eller ”Bolaget”) meddelar att utvärderingen av alternativ för Bolagets framtid, inklusive det omvända förvärv som kommunicerades i ett pressmeddelande den 8 april 2024 (”Transaktionen”), alltjämt pågår. I separat pressmeddelande kallar InDex Pharmaceuticals styrelse till extra bolagsstämma att hållas den 10 juni 2024.

Efter att utvecklingen av cobitolimod avbröts och InDex Pharmaceuticals meddelade att Bolaget inte kommer fortsätta utvecklingen av några av sina andra substanser har, som Bolaget tidigare kommunicerat och i syfte att maximera aktieägarvärdet, olika alternativ för Bolagets framtid utvärderats. Utvärderingen, som gjordes med stöd av extern finansiell rådgivare, resulterade i att gå vidare med det omvända förvärvet samt att vidta ytterligare åtgärder för att säkerställa att en sådan transaktion är genomförbar.

InDex Pharmaceuticals styrelse, i syfte att möjliggöra genomförandet av det planerade omvända förvärvet så snart som praktiskt möjligt, kallar genom ett separat pressmeddelande till en extra bolagsstämma att hållas den 10 juni 2024 för att besluta om de ändringar av bolagsordningen som föranleds av den tilltänkta Transaktionen. Förutsatt att parterna kommer överens förväntas avtal om den tilltänkta Transaktionen ingås senast den 20 maj 2024.

Som framgår av kallelsen föreslår styrelsen att stämman beslutar att anta ny bolagsordning med i huvudsak följande ändringar: (i) nytt bolagsnamn och verksamhetsföremål,  (ii) nya gränser för aktiekapital och antal aktier, (iii) införande av ett nytt slag av inlösenbara aktier av serie C och (iv) införande av ett omvandlingsförbehåll där ägare av stamaktier kan begära omvandling till aktier av serie C. Bolagsordningen i dess fullständiga föreslagna nya lydelse kommer att finnas tillgänglig på Bolagets webbplats senast två veckor före bolagsstämman.

Förutsatt att Bolaget ingår avtal om den tilltänkta Transaktionen avser InDex Pharmaceuticals styrelse att kalla till en separat extra bolagsstämma, att hållas i direkt anslutning till bolagsstämman den 10 juni 2024 som beskrivs i detta pressmeddelande, för beslut om godkännande av den tilltänkta Transaktionen, apportemission, sammanläggning av aktier och övriga beslut som föranleds av Transaktionen.

För mer information, se kallelsen till den extra bolagsstämman, vilken publiceras genom ett separat pressmeddelande.

För mer information:
Jenny Sundqvist, VD
Tel: +46 8 122 038 50
E-post: jenny.sundqvist@indexpharma.com

Johan Giléus, CFO och vice VD
Tel: +46 8 122 038 50
E-post: johan.gileus@indexpharma.com

Offentliggörande
Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 6 maj 2024 kl. 20:40 CET.

Kort om InDex Pharmaceuticals
InDex Pharmaceuticals vision är att hjälpa patienter med immunologiska sjukdomar där det finns ett stort medicinskt behov av nya behandlingsalternativ. Cobitolimod utvärderades i fas III-programmet CONCLUDE för måttlig till svår vänstersidig ulcerös kolit – en funktionsnedsättande, kronisk inflammation av tjocktarmen.

InDex Pharmaceuticals är baserat i Stockholm. Bolagets aktier (kortnamn INDEX) handlas på Nasdaq First North Growth Market Stockholm. Redeye AB är bolagets Certified Adviser. För mer information, vänligen besök www.indexpharma.com/sv.

Informationen i detta pressmeddelande är avsedd för investerare.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.