Connect with us

Marknadsnyheter

Tre framgångsfaktorer och två problem för framtidens städer

Published

on

Allt fler har upptäckt att arbetet kan skötas på distans. Efterfrågan på bostäder med fler funktioner och krav på närservice i området har ökat. Den sociala hållbarheten ökar i betydelse och bilens plats i städerna ifrågasätts alltmer med krav på fler bilfria ytor. Det var några slutsatser när framtidens städer diskuterades på ett seminarium arrangerat av BRABO och ÅWL Arkitekter.

De nya beteendemönstren i samband med pandemin innebär nya förutsättningar för både stads- och bostadsutvecklingen. Dessa hänger intimt samman och bostadsutvecklare måste engagera sig i stadens utveckling, inte minst kring de sociala förhållandena för boende och besökare.

-Samhällsutvecklingen idag gör att det i framtidens stads- och bostadsutveckling kommer bli än viktigare med kunskapsdelning mellan de inblandade aktörerna – arkitekter, kommuner, entreprenörer och byggbolag, för att lyckas, säger Patrik Ericson, affärsutvecklingschef på BRABO.

Under seminariet ”Stadens framtid efter pandemin” arrangerat av BRABO och ÅWL Arkitekter framskymtade tre tydliga framgångsfaktorer – och två problem – alla baserade på forskning. Slutsatserna presenterades av Anders Parment och Alexander Ståhle. Anders Parment är Föreläsare, författare, forskare på Stockholms universitet och en välkänd röst när det gäller att förstå konsumenter och framtidens samhälle. Alexander Ståhle är stadsforskare, stadsplanerare och doktor i stadsbyggnad på KTH och vd för arkitektkontoret Spacescape.

De menade att framtidens städer måste byggas utifrån tre olika faktorer för att vara framgångsrika:

Framgångsrika städer byggs inifrån och ut. Medborgarna är medskapare och de värden vi uppskattar och som städer sedan lyckas utveckla och förvalta, de vinner. Och det skapar positiva spiraleffekter som innebär att de städerna drar till sig nya invånare och därmed ökade skatteintäkter, som i sin tur kan användas på satsningar på nya initiativ som drar till sig både näringsliv och nya medborgare. En levande stadsmiljö är en sådan parameter. Hotellbranschen och konceptet ”all inclusive”, lyftes fram som något stadsutvecklare också kan kan lära en del av. I konceptet ingår att bli bemött med gästvänlighet, att vara del av och nära en gemenskap och att förenkla för boende och besökare att förflytta sig mellan inne och ute. För att förstå dessa drivkrafter kan man arbeta med ett så kallat stadslivsindex med ett antal parametrar, såsom lätt att nå (tillgänglighet), mycket att göra (aktivitet) samt härligt att vara (upplevelse).

Slutsatsen är att framgångsrika städer byggs inifrån och ut. Det behövs en gemensam syn från politikerhåll och hos medborgarna för att bli framgångsrik och nämnde Berlin som ett exempel på när det fungerar bra.

Den sociala hållbarheten kommer växa i betydelse. Det växande intresset hos dagens unga för hållbarhet, klimat och miljö resulterar i att delningsekonomin ökar – att hyra istället för att äga, är en växande trend – från bilar till trädgårdsredskap. Det innebär att hyresrätten borde se en stärkt framtid, även om bostadsrätten ännu regerar. Den sociala hållbarheten kommer växa i betydelse, att genom samhällsutvecklingen styra mot en ökad inkludering, trygghet, tillgänglighet, jämställdhet, hälsa och välmående för alla.

Blandstäder mest framgångsrika. Statistiken visar att det ökade hemarbetandet korrelerar med fler besök på lunchrestauranger i områden där även bostäder finns. Studierna visar också att platser där man kan bedriva stadsliv dygnet runt är de mest attraktiva, dvs så kallade blandstäder där det finns både bostäder och kontor. Tittar man på var kunskapsintensiva bolag såsom advokatbyråer och arkitektkontor gärna förlägger sin verksamhet, så är det ofta i blandstäder.

Men det finns också tydliga utmaningar för en bra samhällsutveckling och två lyftes fram under seminariet:

En växande polarisering. Media har här en viktig roll, men förstås också alla medborgare i form av hur vi konsumerar media. Online är det vi nås av kurerat utifrån vad vi brukar ta del av, vilka vänner vi har och vad de tar del av. Tryckta medier skapar en större bredd, där alla får ta del av samma information. Slutsatsen han drog är att mediebilder ibland skymmer fakta och gör att vi pratar om samma saker. Vi behöver därför alla bli mer vidsynta och inlyssnande.

