Connect with us

Marknadsnyheter

Electrolux delårsrapport för första kvartalet 2022: Konsekvent exekvering i en utmanande omvärld

Published

on

Sammanfattning av första kvartalet 2022

  • Nettoomsättningen ökade till 30 118 Mkr (29 026), vilket motsvarar en organisk försäljningsminskning på 3,4%. Detta drevs av lägre volymer jämfört med ett starkt föregående år, vilket delvis uppvägdes av en stark prisexekvering.
  • Rörelseresultatet uppgick till 1 575 Mkr (2 297), vilket motsvarar en marginal på 5,2% (7,9).
  • Rörelseresultatet inkluderar en positiv engångspost om 656 Mkr, relaterad till det amerikanska tullärendet, som påverkar affärsområdet Nordamerika. Exklusive denna engångspost uppgick rörelseresultatet till 919 Mkr, vilket motsvarar en marginal på 3,1% (7,9). Betydande kostnadsökningar och leveransbegränsningar som påverkade volymen kompenserades inte fullt ut av prishöjningar och nya produktlanseringar.
  • Periodens resultat uppgick till 950 Mkr (1 556) och resultatet per aktie var 3,40 kronor (5,41).
  • Operativt kassaflöde efter investeringar var -5 280 Mkr (-161). Utöver ett mer normalt säsongsmässigt utflöde jämfört med förra året, ökade de globala begränsningarna i försörjningskedjan ytterligare lagernivåerna.

VD och koncernchef Jonas Samuelsons kommentar

Början av året har dominerats av den fruktansvärda situationen i Ukraina, vilket också bidrog till den redan eskalerande kostnadsinflationen och leveransinstabiliteten. Samtidigt har vi gått in i vår mest lanseringsintensiva period någonsin. Jag är mycket nöjd med den starka konsumentefterfrågan för våra nya och innovativa premiumprodukter.

Under det första kvartalet fortsatte begränsningar i leveranskedjan att avsevärt påverka vår produktion och försäljningsvolym, särskilt för produkter med mer premiumegenskaper. Som förväntat resulterade dessa begränsningar också i betydande kostnader för expresslogistik och köp på spotmarknaden. Dessutom ökade lagernivåerna ytterligare på grund av leveranssituationen, vilket påverkade kassaflödet negativt. Vi har ett nära samarbete med våra leverantörer för att motverka dessa begränsningar, men vi bedömer att det andra kvartalet kommer att bli lika utmanande som det första kvartalet, med betydande risker för störningar i samband med att spridningen av coronaviruset ökar i Kina. Vi förväntar oss sekventiella förbättringar från mitten av 2022.

Under det första kvartalet minskade den organiska försäljningen med 3,4% och rörelsemarginalen exklusive engångsposter var 3,1%.

För att motverka det ökande inflationstrycket, fortsatte vi att implementera listprisökningar i alla regioner under kvartalet med en kumulativ inverkan på över 8% och genomför kontinuerligt ytterligare ökningar. I den alltmer inflationsdrivna miljön är prisökningar nu mer accepterade på marknaden. För helåret är vi fortsatt övertygade om att pris kommer att kompensera för kostnadsinflationen fullt ut, vilket det har gjort under de senaste fyra åren.

De senaste geopolitiska spänningarna, en inflation som stiger till historiskt höga nivåer, de globala leveransbegränsningarna och ovissheten kring coronapandemin leder till en begränsad visibilitet för resten av året. Vi reviderar våra regionala utsikter för efterfrågan på marknaden för helåret 2022 i Nordamerika, främst på grund av leveransbegränsningar, och i Europa på grund av lägre konsumentförtroende. Vi förväntar oss dock fortfarande att efterfrågan i dessa regioner kommer att ligga över nivåerna före pandemin.

Rysslands invasion av Ukraina är ett allvarligt brott mot internationell lag. Vi är mycket oroade över den geopolitiska situationen och det lidande som invasionen orsakar våra anställda och folket i Ukraina. Det finns ett akut behov av att hjälpa till, och vi har fokuserat våra ansträngningar på att stödja Internationella Röda Korsets humanitära insatser i Ukraina. När kriget började pausade vi vår verksamhet i Ryssland och Belarus. I Ukraina stoppades både försäljning och produktion i fabriken, som ligger i västra delen av Ukraina. Efter en noggrann riskbedömning återupptogs begränsad försäljning och produktion i Ukraina under andra halvan av april. 2021 stod Ryssland, Belarus och Ukraina för cirka 2% av koncernens nettoomsättning.

