Connect with us

Marknadsnyheter

Ny studie: Unga vuxna tonade ner riskerna med covid för att rättfärdiga kafébesök

Published

on

Under covid-19-pandemin var många trevliga aktiviteter som restaurang- eller gymbesök förenade med betydande hälsorisker både för oss själva och för andra. För att delta i dessa aktiviteter underskattade vi systematiskt hälsoriskerna, enligt en ny doktorsavhandling från Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. De nya forskningsrönen visar att när försökspersonerna i den experimentella studien fick ett incitament – ett presentkort till ett kafé – besökte de inte bara kaféet oftare, utan övertygade också sig själva om att risken med ett kafébesök i pandemitid är låg.

Hur bedömer människor risker? Det är en viktig fråga med stor praktisk relevans under covid-19-pandemin. Detta eftersom många vanliga aktiviteter som innefattar sociala interaktioner plötsligt utgjorde en hälsorisk. Redan långt innan pandemin undersökte samhällsvetare och psykologer betydelsen av riskbedömningar och deras utformning. Tidigare forskning bygger på antagandet att subjektiva bedömningar bildas i ett försök att vara korrekta.

Men i en nyligen publicerad artikel ifrågasätter nationalekonomen Marco Islam från Ekonomihögskolan vid Lunds universitet detta tidigare antagande. Han antar att riskbedömningar istället kan vara resultatet av ”önsketänkande”, vilket innebär att människor tror vad de vill tro snarare än vad de borde tro utifrån den information som finns tillgänglig.

Kafébesök och mätning av riskbedömning

Marco islam disputerade den 3 juni 2022. I en studierna som presenteras i hans avhandling undersöker han hur människors riskbedömningar bildas i samband med covid-19-pandemin. Detta genom att använda sig av det faktum att trevliga sociala aktiviteter under denna tid blev riskfyllda både för den enskilda som för andra i ens omgivning.

Studien bygger på ett fältexperiment. Våren 2021 fick 434 ovaccinerade studenter från Lunds universitet ett incitament i form av en kafékupong (voucher) där varje student tilldelades en av två grupper. I kontrollgruppen fick studenterna en kupong på 15 kronor, i behandlingsgruppen fick studenterna en kupong på 100 kronor. Dessutom deltog varje student i flera undersökningar vid olika tidpunkter: innan kupongen infördes, efter att kupongen infördes men innan den löstes in och 15 dagar efter införandet av kupongen (när den gick ut). Syftet med dessa undersökningar var att mäta studenternas riskbedömningar.

Studenterna tonade ner riskerna

Resultaten av experimentet visar att studenterna i båda grupperna före utdelningen av kupongen uppfattade kafébesök under pandemin på samma sätt – och då som relativt farliga. Två veckor senare skiljde sig dock riskbedömningarna i de båda grupperna avsevärt åt. Medan studenterna med 15 kronorsvouchern uppfattade risken med ett besök som större än två veckor tidigare, vilket stämmer överens med ökningen av covid-infektioner under den tiden, uppfattade studenterna med 100 kronorsvouchern risken som mindre.

– Studenterna i behandlingsgruppen utvecklade en önskan att använda sin kupong som var fem gånger starkare än i kontrollgruppen. Nästan 50 procent av studenterna i behandlingsgruppen men endast 10 procent av studenterna i kontrollgruppen löste in sina kuponger. För att ge efter för denna ökade önskan och rättfärdiga ett kafébesök tonade studenterna i behandlingsgruppen ner den risk som var förknippad med pandemin, säger Marco Islam.

Nedtoningen skedde inte efter utan före kafébesöket, och studenterna i behandlingsgruppen var inte bättre informerade om farorna med ett kafébesök än studenterna i kontrollgruppen.

– Det här resultatet är viktigt eftersom det tyder på att riskbedömningar inte nödvändigtvis utformas med ett försök till noggrannhet. I stället kan riskbedömningar vara resultat av önsketänkande och tjäna syftet att legitimera riskfyllt beteende, säger Marco Islam.

Studien ger också mer detaljerade insikter om vilken del av risken som studenterna tonar ner. Den skiljer mellan den risk som studenten uppfattar för sig själv och den risk som studenten tror sig kunna påföra andra. Det är den sistnämnda risken som studenterna tonar ner mest, vilket tyder på att personliga fördelar kan ersätta oro för andra. Slutligen identifierar forskningen så kallade ”spillover-effekter”.

– Studenter som övertygar sig själva om att kaféer är tillräckligt säkra för att motivera ett besök börjar också tro att riskerna med andra aktiviteter, till exempel gymbesök eller resor, är låga. Effekten av ”önsketänkande” kan därför få omfattande konsekvenser, säger Marco Islam.

