Connect with us

Marknadsnyheter

Proact har tecknat ett avtal om att förvärva sepago i Tyskland för att öka sin kapacitet kring publika moln

Published

on

Proacts har tecknat ett avtal om att förvärva det tyska IT-konsultföretaget sepago GmbH i syfte att öka Proacts marknadsnärvaro och expertis när det gäller att leverera IT-konsulttjänster och publik molntransformation till stora och medelstora företag. Förvärvet förväntas slutföras i början av juli.

Förvärv är en viktig del av Proacts tillväxtstrategi för att bredda sina tjänster och expandera inom hybrida molntjänster. sepago kommer att tillföra Proact nya molntjänster och expertis, vilket är i linje med företagets strategi och tidigare förvärv.

Med sepagos över 85 medarbetare stärker Proact sina digitala transformationstjänster baserade på ”cloud-first”-teknologier från Microsoft Azure, Microsoft 365 och Citrix virtuella arbetsplatser. sepagos kapacitet inom IT-säkerhet, transformation och migrering kommer dessutom att ytterligare stärka Proacts nuvarande erbjudande.

Jonas Hasselberg, VD och koncernchef för Proact IT Group AB, kommenterar:
– Det är med stor glädje som vi välkomnar sepagos medarbetare till Proact-familjen. Vi delar samma passion för att göra det möjligt för våra kunder att skapa affärsvärde genom data. Precis som Proact har sepago ett gott rykte på marknaden bland både kunder och leverantörer. Tillsammans kommer vi att ha en bredare geografisk närvaro av marknadsledande hybridmolnlösningar. sepagos tydliga konsultverksamhet kommer att vara ett utmärkt komplement till Proacts styrka inom managed services och infrastruktur.

Paul Lütke Wissing, delägare och medgrundare av sepago GmbH, kommenterar:
– sepago har mer än 20 års erfarenhet av konsultverksamhet inom områden som datacenter, omvandling av publika moln och IT-säkerhet. Vi kan utnyttja detta, i kombination med den portfölj och de möjligheter som Proact tillför, för att presentera ett förbättrat erbjudande till våra kunder. Tillsammans med Proact kan vi använda detta förbättrade erbjudande för att skapa fler möjligheter för våra medarbetare. Av dessa skäl passar Proact perfekt för oss.

Claus Friedrichs, delägare och medgrundare av sepago GmbH, kommenterar: 
– sepago är känt som ett skickligt företag och har ett kulturellt starkt varumärke i Tyskland. Det gläder mig mycket att vi delar samma kulturella värderingar som Proact. Ur våra medarbetares synvinkel kommer vi att kunna lära oss av varandras expertis och erbjuda spännande tjänster och projekt som kommer att ge oss en unik position på marknaden.

Köpeskillingen uppgår till 12 miljoner Euro samt ytterligare 4 miljoner Euro i tilläggsköpeskilling, på en kontantfri och skuldfri basis, vilket motsvarar 5-6 gånger EBITA. Tilläggsköpeskillingen betalas ut under en period av 2,5 år förutsatt att sepago når förväntad EBITA samt fastställda verksamhetsmål. Transaktionen förväntas bidra med cirka 15 miljoner Euro i ökad årsomsättning för Proact. sepago och dess anställda kommer att utgöra en betydande del av Proacts tyska verksamhet.

Denna information är sådan som Proact IT Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-06-21 08:00 CET.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Jonas Hasselberg, CEO & President, Proact IT Group AB, tel. +46 722 13 55 56, jonas.hasselberg@proact.eu
Linda Höljö, CFO & IR, Proact IT Group AB, tel. +46 72 507 40 85, linda.holjo@proact.eu
René Schülein, Business Unit Director Central, Proact Deutschland GmbH, tel. +49 911 30 999 777, rene.schuelein@proact.de

Om Proact
Proact är Europas ledande specialist inom data- och informationshantering med fokus på molntjänster och datacenterlösningar. Vi hjälper våra kunder att lagra, koppla samman, skydda, säkra och skapa värde genom data, med fokus på förbättrad flexibilitet, produktivitet och effektivitet.
Vi har genomfört tusentals framgångsrika projekt världen över, har mer än 4 000 kunder och hanterar hundratals petabyte information i molnet. Proact-koncernen har fler än 1 000 anställda med verksamhet i 13 länder i Europa och i USA. Proact grundades 1994 och moderbolaget Proact IT Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 1999 under symbolen PACT. För mer information om Proact, besök oss på www.proact.se

Om sepago
sepago är ett ledande IT-konsultföretag i Tyskland inom molntjänster, IT-säkerhet och organisationsrådgivning. Vi stöder medelstora och stora företag på deras väg mot digital transformation och ser till att användarna kan arbeta säkert, med hög prestanda och flexibilitet och är utrustade med modern IT. 
Vi tillför vår konceptuella styrka, vårt processkunnande, vår tekniska expertis och lösningarna från våra partners Microsoft och Citrix som viktiga lösningsbyggstenar för våra kunder. 
sepago-teamet grundades 2002 i Köln och har vuxit till över 80 kollegor i Köln, Hamburg och München. Ett flertal mycket goda placeringar på ”Great Place to Work” under åren stärker bevisen för sepagos mycket goda arbetskultur. www.sepago.de

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.