Connect with us

Marknadsnyheter

Kostnadsökningarna oroar lantbruksföretagare

Published

on

De kraftiga ökningarna av kostnader på insatsvaror är helt dominerande i vad som oroar landets lantbrukare. Nästan tre av fyra lantbruksföretagare anger ”ökande priser på insatsvaror” som svar på frågan vad som är ”mest oroande för dig och ditt företag.” Det visar en färsk undersökning bland Sveriges lantbrukare gjord på uppdrag av Landshypotek Bank.

– Resultatet bekräftar att många lantbrukare mött och fått hantera de kraftigt stigande kostnaderna. Men vi ser nu också att avsalupriserna stiger inom många näringsgrenar, och är det något som lantbruksföretagare runt om i landet är bra på så är det att hantera osäkerhet och anpassa sin verksamhet till nya förutsättningar. Det finns ett visst glapp där kostnaderna kommer först och intäkterna sen, men förhoppningsvis kommer nu också de ökade priserna i affären bonden till del, säger Per Lindblad, vd för Landshypotek Bank.

Ett annat stort orosmoln är att staten ska göra inskränkningar i ägande- och nyttjanderätten. Nästan fyra av tio lantbrukare (38 %) säger att de är mest oroliga för att staten ska inskränka deras ägande- och nyttjanderätt. Nästan hälften (48 %) av lantbrukare med över 50 hektar skog svarar att det är vad som oroar dem mest. Först på tredje plats kommer oro för gårdens ekonomi. 

– Lantbruksföretagare runt om i landet tryggar vår livsmedelsförsörjning och håller hela Sverige vid liv. Därför är det slående att så stor andel lantbrukare känner oro för att själva grunden i deras verksamhet ska begränsas. Politiker och myndigheter borde skapa trygghet för att vi ska kunna producera mer i den gröna ekonomin, inte skapa oro, säger Per Lindblad.

Kostnadsökningarna sticker ut senaste året
I den förra Landja-enkäten gjord hösten 2021 på uppdrag av Landshypotek Bank fick lantbrukarna svara på frågan vad som påverkat deras verksamhet mest det gångna året. Redan då svarade den största andelen – nästan fyra av tio (39 %) – att det var priset på insatsvaror.

Konstant oro för inskränkningar i äganderätten
Att ägande- och nyttjanderätten är en källa för stor osäkerhet framgick tydligt i Landshypoteks lantbrukspanel 2020. Den i särklass största andelen av panelen – mer än fyra av tio – svarade att det var oron för äganderätten som höll dem vakna om natten.

Om den senaste undersökningen
Mätningen Sveriges Lantbruk är representativ för alla svenska lantbruksföretagare med över 10 hektar åker. Svar från 520 företagare ingår i redovisningen. Undersökningen  se bifogad rapport (pdf)  har genomförts under våren 2022 av Landja Marknadsanalys/NUI på uppdrag av Landshypotek Bank.

Landshypotek – finansiering av jord- och skogsbruk sedan 1836
Landshypotek grundades 1836 och är idag till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för jord- och skogsbruksnäringen. Historiskt lånar kunderna till jord och skog men banken växer nu även inom bolån till hus samt sparande. Landshypotek Bank ägs av dess cirka 37 000 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, har drygt 210 medarbetare och verkar över hela landet.

Kontakta för mer information
Jonas Feinberg, presskontakt Landshypotek Bank, 070-349 24 10

Continue Reading

Marknadsnyheter

Företag får ny grafisk profil efter 35 år

Published

on

By

Efter 35 år får Trollhättans Truck ett nytt ansikte. Med en uppdaterad grafisk profil hoppas företaget fortsätta sin tillväxtresa med en identitet anpassad för framtiden.

Trollhättans Truck är en av Västsveriges ledande aktörer inom utbildning, uthyrning och försäljning av truckar och liftar.  Med maskindepåer i såväl Trollhättan som Göteborg kan de nu presentera en ny grafisk identitet för att stärka sin varumärkesposition i en allt mer konkurrensutsatt marknad.

