Connect with us

Marknadsnyheter

Ökad kostnadsmedvetenhet i Sverige för uppkopplade tjänster

Published

on

Pandemin ökade hushållens digitala aktiviteter, men nu minskar användandet och istället ökar fokus på ekonomin. Det visar en ny global undersökning där Sverige särskiljer sig på flera sätt jämfört med de andra länderna i undersökningen. I Sverige är det 46 procent av respondenterna som anser att de betalar för mycket för innehåll som de inte tittar på, vilket är något mer än det globala genomsnittet. Det är 45 procent i Sverige som oroar sig för prisökningar på bredband respektive streamingtjänster. Undersökningen innefattar svar från 2500 respondenter i Sverige.

Kostnadsmedvetenheten påverkar det digitala hemmet. Det visar EY:s rapport (se pdf-bilaga) och undersökning om konsumenternas attityder till hur teknik, medier och telekommunikation upplevs i hemmet, vilket innefattar svar från cirka 20 000 hushåll i åtta länder och däribland Sverige. Det är 45 procent av respondenterna i Sverige som är oroliga för att priserna för deras bredbands- respektive streamingtjänster kommer att öka. Det är nästan hälften i Sverige som anser att de betalar för mycket för innehåll de inte konsumerar. Svenskarna är dock ändå lojala mot operatörer eller streamingtjänster och byter mer sällan leverantör jämfört med konsumenter från övriga världen.

Konsumenterna vill minska sina digitala aktiviteter, men Sverige sticker ut i undersökningen genom att i lägre utsträckning vilja skära ner på uppkopplade tjänster. Det är 26 procent i Sverige (jämfört med 34% globalt) som planerar att spendera mindre tid online och 20 procent (27% globalt) vill minska antalet streamingtjänster i hushållet. 15 procent (21% globalt) kan tänka sig att minska antalet uppkopplade enheter i sina hem.

– Det digitala hemmet påverkas av världsläget och ökad inflation, vilket gör att vi ser en minskning i användandet globalt. Men att vara uppkopplad idag fortsätter att vara ett grundläggande behov och man skulle kunna säga att Wi-Fi är en del av behovstrappan, inte minst i Sverige. Samtidigt är svenskarna medvetna digitala konsumenter och tjänsteleverantörer måste bygga långsiktigt värde och erbjuda tjänster som tar hänsyn till konsumenternas ändrade prioriteringar, säger Charlotta Kvarnström, partner och nordisk ansvarig för EY:s konsultverksamhet inom teknik, media och telekommunikationssektorn.

Konsumenter i Sverige oroar sig mindre för datasäkerheten
Undersökningen visar att pandemin har ökat oron som redan fanns kring datasäkerhet. Det är 40 procent av respondenterna globalt som uppger att de är mer oroliga för personuppgifternas säkerhet än de var före pandemin. I Sverige känner färre en oro, endast 20 procent svarar att de är oroliga. Enligt undersökningen svarar 60 procent i Sverige att de är mycket försiktiga med att avslöja personliga uppgifter och finansiell information på internet.

–  – Vår undersökning visar att konsumenter i Sverige, och även Tyskland, i mindre utsträckning var oroade för datasäkerhet under pandemin, vilket kan bero på att vi generellt har ett stort förtroende och litar på myndigheter och företag i Sverige, säger Charlotta Kvarnström.

Charlotta Kvarnstrm p EY

Om rapporten ”Decoding the digital home
EY genomför årligen undersökningen för att hjälpa organisationer att förstå konsumenternas förändrade attityder till hur teknik, medier och telekommunikation upplevs i hemmet – och de företag som tillhandahåller dessa produkter och tjänster. Onlineundersökningen genomförd av Bonamy Finch innehåller svar från 20 000 hushåll i åtta länder (Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Sverige, Storbritannien och USA). Årets undersökning genomfördes i februari 2022 och 2500 respondeter i Sverige ingick i undersökningen.

Diagram Digitala behov under och efter pandemin

För mer information eller intervju med Charotta Kvarnström, kontakta:
Stina Gustafsson, PR-chef, EY i Sverige, 073-3550631, stina.gustafsson@se.ey.com

Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Energin är vår styrka – men panik och kortsiktighet kan bli vår svaghet

Published

on

By

Elpriserna har åter hamnat i fokus och tonläget inom politiken är högt. Nej, det är inte kul att betala 10 kronor kilowatten och jag förstår att både politiker och allmänhet haft skrämselhicka de senaste veckorna.  Oron för ekonomin drabbar både företag och hushåll medan vi alla är skräckslagna för att behöva genomleva en energikris som 2022. Men om man lugnar ner sig något och tittar på helheten så är sanningen att tillgången till energi i Sverige är god och priserna under helåret varit de lägsta i Europa.

Att ropa vargen kommer och krisen är här bidrar inte till långsiktighet eller väl avvägda politiska beslut. Ja, elområde 3 och 4 riskerar effektbrist som behöver avhjälpas men det vi måste arbeta med är att stabilisera och bygga ut för framtiden. Energi är fullständigt avgörande för ett fungerande samhälle men också en stark konkurrensfördel för hela Sverige och detta behöver värnas. Vargen är inte här men kommer garanterat om vi inte tänker och agerar långsiktigt.

