Connect with us

Marknadsnyheter

Volvokoncernen, Daimler Truck och TRATON GROUP startar samriskföretag för laddinfrastruktur i Europa

Published

on

Göteborg, Sverige/München, Tyskland/Stuttgart, Tyskland – I dag lade Volvokoncernen, Daimler Truck och TRATON GROUP sista handen vid bildandet av det samriskföretag för europeisk laddinfrastruktur som tidigare tillkännagetts. Det nya samriskföretaget, med Anja van Niersen som utsedd vd, väntas få en avgörande roll inom arbetet för EU:s Green Deal för att uppnå koldioxidneutrala godstransporter senast år 2050.

Som meddelades förra året har samriskföretaget för avsikt att installera och driva minst 1 700 högpresterande laddningspunkter med högeffektsladdare för grön energi vid och i närheten av motorvägar och logistikcenter i Europa. Parterna förbinder sig att investera totalt 500 miljoner euro, vilket väntas bli den hittills överlägset största laddningsinfrastrukturinvesteringen i branschen för tunga lastbilar i Europa.

Samriskföretaget avser ansvara för laddningspunkter och åstadkomma förändring inom värdekedjan genom att installera och driva laddningsstationer för tunga lastbilar och turistbussar. Samriskföretaget blir en självständig juridisk enhet med en egen företagsidentitet och med bas i Amsterdam, Nederländerna. Vd:n för det nya företaget, Anja van Niersen, har gedigen erfarenhet från energi- och laddningssektorn, senast som vd och styrelseordförande för ett europeiskt företag som verkar inom laddningsnätverk för eldrivna fordon.

Utgångspunkten för det nya samriskföretaget är en kundinriktad strategi med fokus på transportföretagens särskilda behov. Målet är att tillhandahålla driftsäkra, lättillgängliga och högeffektiva laddningsstationer för operatörer av batterielektriska tunga fordon.

Bildandet av samriskföretaget är en uppmaning och en påminnelse till alla övriga branschaktörer, regeringar och beslutsfattare om att det krävs samarbete för att snabbt bygga ut det laddningsnät som behövs samt investera i förnybar energi för att nå Europas klimatmål. En tydlig signal till alla intressenter är att det laddningsnätverk som de tre partnerföretagen initierar kommer att vara öppet och tillgängligt för alla tunga kommersiella fordon i Europa, oavsett märke.

Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen: – Detta är ett stort och efterlängtat steg mot en laddinfrastruktur som möjliggör ett framgångsrikt genombrott av batterielektriska fjärrtransportbilar och turistbussar på marknaden. Vi gör något som skulle vara omöjligt för en enskild aktör att åstadkomma på egen hand. Vårt starka partnerskap är en viktig milstolpe på vägen för att accelerera transformationen av koldioxidneutrala transporter i Europa senast år 2050.

Martin Daum, vd för Daimler Truck: – Vi är mycket glada över möjligheten att bilda det här nya samriskföretaget tillsammans med våra partner. Det är avgörande att vi nu går i spetsen för att bygga upp det välbehövliga laddningsnätverket. Ändå uppmanar vi hela branschen att göra gemensam sak med oss i vårt arbete. Om eldrivna fjärrtransporter ska kunna bli en gångbar lösning för våra kunder måste antalet laddningspunkter öka markant och det måste dessutom gå snabbt.

Christian Levin, vd för TRATON GROUP: – För oss som bransch och som enskilt företag är vår viktigaste och mest akuta uppgift att hitta de bästa lösningarna för klimatutmaningen. När vi pratar med kunder om eldrivna lastbilar frågar de alltid: Var kan vi ladda? För att så snabbt som möjligt kunna hjälpa dem går vi i dag samman för att på allvar få igång det europeiska laddningsnätverket. Med Anja van Niersen vid rodret har det här samriskföretaget en hel del erfarenhet av att bygga upp laddningsnätverk. Anja och hennes team kommer att bli en viktig del i arbetet med att stärka och utveckla hållbara transporter.

Teamet kommer utan dröjsmål att skala upp verksamheten och utbyggnaden av nätverket för att snabbt kunna erbjuda driftsäkra och användarvänliga offentliga laddningspunkter för tunga fordon. Eftersom efterfrågan på batterielektriska lastbilar och bussar väntas öka snabbt under de kommande åren, kommer teamet att samarbeta över branschgränserna för att utveckla och bygga laddningslösningar som matchar transportföretagens och förarnas behov.

