Connect with us

Marknadsnyheter

The Plus -Världens mest miljövänliga möbelfabrik som använder koldioxidsnåla  aluminiumfasader

Published

on

I Magnor som ligger i Norge har Vestres nya möbelfabrik The Plus precis slagit upp portarna. The Plus kan titulera sig med att vara världens mest miljövänliga möbelfabrik och är på god väg att bli det första projektet att uppnå den högsta miljöklassen ”Outstanding” enligt BREEAM. Vestre vill locka och inspirera andra likande projekt i hur- det går att satsa stort i hållbarhets aspekten samtidigt som man är lönsam, vilket The Plus är ett praktexempel på. WICONA har levererat 23 ton av återvunnen Hydro CIRCAL aluminium genom WICTEC fasader och WICLINE fönster. Även dörr WICSTYLE 75 evo har levererats till projektet.

På Magnor, i skogen öster om Kongsvinger och några kilometer från svenska gränsen, har möbeltillverkaren Vestre nyligen öppnat nästa generations möbelfabrik. The Plus som fabriken heter har fått sitt namn efter sin plus formade liknelse och har blivit den största investeringen i norsk möbelindustri på flera decennier.

I mitten av byggnaden hittar man fabrikens hjärta, här kan besökare och allmänheten få sig en unik upplevelse. De fyra fabriksflygarna som formar plustecknet utgjordes utifrån de fyra olika tillverkningsstegen. Där första steget är lagret för materialet, sedan kommer lackproduktionen följt av träbearbetningen och till sista monteringsavdelningen. Här färdigställs allt så det blir redo att levereras ut till världens alla hörn. Arkitekten till detta unika projekt är Bjarke Ingels Group (BIG) arkitekter.

En bild som visar gräs, träd, utomhus, fält Automatiskt genererad beskrivning En bild som visar träd, utomhus, byggnad Automatiskt genererad beskrivning

Världens mest miljövänliga fabrik

Vestre använder världens renaste aluminium i flera av sina produkter och lämpligt nog när den nya möbelfabriken står på plats är Hydro Extrusions i Magnor den närmaste grannen. Med hjälp av WICONA:s fasadsystem har 23 ton av Hydro CIRCAL återvunna aluminium levererats till projektet. Hydro CIRCAL är minst 75% återvunnen aluminium från tidigare konsumentskrott från exempelvis glasfasader och fönster som har demolerats från byggnader och är helt återvunnen. Aluminium kan återvinnas oändligt många gånger. Dess kvalitet och materialegenskaper går aldrig förlorade. Dessutom använder Hydro CIRCAL endast 5% av den energi som krävs för primär aluminiumproduktion.

        ”Glasfasaderna är speciellt utvecklade för The Plus för att säkerställa maximal transparens och lägsta möjliga energiförbrukning. WICONA-profilerna som ramar in glaset har levereras med Hydro CIRCAL-legeringar”, säger Frank Føleide, försäljningsingenjör på Hydro Building Systems.

En bild som visar inomhus, tak Automatiskt genererad beskrivning En bild som visar inomhus, byggnad, dörr, område Automatiskt genererad beskrivning

The Plus har mer än 2 000 kvm glasfasad och är upp till 14 meter högt,vilket utgör extrema krav gällande energiprestanda och isolering. Även invändigt på The Plus har det levererats trappräcken i aluminium som med en arkitektonisk touch är sammankopplade med golvet. The Plus har som mål att minska energiförbrukningen med 90% jämfört med liknande fabriker. För att minska energiförbrukningen har The Plus 900 solpaneler, 17 geotermiska brunnar och värmepumpar som är inplanterade i väggarna i syfte att ta upp överskottsvärme ifrån produktionsprocessen. Överskottsvärmen som produceras från solpanelerna används utöver uppvärmning till ett kylningssystem för hushållsvatten, i produktionscykeln återanvänds även 90% av vattnet. De fyra vingarna på byggnaden är klädda med en vacker grönska som har plockade frön ifrån skogen vilket skapar en naturlig skogsvegetation och tillsammans med solpanelerna producerar 250 000 kilowattimmar av förnybar energi om året.

        ”Vi är glada över att kunna bidra till ett projekt som är så framtidsinriktat som Vestres The Plus. Vi har samarbetat med Vestre i många år, inklusive möbelserien ”Folk”, och vi ser fram emot att nu få världens mest miljövänliga möbelfabrik som granne på Magnor,” säger Morten Bråten, VD på Hydro Extrusion Norway AS i Magnor.

Lots of light from large windows, framed in Hydro CIRCAL aluminium, is an important part of The Plus.

Dessutom ligger The Plus bra till att bli världens första projektet att uppnå ”Outstanding” enligt BREEAM vilket är den högsta miljöklassen som går att uppnå.

        Med The Plus har Vestre bevisat att det är möjligt att satsa stort på lönsam och miljövänlig produktion av färdigvaror i ett högkostnadsland som Norge, och vi tror att om vi kan, så kan fler. Målet är att projektet ska inspirera andra att inleda liknande projekt. Vi hoppas att The Plus ska få stort symbolvärde och skapa betydande ringar på vattnet, både för norsk fastlandsindustri och export och för skandinaviskt samarbete, säger Stefan Tjust, koncernchef på Vestre.

