Connect with us

Marknadsnyheter

Hiltis hållbarhetsrapporter visar på framsteg inom miljö och cirkuläritet i bolagets globala och svenska organisation

Published

on

Att bygga en bättre framtid har varit Hiltis vägledande vision i flera år och vår stabila värdegrund och stora engagemang innebar att vi kunde fortsätta investera, utveckla och leverera hållbara resultat under 2021”, kommenterar Axel Franck, vd på Hilti Svenska.

Klimatneutralitet fortsatt i fokus för miljöarbetet

Ett av Hiltis globala hållbarhetsmål är att vara klimatneutrala i bolagets egen produktion (Scope 1 och 2) till 2023. Hiltis första prioritet är att minska de egna utsläppen av växthusgaser. Under 2021 har flera projekt genomförts globalt för att minska energianvändningen i den egna produktionen, t.ex. förser bolagets fabrik i Schaan, Liechtenstein, nu omkringliggande huvudkontorsfastigheter med värme genom kylvatten som använts för att kyla maskinerna i fabriken. Åtgärden har sparat 2 000 000 kWh av gas per år, vilket i sin tur motsvarar 2 % av bolagets totala energikonsumtion i egen produktion och 400 ton av CO2 per år.

För den kvarvarande energikonsumtion finns målsättningen att energin ska komma från förnyelsebara källor. Sedan 2020 används 100 % grön el i samtliga egna fastigheter, antingen köpt el där certifikaten möter de högt satta standarderna i EKOenergy och Green-e eller från bolagets egen solcellsproduktion.

En betydande del av bolagets CO2-utsläpp kommer från tjänstebilar. Tjänstebilsflottan är stor på grund av bolagets direktsäljande affärsmodell, som i sin tur genererar många kundbesök. Därför är övergången elbilar eller andra mer energieffektiva fordon en viktig del för att minska Hiltis utsläpp i Scope 1. I 2021 beställdes över 3000 bilar med låga växthusgasutsläpp, vilket motsvarar över 20 % av Hiltis globala bilflotta.

Under 2021 har ett stort arbete genomförts för att mäta indirekta utsläpp ifrån bolagets värdekedja, Scope 3. En analys har genomförts över vilka kategorier inom GHG protokollets som har störst påverkan och potential att förbättras sett ur ett utsläppsperspektiv. Analysen visar att kategorin ”köpta varor och tjänster” står för 71 % av bolagets utsläpp i Scope 3, följt av ”användning av sålda produkter” (9,8 %) och ”kapitalvaror” (6,8 %). Arbetet ska nu intensifieras vad gäller att mäta och minska även dessa utsläpp framöver.

Förbättrad cirkuläritet i flera led

Ett annat viktigt fokusområde för Hilti är cirkuläritet. Sedan 2020 mäter Hilti cirkuläriteten i den egna verksamheten. 2021 visar framför allt på framsteg inom integreringen av hållbarhet i produktdesign och i bolagets produkter. Genom ökat samarbete med leverantörer har Hilti ökat användningen av återvunnet material i bolagets produkter och förpackningar. Dessutom har återanvändningen av reservdelar implementerats som en global standard. Under 2021 återanvändes över 100 000 reservdelar i bolagets verkstäder värden över. 

Den svenska organisationen bidrar till de globala framstegen

Hiltis Svenska ABs hållbarhetsredovisning visar på implementeringen av de globala ambitionerna på den svenska marknaden. Till exempel var 83% av de bilar som beställdes under 2021 i Sverige el- eller hybridbilar. Dessutom implementerades den globala processen med att återanvända reservdelar i Sverige under 2021.

Under hösten 2021 genomfördes en flytt av det svenska huvudkontoret till nybyggda, mer miljövänliga och yteffektiva lokaler. Ett huvudsakligt krav och fokus för projektet har legat på hållbara val, både sett till materialval såväl som en anpassad och flexibel arbetsmiljö för Hiltis medarbetare. Placeringen i Hyllie, Malmö, med svårslagna kommunikationsalternativ och med eget mål att bli den klimatsmartaste stadsdelen i Öresundsregionen har framtidsvisioner i linje med Hiltis egna och ett självklart val för Hiltis framtida utveckling. Lokalen har en silverklassificering enligt Byggvarubedömningen och ca 75% av den nya inredningen kommer från svenska leverantörer vars produktion ligger inom 30 mils avstånd. Resterande 25% är från länder inom EU.

Välkommen att läsa mer om Hiltis hållbarhetsarbete i dessa två rapporter:

Hilti Svenska AB Hållbarhetsredovisning 2021
Hilti Group Global Sustainability Report 2021

 

Kontaktperson:

Sofia Blidberg
Hållbarhetschef

sofia.blidberg@hilti.com
+46 73 048 70 13

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smart High Tech: Kommuniké från årsstämman den 16 maj 2024

Published

on

By

Nedan anges de huvudsakliga besluten vid årsstämman, samtliga beslut var enhälliga

* Mats Ekberg valdes till ordförande att leda årsstämman.

* Vid stämman var 10 495 191 (59,07 %) av totalt 17 768 850 aktier och 23 095 191 (76,05) av totalt 30 368 850 röster representerade.

* Stämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning.

* Stämman beslutade att disponera resultatet enligt styrelsens förslag vilket innebar att årets resultat balanseras i ny räkning.

* Styrelsens ledamöter samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
 

* Till styrelseledamöter som inte är anställda i Bolaget utgår ett styrelsearvode om vardera tre prisbasbelopp och till styrelseordförande utgår ett arvode om sex prisbasbelopp för tiden fram till nästa årsstämma. Ersättningen betalas ut efter genomfört uppdrag och till då gällande prisbasbelopp. Ersättning till revisor utgår mot godkänd löpande räkning.

* Vid därefter företagna val utsågs för tiden fram till nästa årsstämma följande funktionärer:

  • Johan Liu, ordförande  
  • Mats Augurell, ledamot
  • Bill Brox, ledamot
  • Henrik Rhedin, ledamot
  • Lars-Inge Sjöqvist, ledamot
  • Natalie Liu, suppleant

* Till bolagets revisor valdes revisionsbolaget GrantThornton med huvudansvarig revisor Victor Cukierman.

* Stämman beslutade om ett bemyndigande till styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma få genomföra en emission av högst det antal aktier och/eller teckningsoptioner som omfattas av begränsningarna i för bolaget senast antagna bolagsordning. Emissionen kan vara en företrädesemission eller en riktad emission och betalas kontant, genom apport eller genom kvittning.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem

+46 704 180 000

lars.almhem@smarthightech.com

Kort om SHT Smart High-Tech AB

SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.