Mer information kommer under 2022, bland annat om varumärkets namn.

Partner i samriskföretaget, men konkurrenter inom alla övriga områden

Volvokoncernen, Daimler Truck och TRATON GROUP kommer att äga lika stora andelar i samriskföretaget, men fortsätter vara konkurrenter inom alla övriga områden. De tre partnerna undertecknade joint venture-avtalet i december 2021. Sedan dess har man erhållit nödvändiga godkännanden från ansvariga myndigheter.

Tidigare pressmeddelanden om samriskföretaget:

December 2021:
https://www.volvogroup.com/en/news-and-media/news/2021/dec/news-4142931.html

Juli 2021:
https://www.volvogroup.com/en/news-and-media/news/2021/jul/news-4017125.html

Mer information om samriskföretaget:

www.cvchargingeurope.com

Presskontakter:

8 juli, 2022

Mer information finns på volvogroup.com
Följ oss på Twitter för att få de senaste uppdateringarna: @volvogroup

Volvokoncernens transport- och infrastrukturlösningar skapar välstånd genom att erbjuda lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och kraftlösningar för marina och industriella tillämpningar samt finansiering och tjänster som ökar våra kunders tillgänglighet och produktivitet. Volvokoncernen grundades 1927 och arbetar engagerat med att forma det framtida landskapet för hållbara transport- och infrastrukturlösningar. Volvokoncernen har sitt huvudkontor i Göteborg, sysselsätter närmare 95 000 personer och betjänar kunder på över 190 marknader. Koncernens nettoförsäljning uppgick 2021 till 372 miljarder SEK (37 miljarder EUR). Volvos aktier är noterade på Stockholmsbörsen.

Om Daimler Truck

Daimler Truck Holding AG (”Daimler Truck”) är en av världens största tillverkare av kommersiella fordon, med över 40 stora anläggningar och fler än 100 000 anställda runtom i världen. Med sina lastbilar och bussar uppfann grundarna av Daimler Truck den moderna transportindustrin för drygt 125 år sedan. Ända sedan dess har företaget verkat för ett syfte: Daimler Truck arbetar för alla som håller världen rullande. Med djupgående teknisk expertis och en tydlig bild av kundernas behov strävar företaget efter att tillhandahålla hållbara transporter som ger kunderna framgång. Daimler Trucks affärsverksamhet är indelad i fem rapporteringssegment: Trucks North America (TN) med lastbilsmärkena Freightliner och Western Star och skolbussmärket Thomas Built Buses. Trucks Asia (TA) med de kommersiella fordonsmärkena FUSO och BharatBenz. Mercedes-Benz (MB) med lastbilsmärket med samma namn. Daimler Buses (DB) med bussmärkena Mercedes-Benz och Setra. Daimler Trucks nya Financial Services-verksamhet (DTFS) utgör det femte segmentet.

Om TRATON GROUP

Med varumärken som Scania, MAN, Volkswagen Truck & Bus, Navistar och RIO, är TRATON SE en av världens ledande tillverkare av kommersiella fordon. Sortimentet består av lätta kommersiella fordon, lastbilar och bussar. Koncernens mål är att – med sina produkter, tjänster och som partner till sina kunder – förnya transportbranschen. För TRATON innefattar ekonomisk tillväxt alltid att behandla människor och naturen med respekt. Företagets framtid ska bygga på de tre P:na ”People, Planet och Performance” (människor, jorden och prestanda).

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ägande både motiv och oro för unga i bostadsaffären – ny Novusundersökning

Published

on

By

Unga vuxna idag vill köpa och äga sitt boende. Bostadsrätt är populärast på kort sikt medan villa och radhus är mest populärt på lång sikt. Var fjärde ung vuxen i Skåne drömmer också om att bo på en gård vid 50 års ålder. Det framgår av en ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av Sparbanken Skåne och som även visar att fyra av tio är oroliga för att bli för högt skuldsatta i en bostadsaffär.

Om du fritt fick välja, hur skulle du då vilja bo? Den frågan ställdes till unga vuxna i Skåne i åldern 18-29 i en ny Novusundersökning som sammanställts i rapporten ”Unga skåningars väg in på bostadsmarknaden”. Drömboendet kan se väldigt olika ut – och det gör även förutsättningarna för var och en att kunna uppfylla sin dröm. 