En bild som visar himmel, utomhus, dag Automatiskt genererad beskrivning

Vestre vill locka andra fabriker till Magnor

Vestre vill bryta mönstret av hur möbelfabriker kan se ut genom att addera lekfulla färgkombinationer som är målade på produktionsgolvet. Varje enskild flygel har en färg ifrån Vestres RAL-färger och med en vacker skärgång leder färgen på golvet tillbaka till den centrala rondellen. Med en färgkartläggning av produktionen ger detta en visuell referens som blir lätt att orientera sig i. Likaså att spåra, identifiera och förklara hur arbetsflödet går till. Tanken med färgkombinationen är att det ska vara tilltalande för alla människor även barn.

Man vill med The Plus locka flera besökare till platsen och att det till slut ska bli en turistattraktion. Ambitionen är att komma på Tripadvisors lista över sevärdheter att besöka i Norge. Utöver taket, som redan är öppet för allmänheten, kommer en äventyrspark att anläggas runt The Plus. Vestre vill också få fler företag att uppmärksamma Magnor som har ett utmärkt läge nära den svenska gränsen och blir då en knytpunkt för gränsöverskridande affärer.

        ”Vi hoppas att The Plus får fler företag att upptäcka alla möjligheter som finns i Innlandet och i Magnor. Företagen i den norska fastlandsindustrin måste hjälpa varandra till framgång framöver, så det hade varit fantastiskt om fler norska företag valde att flytta sin produktion hit,” säger Tjust.

 

        ”Här är gott om plats för fler!”, avslutar Tjust.

En bild som visar byggnad Automatiskt genererad beskrivning

Fakta:

WICONA-produkter: WICTEC fasad, WICLINE fönster och dörr WICSTYLE 75 evo

WICONA-producent: Reflex

Arkitekt: Bjarke Ingels Group (BIG) arkitekter

Fotograf: Einar Aslaksen/Vestre

Caroline Jonson
Communication Manager
076 113 97 98
caroline.jonson@hydro.com

OM WICONA:

Under de senaste decennierna har varumärket WICONA utvecklats till en synonym för aluminiumsystem för fasader, fönster och dörrar som uppfyller de högsta standarderna på marknaden.

Denna höga tekniska standard, expertis och bearbetning av produktkvalitet samt en rad olika omfattande specialisttjänster – är alla ett viktigt bidrag till varumärkets framgång. WICONA ägs av det norska företaget Hydro, ett fullintegrerat aluminiumföretag med 35 000 anställda i 40 länder över alla kontinenter, som kombinerar lokal expertis, global forskning och en enastående produktutveckling.

 www.wicona.se

/ FÖLJ OSS

Facebook.com/wicona

www.linkedin.com/company/wicona-sverige

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till press- och analytikerkonferens i Stockholm för presentation av Concentrics första kvartal 2024

Published

on

By

Concentrics delårsrapport för första kvartalet (januari-mars) 2024 kommer att publiceras den 8 maj 2024, klockan 08.00 CET.

Klockan 10.00 CET är media, investerare och analytiker välkomna till Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15 i Stockholm, för en presentation av rapporten.

Det kommer också att vara möjligt att delta via webbsändning/telefonkonferens. VD och koncernchef Martin Kunz och CFO Marcus Whitehouse kommer att hålla presentationen på engelska, och den följs av en frågestund. Vi ser fram emot din medverkan. Mer detaljerad information finns nedan:

Press- och analytikerkonferens kl. 10:00 CET (09:00 BRITTISK TID)

  1. Gå till webbsändningen:

https://edge.media-server.com/mmc/p/bfap7uo9

  • Tryck på knappen Spela upp eller uppdatera sidan i webbläsaren om webbutsändningsvideon inte laddas automatiskt.
  1. Telefonkonferens:
  • Deltagare måste registrera sig i förväg på länken nedan. Efter registrering får varje deltagare ett telefonkonferensnummer och en unik personlig PIN-kod.
  • Med början 10 minuter innan konferenssamtalet inleds måste deltagarna använda den information för att komma åt konferenssamtalet som finns i den e-post som skickas ut vid registrering. Deltagarna kan även använda funktionen för att bli uppringda istället för att ringa närmaste telefonkonferensnummer.
  1. Onlineregistrering för telefonkonferens:

https://register.vevent.com/register/BIf1cbd5c1ef4d434987b02f594574f0c5

För ytterligare information, kontakta Gregory Asante på telefon: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av entreprenadmaskiner, lastbilar, lantbruksmaskiner och industriprodukter. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i USA, Tyskland, Storbritannien, Sverige, Indien och Kina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknik genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, och hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat. Concentric erbjuder även flertalet produkter som utvecklats för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon, däribland elektriska vatten- och oljepumpar, elektriska fläktar, temperaturregleringssystem och elektrohydraulisk styrning. 2023 hade koncernen en omsättning om 4 205 MSEK och 1 282 anställda.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.