Tolkningar i stället för tydliga regler

Även om man i studien väljer ett monetärt incitament i form av en kafékupong, så menar Marco Islam att det är troligt att resultaten även skulle gälla för miljöer med icke-monetära incitament, som till exempel att kunna gå på ett idrottsevenemang eller en personlig inbjudan till ett bröllop under pandemin.

– Jag menar att studien är ett viktigt argument mot en alltför liberal corona-politik och för rigorösa tester. Den visar att utan tydliga regler och riktlinjer tenderar människor att tolka kontextuella incitament på ett egoistiskt sätt, vilket leder till att riskerna kan underskattas, avslutar Marco Islam.

Läs hela artikeln ”Motivated Risk Assessments” här

Mer om studien och referenser till ytterligare läsning

Mer om avhandlingen ”Economic Experiments on Behavior, Beliefs and Preferences”

Kontakt

Marco Islam
Doktor i nationalekonomi
Ekonomihögskolan vid Lunds universitet

E-post: marco.islam@posteo.de
Telefon: 073-642 28 79

Intervjuer görs helst på engelska eller tyska.

Forskarens egen hemsida

Pressbilder finns här
 

Louise Larsson, pressansvarig, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. 046-222 08 44, louise.larsson@ehl.lu.se

Ekonomihögskolan vid Lunds universitet bedriver forskning och utbildning i nära samarbete med näringslivet. Vi erbjuder populära kandidat- och masterprogram inom ekonomi, informatik och handelsrätt och har ett av Sveriges största utbytesprogram för studier utomlands. Ekonomihögskolans partnerprogram för näringslivet minskar avståndet från studier till arbete och forskning till praktik. Ekonomihögskolan är ackrediterad av både EQUIS, AACSB och AMBA, vilket visar att vår forskning och utbildning håller högsta internationella kvalitet. Vi vill göra skillnad genom att fördjupa oss i relevanta samhällsproblem i vår forskning och utbilda ansvarsfulla samhällsaktörer med en internationell utblick.

Läs fler nyheter på Ingång för media | Lunds universitet Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev Apropå! där några av universitetets drygt 5000 forskare kommenterar aktuella samhällshändelser. Också ett sammandrag av de senaste nyheterna på lu.se ingår.

Continue Reading

Marknadsnyheter

TikTok lanserar verktyg för att verifiera AI-innehåll – blir först i branschen

Published

on

By

TikToks arbete med att motverka och identifiera AI-genererat innehåll i appen fortskrider. I samarbete med flera branschledande aktörer tar de nu ytterligare steg för att märka upp och legitimera content, likväl som att skydda användaren från desinformation och skadligt innehåll. I samarbete med Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA) blir TikTok den första plattformen att implementera verktyget Content Credentials.

AI möjliggör oändliga möjligheter för Tiktoks kreatörer, men kan förvirra eller vilseleda användare om de inte vet att innehållet de tittar på genererats av AI. Att märka upp innehållet bidrar således till att göra kontexten tydlig. Därför har TikTok, i över ett års tid, krävt att alla användare som skapar verklig AIGC med TikToks AI-effekter ska märka sitt innehåll efter våra riktlinjer. För att underlätta detta lanserade appen förra hösten ett eget verktyg, som använts av över 37 miljoner kreatörer sedan dess.

Nu tar TikTok ytterligare steg i att stärka upp sitt försvar mot vilseledande innehåll. TikTok kan nu automatiskt upptäcka AI-genererat innehåll (AIGC) när det laddas upp från vissa andra plattformar. I samarbete med Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA) blir de den första videodelningsplattformen som implementerar C2PAs teknik för att kunna legitimera innehåll. TikTok lanserar därmed verktyget Content Credentials som fäster ”metadata” till innehåll, vilket kan användas för att omedelbart känna igen och märka AIGC.

Denna funktion börjar rullas ut idag och kommer appliceras för alla användare globalt inom de kommande veckorna. För att hjälpa till att driva implementeringen av Content Credentials vidare inom branschen, ansluter TiKTok sig till Content Authenticity Initiative (CAI), lett av Adobe. I och med lanseringen blir TikTok den första videodelningsplattformen som använder Content Credentials i praktiken.

Givet TikToks omfattande community av kreatörer och användare globalt är vi glada att välkomna dem både till C2PA och CAI i samband med att vi fortsätter förbättra vårt erbjudande kring öppenhet och äkthet på plattformen. I en tid när allt digitalt innehåll kan manipuleras och justeras är det avgörande för äktheten att kunna erbjuda sätt för allmänheten att skilja på vad som är desinformation och inte. Dagens tillkännagivande är ett avgörande steg mot att uppnå det resultatet”, säger Dana Rao, General Counsel and Chief Trust Officer vid Adobe.