Vår förmåga att snabbt och framgångsrikt anpassa oss till en föränderlig omvärld, vilket vi visat under de senaste två åren, kommer att fortsätta att vara avgörande. Det är en bekräftelse på att vi har rätt strategi och kultur för att snabbt reagera på utmaningar och ta vara på möjligheter.

Som en av de ledande aktörerna i vår bransch har vi ett stort ansvar för att se till att våra investeringar bidrar till Parisavtalets mål att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C. Ett bra exempel är den senaste investeringen i produktionsanläggningen i Anderson. Förutom ökad effektivitet samt ett attraktivt produktutbud har investeringen resulterat i en betydande minskning av klimatavtrycket.

Telefonkonferens 09.00

En telefonkonferens hålls idag den 29 april kl. 09.00 (CET). Telefonkonferensen leds av VD och koncernchef Jonas Samuelson och Ekonomi- och finansdirektör Therese Friberg.

Detaljer för deltagande per telefon

Sverige:                       +46 8 56 61 84 67

Storbritannien:             +44 8 44 48 19 752

USA.:                           +1 646 741 3167

Internationellt:              +44 2071 928 338

PIN/Passcode:             6044078

Presentationsmaterial för nedladdning

www.electroluxgroup.com/ir

Länk till webbsändning

https://edge.media-server.com/mmc/p/ti4p5ccx

För mer information kontakta:

Sophie Arnius, Head of Investor Relations, 070-590 80 72 

Rupini Bergström, Electrolux pressjour: 08-657 65 07

Denna information är sådan som AB Electrolux är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 april 2022 kl. 08.00 CET.

Electrolux är ett ledande globalt vitvaruföretag som i mer än 100 år gjort livet bättre för miljontals människor. Vi utvecklar nya sätt att skapa smakupplevelser, ta hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi strävar ständigt efter att leda utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle genom våra produkter och vår verksamhet. Genom våra varumärken, som inkluderar Electrolux, AEG och Frigidaire, säljer vi ca 60 miljoner produkter till hushåll på ca 120 marknader varje år. Under 2021 hade Electrolux en omsättning på 126 miljarder kronor och cirka 52 000 anställda. För mer information besök www.electroluxgroup.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tre nya ledamöter valda till Lantmännens styrelse

Published

on

By

Lantmännens föreningsstämma fattade idag beslut om vilka som ska ingå i Lantmännens styrelse. Stämman beslutade om omval av Jan-Erik Hansson och Per Wijkander – och om nyval av Charlotte Elander, Jacob Bennet och Marie Grönborg. 

På föreningsstämman som hölls den 7 maj i Stockholm, beslutades att Lantmännens koncernstyrelse ska bestå av tio stämmovalda ledamöter samt arbetstagarrepresentanter. Stämman beslutade om omval av Jan-Erik Hansson och Per Wijkander samt nyval av Charlotte Elander, Jacob Bennet och Marie Grönborg. Inför stämman hade Sonat Burman-Olsson avböjt omval. 

Lantmännens styrelse består därmed av Per Lindahl, Gunilla Aschan, Jenny Bengtsson, Johan Bygge, Patrick Aulin, Jan-Erik Hansson, Per Wijkander, Charlotte Elander, Jacob Bennet och Marie Grönborg samt tre arbetstagarrepresentanter. 

På det konstituerande styrelsemötet som följde stämman omvaldes Per Lindahl till ordförande och Jan-Erik Hansson till vice ordförande. 

– Jag vill hälsa Charlotte, Jacob och Marie varmt välkomna som nya ledamöter i Lantmännens styrelse. Alla tre har betydande erfarenhet av att driva företag och har haft flera ledande positioner. Charlotte och Jacob bidrar, utöver sin erfarenhet av att driva lantbruk, även med god kännedom om Lantmännens verksamheter – och Marie tillför ett välkommet perspektiv från flera stora industriföretag. De kommer att bidra med både bred och djup kompetens, och jag ser fram emot att fortsätta utveckla Lantmännen tillsammans med dem och resten av styrelsen, säger Per Lindahl, Lantmännens styrelseordförande. 
 

Kort om nyvalda ledamöter 

Charlotte Elander driver en spannmålsgård utanför Vadstena. Charlotte har även erfarenhet av att driva företag och från flera ledande positioner, däribland inom Lantmännen Lantbruk. 

