Connect with us

Marknadsnyheter

ÅRSREDOVISNING Dalsspira mejeri 2021-01-01 – 2021-12-31

Published

on

Styrelsen och verkställande direktören för Dalsspira mejeri AB får härmed avge årsredovisning för räkenskapsåret 2021-01-01 till 2021-12-31.

Information om verksamheten

Verksamhet

Dalsspira mejeri producerar lokala mjölkprodukter i Färgelanda, Dalsland. Dalsspira värnar om det lokala och sätter stor vikt vid att leverera produkter som inte bara är goda, utan som kan avspegla dessa värderingar. Dalsspira är övertygade om att det finns konsumenter som är beredda att betala ett något högre pris för produkter där man vet att den extra kostnaden går tillbaka till bonden och gynnar lokala producenter. I sortimentet hittar du komjölk, grädde, yoghurt och ost.

Bolagets vision

Dalsspira skall vara det självklara valet av mjölkprodukter på vår hemmamarknad i Västsverige.

Bolagets affärsidé

Dalsspira erbjuder lokala mjölkprodukter av hög kvalitet med god smak och med en känsla av äkta mathantverk. Med Dalsspiras produkter kan du göra ett val som känns bra i magen. Vi strävar efter 100 % leveranssäkerhet, bemötande och service i toppklass.

Strategi och marknad

Dalsspiras strategi är att genom lokal produktion erbjuda mjölkproducenter ett skäligt pris för mjölken och konsumenterna en garanti för produkternas ursprung och djurens välmående. Med ostarna arbetar vi nationellt och i största möjliga mån mot kedjor och grossister där vi kan nå en större mängd butiker på ett säljmässigt effektivt sätt. Konsumtionsmjölkssortimentet riktas mot den lokala marknaden och kommuner.  

Organisation

Per den 31 december 2021 hade Dalsspira 9 (11) anställda varav 7 kvinnor. Genomsnittligt antal anställda under 2021 uppgick till 11 (10) anställda.

Försäljning och resultat

Bolagets nettoomsättning uppgick under perioden januari till december 2021 till 26 074
(30 007) tkr med en bruttovinst om 12 806 (14 732) tkr och ett resultat före skatt på – 6 783 (-3 735) tkr. Bruttomarginalen uppgick under perioden till 49 % (49 %).

Likviditet och finansiering
Den 31 december 2021 uppgick Dalsspiras banktillgodohavanden till 514 (3) tkr. Dalsspira hade räntebärande skulder om 4 291 (2 925) tkr samt en checkräkningskredit om 2 300 (2 300) tkr vilken per den 31 december var nyttjad med 0 (434) tkr. Beaktat de fokusområden som bolaget har beskrivit under avsnittet framtidsutsikter nedan samt det kapitaltillskott som tillfördes bolaget under april 2022 och beskrivs nedan i Not 9 Väsentliga händelser efter räkenskapsårets utgång bedöms likviditeten vara tillräcklig för fortsatt drift och att bolaget kan fullfölja dess finansiella åtaganden. Det kan dock inte uteslutas att Dalsspira i framtiden kan behöva anskaffa ytterligare kapital. Bolaget kan inte heller garantera att sådant eventuellt ytterligare kapital kan anskaffas.

Investeringar

Inga investeringar genomfördes under år 2021.

Framtidsutsikter

Dalsspira har under inledningen av 2022 upplevt ökande kostnader avseende inköp, transporter och energi. Att föra dessa kostnadsökningar vidare till bolagets kunder är utmanande. Fokus för 2022 kommer fortsatt ligga på försäljning av Grillost mot butik och restaurang samt ett tydligt mål att höja försäljningen av konsumtionsmjölk. Uppstarten av leverans till kommuner i Dalsland i juni, inom ramen för den under 2021 vunna upphandlingen, kommer bidra till detta genom att addera ny mjölkvolym för Dalsspira.

Ägarförhållanden

Aktiekapitalet för Dalsspira mejeri AB uppgår per den sista december 2021 till 3 031 063,80 kr och antalet utestående aktier till totalt 10 103 546 aktier.

Bolaget handlas från den 21 december 2015 på Spotlight Stockmarket under aktiesymbolen SPIRA.

Ägare med andelar över 10 % består av Mikael Olsson som äger ca 16 % av aktierna.