Även om experter generellt rekommenderar AIGC-märkning som ett sätt att supporta ansvarsfullt innehållsskapande, varnar de också för att etiketter kan orsaka förvirring om tittare inte har kontext om vad de betyder. För att kunna utbilda sitt community har TikTok arbetat med experter, däribland Mediawise, för att utveckla mediekunskapskampanjer. De ska hjälpa användaren att identifiera och tänka kritiskt kring AIGC och desinformation och lanseras i samband med implementeringen av Content Credentials.

I december 2023 lanserade även TikTok och Logically Facts en gemensam kampanj i appen som uppmanade användare att stanna upp, tänka efter och kontrollera att den information de läser, ser eller hör är pålitlig och korrekt. I linje med COPD (EU:s kod för bekämpning av desinformation), som TikTok är en del av, syftade kampanjen till att öka medvetenheten om risken för skadlig desinformation. Som en del av kampanjen rullade Logically Facts ut en serie utbildningsvideor och under bara några få veckor nådde kampanjen över sju miljoner visningar i Sverige.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Double Bond Pharmaceutical International AB: Q1 2024

Published

on

By

  

VD HAR ORDET

Under första kvartalet har Double Bond Pharmaceutical fortsatt att fokusera intensivt på förberedelserna inför den kommande kliniska prövningen av SI-053 och transaktionen med Vivo Biopharma. Trots att transaktionen ännu inte är avslutad, har vi redan inlett samarbetet med våra amerikanska partners för att finjustera protokollet för den kommande studien. Vi hoppas och tror att studiens resultat ska låta oss presentera en verklig Game-changer på marknaden.

Vidare har vi påbörjat processen med att överföra Double Bond Pharmaceutical AB:s kliniska studie av SI-053 på glioblastompatienter till EU:s nya administrativa system för kliniska prövningar, CTIS (Clinical Trials Information System).

När det kommer till transaktionen med Vivo Biopharma har vi kommit överens om att noggrant granska och anpassa våra avtalsvillkor för att spegla det nuvarande ekonomiska klimatet och uppnå fördelaktiga villkor för båda parter. Dessa kommer att offentliggöras i sin helhet så snart det uppdaterade avtalet är underskrivet. Redan nu kan jag meddela att Double Bond Pharmaceutical kommer att behålla såväl milstolpsbetalningar som royalties, och att vi fortsätter att driva utvecklingen av SI-053 med finansiering från Vivo Biopharma.

Genom en ändring i avtalet kommer dessutom Double Bond Pharmaceutical att erhålla ägarrättigheter till SI-053 på utvalda marknader. Detta är ett villkor för vårt deltagande i vissa EU-subventioneringsprogram som erbjuder möjligheter till så kallad non-dilutive funding. Ett av dessa program är EIC Accelerator, som är en del av Horizon Europe. Det är glädjande att meddela att Double Bond Pharmaceutical med SI-053 har kvalificerat sig till steg 2-nivån i detta program. Sammanfattningsvis är de uppdaterade avtalsvillkoren till fördel för både Double Bond Pharmaceutical och Vivo Biopharma.

Under det första kvartalet genomförde vi en omfattande undersökning av marknadspotentialen för SI-053 och kartlade dess potentiella applikationsområden. Utöver glioblastom, en av de vanligaste och mest aggressiva formerna av primära hjärntumörer, kan SI-053 vara effektivt även på andra typer av primära hjärntumörer såsom meningeom, medulloblastom, pinealocytom, med flera. Genom att utöka användningen av SI-053 till att behandla även dessa tumörer, vilket redan har visat sig vara effektivt med Temodex på befintliga marknader, förväntar vi oss en ökning av marknaden för SI-053 med upp till 60 %.

Ett annat betydande område är behandlingen av metastaser i hjärnan. En betydande majoritet av solida tumörer, såsom bröst-, lung-, tarmcancer, melanom, med flera, metastaserar till hjärnan, och cirka 20 % av dessa fall behandlas med kirurgi. Genom att integrera SI-053 i behandlingsplanen vid kirurgi förväntar vi oss förbättrade överlevnadsprognoser för patienterna. Om preparatet används för behandling av metastaser i hjärnan bedömer vi att marknaden för det kan öka ytterligare med upp till 90 %.

Med konservativa uppskattningar förväntar vi oss att den årliga försäljningen för SI-053 för behandling av primära hjärntumörer kan uppgå till $1142M bara i USA och EU år 2035, medan försäljningen av preparatet för behandling av metastaser kan uppgå till $636M, vilket totalt motsvarar $1778M. Detta skulle innebära en blockbustersuccé för SI-053.

