Connect with us

Marknadsnyheter

Viktig information till aktieägarna i Newton Nordic AB

Published

on

För att finansiera en accelererad tillväxttakt i och med köpet av Influencer Panel har styrelsen i Newton Nordic AB beslutat att genomföra en riktad emission för att täcka upp det emissionsutrymme på cirka 5,3 MSEK som inte tecknades med stöd av teckningsoptioner av serie TO7 under mars månad. Emissionserbjudandet riktar sig i första hand till bolagets befintliga aktieägare som alla har förtur till teckning och i andra hand till utvalda investerare som under en längre tid visat intresse för bolaget och dess verksamheter.

VD har ordet

Bolaget står idag inför en tillväxtresa med två olika verksamheter som har väldigt god potential att kunna ta betydande marknadsandelar de kommande åren om vi uteslutande fokuserar på tillväxt och försäljningen i respektive verksamhetsgren.

Jag ser stora möjligheter att accelerera tillväxttakten genom att skapa finansiellt utrymme för mer aggressiva satsningar inom sälj och marknadsföring samtidigt som bolaget konsoliderar köpet av Influencer panel.

Newton Nordics kamerasystem behöver själv ingen större presentation utan produkten talar för sig själv och bolagets kunder väljer att använda den på många olika events så som olika sportmatcher, amerikanska basketligan (NBA), Oscarsgalan, konserter, OS med mera.

Bolaget har även nyligen lanserat en leasinglösning där både befintliga och nya kunder får möjligheten att hyrköpa kamerasystemet för att kunna anpassa investering till deras olika verksamheter. Ett pilotprojekt är startat med bolagets största kund för att sedan utvärderas under nästkommande kvartal.

Täckningsbidraget på produkten är väldigt hög och med en mindre men betydligare effektivare och mer säljfokuserad företagsledning än tidigare ser jag stora möjligheter att kunna uppvisa ett starkt rörelseresultat redan under 2022 för denna enskilda verksamhetsgren.

Bolagets nya verksamhet Influencer Panel Sweden AB uppvisade under sitt första kvartal en försäljning på nästan 4 miljoner vilket låg i linje med de uppsätta försäljningsmålen och visar samtidigt att bolagets affärsmodell fungerar mycket bra. Målsättningen är att vi ska bli marknadsledande inom detta segment under de kommande åren med en omsättning år 3 på minst 100 miljoner i försäljning. För vi har idag både den digitala plattformen och ett upparbetat nätverk av både Influencers och annonsörer för att kunna ta betydande andelar på en redan växande marknad. Bolaget har på kort tid utökat funktionaliteten på plattformen och kan nu ge företag tillgång till ett stort antal influencers för sina marknadsföringskampanjer, och så sätt komma åt en mycket riktad målgrupp, samt även gjort det möjligt för influencers sälja produkter i en provisionsbaserad och integrerad e-handelsmodell.

April 29, 2022

Som de flesta av er har läst så blev ju bolagets aktie avnoterad från Nasdaq under februari 2022. Varken jag eller övriga i styrelsen delar detta beslut då vi inte tycker att det står i proportion till de faktiska händelserna som ägde rum i bolaget under 2021. Vi accepterar dock Nasdaq beslut och valde att inte överklaga deras beslut då vår bedömning var att detta skulle bara vara tidskrävande och en mycket kostsam process för både bolaget och dess aktieägare. Vårt fokus är i stället att få aktien åternoterad på en annan lämplig MTF lista, då denna fråga är väldigt viktig för bolagets aktieägare. Både jag och de övriga i styrelsen kommer göra de prioriteringar som är nödvändiga för att vi ska få bolagets aktie handelsnoterad igen. Jag ber samtidigt alla aktieägare ha en visst överseende och förståelse kring denna process. Vi kommer att löpande kommunicera samtliga aktieägare i bolaget om och då vi har något att delge.

Väsentliga händelser i Newton Nordic AB

2022-02-25

Styrelsen i Newton Nordic AB har beslutat att slutföra de tidigare kommunicerade förvärvet Influencer Panel Sweden AB av säljaren Webblagret Sverige AB enligt beslut från bolagstämman den 11 november 2021. Köpeskillingen skall uppgå till 48,5 mkr och skall i sin helhet erläggas med nyemitterade aktier i Newton Nordic. Teckningskursen per aktie ska fastställas utifrån den volymvägda genomsnittskursen (VWAP) för Newton Nordics aktie under perioden 2021-09-15 och 2021-10-15. Den volymvägda genomsnittskursen blev 0,51677 vilket innebär att säljarna ska totalt erhålla 93 852 197 nyemitterade aktier i Newton Nordic AB. Befintliga aktieägare i Bolaget kommer efter genomförandet av Transaktionen att ha ett aktieinnehav om cirka 50,22%. Transaktionen kommer att innebära en total utspädning om cirka 49,78%. Antal utestående aktier skulle i samband med Transaktionen öka från befintliga 94 706 531 till 188 558 728 aktier.

