Connect with us

Marknadsnyheter

Allt fler företagare saknar tjänstepension – ny rapport och webbinarium

Published

on

Nu finns Länsförsäkringars rapport ”Trygghetsgapet” ute som belyser såväl individens behov som samhällsaspekterna av att företag saknar tjänstepension. Av rapporten framgår bland annat att hela fyra av tio företagare saknar tjänstepensionsavsättningar till sig själv eller sina anställda och att andelen som saknar ökat stadigt sedan 2008.

– Under ett kostnadsfritt webbinarium fredag den 13 maj presenterar vi rapporten i korthet och diskuterar därefter vilka möjligheter till förändring som kan finnas tillsammans med Småföretagarnas Riksförbund och MinPension, säger Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar.

Fler aspekter som tas upp i rapporten är bland annat att vissa branscher sticker ut och är sämre på tjänstepension, att det finns stora skillnader i olika delar av Sverige och vilka olika anledningar som kan finnas för att företagare saknar skydd.

– Att vi nu ser en negativ trend gällande hur stor andel företag som saknar avsättningar till tjänstepension speciellt i storstadsregioner är oroväckande. Den allmänna pensionen minskar stadigt generation för generation och med tanke på att vi lever allt längre måste pensionerna räcka längre, säger Mathias Collén vd Länsförsäkringar Fondliv och fortsätter:
 

– Tjänstepensionerna ökar i betydelse framöver och blir allt viktigare för att fler ska få ut bra pension.  Här har vi i försäkringsbranschen tillsammans med intresseorganisationer, myndigheter och minPension ett gemensamt ansvar att fylla eventuella kunskapsluckor.

Inte bara sparande till pensionen

– Det som många inte vet är att den som saknar tjänstepensionslösning riskerar få omkring hälften av den pension man annars kunnat få. Eftersom tjänstepensionen även innehåller viktiga skydd kan det betyda att man saknar inkomstskydd vid långvarig sjukdom, olycksfall och dödsfall som kan vara avgörande för familjen. Det handlar om att skapa en ekonomisk  långsiktig trygghet oavsett var man är i livet, och om något oförutsett händer. Det är bra att vara medveten om hur olika val får för ekonomiska effekter, säger Trifa Chireh

Läs mer i rapporten Trygghetsgapet

Länk till webbinariet den 13 maj

Om statistiken och analysen bakom rapporten

Länsförsäkringar har med hjälp av konsultföretaget Arkwright bearbetat statistik inhämtad från databaserna FRIDA och Inkomst- och taxeringsregistret från SCB. Statistiken visar hur stor andel av småföretagen med upp till 20 anställda som har satt av till tjänstepension för sig själv eller för sina anställda. För att komma med i statistiken sattes en gräns på minst 100 000 kronor i personalkostnader för aktiebolag och handelsbolag. För enskilda firmor krävdes att de hade 100 000 kronor i överskott av aktiv näringsverksamhet.  På grund av eftersläpning avseende uppgifter lämnade i deklarationer har vi jämfört åren 2013 med 2018.

Länk till tidigare pressmeddelanden

4 av 10 mindre företag saknar avsättning till tjänstepension

Mindre företag i Stockholm sämst på tjänstepension

Allt fler företag missar den viktiga löneförmånen

Stor skillnad i avsättning till tjänstepension i olika branscher

Mer än var tredje enskild firma har inte råd att spara till tjänstepension

För ytterligare information kontakta:

Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar
Telefon: +46 73 094 2852
E-post: trifa.chireh@lansforsakringar.se

Mathias Collén, vdLänsförsäkringar Fondliv
Telefon: +46 70 566 0465
E.post: mathias.collén@lansforsakringar.se

Presskontakt Länsförsäkringar
Telefon: 08-588 418 50
E-post: press@lansforsakringar.se

Länk till Länsförsäkringars pressrum 

Länk till Länsförsäkringar på Twitter 

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ramboll teknikkonsult för nya sjukhusområdet i Lund

Published

on

By

Ramboll har i stark konkurrens vunnit Region Skånes upphandling av teknikkonsulttjänster för det nya sjukhusområdet i Lund.