Biltrafiken vs andra trafikslag. Är det hållbart att vi fortfarande bygger så mycket för bilen i våra städer, till exempel? Här menade panelen att vägen framåt kring bilen är att ta efter till exempel Tokyo. I Sverige är bilen som ett ”lördagsgodis”, dvs parkeringskostnaderna är inte marknadsprissatta och därför förhållandevis billiga. Skulle man sätta marknadspris på den offentliga yta som bilar tar i anspråk skulle kostnaden bli väsentligt högre och bilarna minska i antal. Det har man sett i Tokyo, vilket gjort att bara 12 procent tar bilen där (mot exempelvis 92 procent i Detroit).

För mer information:

Patrik Ericson, affärsutvecklingschef BRABO
070-932 83 04 |
patrik.ericson@BRABOstockholm.se

BRABO Stockholm AB är ett helägt dotterbolag till Mattssons Fastighetsutveckling AB, ett familjeföretag grundat i Norrköping 1930. BRABO utvecklar bostadsrätter och hyresrätter för långsiktig förvaltning i Stockholm, Solna, Huddinge, Upplands Väsby, Vaxholm och Norrköping och har för närvarande en projektportfölj om ca 2 000 bostäder.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Loomis delårsrapport januari – mars 2024

Published

on

By

Fortsatt stark tillväxt med hög marginal i USA

Loomis hade en stark start på året med en organisk tillväxt på 6,3 procent under första kvartalet. Såväl USA som Europa och Latinamerika bidrog till utvecklingen och våra intäkter inom Automated Solutions ökade avsevärt. USA-segmentet hade ett starkt kvartal med stabil tillväxt och ett strukturerat arbete med skalbarhet. Europa och Latinamerika fick en mer utmanande start på året och åtgärder pågår för att återhämta marginalen. Det operativa kassaflödet för kvartalet påverkades av en tillfällig uppbyggnad av lager i utländsk valuta. Det operativa kassaflödet i relation till rörelseresultatet (EBITA) för rullande tolv månader var starkt på 89 procent.

Kommentarer kvartal 1

  • Intäkter för kvartalet uppgick till 7 253 MSEK (6 812). Intäkter ökade med 6,5 procent (21,1) varav organisk tillväxt var 6,3 procent (11,7) och förvärv bidrog med 2,9 procent (0,4). Valutaeffekter bidrog med –2,7 procent (9,0).
  • Rörelseresultat (EBITA)1) för kvartalet uppgick till 754 MSEK (717). Rörelse­marginalen (EBITA) var 10,4 procent (10,5).
  • Rörelseresultat (EBIT) före jämförelsestörande poster för kvartalet uppgick till 710 MSEK (667) och rörelsemarginal (EBIT) före jämförelsestörande poster var 9,8 procent (9,8).
  • Finansnettot uppgick till –188 MSEK (–113) i kvartalet.
  • Resultat före skatt uppgick till 507 MSEK (543) och resultat efter skatt uppgick till 359 MSEK (403).
  • Resultat per aktie var före utspädning 5,06 SEK (5,64) och efter utspädning 5,05 (5,64).
  • Rörelsens kassaflöde2)  för kvartalet uppgick till 402 MSEK (719) vilket motsvarar 53 procent (100) av rörelseresultatet (EBITA). Kassaflödet påverkades delvis av en tillfällig uppbyggnad av lager i utländsk valuta över kvartalsslutet.
  • Loomis AB har återköpt 700 000 egna aktier mellan 5 februari och 5 april, varav 643 592 aktier återköptes under första kvartalet.

 

1)        Resultat före räntor, skatt, avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader och intäkter samt jämförelsestörande poster.

2)        Rörelsens kassaflöde exklusive effekter från IFRS 16.

Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på bolagets webbplats, www.loomis.com

6 maj 2024

Jenny Boström
Ansvarig för hållbarhet och investerarrelationer

Mobiltelefon: 079-006 45 92
Epost: jenny.bostrom@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för att hantera betalningar, vilket inkluderar distribution, hantering, förvaring och återanvändning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra finansiella aktörer. Loomis bedriver verk­samhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 25 000 personer och omsatte 2023 mer än 28 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 maj 2024 kl. 15.00.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Familjebostäder lanserar ny webb i samarbete med Knowit Experience

Published

on

By

Familjebostäders nya webbplats är ett samarbetsprojekt där Knowit Experience har varit ansvariga för koncept och genomförande när det kommer till användarupplevelse och teknik.

Knowit Experience påbörjade samarbetet som förvaltnings- och utvecklingspartner till Familjebostäder 2022. Ett av de första stora gemensamma projekten var en ny webbplats, där även e-tjänster i Mina sidor var en del av uppdraget. Nu lanseras webbplatsen för de cirka 44 000 hyresgästerna.