— Vi startade som ett litet företag och har sedan dess genomgått en betydande tillväxt. Vår nuvarande grafiska profil har emellertid inte helt hållit jämna steg med utvecklingen av vårt tjänste- och produktutbud. Därför behövde vi  anpassa vår grafiska profil för att bättre återspegla vår portfölj, säger Jonny Johansson, VD, Trollhättans Truck

Moderniserad grafisk profil

En del i Trollhättans Trucks nya grafiska identitet har även varit att anpassa sig till den nya digitala världen. Att förnya är en meningsfull förändring för att kunna rusta inför framtiden, optimera identiteten och att säkerställa att den är flexibel. 

— Vi har behållit kärnan och färgerna från vår gamla profil, men moderniserat den för att bättre passa dagens behov. Nu får vi en varumärkesidentitet som smidigt anpassar sig till dagens digitala plattformar, samtidigt som den behåller sin relevans i traditionella medier. Något som fortfarande utgör en väsentlig del av vår kommunikationsstrategi, säger Jonny Johansson.

Trollhättans Truck ser fram emot att dela denna resa tillsammans med sina kunder och medarbetare. Byrån som ligger bakom den nya grafiska profilen är den Uppsalabaserade performancebyrån Inspot och det nya varumärket kommer att lanseras i maj.

Kontaktinformation

Jonny Johansson, VD, Trollhättans Truck
0520-470347

jonny@trollhattanstruck.se
Webbplats: https://www.trollhattanstruck.se/

Företagsinformation

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nu helt fossilfri kemi i produktionen av OrganoWood Nowa

Published

on

By

Idag tillkännager OrganoWood en betydande milstolpe i vår strävan att minska vår miljöpåverkan genom att vi nu övergår till en helt fossilfri kemi i vår produktion av OrganoWood Nowa. Som en del av detta initiativ har vi genomfört en framgångsrik omställning från en icke biobaserad komponent till en helt biobaserad komponent.

​​

Denna övergång markerar en betydande förändring i vår strategi för hållbarhet och är ett steg framåt mot att minska vårt koldioxidavtryck. Den biobaserade komponenten som nu används i vår produktion är ett resultat av vårt engagemang för att utforska och använda innovativa lösningar.

”Vi är stolta över denna viktiga milstolpe i vår strävan att främja hållbarhet inom vår verksamhet,” säger Jens Hamlin, VD på OrganoWood. ”Att övergå till en fossilfri kemi är en del av vårt långsiktiga åtagande att minska vår påverkan på miljön och främja användningen av förnybara resurser.”

För mer information, kontakta

Jens Hamlin

VD

OrganoWood AB Linjalvägen 9 SE-187 66 Täby Sweden.
08-684 001 14
http://www.organowood.com
jens.hamlin@organowood.com

OrganoWood grundades 2010 av OrganoClick AB (publ) och Kvigos AB och är baserat på vetenskapliga genombrott inom metoder för modifiering av biofibrer. OrganoWoods produkter produceras i OrganoClicks produktionsanläggning i Täby och av bolagets industriella samarbetspartners Bergs Timber Bitus i Nybro som utför modifieringen av virket. OrganoClick är listat på Nasdaq First North och utsågs av Världsnaturfonden – WWF till en ”Climate Solver” (www.climatesolver.org) 2010, till ett av Sveriges 20 mest innovativa bolag 2011 av Svenska Institutet och har varit med på NyTekniks och Affärsvärldens ”33-lista” över Sveriges hetaste teknikbolag 2012 och 2013.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning för 2023

Published

on

By

Report this content

Årsredovisning för 2023 finns här bifogat som pdf-fil för nedladdning. Årsredovisningen finns även för nedladdning på på bolagets hemsida www.eatgood.se under fliken ”Invest”.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.