Connect with us

Marknadsnyheter

BCG definierar uppförandekod för införande av AI

Published

on

Artificiell Intelligens, AI, utgör ett av de områden där många svenska företag i dag gör stora investeringar. I takt med att användandet av AI blir mer utbrett uppstår nya typer av behov, till exempel ökat dataskydd, ökat behov av förståelse för hur AI:n faktiskt fungerar och skydd mot stereotypisering av människor baserat på till exempel kön och etnicitet.  Boston Consulting Group (BCG) har därför beslutat att formalisera tydliga riktlinjer för hur de ska rådge företag att arbeta med AI på ett ansvarsfullt sätt.

 – Vi har en skyldighet att säkerställa att de AI-lösningar som vi skapar åt våra klienter har tydlig effekt utan att samtidigt introducera risker som kan skapa oavsiktlig skada för människor eller samhällen, säger Andreas Lundmark, partner på BCG i Stockholm och ledare för BCG GAMMA i Norden.

AI får en allt större betydelse i företags transformation och utveckling, därmed även för de uppdrag BCG har för sina klienter. AI skapar nya fantastiska möjligheter inom i stort sett alla verksamhetsområden, med stor nytta både för bolagen själva och deras kunder. Samtidigt introducerar AI nya risker och etiska perspektiv att förhålla sig till och ha en beredskap för att hantera. 

BCG:s uppförandekod för arbete med AI är framtagen för att underlätta för såväl BCG själva som dess uppdragsgivare. Syftet är att säkerställa ett så effektivt och säkert arbete med AI som möjligt. 

– Våra kärnvärden är ansvarsfullt ledarskap, långsiktig hållbarhet och transparens. Det gäller i vårt arbete med företagsledare och ledningsgrupper runt om i världen, såväl som i utveckling av kraftfulla algoritmer och maskininlärning. Därför är det självklart att vi har en policy kring hur vi arbetar med AI, säger Andreas Lundmark, partner på BCG i Stockholm och ledare för BCG GAMMA i Norden.

Ansvarsfull AI handlar, enligt BCG, om mer än att bara bygga kraftfulla och robusta tekniska lösningar, det handlar också om att bygga förtroende hos anställda, företagsledare, klienter och samhället i stort.

– Ansvarsfullt användande av AI sträcker sig vidare även efter att AI-produkten är färdig och levererad. Problem kan uppstå från att underliggande data modifieras, ändras eller har kvalitetsproblem, eller när exempelvis affärskontexten ändras och modellen tappar relevans. Kärnan i vår hantering av AI är att möjliggöra för våra klienter att snabbt upptäcka problem eller förändringar för att kunna åtgärda dem effektivt, säger Andreas Lundmark.

Tre tips från BCG:s uppförandekod om hur företag kan arbeta ansvarsfullt med AI: 

1. Transparens och tydligt syfte

Säkerställ tydlighet i syfte och användningsområde. Gör en bedömning av algoritmens risker och konsekvenser (en så kallad Algorithmic Impact Assessment eller AIA) och dela den med berörda intressenter. BCG gör sina AIA-resultat tillgängliga för sina klienter genom att till exempel beskriva hur algoritmen fungerar, vilken data den använder, hur den fattar beslut och vad syftet med den är.

2. Dokumentation

Dela produktdokumentation kring AI med berörda parter. Det kan handla om exempelvis modellval, datakällor, valideringsstrategier, såväl som riskbedömning och hur risker har hanterats. BCG delar dokumentationen med sina uppdragsgivare.

3. Regelbundet rapporterande

Inför en regelbunden rapportering för arbetet med AI på produkt- och portföljnivå. Inom BCG kommer ett särskilt AI-råd ta fram en rapport varje år som belyser BCGs ansvarsfulla AI-program.

För att ta del av hela BCG:s uppförandekod för arbetet med AI, se nedan.

AI Code of Conduct

Se gärna filmen som beskriver BCG:s AI Code of Conduct.
 

Ulrika Engellau, presskontakt
Tel: 076 127 16 19
E-mail: engellau.ulrika@bcg.com

Om Boston Consulting Group
Boston Consulting Group (BCG) är är ett globalt managementkonsultföretag som samarbetar med ledare över hela världen för att tackla deras största utmaningar. Vi är marknadsledande i Norden och arbetar med bolag runt om i hela Sverige. I globala team med bred branschkompetens utmanar vi status quo och hjälper organisationer att växa, utvecklas och bidra till ett mer hållbart samhälle. BCG grundades 1963 och är ett privat företag med över 90 kontor i fler än 50 länder. För mer information, vänligen se www.bcg.com. 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.