Connect with us

Marknadsnyheter

Årets Tech Vision tar tempen på utvecklingen av metaversum

Published

on

Årets upplaga av Accenture Technology Vision ger bilden av metaversum som ett ständigt växande nätverk av digitala och fysiska miljöer som möts och möjliggör nya upplevelser.

STOCKHOLM; 9 juni, 2022 – Enligt Accenture Technology Vision 2022 står företag inför en framtida värld som är väldigt annorlunda från den vi är vana vid. Teknologier som extended reality, blockchain, digital twins och edge computing, kommer att förändra våra upplevelser i framtidens metaversum.

För att hjälpa organisationer att dra nytta av denna möjlighet lanserar Accenture en ny enhet för vad de kallar ”Metaverse Continuum”. Den nya gruppen kommer att ledas av Paul Daugherty, Chief Technology Officer på Accenture, samt David Droga, VD och kreativ chef för Accenture Song.

”Nästa generations internet håller på att utvecklas och kommer att skapa en våg av digital transformation, vilket förändrar hur vi alla lever och arbetar”, säger Joel Hofgren, ansvarig för Cloud Infrastructure & Engineering på Accenture Sverige. ”Vår bild av metaversum som ett ständigt ökande antal interaktiva digitala miljöer som sammanlänkas – utmanar rådande uppfattningar. Den visar också varför organisationer måste agera idag, eller finna sig i en värld designade av och för någon annan.”

Som en del av rapporten genomförde Accenture en undersökning med fler än 4 600 företagsledare och experter i 23 branscher och 35 länder. I detta tidiga skede tror 71 procent av cheferna att metaversum kommer att ha en positiv inverkan på deras organisation, och 42 procent tror att det kommer att ha en stark effekt på digital transformation.  

”Vi har redan fått erkännande för vårt arbete inom metaversum, med 600 patentansökningar och mer än ett decenniums erfarenhet inom området”, säger Joel Hofgren. ”Vår nya enhet kombinerar den här kompetensen med den kreativa förmågan hos Accenture Song för att utveckla nya applikationer och miljöer i metaversum.”

Accenture har också skapat en värld i metaversum, Nth floor, som gör det möjligt för deras anställda att mötas, samarbeta och ta del av utbildningar på helt nya sätt. Under det här verksamhetsåret förväntar sig Accenture att minst 150 000 nyanställda kommer att arbeta i metaversum redan under sin första dag.

”När gränsen mellan människors fysiska och digitala liv suddas ut ytterligare, har organisationer möjligheten och skyldigheten att bygga ett ansvarsfullt metaversum. Man måste ta itu med frågor som förtroende, hållbarhet, personlig säkerhet, integritet, mångfald, samt ansvarsfull åtkomst och användning av data. De val företag gör idag kommer att sätta ribban för framtiden. Nth floor är ett sätt för vår organisation att lära oss om, och utveckla funktioner för, metaversum.”, säger Joel Hofgren.

Technology Vision 2022 identifierar fyra nyckeltrender för metaversum som företag behöver hantera:

Nätverk utan gränser – När företag utformar digitala strategier idag är de baserade på vårt nuvarande internet där olika plattformar sällan fungerar ihop. Metaversum och Web3 är två betydelsefulla teknikskiften som tillsammans arbetar för att eliminera friktionen som finns mellan dagens många digitala plattformar och för att återuppfinna hur data rör sig och används över digitala upplevelser. Hela 95 procent av cheferna tror att framtidens digitala plattformar måste erbjuda enhetliga upplevelser med system som hanterar kunders data från olika källor och digitala miljöer som fungerar tillsammans.

En programmerbar värld – I takt med att framväxande teknologier som 5G, augmented reality och smarta material utvecklas, kommer digitala miljöer att vävas in alltmer i vår fysiska värld. Talande nog är 92 procent av cheferna i undersökningen överens om att organisationer kommer att tänja på gränserna för den virtuella världen för att göra den mer verklig, vilket ökar behovet av sömlös navigering mellan den digitala och fysiska världen.

Från syntetiskt till autentiskt – Företag och miljöer stöds i allt högre grad av AI-genererade data som återspeglar den fysiska världen. Både företag och konsumenter har gått från att överväga vad som är verkligt kontra falskt, till vad som är autentiskt – inte bara när det gäller ett företags innehåll och algoritmer utan hela dess varumärke. Redan nu rapporterar 96 procent av cheferna att deras organisationer jobbar dedikerat med att autentisera data för att AI ska få en alltmer genuin funktion.   

Beräkna det omöjliga – Framväxten av nya maskinteknologier ger organisationer i olika branscher möjlighet att tänja på gränserna för vad datorer kan lösa. Verktyg som kvantdatorer gör att företag kan lösa problem som kan vara för dyra, ineffektiva eller helt omöjliga med traditionell datoranvändning. Nästan alla chefer (94%) var överens om att långsiktig framgång hänger på att företag kan nyttja nästa generations datateknologier för att lösa komplexa utmaningar.

Framåtblickande företag klarar av att navigera på dagens osäkra marknader samtidigt som de börjar konkurrera i metaversum. Ett exempel är Mars, som i samarbete med Microsoft och Accenture har utvecklat nya lösningar för digitala tvillingar (som är ett av grundelementen i metaversum). Målet har varit att reducera avfall, öka hastighet och kapacitet i produktionen, samt ge sina medarbetare möjlighet att fatta beslut i realtid över hela sin leveranskedja. Mars utökar nu detta koncept till produktutveckling med digitala simuleringar som tar hänsyn till variationer såsom klimat och störningar.

I 22 år har Accenture gjort undersökningar för att identifiera vilka tekniktrender som har den största potentialen att revolutionera företag och industrier. För mer information om årets rapport, besök www.accenture.com/technologyvision eller följ konversationen i sociala medier med #TechVision.

Om undersökningen
För 2022 års rapport omfattade studien insamling av insikter från Technology Vision External Advisory Board, en grupp bestående av ett 20-tal erfarna personer från offentlig och privat sektor, akademin, riskkapitalbolag och entreprenörsföretag. Dessutom genomförde Technology Vision-teamet intervjuer med tech- och branschexperter, samt med många företagsledare inom Accenture. Parallellt genomförde Accenture Research en global undersökning av 24 000 konsumenter och 4 650 chefer och direktörer på C-nivå i 35 länder och 23 branscher.

Om Accenture
Accenture är ett globalt konsultföretag inriktat på digitalisering, molntjänster och cybersäkerhet. Med specialistkunskap och branscherfarenhet erbjuder vi tjänster inom strategi, rådgivning, IT och verksamhetsoptimering, samt marknadsföring, innovation och design genom Accenture Song. Till vår hjälp har vi världens största nätverk av tekniskt avancerade intelligent operations center. Vi är 699 000 medarbetare i mer än 120 länder som varje dag levererar på löftet om teknisk och mänsklig uppfinningsförmåga. Genom att anamma kraften i förändring skapar vi värde och gemensamma framgångar för kunder, medarbetare, aktieägare och samhället i stort. Besök oss gärna på accenture.se.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Markelius
Accenture
+46730513452

anna.markelius@accenture.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.