Influencer Panel Sweden AB är en ny digital mediaplattform byggd av influencers för influencers och har en lång erfarenhet inom digitalmarknadsföring och sociala medier. Bolaget är efter förvärvet numera ett helägt dotterbolag till Newton Nordic AB.

2022-03-01

Newton Nordic AB har hållit extra bolagsstämma den 28 februari 2022. Nedan följer
en sammanfattning av stämmans beslut. Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att omvälja Danjal Kanani samt välja in Martin Roos och Daniel Daboczy som nya styrelseledamöter varav Martin Roos blev vald som styrelseordförande. Styrelsen består därefter av Martin Roos, Daniel Daboczy och Danjal Kanani. Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att godkänna nyemittering av teckningsoptioner till The path less travelled AB.

2022-03-17

Bolagets huvudägare Danjal Kanani förvärvar ytterligare 14.145.525 aktier i Newton Nordic till ett värde av 7,0 Mkr och säljaren är investmentbolaget Capital Conquest AB (publ). Köpet uppgår till totalt 7 072 762 SEK och motsvarar 0,50 kronor per aktie. Både jag och mina partners har en mycket stark tilltro till Newton Nordic verksamhet och framtida tillväxtresa så när vi fick möjligheten att kunna få köpa ut tidigare huvudägare i bolaget så var beslutet

April 29, 2022

väldigt enkelt från vår sida”, säger Danjal Kanani VD i Newton Nordic AB. Newton Nordics huvudägare Webblagret i Sverige AB aktieinnehav uppgår efter förvärvet till totalt 107 997 722 aktier, vilket motsvarar en ägarandel om cirka 57,20%. Därutöver så äger även Danjal Kanani via privat innehav och via sitt bolag om totalt 1 048 597 aktier i Newton Nordic. Intresseanmälan att teckna aktier i Newton Nordic AB Som befintlig aktieägare i Newton Nordic AB så får du därför nu möjligheten att utöka din ägarandel i bolaget (se bifogad blankett). Styrelsen kommer endast att prioritera en bred teckning till ett begränsat belopp om 3.500 till 14.000 SEK i syfte att kunna erbjuda så många aktieägare som möjligt chansen att kunna utöka sin ägarandel i bolaget. Vid intresse att teckna en större aktiepost så ber vi er i stället att kontakta bolagets VD Danjal Kanani för en fortsatt diskussion. Emissionslikviden ska användas för att stärka bolagets allmänna finansiella ställning samt möjliggöra för bolagets expansion och tillväxtresa under kommande år.

Kort om Newton Nordic AB

Newton Nordic AB är ett publikt avstämningsbolag som har sitt säte i Linköping och bolaget har cirka 9 000 aktieägare varav bolaget huvudägare i bolaget är idag Webblagret i Sverige AB där Danjal Kanani är tillika VD och grundare. Newton Nordic verksamhet är fördelat på två olika segment, dels försäljning av hårdvara där bolaget utvecklar och erbjuder specialiserade produkt- och supportlösningar för stabilisering och fjärrstyrning av rörliga kameror inom TV- och filmindustrin. Detta system används för direktsända Tv- produktioner världen över, inom sport, musik, underhållning och evenemang. Bolaget säljer därutöver även en digital marknadsföringstjänst via sitt helägda dotterbolag Influencer Panel Sweden AB där bolaget har som målsättning att bli en av de marknadsledande inom detta segment under de kommande åren.

Styrelsen
2022-05-04

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Styrelsen

ir@newtonnordic.com

Om Newton Nordic

Newton Nordic är ett svenskt teknikbolag som utvecklar och erbjuder specialiserade produkt- och supportlösningar för stabilisering och fjärrstyrning av rörliga kameror inom TV- och filmindustri. Newton-systemet används vid livesända prestigeproduktioner världen över, inom sport, musik, underhållning och evenemang. Upplev Newton-systemet på www.newtonnordic.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

ABB öppnar en ny energieffektiv fabrik i Belgien till ett värde av 20 miljoner euro

Published

on

By

  • Ny energieffektiv anläggning för att klara den ökande efterfrågan på smarta byggnadskomponenter under energiomställningen
  • Energioptimering, ny utrustning och ny solcellsanläggning förväntas leverera årliga operativa energibesparingar på över 9 400 MWh
  • En minskning av koldioxidutsläppen på över 6 700 ton per år förväntas på grund av solcellspaneler, värmepumpar, kylvattensystem och användning av förnybar energi

ABB har öppnat en ny formsprutningsanläggning till ett värde av 20 miljoner euro vid Evergem i närheten av Gent i Belgien för att tillgodose den växande efterfrågan på säkra, smarta och hållbara elektrifieringslösningar i Europa. Den moderna anläggningen har tagits fram för att tillgodose de senaste kraven på energieffektivitet tack vare installation av nya formsprutningsmaskiner, digitala tekniker och automationslösningar. Den ersätter den befintliga anläggningen som kom till ABB som en del av förvärvet av GE Industrial Solutions 2018. Anläggningen ska tillverka kraftdistributionsskåp som fungerar som skyddskåpor för elektriska distributionskomponenter som strömbrytare, säkringar, brytare och mätare, och ska säkerställa en säker distribution, mätning och styrning av elen i byggnader avsedda för bostäder, handel och industri.