 

Utvecklingen av Skånes universitetssjukhus i Lund har utretts under flera års tid eftersom befintliga byggnader inte lever upp till kraven för en modern, robust och högteknologisk vård. Nu har området Smörlyckan identifierats som ett möjligt område för befintliga och kommande verksamheter och efter att Lunds kommun ställt sig positiva till planerna har Region Skåne fattat ett inriktningsbeslut angående lokalisering till Smörlyckan.

 

Ramboll tecknade i veckan ett kontrakt med Region Skåne om teknikkonsulttjänster för Smörlyckan. Programområdet är cirka 380 000 kvm och verksamhetsbehovet uppskattas till ca 500 000 kvm bruttoarea (BTA). Uppdraget omfattar bland annat utredningar och underlag för detaljplan samt som option framtagande av konceptprogram för ett nytt universitetssjukhus. Att beskriva förutsättningar och utarbeta förslag för området, såsom flöden och samband mellan bebyggelsestruktur och lösningar för alla tekniska system, gör uppdraget tekniskt mycket komplicerat. Uppdraget startar i december 2024 och väntas pågå upp till fem år.

 

– Vi har tidigare jobbat med Region Skåne, bland annat i Helsingborgs nya sjukhus, och är stolta över att än en gång få regionens förtroende. Det är inspirerande att från ett tidigt skede få möjlighet att vara med och utforma det nya moderna sjukhuset i Lund, säger Rambolls uppdragsledare Tomas Igergård.

 

Ramboll är Nordeuropas ledande teknikkonsult inom sjukhus och besitter en unik kompetens i genomförandet av komplexa sjukhusuppdrag. Ramboll Healthcare är en global organisation som specialiserat sig mot vård- och sjukhusuppdrag och tillhandahåller konsulttjänster för ny- och ombyggnation av moderna, hållbara, robusta och välkomnande vårdbyggnader.

 

– De senaste fem årens starka efterfrågan och snabba teknikutveckling har i kombination med vår förmåga att arbeta över landsgränser varit ett framgångskoncept. Ramboll har en väl fungerande bredd med samtliga teknikdiscipliner och stark spetskompetens. Vi är glada att få vara med och bidra med globala erfarenheter och kunskap i detta stora och spännande projekt, säger Ulf Hedman, Global Director Ramboll Healthcare.

 

För mer information, vänligen kontakta:
Ulf Hedman, Global Director, Ramboll Healthcare
ulf.hedman@ramboll.se
 

Om Ramboll

Ramboll är ett globalt arkitektur-, ingenjörs- och konsultföretag som grundades i Danmark 1945. Våra över 18 000 medarbetare skapar hållbara lösningar inom områdena Buildings, Transport, Vatten, Miljö & Hälsa, Arkitektur & Landskap, Energi och Management. Över hela världen använder Ramboll lokal erfarenhet tillsammans med en global kunskapsbas för att skapa hållbara städer och samhällen. Vi kombinerar insikter med kraften att driva positiv förändring hos våra kunder. Vi kallar det: Bright ideas – sustainable change.www.ramboll.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ramboll teknikkonsult för nya sjukhusområdet i Lund

Published

on

By

Ramboll har i stark konkurrens vunnit Region Skånes upphandling av teknikkonsulttjänster för det nya sjukhusområdet i Lund.

 

Utvecklingen av Skånes universitetssjukhus i Lund har utretts under flera års tid eftersom befintliga byggnader inte lever upp till kraven för en modern, robust och högteknologisk vård. Nu har området Smörlyckan identifierats som ett möjligt område för befintliga och kommande verksamheter och efter att Lunds kommun ställt sig positiva till planerna har Region Skåne fattat ett inriktningsbeslut angående lokalisering till Smörlyckan.

 

Ramboll tecknade i veckan ett kontrakt med Region Skåne om teknikkonsulttjänster för Smörlyckan. Programområdet är cirka 380 000 kvm och verksamhetsbehovet uppskattas till ca 500 000 kvm bruttoarea (BTA). Uppdraget omfattar bland annat utredningar och underlag för detaljplan samt som option framtagande av konceptprogram för ett nytt universitetssjukhus. Att beskriva förutsättningar och utarbeta förslag för området, såsom flöden och samband mellan bebyggelsestruktur och lösningar för alla tekniska system, gör uppdraget tekniskt mycket komplicerat. Uppdraget startar i december 2024 och väntas pågå upp till fem år.

