Connect with us

Marknadsnyheter

ABB levererar nyckelfärdig lösning för Frankrikes största landanslutning

Published

on

  • ABB leder konsortiet som tillhandahåller strömförsörjning mellan fartyg och kaj till färjor och kryssningsfartyg i Toulons hamn
  • ABB:s teknik för landanslutningar innebär minskade utsläpp och minimalt buller när fartyg ligger i hamn
  • Framtidssäkert energilagringssystem på land innebär att man kan hantera en fluktuerande energiefterfrågan i det lokala elnätet och dra nytta av nya förnybara energikällor

Toulons hamn, som hanterar över 1,6 miljoner färje- och kryssningspassagerare varje år, har bestämt sig för ABB:s teknik för landbaserad strömförsörjning i en viktig fas i företagets hållbarhetssatsning.

Med cirka 1 300 anlöp från färjor och kryssningsfartyg mitt i stadens hjärta, spelar Toulons hamn en viktig roll i utvecklingen av regionens attraktionskraft för företag och turister. Hamnen är också central för planen ”Zero-smoke stopovers” som regionen Provence-Alpes-Côte d’Azur (Région Sud PACA) tagit fram och som syftar till att elektrifiera hamnarna i Toulon, Marseille och Nice för att möjliggöra utsläppsfria fartygsuppehåll[1].

Med landanslutningen mellan fartyg och kaj kan fartygen stänga av sina dieselgeneratorer när de ligger i hamn. För rederierna innebär det att man sparar bränsle- och underhållskostnader samtidigt som man kan övergå till renare och mer hållbar energi. Såväl kryssnings- och färjepassagerarna som lokalbefolkningen gynnas, inte bara av renare luft utan också av minskat buller och vibrationer som annars genereras när fartygen ligger i hamn.

”Toulon är den första hamnen i Medelhavet som ansluter alla sina dockor till elnätet. Detta är ett innovativt projekt som bygger på ett intelligent energiflödessystem med en unik energimix. Med stöd av både ABB och Région Sud PACA och våra partners förbättrar vi nu luftkvaliteten avsevärt i hamnen samtidigt som verksamheten upprätthålls. Den landbaserade strömförsörjningen mellan fartyg och kaj kommer att eliminera mer än 80 procent av utsläppen. Det sparar också in 9 000 timmar per år då fartygen drivs på diesel. Enbart för färjeaktiviteterna i Toulon innebär det en minskning av svavelutsläpp som motsvarar 50 000 bilar per år”, säger Hubert Falco, chef för Toulon Provence Méditerranée Metropolis.

”Tekniskt sett utvecklar projektet ett nytt, intelligent smart elnät som använder digital teknik till att hantera energiflöden från flera olika sammankopplade energikällor. Infrastrukturen gör det möjligt att optimera den övergripande energieffektiviteten samtidigt som vi begränsar koldioxidutsläppen”, säger Frédéric Mestivier, konstruktör och teknisk chef för kraftprojektet för Toulon Provence Méditerranée Metropolis.

ABB leder konsortiet som har utsetts att driva och genomföra detta nyckelfärdiga projekt, med driftsättning år 2023. ABB-lösningen kommer att leverera tillräckligt med energi för att täcka behoven för tre färjor som anlöper hamn samtidigt, eller ett kryssningsfartyg. Fartygen kan ansluta med 50 eller 60Hz strömanslutningar. Som en del av konsortiet kommer Eiffage Construction att utföra anläggningsarbetet och Fauché ansvarar för att installera och ansluta utrustningen.

Tack vare den innovativa designen som tagits fram av Toulon Provence Méditerranée Metropolis kommer systemet som implementeras med utrustning från ABB att automatiskt kunna justera energimixen för att förse fartygen med ström genom det lokala elnätet (Enedis), med solenergi från en solcellsanläggning liksom ett energilagringssystem som består av litiumjonbatterier. Systemet bidrar till att utjämna förbrukningstopparna samtidigt som det kan lagra överskott från solenergiproduktionen. Det kan också använda andra förnybara energikällor som bränsleceller när de blir tillgängliga.

”Vi är stolta över att ha utsetts av Toulon Provence Méditerranée Metropolis för att arbeta på detta innovativa projekt”, säger Jyri Jusslin, servicechef på ABB Marine & Ports. ”Vi lovordar myndigheterna i Toulon för att de tagit sig an denna möjlighet. Projektet sätter kurs mot en mer hållbar framtid med smarta system som finns redan idag.”

Hållbara transporter, inklusive fartyg och landdrivna fordon, kommer att spela en viktig roll för det mål som satts upp av Frankrike om att uppnå koldioxidneutralitet till år 2050 i enlighet med den klimatplan som antogs 2017.

Världen över transporterar färjor cirka fyra miljarder passagerare och 370 miljoner fordon varje år, enligt branschorganisationen Interferry[2]. International Maritime Organization har antagit en strategi om att minska de årliga utsläppen med minst 40 procent år 2030 och 70 procent år 2050 och passagerartransporterna står under tryck att klara dessa mål.

Som ledare inom eldriven sjöfart och smart hamnteknik erbjuder ABB omfattande landbaserade strömförsörjningslösningar med toppmodern infrastruktur både på land och ombord på fartyg. ABB:s lösningar för landanslutningar har redan integrerats av över 50 hamnar runt om i världen för att stötta målet att minska utsläppen och sträva mot hållbara marina transporter.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder.

ABB:s affärsområde Process Automation är ledande inom automation, elektrifiering och digitalisering för process- och hybridindustrin. Vi betjänar våra kunder med en bred portfölj av produkter, system och totallösningar, inklusive vårt främsta distribuerade styrsystem, programvara och livscykeltjänster, industrispecifika produkter liksom mätning och analyser, marin- och turboladderbjudanden. Som nummer 2 på marknaden globalt bygger vi vidare på vår djupa domänexpertis, mångsidiga team och vår globala närvaro och vi är dedikerade att hjälpa våra kunder att öka sin konkurrenskraft, förbättra deras avkastning på investerat kapital och driva en säker, smart och hållbar verksamhet. go.abb/processautomation

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 8 juni 2022, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

[1] https://france.representation.ec.europa.eu/projects/escales-zero-fumee-lutter-contre-pollution-de-lair-des-bateaux-de-croisiere_fr

[2] https://interferry.com/ferry-industry-facts/

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.