Marknadsnyheter
Ethiopian börjar flyga dagligen från Stockholm – snabbast och modernast söderut


Nordens snabbaste och rakaste flygförbindelse till Afrika går med Ethiopian Airlines, medlem av Star Alliance. Dessutom utan tröttande tidsskillnader. Ethiopian Airlines linje Oslo-Stockholm-Addis Abeba är en pålitlig linje, som flugits genom hela pandemin, oftast med Boeing 787 Dreamliner. Från och med 1 juni går flygningarna dagligen.
Efterfrågan från nöjda kunder har ökat snabbt under våren. Det är därför vi nu, med stor glädje, snabbt utökar linjen Oslo-Stockholm-Addis Abeba till dagliga turer”, säger Wogayehu Terefe, Area Manager på Ethiopian Airlines i Stockholm.
Ethiopian är Afrikas överlägset största operatör av Dreamliners och drar nu även upp i rankingen, som ett av de bolag som har flest hypermoderna Airbus A350, för de längsta linjerna. När andra flygbolag skjutit upp leveranser och minskat flottan, har Ethiopian tagit emot fem nya A350, även under pandemin.
Genom att tidigt under pandemin konvertera 25 passagerarplan för frakt kunde Ethiopian Airlines bli en nyckelaktör av medicinsk utrustning, t ex 150 miljoner vaccindoser till Afrika. Frakttrafiken gav bolaget en avsevärd vinst även 2021, vilket gjorde att man kunde upprätthålla viktig trafik för människor och gods. Fortsatt är Ethiopian Cargos tolv rena fraktflygplan en viktig och vinstgivande del av koncernen för framtiden, genom en besvärlig tid. Nu blir man också det näst första bolaget i världen att beställa helt ny Boeing 777X i full fraktversion, i fem exemplar med superlång räckvidd.
Addis Abeba är navet vidare till 127 destinationer i 81 länder, vilket gör Ethiopian Airlines till fjärde bolag i världen vad gäller antal destinationer, fler än många kända storbolag Ethiopian är också femte största bolag i världen på nya Airbus A350, med 18 i flottan och snittåldern 3,1 år. De är inredda för 30 i affärsklass och 313-325 i ekonomiklass. De 27 Boeing 787 Dreamliner är fem år i snitt.
Ethiopian Airlines hör till de 20 största flygbolagen i världen och med 67 destinationer i Afrika ökar det fortsatt marknadsandelarna, under sin slogan ”The New Spirit of Africa”. Två gånger har man de senaste åren av Skytrax utsetts till ”Best Airline Staff Service” och fyra gånger till ”Best Airline in Africa”. 2017 fick man ”Four Star Certification” samtidigt som man växte, med vinstökning på 25%, i sju år i rad. Givetvis har pandemin utsatt Ethiopian Airlines för påfrestningar, som för alla andra. De så vanliga nedskärningarna har uteblivit.
Därför kunde även passagerartrafiken hållas uppe, vilket också gjorde Ethiopian Airlines till ”Best African Airline 2021” enligt Business Travel Award. Trafiken på Stockholm och Oslo har fortsatt under hela pandemin Ethiopian Airlines ställning som största Afrikanska flygbolag stärktes även 2021.
Genom delägarskap och allianser med fler flygbolag, senast i Zambia och Demokratiska Republiken Kongo har Ethiopian befäst sin ställning som pan-afrikanskt, med bekväma anslutningar till bolagets stora nät mot Asien, samt Syd-och Nordamerika.
Givetvis kom framgången inte över en natt. men bolaget har vuxit kontinuerligt under sina 75 flygande år. Ethiopian är statligt, men har alltid fattat självständiga kommersiella beslut, vilka byggt tillväxt och vinst. Ethiopian Airlines är landets största och mest populära företag att jobba i. En egen flygakademi utbildar piloter, kabin, flygtekniker och markpersonal. En medveten satsning på kvinnor har lett till en ledande ställning vad gäller kvinnliga piloter och flygtekniker, det senare närmast helt unikt.
Inom Skandinavien flyger dessutom Ethiopian Airlines lokalt på linjen Stockholm-Oslo-Stockholm, med en tidig morgonavgång mot Oslo och en bekväm tidig kvällsavgång tillbaks till Stockholm med fortsättning direkt Addis Abeba över natten. Dreamlinern som normalt används har konfigurationen 24 affärsklass och 246 i ekonomiklass, med något fler affärsklass i den större 787-9.
Ethiopian Airlines återupptar nu även leveranserna av 25 beställda Boeing 737-8 som ska komplettera främst Afrikatrafiken, där man idag använder Boeing 737-800, samt en av världens största flottor av Bombardier Q-400, drygt 30 stycken, som passar extra bra för Afrikas många hot and high flygplatser och långa avstånd.
Ytterligare information:
Tapani Kauhanen – General Manager – Aviareps
Tel +46703634026
TKauhanen@aviareps.com
Wogayehu Terefe – Area Manager – Ethiopian Airlines
Tel: +46702622268
WogayehuT@ethiopianairlines.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke