Connect with us

Marknadsnyheter

Ökad vinst i maj

Published

on

Sonetel, ett bolag listat på Nasdaq First North Growth market i Stockholm, visade positivt resultat även i maj. Abonnemangsintäkterna i juni var ca 12% högre än ett år tidigare. Nya kunder blir lönsamma efter en månad – vilket är en femtedel av tiden jämfört med för ett år sedan.

Den preliminära månadsrapporten för maj för moderbolaget Sonetel AB (publ) visar på en vinst före skatt på ca +86 KSEK (efter justering för valutakursdifferenser på koncerninterna skulder samt efter borträknande av vinstpåslag på koncernintern debitering).

Kassaflödet från den löpande verksamheten låg på ca +0,3 MSEK. Nettoomsättningen var ca 2,0 MSEK.

Nettoomsättningen under kvartalet april-juni var ca 5,7 MSK vilket är +9% mer än under samma kvartal föregående år.

Uppgifterna är inte granskade av bolagets revisor.

Preliminära data för den efterföljande månaden juni ger följande nyckeltal:

Omsättningen var ca 1,8 MSEK.

Det årliga värdet av kundabonnemang (ARR) var 19,1 MSEK, vilket är ca +12% jämfört med ett år tidigare.

Inflödet av nya betalande kunder per dag var oförändrat jämfört med för ett år sedan.

30% av de nya betalande kunderna i juni kom från betalda Google Adwords annonser. Antalet nya kunder från Adwords var -30% jämfört med samma månad föregående år. Bolaget spenderade under juni ca 5 KUSD på marknadsföring via Adwords, vilket var ca -65% jämfört med samma månad föregående år.

Antalet nya betalande kunder från organisk trafik, affiliates samt kundreferenser ökade med ca +21% jämfört med samma månad föregående år. 70% av de nya betalande kunderna i juni kom via dessa kanaler.

Kundanskaffningskostnaden (CAC) var ca 150 SEK i snitt per ny betalande kund vilket är ca -40% jämfört med ett år tidigare. Det innebär att nya betalande kunder i genomsnitt blir lönsamma (ROI) efter 1 månad i snitt.  Detta kan jämföras med läget för ett år sedan, då det i snitt tog 5 månader innan nya kunder blev lönsamma.

Antalet företag som använde Sonetels nya chattfunktion för hemsidor, med stöd av AI, var ca +11% jämfört med ett år tidigare. Totalt nyttjade 2 556 företag den nya tjänsten i slutet av juni.

Antalet kundabonnemang för virtuella internationella telefonnummer (ca 71% av intäkterna) var ca +4% jämfört med ett år tidigare.

Antalet Premiumabonnemang (ca 16% av intäkterna) var ca -16% jämfört med ett år tidigare.

Antalet Business package abonnemang (ca 5% av intäkterna) var ca +26% jämfört med ett år tidigare.

Antalet aktiva kunder var -7% jämfört med samma månad föregående år.

Kundbetyget på Trustpilot var 4,7 av 5, vilket är samma som för ett år sedan.

Om Sonetel
Sonetel är ett svenskt företag som tillhandahåller en Software-As-A-Service tjänst för småföretag globalt. Bolaget har hittills över 180 000 betalande kunder i över 170 länder. Huvuddelen av företagets ca 30 anställda arbetar i dotterbolaget i Indien. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser (e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50).

Mer information om bolaget finns på www.sonetel.com/sv/investerare/

Kontakt

Henrik Thomé, VD
Telefon: 08-525 060 11
henrik@sonetel.com

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Sonetel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 juni 2022 kl. 10:00 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Scandinavian ChemoTech meddelar att QM & RA Direktör Eva Ståhl Wernersson lämnar företaget

Published

on

By

Efter tre år som QA/RA chef i Scandinavian ChemoTechs ledningsgrupp väljer nu Eva Ståhl Wernersson att lämna sitt konsultuppdrag i Bolaget och gå vidare mot nya utmaningar.
 

Eva Ståhl Wernersson har varit en viktig del av ChemoTech, under vilka hon har gjort betydande insatser för företagets följsamhet mot regelverket och kvalitetssäkringsåtgärder. Hon ledde bland annat ansträngningarna för att säkra CE-märkningen för IQwave 3.0 CE systemet, vår flaggskeppsprodukt.

 

Vi vill uttrycka vårt uppriktiga tack till Eva för hennes dedikerade tjänst och många prestationer under sin tid hos oss,” sa Mohan Frick, VD. ”Genom hennes ledning har vi stärkt vårt åtagande för regelverksexcellens och positionerat ChemoTech som ett respektabelt Bolag inom vår bransch. Vi alla önskar Eva lycka till i framtiden.”

 

Rekryteringsprocessen av en ny kvalitet- och regulatoriskchef har redan påbörjats. Evas sista dag på Bolaget är satt till den 30 juli, 2024.

 

För mer information vänligen kontakta:

Mohan Frick, CEO

 

Tele: +46 (0)10-218 93 00

Mail: ir@chemotech.se

 

Scandinavian ChemoTech AB (publ)

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Redeye AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lexium etablerar verksamhet i Finland

Published

on

By

Lexium etablerar verksamhet i Finland och öppnar kontor i Helsingfors. Detta steg tas som en följd av att företaget har säkrat ett nordiskt FM-avtal, som omfattar både Sverige och Finland.


För att driva verksamheten i Finland grundar Lexium dessutom ett finskt dotterbolag, Lexium Service Management Oy, som kommer att vara helägt av Lexium Service Management AB.

Det nya kontoret, beläget i Helsingfors, kommer att vara en central plats för att betjäna både befintliga och nya kunder.

Lexium Service Management är glada att kunna starta sin verksamhet i Finland och ser fram emot att välkomna nya kunder och kollegor till företaget. 

– Vi är fast beslutna att leverera högkvalitativa Facility Management-tjänster och stärka vår närvaro inom den nordiska regionen, säger Niclas Brodin, CEO, Lexium Service Management.

För mer information, kontakta:
Niclas Brodin, CEO, Lexium Service Management
+46 70 615 79 60niclas.brodin@lexium.se

Om Lexium Service Management
Lexium Service Management erbjuder framtidens Integrerade Facility Management-tjänster till kunder i Norden genom premiumtjänster som prioriterar teknik, hållbarhet och kvalitet.

Lexium omsätter ca 120 MSEK, sysselsätter ca 150 personer och är ISO-certifierat enligt 45001, 14001 och 9001.

Lexium erbjuder samtliga tjänsteområden som krävs för att sköta en lokal eller fastighet – de huvudsakliga tjänsterna är Bemanning, Fastighetsservice, Lokalvård, Säkerhet och Tekniska tjänster.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Urinblåsecancer: Titta innan du spolar!

Published

on

By

Blåscancermånaden maj sätter i år fokus på att lära sig om symptomen.

– Urinblåsecancer är den sjunde[i] vanligaste cancersjukdomen i Sverige, och också den sjätte[ii] dödligaste. Urinblåsecancer betraktas ofta som den bortglömda cancern och vad många inte vet är att varje dags väntan för att sätta in behandling är en dålig sak och förvärrar prognosen, säger Carl-Henrik Sundin, ordförande i Blåscancerförbundet.

I Sverige lever 27 000 människor med urinblåsecancer, 3 600 nya fall upptäcks varje år. Avgörande för de allra flesta som får sjukdomen är hur tidigt den upptäcks, överlevnadschansen är minst 90 procent vid diagnos i ett tidigt stadium.

-Tyvärr så ser vi i vittnesmål från medlemmar att många kan gå i flera år med olika symptom utan att bli utredda för en eventuell urinblåsecancer, konstaterar Carl-Henrik Sundin.

Det viktigaste symptomet att hålla särskilt uppsikt på är Blod i urinen. Så titta innan du spolar!

Ett av hindren för snabb diagnos av urinblåsecancer är relaterat till symtomen och hur människor reagerar på dem, särskilt som vissa av symtomen inte kopplas till cancer i urinblåsan. Upptäckten av exempelvis blod i urinen, smärtsam och oregelbunden urinering kan alla förväxlas med andra tillstånd.

Mer information:

Blåscancerförbundet

World bladder Cancer Patient Coalition

[1] https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/cancer-i-siffror-2023.pdf

[2] https://www.cancerfonden.se/om-cancer/statistik#dodlighet

Frågor:

Carl-Henrik Sundin, ordförande Blåscancerförbundet. 0702 67 91 67, ch.sundin@blascancerforbundet.se

Annika Eliasson, presskontakt Blåscancerförbundet. 0702 35 43 35, annika.eliasson@rmpmedia.se

Blåscancerförbundet är en svensk patientförening för dem som fått cancer i urinblåsan. Cancerföreningen verkar ideellt. Blåscancerförbundets ändamål och uppgift är att verka för att förebygga, bekämpa och mildra effekterna av cancer i urinblåsa och urinvägar samt att verka för en förbättrad vård och livssituation för målgruppens drabbade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.