Connect with us

Marknadsnyheter

BrainCool AB (publ) – BrainCool offentliggör prognos och höjer produktionstakten, ökad efterfrågan ger högre tillväxt och ökad försäljning

Published

on

Offentliggör försäljningsprognos 2022

BrainCool har inlett 2022 starkt med order på 26 BrainCool™ System/(IQool™ System i USA) hittills i år varav 18 system är levererade. Bolaget har även en orderbok sedan tidigare om 28 system i dagsläget för planerad leverans under det tredje kvartalet.

Den fina utvecklingen och den breda acceptansen på marknaden, särskilt i USA, föranleder BrainCool att höja sina förväntningar för de kommande åren. Det ska också betonas att flera order erhållits utan föregående utvärdering, dvs de är lagda i huvudsak utifrån referenser från existerande kunder. Referensförsäljningen visar att BrainCool™ System är en konkurrenskraftig produkt vilket ger goda förutsättningar att fortsatt ta marknadsandelar.

  • BrainCool bedömer att en fortsatt försäljning i nuvarande takt kommer att generera en omsättning under 2022 på över 20 mkr och ambitionen är att växa till en omsättning på över 100 mkr 2025.
  • Utsikterna avser enbart produkten BrainCool /IQool™ System och inkluderar alltså ingen eventuell försäljning av bolagets övriga produkter som Cooral® System eller RhinoChill®.
  • Bedömningen för 2022 baseras på BrainCools befintliga organisation och omfattar bolagets tre direktförsäljningsmarknader – Sverige, Tyskland och USA samt distributionsmarknaden i Sydkorea.

VD Martin Waleij kommenterar:

  • BrainCool™ System är nu grundligt testad och validerad och har mött starkt gensvar från marknad och kunder. Det vittnar den fina orderingången under inledningen av året om. Vi kan redan nu konstatera att vi erhållit order som innebär en försäljning på över 15 mkr under årets fyra första månader. Vi ser det som ett lämpligt tillfälle att kommunicera hur bolaget bedömer den potentiella försäljningen och produktionen de kommande åren. Vi vill betona att utsikterna t.o.m. 2025 enbart avser BrainCool™ System/IQool™ System och omfattar endast bolagets fyra prioriterade marknader.

Försäljningstillväxten fram till 2025 drivs dels av nyförsäljning av system som ökar den installerade basen, dels av försäljningen av engångsprodukter (kylplattor och kylmössor) som används vid varje kylbehandling.  I inledningen av det andra kvartalet 2022 uppgick den installerade basen till 70 system som var i drift.

Antalet sålda system förväntas uppgå till cirka 60 – 70 enheter under 2022 för att växa till cirka 230 – 250 system under 2025. Försäljningen av kylplattor är beroende av den installerade basen och utnyttjandegraden, dvs hur många patienter som behandlas per installerat system.

De första produkterna av BrainCool™ System togs i drift mer rutinmässigt i början av 2020. Utnyttjandegraden har gått upp från 10 behandlade patienter per system till 14 under perioden 2020-2021. Under årets fyra första månader har utnyttjandegraden stigit ytterligare och extrapolerat till helår 2022 kan den komma att uppgå till 20 patienter/system. BrainCools bedömningar bygger på en utnyttjandegrad på i snitt tio patienter per system 2022 och 15 patienter de följande åren 2023 – 2025.

BrainCool™ System består av ett avancerat kylsystem (ECU 100) för reglering av temperatur kopplat till förbrukningsartiklar av engångskaraktär (kylplattor) för varje behandlad patient. Produktionen är utlagd på externa leverantörer. Kylsystemet tillverkas av Scanfil Åtvidaberg AB (www.scanfil.com) och kylplattor produceras av TM Rubber i Polen (https://www.tmrubber.eu/en/).

För att möta den starkare efterfrågan och den stigande försäljningen planerar BrainCool att öka kapacitet och produktion av såväl system som kylplattor. Bolaget förberedde redan under sommaren 2021 en högre tillväxt. Det fanns en oro för hur pandemin kunde komma påverka leveranstider för komponenter, varför beställningar till 50 system lades på artiklar med långa ledtider. Serieproduktion av den nya generationen av BrainCool™ System (ECU 100) kommer starta i juni 2022. Bolaget har initierat inköpsprocesser för en total produktionsserie om 200 system av ECU 100 för 2022 och 2023. I den nya generationen av produkten har ett antal förbättringar genomförts samtidigt som ett antal investerings- och effektiviseringsprojekt har implementerats som sänker produktionskostnaderna.

Avseende kylplattor investerade bolaget under 2021 i en robotcell för att automatisera produktionen av engångsartiklar med syftet att öka produktionskapaciteten och sänka produktionskostnaderna. Av en total investering om ca 1,8 mkr har hittills cirka 60-70 procent spenderats och robotcellen planeras att tas i drift under hösten 2022. Med ökad volym sjunker dessutom produktionskostnaden per enhet. För att möta det omedelbara behovet utökades produktionen till treskift redan i april i år.

BrainCools bedömningar för 2022 om försäljning och produktion baseras i allt väsentligt på den befintliga försäljningsorganisationen som är begränsad, vilken kan komma att förstärkas för att ytterligare stärka tillväxten. Som del av BrainCools tillväxtstrategi utvärderar vi kontinuerligt nya marknader för lansering av BrainCool™ System, samt planerar för ökad produktmix för att möta kunders efterfrågan de kommande åren.

r mer information

Martin Waleij – VD                                                                 
+46 – 733 -93 70 76                                                                                          
E-post: martin.waleij@braincool.se

Om BrainCool AB (publ)

BrainCool AB (publ) är ett innovativt medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer ledande medicinska kylningssystem för indikationer och områden med betydande medicinska mervärden inom sjukvården. BrainCool AB (publ) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Spotlight Stock Market.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.