Vårt mål är att förenkla vardagen för våra hyresgäster och efter en gedigen behovsanalys har vi utgått från det som våra hyresgäster har uttryckt är viktigast. Det handlar till stor del om tydligare och bättre information om det som händer i huset och i området och att det ska vara enklare att nå e-tjänster. Det är extra roligt att vi nu kan erbjuda en helt ny och smart tvättbokning, vilket har legat högst på önskelistan. Det har varit möjligt genom ett kreativt samarbete med det starka teamet på Knowit Experience, säger Mia Wester Carlsson, kommunikatör och förvaltningsledare på Familjebostäder.

Både hyresgäster och övriga besökare kommer att mötas av ett anpassat innehåll. Med hjälp av AI-teknik anpassas upplevelsen för respektive besökare av webbplatsen, bland annat genom att analysera beteendemönster och preferenser.

Vi är stolta över att tillsammans med Familjebostäders kompetenta team lansera en webplats som bygger på den senaste tekniken med ett användarväntligt och attraktivt gränssnitt. Det här projektet har varit ett stimulerande partnerskap där vi utmanats att hitta de bästa lösningar både kopplat till varumärke, design och tillgänglighet. Att bidra till tjänster som förenklar den digitala vardagen för människor är en viktig del i vår vision, säger Pernilla Vinneby, VD för Knowit Experience svenska verksamhet.

Hyresgästernas behov och förväntningar har varit ledstjärnan för samarbetet och den nya plattformen erbjuder ett användarvänligt gränssnitt och praktiska funktioner för att hyresgästerna lätt ska hitta den information de behöver.

Behoven och förutsättningarna ser så olika ut i målgruppen. Att anpassa upplevelsen har varit avgörande för att nå målen. Tidigare har det varit tillräckligt att presentera samma innehåll och tjänster för alla besökare, men det kommer inte att räcka på sikt. Vi kommer att förvänta oss skräddarsydda och personaliserade upplevelser mer och mer när tekniken blivit så pass lättillgänlig”, säger Elisabeth Mark, UX Lead i projektet.

Exempel på övriga nyheter och förbättringar på den nya webbplatsen är en förbättrad sökfunktion, anpassade frågor och svar och individuellt anpassad dashboard på Mina sidor. Knowit Experience har även arbetat fram ett nytt visuellt koncept för hela webbplatsen.

Knowit Experience är ett affärsområde inom Knowit med cirka 900 specialister inom teknik, design och kommunikation, med ett kunderbjudande som tar ansvar för hela den digitala kundupplevelsen. Med kompetens inom webb, e-handel, analys, marknadsföring, design och big data, hjälper man företag och organisationer i den digitala transformationen. Affärsområdets kunder finns inom flera olika branscher, där offentlig sektor, telecom, retail och hälsa är väl representerade.

För mer information, kontakta:

Anne Danell, Projektledare Knowit Experience, Stockholm, 070-702 705 887 eller anne.danell@knowit.se

Pernilla Vinneby, VD Knowit Experience, Sverige, 070-379 0417 eller pernilla.vinneby@knowit.se

Christina Johansson, Kommunikationschef Knowit AB, +46 70 542 1734 eller christina.johansson@knowit.se

Om Knowit

Knowit är digitaliseringskonsulter med en vision att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.

Knowit grundades 1990 och har idag cirka 4 100 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Luxbright välkomnar ny glasblåsare och tillkännager nya ordrar från L3Harris

Published

on

By

Luxbright är stolta att välkomna Louise Olsson i rollen som glasblåsare. Med en lång erfarenhet av att arbeta med glas tar Louise nu steget att jobba med glas i en industriell skala, en unik möjlighet som gör henne till en ovärderlig resurs för Luxbrights utveckling. I synnerhet är hennes expertis viktig i arbetet med att tillverka kundspecifika röntgenrör för L3Harris.

”Det blir intressant att arbeta med glas för röntgenrör, och jag ser en unik helhet i det som Luxbright har byggt för att möta kunders flexibla krav,” säger Louise Olsson om sin nya roll.

Samtidigt som Luxbright stärker sin organisation med ny kompetens för att möta den växande efterfrågan, har L3Harris lagt ytterligare tre beställningar i maj till ett sammanlagt värde av 1,2 miljoner kronor. Dessa beställningar gäller leverans av nya modeller av deras kundspecifika rör under 2024.

”Nya order och en växande organisation är ett bra kvitto på vårt samarbete med L3Harris. Vi följer vår gemensamma plan för att bygga både kapacitet och kompetens för framtiden,” säger Mats Alm, VD för Luxbright.

Med denna utveckling fortsätter Luxbright att stärka sin ställning som en ledande innovatör inom röntgenteknologi och möta industriella krav med högkvalitativa och kundspecifika lösningar.

För mer information, vänligen kontakta:
Mats Alm, VD
Telefon: +46 (0)70 261 20 11
E-mail: mats.alm@luxbright.com

FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser
 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.