Flerårsjämförelse

2021 2020 2019 2018 2017
Nettoomsättning, tkr 26 074 30 007 29 145 24 668 23 973
Resultat efter finansiella poster, tkr -6 783 -3 735 -3 263 -5 938 -4 393
Soliditet, % 48,0 57,1 56,6 53,9 53,3
Nyckeltalsdefinitioner framgår av not 1.

Väsentliga händelser under verksamhetsåret

  • Dalsspira började leverera Grillost till Sibylla i ett pilottest inför en eventuell lansering på Sibylla som på nationell basis förväntades uppgå till en årsvolym på ca 20 ton Grillost.
  • Dalsspira inledde samarbete med Svenska Hamburgare om leverans av Grillost. Osten ingår i Svenska Hamburgares nya satsning på helsvenska VEGO-produkter. Volym och omsättning oklart att uttala sig om då det är ett helt nytt samarbete.
  • Dalsspira genomförde i mars månad en riktad nyemission på 575 000 aktier till teckningskursen 2,60 kronor per aktie. Bolaget tillfördes 1 495 tkr. 
  • Vid årsstämman i maj valdes en delvis ny styrelse till Dalsspira. Per Lönn och Anna Petersson valdes in som nya ledamöter medan Mikael Olsson och Göran Nyström väljs om för ytterligare ett år. Styrelsens nya ordförande blir Per Lönn. VD Malin Jakobsson utträder ur styrelsen för att nå en tydligare ansvarsfördelning mellan bolagets styrelse och operativa ledning.
  • Under juni månad inledde Dalsspira och Wermlands Mejeri ett samarbete som innebar att Dalsspira kommer producera Grillost åt Wermlands Mejeri. Osten kommer att säljas i Värmland via Wermlands Mejeriets distributionskanaler.
  • Dalsspira beviljades i juni ett lån om 1,0 mkr från Almi och i september ytterligare ett lån om 1,0 mkr.
  • Dalsspiras Grillost utnämns till ”Bäst i test” när Aftonbladet testar nio olika varianter av Halloumi och Grillostar. Juryns motivering: ”Gulfärgad, rätt tunn, mer som en platta än den typiska halloumiklossen. Det ger mycket fin stekyta för pengarna och ändå en smörig och saftig konsistens med precis lagom gnissel. Smaken matchar med perfekt sälta. Fyra av fem testare rankar den som bäst i test och en solklar vinnare.”
  • Dalsspira inledde ett samarbete med Lidl om distribution av två sorters yoghurt till samtliga Lidls butiker i Sverige. Smakerna som saluförs under Dalsspiras eget varumärke är Hallon samt Päron/Vanilj. Leveranserna startade i november 2021.
  • Styrelsen i Dalsspira mejeri beslutade, med stöd av bemyndigandet som lämnades på årsstämman den 28 maj 2021, genomföra en nyemission med företräde för befintliga aktieägare. Emissionen avslutades den 7:e september och tillförde Dalsspira 3,25 MSEK efter emissionskostnader som uppgick till 0,3 MSEK.
  • Dalsspira vann den offentliga upphandlingen av mejeriprodukter i Dalsland med start i juni 2022. Dalsspira har sedan tidigare levererat mjölk i 1 liter till Dalslandskommunerna men kommer nu efter avtalet att utvidga med mjölk i 10 liter till skolor samt yoghurt och grädde. Avtalet är en utökning av det tidigare avtalet och uppskattas uppgå till en årlig omsättning a ca 2,3 mkr jämfört mot knappt 1 mkr idag. En avtalsperiod gäller under 2 år med möjlighet till förlängning på 2 år.
  • Mikael Olsson tillträder som VD från och med den 1 januari 2022. Malin Jakobsson, som varit verksam i bolaget under lång tid och VD sedan 2015, är även fortsättningsvis en nyckelperson för Dalsspira och har därför utsetts till vice VD med särskilt fokus på marknad och försäljning.

För frågor om bolaget, vänligen kontakta:
Mikael Olsson, VD
E-post: mikael@dalsspira.se
Telefon: 070 318 13 33

Om Dalsspira mejeri AB

Dalsspira mejeris affärsidé är att erbjuda lokalproducerade komjölksprodukter med god smak och unika egenskaper. Med Dalsspiras produkter kan alla konsumenter göra ett val som känns bra i magen. Dalsspira mejeri värnar om djur, människor och landskap.

Dalsspira mejeri – det känns bra i magen

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.