Det är av stor betydelse för oss att utveckla en rationell strategi för att så snabbt och effektivt som möjligt nå dessa marknader med hänsyn till de nuvarande ekonomiska och geopolitiska förutsättningarna. Godkännandet av patentet för SI-053 i Brasilien och Kanada, som vi erhöll under det första kvartalet, är av stor betydelse då det ytterligare förstärker produktens marknadsvärde.

Även om vårt samarbete med Vivo Biopharma har krävt större delen av vår uppmärksamhet under det första kvartalet, har Double Bond Pharmaceutical fortsatt att aktivt driva andra spännande projekt i vår pipeline. Vi är fast övertygade om att framgång föder framgång, och därför planerar vi redan nu för att kunna öka vår fokus på andra lika imponerande produkter.

Efter den senaste framgången med repurposing/repositioning av järnsuccinat, ett preparat för behandling av järnbrist, förbereder vi nu nästa läkemedel för nya indikationsområden med samma strategi. På detta sätt utvecklar vi nya läkemedel på ett mest effektivt sätt. När det gäller järnsuccinat arbetar vi aktivt med att registrera produkten på den nordiska marknaden.

Vi fortsätter även att driva fram utvecklingen av produkter baserade på vår BeloGal-plattform för läkemedelstillförsel. Utöver de befintliga läkemedelskandidaterna SA-033 (för behandling av levercancer) och SA-083 (för behandling av lunginflammationer), är vi redan igång med att applicera plattformen på nya läkemedelssubstanser. Detta kommer att leda till att nya unika produkter tar form.

Jag vill också understryka att jag alltid står till förfogande för att svara på eventuella frågor från våra investerare inom 24 timmar.

Nu ser vi fram emot framtiden med stor entusiasm!

Tack för ert förtroende!

Igor Lokot,

Verkställande Direktör på Double Bond Pharmaceutical International AB (publ)

  

  

FINANSIELL ÖVERSIKT KONCERN KVARTAL 1 2024

Totala intäkter uppgick till 0,4 (0,3) MSEK

Rörelseresultatet uppgick till -2,1 (-3,8) MSEK

Periodens resultat uppgick till -2,5 (-3,8) MSEK

Resultat per aktie uppgick till -0,03 (-0,06)

FINANSIELL ÖVERSIKT MODERBOLAG KVARTAL 1 2024

Totala intäkter uppgick till 0,0 (0,0) MSEK

Rörelseresultatet uppgick till -0,3 (-0,3) MSEK

Periodens resultat uppgick till -2,5 (-3,8) MSEK

Resultat per aktie uppgick till -0,03 (-0,06)

   

Denna information är sådan som DBP är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-13 05:00 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

World TOURN ASA lanserar Baud och ingår avtal med UIM E1 World Championship

Published

on

By

World TOURN ASA lanserar Baud och ingår avtal med UIM E1 World Championship

Baud
Baud är en ny generation av hörlur som kombinerar hög kvalitet med avancerad teknik, anpassade för både musik och spel. Vi identifierade en lucka i marknaden för en hörlur med dessa specifika egenskaper, eftersom traditionella musikhörlurar ofta saknar optimering för spelupplevelser. Samtidigt som vanliga spelhörlurar ofta saknar aktiv brusreducering och estetisk mångsidighet utanför spelmiljöer. Detta är något som Baud med sina hörlurar löser.

Hörluren har utvecklats av Mathias Pantzar, en prisbelönt profil inom audioindustrin och ett team med mer än 20 års erfarenhet inom hörlur- och högtalarbranchen.

Ingått avtal med E1 Series
Baud har undertecknat ett treårigt partnerskapsavtal som officiell hörlurspartner för E1 Series, UIM E1 World Championship, världsmästerskapet i elektrisk båtracing som startade 2024. E1 Series kommer att inkludera tävlingar i städer som Jeddah, Venedig, Monaco, Genève, Rotterdam och Hongkong under 2024.

Under evenemangen kommer alla team och ägarna av teamen att använda Bauds hörlurar för kommunikation både med förare och inom teamen. Även alla medarbetare i E1-organisationen kommer att använda hörlurarna under evenemangen.

Ägarna till teamen är internationella celebriteter som Tom Brady, Virat Kohli, Will Smith, Steve Aoki, Marc Anthony, Didier Drogba, Rafael Nadal och Sergio Perez med flera. Sammanlagt har dessa 418 miljoner följare på Instagram.

Strategiska initiativ hos World TOURN ASA
World TOURN ASAs strategi inkluderar att etablera och utveckla starka varumärken genom att dra nytta av samarbeten med internationella talanger. E1 Series är en del av denna strategi, Baud planerar att offentliggöra ytterligare samarbeten inom kort.

E1 Series
https://www.e1series.com

Bauds Hemsida
https://baud.audio

/
Robin Stenman
VD, TOURN International AB(publ)
ir(at)tourn.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.