Tranportstyrelsens förslag till nya riktlinjer för hinderbelysning är just nu ute på remiss. Jag hoppades ju på en tidig julklapp och fick inte riktigt vad jag önskade mig men förslaget är helt ok. Helst hade jag sett en starkare harmonisering med ICAO och krav på behovsstyrd hinderbelysning men jag välkomnar om de högintensiva vita ljusen på de flesta vindkraftsverk kan bytas ut mot medelintensiva röda lampor.

Magnus Hermanssons utredning om ett auktionsbaserat system för havsbaserad vindkraft har både hyllats och sågats. Jag tycker det är positivt att han och arbetsgruppen lyfter fram två viktiga faktorer: Att det inte får bli ett glapp mellan systemen och att kostnadsfrågan för nätanslutning är ett stort bekymmer. Det blev omedelbart politiskt bråk om det sistnämnda och jag vill uppmana alla som är engagerade i frågan att lämna synpunkter på utredningen. Erfarenheten från Värdet av vinden och den kommunala intäkten visar att regeringen har viss lyhördhet för remissinstanserna trots vissa ministrars tvärsäkra påståenden i olika sammanhang.

Till den rödgröna oppositionen vill jag hälsa: Ni har faktiskt makt i era händer, använd den. Stöd landbaserade vindkraftsprojekt som kommunpolitiker i de kommuner ni finns representerade. Visa ansvarstagande, engagemang och stöd för att bygga vindkraft hos er. En långsiktig kommunal energiöverenskommelse med utbyggnadsmål är lika viktig lokalt som nationellt.

Jag vill avsluta med att önska er alla god jul och gott nytt år från mig och mina fantastiska medarbetare på Renewable Sweden.
Vi ses och hörs nästa år.

/Jeanette Lindeblad

VD Renewable Sweden

Vår värld står inför många förändringar på flera plan. Kan vi bidra med vår passion och kunskap om förnybar energi då har vi en början. När vi sedan ser resultatet tillsammans med dig då har vi nått våra mål. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Framgångsrik justering av villkoren för Nobias långsiktiga finansieringsavtal

Published

on

By

Nobia har, tillsammans med sina långivare, framgångsrikt justerat det befintliga långsiktiga finansieringsavtalet, som etablerades i samband med Nobias företrädesemission i april 2024.

Justeringarna kommer att bättre spegla den förväntade återhämtningen av köksmarknaden och ge finansiell flexibilitet för att stödja Nobias strategiska initiativ. Detta inkluderar Nobias investering i den toppmoderna automatiserade fabriken i Jönköping, Sverige, för att leverera skandinaviskt designade, högkvalitativa kök med kortare ledtider till nordiska kunder. Anläggningen, som blir operativ 2025, kommer att befästa Nobias position som den ledande köksleverantören i Norden.

Ändringarna inkluderar en förlängning av det nuvarande EBITDA-kovenanten fram till slutet av 2025, då det ersätts av en skuldsättningskovenant från och med 2026, samt justeringar avseende nivån på kovenanterna.

Precis som tidigare kommer de specifika nivåerna för kovenanterna inte att offentliggöras. Storleken och löptiden för finansieringen förblir oförändrade, med en kreditfacilitet på 3,45 miljarder SEK med förfall den 30 juni 2027.

För ytterligare information:
Henrik Skogsfors, Finansdirektör
+46 70 544 2112
henrik.skogsfors@nobia.com

Tobias Norrby, Chef Investor Relations
+46 706 647335
tobias.norrby@nobia.com

Denna information är sådan som Nobia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-12-23 08:45 CET.

För ytterligare information

Henrik Skogsfors, CFO
+46 70 544 2112
henrik.skogsfors@nobia.com

Tobias Norrby, Chef Investor Relations
+46 706 647335
tobias.norrby@nobia.com

Nobia utvecklar och säljer kök genom ett antal starka varumärken i Europa, däribland Magnet i Storbritannien, HTH, Norema, Sigdal, Invita, Superfront och Marbodal i Skandinavien samt Novart i Finland. Nobia skapar lönsamhet genom att kombinera skalfördelar med attraktiva kökserbjudanden. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare och en omsättning om cirka 11 miljarder kronor. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm under kortnamnet NOBI. Webbplats: www.nobia.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Market notice 272/24 – Double Bond Pharmaceutical International AB´s share DBP B is moved to the Observation List

Published

on

By

Following today’s press release from Spotlight, the company’s share has been moved to Spotlight’s Observation List.  

Information about the share:  
Shortname: DBP B 
ISIN-code: SE0007185525 
Orderbook-ID: 303047 
CFI: ESVUFR 
FISN: DOUBLEBOND/SH B 
Organization number: 556991-6082 
LEI: 254900U1MWE2YSPREX74 

Stockholm December 23, 2024 

Spotlight Stock Market 
08-511 68 000   
backoffice@spotlightstockmarket.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.