Connect with us

Marknadsnyheter

Företag fick hjälp med hållbar omstart efter pandemin

Published

on

Under 2021 besökte och kontaktade Business Region Göteborg omkring 4 400 företag inom besöksnäring och handel för att erbjuda dem hjälp med omstarten efter pandemin. Både marknadsföring och hållbarhet har nu hamnat högre upp på företagens agenda och fler känner till att det finns ett lokalt näringslivskontor. 

Förra året fick Business Region Göteborg åtta miljoner kronor i Göteborgs Stads budget för att genomföra näringslivsfrämjande åtgärder. Det handlade om att hjälpa företag att ställa om till nya förutsättningar och skapa en hållbar omstart efter pandemin.  

Efter att ha satt ihop ett erbjudande med rådgivning försökte Business Region Göteborg nå ut till företagen genom digital marknadsföring. När de märkte att de inte riktigt nådde fram, gav sig arbetsgruppen ut på stan för att knacka dörr. Hela 600 företag besöktes fysiskt och ytterligare 3 800 ringdes upp via telefon.  
 
– Vi insåg att vi måste vara modiga och flexibla och ändra inriktning när det krävdes. Att faktiskt ge sig ut och besöka företagen var det bästa vi gjorde! Företagen var så villiga att dela med sig av sina erfarenheter och sin situation, säger Anna-Lena Johansson, verksamhetsstrateg på Business Region Göteborg och ansvarig för satsningen. 

Många intresserade av hållbarhet  

Efter besöken och samtalen tackade drygt 320 företag ja till fem timmars kostnadsfri affärsrådgivning. En majoritet behövde hjälp med marknadsföring och kommunikation medan andra behövde stöd med affärs- och organisationsutveckling. Även hållbarhet var ett ämne som kom upp vid kontakten med företagen. 

– Många vill ta ett första steg och är nyfikna på hur de kan hitta affärsnytta med hållbarhet, men man vet inte riktigt hur man ska ta sig an det. Men även om man inte har en tydlig plan för hållbarhet ännu är det viktigt att visa intresse för det och börja prata om hållbarhet med kunder och leverantörer, säger Karin Forsberg, näringslivsutvecklare för hållbarhet på Business Region Göteborg. 

Kompetensbrist en stor utmaning 

En av de största utmaningarna som företagen inom besöksnäringen hade under pandemin var att kunderna försvann. Det ledde till permitteringar och uppsägning av mycket personal. När kunderna sedan återvände blev utmaningen en annan.   

– Då var det kompetensbrist och det fanns knappt någon personal att anställa. När gästerna återvände till restaurangerna förväntade de sig samma service som före pandemin, men det var det svårt för restaurangerna att leva upp till, säger Karin Forsberg.  

Därför tar Business Region Göteborg, tillsammans med Arbetsmarknad och vuxenutbildningen i Göteborgs Stad, fram en strategi för hur man ska jobba med kompetensförsörjningen i besöksnäringen framöver.  

Ny mötesplats för tech-sektorn 

Uppdraget var att stötta små och medelstora företag i stort, med fokus på besöksnäring och handel. Men redan från början valde Business Region Göteborg att även satsa på tech-sektorn. Här fokuserade man på att bygga upp den nya tech-arenan The Yard, som ska fungera som en mötesplats för Göteborgs techföretag.  

– Vi såg en stor tillväxtpotential i techbranchen och adderade därför även den sektorn som en del av satsningen. Vi provar oss fram och är lyhörda utifrån branschens behov, så som vi alltid är. Utifrån det kommer vi att utveckla mötesplatsen och insatserna för att ge företagen bättre förutsättningar för att utvecklas och växa, säger Anna-Lena Johansson.  

Viktigt vara nära företagarnas vardag 

Företagen som fick besök eller samtal var tacksamma över att bli sedda och många hade ett behov av att prata. I samtalen kom det även fram att många inte kände till Business Region Göteborg som näringslivskontor. 
 
– För oss handlade det även om att bygga en medvetenhet och kunskap om att vi finns, och vad vi kan hjälpa till med. Nu känner fler företag till att det finns ett lokalt näringslivskontor som man kan och ska vända sig till med sina frågor, säger Anna-Lena Johansson. 

Under sommaren och förmodligen även in på hösten fortsätter Business Region Göteborg att besöka företag inom handeln och besöksnäringen.  

– Den här näringen är så otroligt viktig för en attraktiv stad. Huvudsyftet är att få in fler företag som vill vara med på en hållbar resa med oss, säger Anna-Lena Johansson och fortsätter: 

– Vi har också fått väldigt mycket kunskap genom att träffa så många företag inom de här branscherna. Det handlar om att ligga så nära deras vardag som möjligt och hänga med i deras utmaningar. Då kan vi vrida på våra insatser, så att vi bättre matchar deras behov framåt.  

Vill du veta om satsningen?

Kontakta Anna-Lena Johansson, anna-lena.johansson@businessregion.se eller på 070-5558919

Satsningen i siffror:  

  • Antal kontaktade företag totalt: 4 400 
  • Antal besökta företag: 600 
  • Antal företag som fått rådgivning: 321 
  • Antal företag i olika nätverk: 40 
  • Antal företag som deltog i workshopserie: 50 
  • Antal deltagare på hållbarhetsdag: 100 
  • Andel av företagen som skulle rekommendera BRG: 93% 
Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.