Den globala marknaden för elskåp förväntas växa från 7,42 miljarder dollar 2024 till 13,15 miljarder dollar 2032[1] på grund av en ökande efterfrågan på nya byggnader, modernisering av befintliga byggnader med effektivare och tillförlitligare elsystem samt framsteg inom eldistribution.

Den nya anläggningen Evergem ingår i ABB:s projekt Mission to Zero™ för att avsevärt minska mängden växthusgaser på ABB:s anläggningar samtidigt som man stöttar kunderna att minska sina utsläpp av växthusgaser genom att tillhandahålla en plan för utfasning av koldioxidutsläpp som kunderna kan implementera. Projektet förväntas minska koldioxidutsläppen med över 6 700 ton och energiförbrukningen med över 9 400 MWh per år jämfört med 2019 vid den tidigare anläggningen. Åtgärderna förväntas leda till minskade energikostnader på cirka 2,5 miljoner euro årligen. 10 procent av den energi som krävs på anläggningen, som är utrustad med energieffektiva maskiner, förväntas genereras av 1 330 solcellspaneler på taket medan resterande kommer från certifierade gröna energileveranser. LED-belysning, laddare till elfordon, värmepumpar, kylvattenkretsar och en ny luftventilationsanläggning bidrar också till minskningen av energi- och koldioxidutsläpp.

[1] Source: https://www.fortunebusinessinsights.com/electrical-enclosure-market-109042

På anläggningen Evergem kommer man fortlöpande att övervaka och optimera energianvändningen med hjälp av ABB:s egna digitala lösningar som ABB Ability™ Building Analyzer, som följer upp data för byggnader och elcentraler i realtid och ger konkreta insikter för att optimera energieffektiviteten. Detta ger, tillsammans med användningen av grön energi och värmepumpar, också en minskad energiförbrukning och lägre koldioxidutsläpp. Andra digitala tekniker, som ett system för fastighetsdrift, kommer introduceras de kommande månaderna för att ytterligare bidra till att energieffektivitet uppnås.

”Strategin Mission to Zero™ på Evergem är ett viktigt exempel på vårt mål att möjliggöra ett samhälle med lägre koldioxidhalter och vår satsning att påskynda omställningen till mer hållbar tillverkning”, säger Mike Mustapha, chef för ABB Electrifications division Smart Buildings. ”Denna avancerade anläggning är utformad att tillgodose en framtida efterfrågan, inte enbart dagens behov. Genom att införliva toppmoderna tekniker och innovativa processer som kan optimera effektivitet och produktivitet nu och under kommande år kommer vi att tillhandahålla en utbildningsanläggning och en hållbarhetsplan för våra medarbetare och kunder. Vi kommer fortsätta att kombinera digitala tekniker med olika åtgärder för att minska energiförbrukningen och öka andelen förnybara energikällor på Evergem under 2024 och framåt.”

För att möjliggöra ett samhälle med låga koldioxidutsläpp använder ABB en rigiös vetenskapsbaserad strategi för nettonollmål i linje med Net-Zero Standard inom Science Based Targets-initiativet (SBTi). ABB samarbetar med kunder för att undvika utsläpp och skala upp de förnybara energikällorna. Ett skalbart program, Mission to Zero™, omfattar energigenerering, energihantering och fastighetsautomation för industriell och kommersiell drift.

Mer information om ABB:s program Mission to Zero™ finns på https://new.abb.com/mission-to-zero

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 2 maj 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

 

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen www.abb.com 

 

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 72 461 20 00
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Snart öppnar Länssjukhuset Ryhov mottagning i nya lokaler

Published

on

By

Länssjukhuset Ryhov i Jönköping genomför en omfattande renovering och modernisering av sina lokaler. Under denna period kommer den ​​psykiatriska öppenvårdsmottagningens verksamhet ta plats i modulära byggnader på sjukhusområdet.  

Under april blir ersättningslokalerna för ​​Psykiatriska Öppenvårdsmottagningen redo att välkomna både personal och patienter ​​på samma område som sjukhuset. Modulerna från Adapteo är nu färdiga och kommer att stå på plats under renoveringsperioden, som beräknas vara ungefär sju år.  

