Connect with us

Marknadsnyheter

Ramboll finansierar och bygger hängbro i Rwanda – skapar säkrare väg till skolor, marknader och sjukvård.

Published

on

Ett team på 10 Ramboll-anställda från Sverige och sex andra länder har rest till Rwanda för att hjälpa till att bygga en gångbro över Gikombe-flodens kanal som under perioder hindrar invånarna i de omgivande samhällena från att ta sig säkert över floden. Teamet har varit på plats sedan den 11 juni, som en del av Rambolls pågående partnerskap med NGO:n Bridges to Prosperity (B2P) som bygger broar för att förbättra livet för invånare på landsbygden. Det pågående projektet är den femte bro som Ramboll bygger tillsammans med B2P-teamet, tack vare fortsatt finansiering från Rambollfonden.

Den här gången handlar det om en 55 meter lång hängbro över en dagvattenkanal i Kicukirodistriktet i Rwanda, ungefär en timme söder om huvudstaden Kigali. Många i området, i samhällena Irebero och Rubete, försörjer sig som bönder och är beroende av övergången för att ta sig till marknaden för att sälja sina grödor. Passagen används också som skolväg och för att ta sig till sjukhus. Under regnperioderna fylls kanalen med vatten och det kan bli ganska strömt vilket gör vägen farlig och tidvis oframkomlig. Bron kommer säkerställa att barn tryggt kan nå sina skolor, lokala bönder kan ta sig till marknaden för att sälja sina grödor och invånarna kan enklare och snabbare få tillgång till viktiga resurser som sjukvård. Det innebär förbättrade möjligheter för över 3 000 invånare i de omkringliggande samhällena.

I teamet från Ramboll ingår Ramboll Sveriges Azita Hosseinzade. Hon är ensam svensk i teamet från Ramboll som i övrigt består av deltagare från Indien, Finland, Norge, Danmark, Storbritannien och USA. Under projektet är Azita logistikansvarig och håller bland annat koll på ekonomin och ser till att all logistik fungerar. Ett lokalt team har förberett grunden och under de två veckor som Azita och bro-teamet är på plats ska överbyggnaden i stål komma på plats. Riskanalys och säkerhet har varit viktiga delar av arbetet.

– Vi har listat bland annat vilka verktyg och vilken skyddsutrustning som behövs och kommer hålla utbildningar i säkerhet och hur utrustningen används. Vi lägger även fram idéer så att lokalbefolkningen kan ta över och sköta underhållet när bron är färdig, berättar Azita Hosseinzade.
 

Följ brobygget
Projektet genomförs i en miljö med begränsade tekniska resurser och support vilket kommer att innebära spännande utmaningar för teamet. Azita Hosseinzade har tagit över Ramboll Sveriges instagramkonto och kommer att dela med sig av det arbetet i Rwanda under hela projektets gång.

 

Internationellt team
Från Ramboll deltar kollegor från sju olika länder i brobygget, alla med varsin viktig roll att fylla.

Alex Craddock, projektledare, Ramboll UK
Kyle Kolwaite, byggledare, Ramboll USA
Birgitte Juncher Andersen, säkerhetschef, Ramboll Danmark
Lyndsey Stone, biträdande säkerhetschef, Ramboll USA
Kaya Patel, projektkommunikation, Ramboll UK
Azita Hosseinzade, logistikchef, Ramboll Sverige
Chi Wan, biträdande projektledare, Ramboll UK
Suresh Gurung, Support Team Member, Ramboll Finland
Daniel Martens Pedersen, Support Team Member, Ramboll Norge
Yashshri Tare, Support Team Member, Ramboll Indien

Teamet kommer att tillbringa två veckor i Rwanda, från den 11:e till den 26:e juni, och bygga bron tillsammans med lokalsamhället och B2P-personal. De kommer att använda sin kunskap och sina erfarenhet för att föregå med gott exempel och se till att arbetet utförs säkert och korrekt och med hjälp av säkerhetsutrustning från Ramboll och B2P.

Om Rambollfonden
Ramboll ägs till 97,5% av Rambollfonden, en oberoende dansk företagsstiftelse som grundades år 1972 för att säkerställa en långsiktig ekonomisk tillväxt samt en positiv utveckling av Ramboll som företag till gagn för de anställda. Övriga procent av bolaget ägs av de anställda. 

Stiftelsen är också en filantropisk organisation som beviljar donationer till forskning, studier och pedagogiska ansträngningar. Den ger också hjälp och stöd till tidigare anställda och deras familjer, samt stöder välgörenhetsorganisationer och humanitära projekt.
Läs mer om Rambollfonden på Rambolls webbplats

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.