Jacob Bennet driver verksamhet inom växtodling, energi och fastigheter mellan Lund och Eslöv. Sedan 2004 är Jacob även verksam i Lettland, där han driver verksamhet inom skog och lantbruk.  

Marie Grönborg är extern ledamot med lång erfarenhet av styrelsearbete. Idag är hon styrelseledamot i SSAB, Eolus Vind AB och Aduro. Marie har även 20 års erfarenhet från ledande befattningar inom Perstorp Group. 

För mer information, kontakta gärna: 

Lantmännens presstjänst 
Tel: 010 556 88 00 
E-post: press@lantmannen.com 

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Karlsbro (L) bjuder in Sjöstedt (V) till debatt: EU-kandidat från (V) uppmanar Ukraina att förhandla med Ryssland

Published

on

By

I eftermiddagens EU-debatt mellan partiernas toppkandidater, som arrangerades av Europaparlamentets Sverigekontor på Kulturhuset i Stockholm, uppmanade Vänsterpartiets Marta Aguirres till fredsförhandling mellan Ryssland och Ukraina. 

Med anledning av uttalandet som väckte starka känslor har Liberalernas listetta Karin Karlsbro bjudit in Vänsterpartiets förstanamn Jonas Sjöstedt till en debatt om Ukrainas väg till fred och frihet. 

Se bifogat mail med inbjudan från Karlsbro till Sjöstedt. 

För ytterligare kommentarer eller frågor kontakta:
Linnéa Bjärum
linnea.bjarum@europarl.europa.eu
+46 73 427 56 92

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Avensia AB:s årsstämma 7 maj 2024

Published

on

By

Följande beslut fattades på Avensias årsstämma. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet;

  • Moderbolagets och koncernens resultat- och balansräkningar fastställdes.
  • Bolagets resultat ska disponeras i enlighet med den fastställda balansräkningen.
     
  • Styrelseledamöterna samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret.
     
  • Beslöts att styrelsen, för tiden intill dess nästa årsstämma har hållits, skall bestå av fem ordinarie ledamöter och inga suppleanter.
     
  • Till styrelseledamöter omvaldes Per Adolfsson, Monika Dagberg, Johan Strid, Per Wargéus och Anders Wehtje. Anders Wehtje valdes som styrelsens ordförande och Per Wargéus som vice ordförande. Samtliga valdes för tiden intill dess nästa årsstämma har hållits.
     
  • Ersättning till styrelsens ledamöter ska utgå med 150 000 per år och till styrelsens ordförande ska arvodet vara 300 000 per år.
     
  • Till revisor valdes Deloitte, registrerat revisionsbolag, med Mattias Lönnquist, auktoriserad revisor, som huvudansvarig för revisionen. Även detta beslut fattades för ett år, intill tiden för nästa årsstämma.
     
  • Årsstämman beslutade att fastställa principer för utseende av valberedning i enlighet med valberedningens förslag.
     
  • Årsstämman fattade beslut om att anta det vinstdelningsprogram som styrelsen föreslagit för verksamhetsåret 2023. I korthet går detta ut på att 25 % av bolagets rörelsevinst inom intervallet 5-15 % i rörelsemarginal ska fördelas på samtliga anställda inom Avensia-koncernen.
     
  • Årsstämman bemyndigade styrelsen att längst till nästa ordinarie årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägares företrädesrätt, fatta beslut om nyemission av aktier till ett antal av högst 3 700 000 aktier motsvarande en total höjning av aktiekapitalet med högst 555 000 SEK.

För ytterligare information, kontakta: 

Robin Gustafsson, vd, robin.gustafsson@avensia.com eller 0736-60 60 82 

Per Wargéus, styrelseordförande, per.wargeus@avensia.com eller 0707-31 89 08 

Om Avensia

Avensia är ett expertbolag inom modern handel. Vårt erfarna team hjälper företag med skräddarsydda strategier och den mest relevanta teknologin för e-handel, omnikanal, kundupplevelse och informationshantering. Med mer än 20 års erfarenhet och 300 experter på modern handel har vi kraften att hjälpa företag inom B2C och B2B i Europa, Nordamerika och APAC att accelerera tillväxt varje dag för långsiktig framgång. Läs mer på avensia.se. Avensia AB är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market under namnet AVEN. Redeye AB är bolagets Certified Advisor.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.