– Eftersom renoveringen beräknas ta sju år är det viktigt med en temporär lösning som passar för att vara på plats en längre tid. Folk blir alltid positivt överraskade när de ser modulernas fina exteriör och får kliva in i byggnaderna eftersom det ser ut som vilket nybygge som helst. Det kommer bli väldigt roligt att välkomna personal och besökare till nya, fina lokaler, säger Tomas Paulsson, projektutvecklare på Adapteo. 

Byggnaderna och lösningen är specifikt anpassade för verksamhetens behov. Patientmottagningen omfattar cirka 1 800 kvadratmeter. Utformningen av modulerna har noga beaktat behovet av ytor som väntrum, personalutrymmen och samtalsrum för att säkerställa att verksamheten kan fortsätta som vanligt. 

​​​– Den nya byggnaden, som självklart är byggda för att klara kraven om energiförbrukning, arbetsmiljö och tillgänglighet, kommer möjliggöra att mottagningens verksamhet kan fortsätta bedrivas smidigt under renoveringsperioden. Vi är glada över att vi får bidra med en anpassad lösning som möter behovet hos både personal och patienter, säger Tomas Paulsson. 

För mer information, kontakta 

Erika Regnér, Kommunikationsansvarig, Adapteo Group,erika.regner@adapteo.com

Om Adapteo  

Adapteo är den ledande partnern inom anpassningsbara lokaler i norra Europa. Vi utvecklar, bygger, hyr ut och säljer anpassningsbara byggnader för förskolor, skolor, vård, kontor och boende. Med Adapteos modulära och cirkulära byggnadslösningar kan kunderna transformera, återanvända, skala upp och skala ner byggnaderna allt eftersom behoven förändras. Det är så vi bygger anpassningsbara och hållbara samhällen. Adapteos byggnadsbestånd omfattar 1,5 miljoner kvadratmeter. Verksamheten bedrivs i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Belgien, Nederländerna och Litauen. En majoritet av Adapteos intäkter kommer från hyreskontrakt från offentlig sektor.   

Adapteo Sverige har ca 90 medarbetare fördelat på fem säljkontor och flertalet lager och verkstäder. Adapteo Sverige är en del av Adapteo Group.  

www.adapteo.se 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tiden avgörande för vanlig diagnos hos föl

Published

on

By

När det efterlängtade fölet äntligen är här gäller det att vara uppmärksam på fölets ben och hovar. Felaktig benställning är, tillsammans med bockhov, är en av de vanligaste diagnoserna i Agrias skadestatistik för föl, men ett problem som kan vara enkelt åtgärdat om det uppmärksammas i tid. Hovslagaren Rose-Marie Clark berättar vad fölägare bör hålla koll på.

– Det absolut viktigaste är att ta hjälp i tid. Har fölet en avvikande benställning så är tiden avgörande för att den ska kunna bli återställd. Är fölet så pass bra att det ändå kan resa sig och stå upp så har du ett par dagar på dig att agera, säger hovslagaren Rose-Marie Clark, expert på fölhovar.

Vanligaste felaktiga benställningarna hos föl

  • Fölet är windswept – namnet kommer av att det ser ut som att det blåser åt ena hållet – vilket innebär att fölungen föds med bakbenen och/eller frambenen böjda åt ett håll, som i en båge. Det finns olika teorier om vad detta orsakas av, en anledning kan vara att fölet legat trångt under dräktigheten.
  • X-benta föl har en benställning som ser ut som ett X framifrån eller bakifrån – knäna eller hasorna är täta, medan det är brett mellan hovarna. Föl som är väldigt x-benta bör inte släppas ut i hage dygnet runt, då det kan förvärra problemet.
  • Att föl är inåttåade är vanligt, men det kan vara svårt att upptäcka. En hovslagare kan dock se problemet redan från början, och därmed också snabbt åtgärda det.

Tänk på tajmingen

Rose-Marie Clark återkommer ofta till ordet tajming.

– Du måste följa tiden. Om du har en fölunge som är inåttåad och du tar ut hovslagaren när fölet är två veckor – eller om den är två månader – så kan jag inte göra samma sak, jag kommer inte att nå samma resultat. Fölet som är två månader kanske till och med behöver opereras, medan det på fölet som är två veckor oftast räcker att jag använder min rasp. Och då handlar det om samma problem, men vid två olika tidpunkter.

Hennes bästa tips är att alltid, oavsett om fölet har problem eller ej, ta ut en hovslagare när fölet är 10-14 dagar gammalt.

– Då kan du åtgärda mycket med ganska enkla medel. Det handlar ofta om små detaljer som gör stor skillnad. Hade alla fölägare gjort det tror jag man hade besparat sig själv och fölet många problem i framtiden.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.