Connect with us

Marknadsnyheter

Klarna lanserar ny funktion – samlar alla medlemskort på ett och samma ställe

Published

on

Läs original

Idag lanserar Klarna en ny funktion för att spara tid och pengar med Klarna-appen. Funktionen gör det möjligt för app-användare att samla och komma åt sina fysiska medlemskort digitalt, samt att samla poäng och förmåner utan att behöva ha med sig klubbkorten fysiskt. Den nya tjänsten möjliggörs tack vare Klarnas förvärv av den digitala plånboksleverantören Stocard. Funktionen stödjer över 8 000 lojalitets- och klubbprogram över hela världen och innefattar allt ifrån kläder och skönhet till teknik och matvaror. 

Lojalitetsprogram och medlemskort är populära bland konsumenter. Enligt en ny studie har 76 % av svenskarna ett eller flera medlemskort, varav 56% använder dessa minst en gång i veckan. Men många lojalitetsprogram kräver att konsumenter har ett fysiskt kort med sig, vilket många anser vara opraktiskt. Faktum är att 32 % av svenskarna har valt att avstå från att bli klubbmedlemmar eftersom de inte vill ha ytterligare fysiska kort att bära runt på. I samma undersökning säger 74 % av svenskarna att de skulle vara positiva till att använda en app som samlar alla medlemskort i mobilen, för att på så sätt slippa behöva bära med sig korten fysiskt. Samtidigt uppger 62% av alla svenskar, flest av samtliga 19 länder i studien, att de inte alltid bär med sig alla sina medlemskort när de är ute och handlar, vilket innebär att de regelbundet går miste om olika erbjudanden när de handlar i butik. 

Idag lanserar Klarna en ny funktion i Klarna-appen som löser många av dessa utmaningar. Den nya tjänsten gör det möjligt för användare att lagra sina fysiska medlemskort som digitala versioner på ett och samma ställe, och gör det därmed enklare för kunder att komma åt sina kort direkt i Klarna-appen – och slipper gå miste om medlemspoäng, erbjudanden och andra förmåner.

– Fysiska medlemskort innebär ofta krångel i dagens digitala värld och lämnas därför ofta hemma, vilket resulterar i att konsumenter går miste om erbjudanden och att handlare missar en möjlighet att stärka kundlojaliteten. Genom att utrusta Klarnas app-användare med ett digitalt verktyg för att samla sina medlemskort ger vi möjligheten att skörda frukten av butiksköp på ett smidigare sätt, vilket bidrar till att man som kund får avkastning på varje spenderad krona, säger Björn Goss, produktchef på Klarna och grundare av Stocard.

– Vi vill ge konsumenter världens bästa shoppingupplevelse, oavsett om det är online eller på shoppinggatan. Efter lanseringen av vårt revolutionerande nya verktyg för virtuell shopping, fördjupar vi oss nu i fysisk detaljhandel genom att hjälpa konsumenter att spara tid och pengar – oavsett var de handlar. Genom att utrusta användarna med ett digitalt verktyg för att enkelt kunna lagra och hämta sina medlemskort, höjer vi den fysiska shoppingupplevelsen till en ny nivå, säger David Fock, Chief Product Officer på Klarna.

Hur fungerar Klarnas medlemskortsfunktion?

  • Steg 1: Från startsidan i Klarna-appen, klicka på ikonen för medlemskort och välj knappen ”Lägg till kort” för att se en fullständig lista över handlare och lojalitetsprogram som finns tillgängliga. Du kan bläddra igenom listan eller söka efter ett specifikt lojalitetsprogram. Alternativt, om lojalitetsprogrammet ännu inte stöds, kan du välja att lägga till ”Annat kort” och ange säljarens namn manuellt.
     
  • Steg 2: Lägg till ditt kort. När du hittat lojalitetsprogrammet kan du skanna streckkoden på ditt fysiska kort med kameran på din mobila enhet. Appen skapar sedan en digital kopia som lagras i Klarna-appen. För kort som inte har en streckkod kan du manuellt ange ditt medlemsnummer för att lägga till kortet.
     
  • Steg 3: Kortet kan användas för att samla poäng i butik. När du handlar i en fysisk butik du visa och skanna dina medlemskort från Klarna-appen. Genom att öppna kortet inifrån appen och skanna kortet i kassan kan du enkelt samla poäng och hämta rabatter, precis som med ett fysiskt kort.

Klarnas digitala medlemskortsfunktion finns idag i Klarna-appen på 18 marknader, inklusive USA, Kanada, Storbritannien, Irland, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Polen, Nederländerna, Belgien, Tyskland, Österrike, Schweiz, Spanien, Portugal och Italien. Funktionen kommer att lanseras på ytterligare marknader under 2022.

För ytterligare kontext:

Den nya medlemskortfunktionen stärker Klarnas befintliga lojalitetserbjudande, Klarna rewards club. Sedan lanseringen i september 2020 har Klarnas rewards program fått över 4 miljoner medlemmar i USA och Australien, och har dessutom nyligen lanserats på ytterligare sex marknader. Medlemmar i Klarnas rewards club tjänar ”poäng” för varje betalning de gör via Klarna, oavsett om de betalar nu, senare eller över tid. Poängen kan lösas in i Klarna-appen för premier hos varumärken världen över, inklusive H&M, Amazon, Walmart, Foot Locker och många andra. Medlemmar i programmet får också ta del av exklusiva erbjudanden samt tidig tillgång till produktsläpp från handplockade handlare.

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes i maj 2022 i samarbete med Dynata med 20,413 respondenter mellan 18-75 år från 19 länder (USA, Kanada, Storbritannien, Irland, Australien, Nya Zeeland, Tyskland, Österrike, Polen, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Sverige, Norge, Finland, Danmark, Italien, Spanien, och Portugal). Undersökningen inkluderar ett minimum av 1000 respondenter från respektive land.

För mer information, vänligen kontakta: press@klarna.com

Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än  400 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Med fler än 5 000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader är Klarna idag en av de högst värderade ickenoterade fintech-bolagen i världen med en värdering på 390 miljarder kronor. För mer information, besök klarna.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.