 

– Vi har tidigare jobbat med Region Skåne, bland annat i Helsingborgs nya sjukhus, och är stolta över att än en gång få regionens förtroende. Det är inspirerande att från ett tidigt skede få möjlighet att vara med och utforma det nya moderna sjukhuset i Lund, säger Rambolls uppdragsledare Tomas Igergård.

 

Ramboll är Nordeuropas ledande teknikkonsult inom sjukhus och besitter en unik kompetens i genomförandet av komplexa sjukhusuppdrag. Ramboll Healthcare är en global organisation som specialiserat sig mot vård- och sjukhusuppdrag och tillhandahåller konsulttjänster för ny- och ombyggnation av moderna, hållbara, robusta och välkomnande vårdbyggnader.

 

– De senaste fem årens starka efterfrågan och snabba teknikutveckling har i kombination med vår förmåga att arbeta över landsgränser varit ett framgångskoncept. Ramboll har en väl fungerande bredd med samtliga teknikdiscipliner och stark spetskompetens. Vi är glada att få vara med och bidra med globala erfarenheter och kunskap i detta stora och spännande projekt, säger Ulf Hedman, Global Director Ramboll Healthcare.

 

För mer information, vänligen kontakta:
Ulf Hedman, Global Director, Ramboll Healthcare
ulf.hedman@ramboll.se
 

Om Ramboll

Ramboll är ett globalt arkitektur-, ingenjörs- och konsultföretag som grundades i Danmark 1945. Våra över 18 000 medarbetare skapar hållbara lösningar inom områdena Buildings, Transport, Vatten, Miljö & Hälsa, Arkitektur & Landskap, Energi och Management. Över hela världen använder Ramboll lokal erfarenhet tillsammans med en global kunskapsbas för att skapa hållbara städer och samhällen. Vi kombinerar insikter med kraften att driva positiv förändring hos våra kunder. Vi kallar det: Bright ideas – sustainable change.www.ramboll.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i H&M i vecka 48, 2024. Aktieåterköpsprogrammet är nu genomfört och avslutat.

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) (Lei-kod 529900O5RR7R39FRDM42) har mellan den 25 november 2024 och 26 november 2024 återköpt sammanlagt 303 692 egna B-aktier (ISIN: SE0000106270) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen beslutat om. Därmed har aktier till ett sammanlagt värde om cirka SEK 1 miljard återköpts vilket innebär att programmet avslutas.

Återköpen under vecka 48 är en del av det återköpsprogram om SEK 1 miljard som H&M tillkännagav den 26 september 2024. Återköpsprogrammet som har löpt under perioden 26 september 2024 till 26 november 2024, är i och med de sista köpen den 26 november därmed avslutat. Programmet har genomförts i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (MAR) och EU-kommissionens delegerade förordning 2016/1052 (den så kallade Safe harbour-förordningen).

H&M B-aktier har återköpts enligt följande:

Datum:

Aggregerad daglig volym (antal aktier):

Viktat genomsnittspris per dag (SEK):

Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK):

25 november 2024

147 843

154,8717

22 896 696,74

26 november 2024

155 849

152,5730

23 778 349,57

Total ackumulerat under vecka 48/2024

303 692

153,6921

46 675 046,22

Total ackumulerat under återköpsprogrammet

6 050 850

165,2658

999 998 819,71

 

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av SEB för H&M:s räkning. Efter ovanstående förvärv uppgår H&M:s innehav av egna aktier per den 26 november 2024 till 6 050 850 B-aktier. Det totala antalet aktier i H&M, inklusive egna aktier, är 1 610 542 225 och antalet utestående aktier, exklusive egna aktier, är 1 604 491 375.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna biläggs detta pressmeddelande.

Kontakt:

Joseph Ahlberg, chef Investor Relations
Telefon: 073-465 93 92
E-mail: joseph.ahlberg@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.