De flesta (30 procent) vill idag bo i en bostadsrätt som man själv äger. 24 procent vill bo i en villa eller ett radhus som man äger och endast 14 procent vill bo i en hyresrätt. Ju längre tidsperspektiv framåt, desto fler vill då också äga sitt boende. På 1-10 års sikt vill endast 4 procent av de svarande bo i hyresrätt, medan andelen som vill bo i villa/radhus ökar till 43 procent. På frågan om hur dagens unga vill bo när de är 50 så vill drygt hälften bo i villa/radhus och ytterligare en fjärdedel vill bo på en gård som man själv äger. 

– Det är tydligt i undersökningen att unga vuxna vill köpa och äga sitt boende. Ekonomin är en viktig faktor och många har säkert sett att bostadsköp tidigare varit en bra investering för föräldrar och vänner. Sedan ser det ut som att det finns en lantlig dröm här i Skåne om att bo på gård. Jag är faktiskt lite överraskad av att var fjärde ung vuxen vill ha en gård i framtiden, säger Joanna Ulfsdotter Johnsson, privatekonom på Sparbanken Skåne. 

Trösklar till bostadsmarknaden
Efter många år med kraftiga prisökningar har aktiviteten på bostadsmarknaden varit lägre under en period på grund av inflationen, räntehöjningarna och det osäkra omvärldsläget. I Skåne har priserna fallit sedan toppnoteringen våren 2022, men nu syns indikationer på att en vändning kan vara nära. Förhoppningar om räntesänkningar drar mer folk till visningar och bostadspriserna har börjat stiga igen på sina håll. Tendensen i till exempel Kristianstad och Trelleborg är att villapriserna ökat under de senaste tre månaderna, med 3 respektive 8 procent. I Lund och Ystad steg villapriserna med 0,6 procent i båda kommunerna, medan priserna på bostadsrätter i Malmö ökade med 2,7 procent under samma period, enligt månadssiffror från Svensk Mäklarstatistik. 

Detta kan vara goda nyheter för den som äger eller vill sälja sin bostad, men för den som försöker ta sig in på marknaden eller byta bostad innebär det att tröskeln på många sätt höjs ytterligare. I intervjuerna som Novus gjort berättar sex av tio unga vuxna att de redan idag upplever att tröskeln till bostadsmarknaden är svår att ta sig över. Endast 3 procent av de unga upplever att det inte finns någon tröskel alls.

Den största svårigheten för unga skåningar (78 procent) är just de höga bostadspriserna. 53 procent upplever en tröskel i höga räntor och en tredjedel känner det svårt att få ihop till den lagstadgade kontantinsatsen. Hela 39 procent känner också en rädsla för att bli för högt skuldsatt i ett bostadsköp. 

– Ekonomin tycks vara en motiverande faktor för den boendeform man söker. De allra flesta vill äga sitt boende, men ekonomin upplevs också som den svåraste tröskeln för att överhuvudtaget kunna ta sig in på marknaden, säger Joanna Ulfsdotter Johnsson och fortsätter:

– Dagens unga vuxna är väl medvetna om ekonomin i bostadsaffären. De vet att det krävs kontantinsats och att bostadsköpet vanligtvis innebär ett stort lån. Det är sunt att man har respekt för skuldsättningen, men det är också ett underbetyg till bostadsmarknaden när fyra av tio är direkt oroliga för att behöva skuldsätta sig för mycket.

Av de svarande uppger 47 procent att de ser en tröskel i de långa köerna till hyresrätter och 34 procent tycker att hyresrätterna som finns är för dyra. 

– Undersökningen ringar in en mycket viktig frågeställning – vad är en välfungerande bostadsmarknad? Är det bra när priserna ökar snabbt och mycket som de har gjort under lång tid eller är det bättre om prisutvecklingen är mer stabil? Kanske är det bästa en långsiktig prisökning som ligger strax över inflationstakten. På det viset får bostadsägare en viss värdeökning på sin investering, men utvecklingen stänger inte ute kommande generationer. Självklart behöver marknaden också hyresrätter som är rimligt prissatta, säger Joanna Ulfsdotter Johnsson.

Ingen enkel lösning 
I åldern 18-29 sparar sex av tio idag till ett bostadsköp. Fem av tio försöker hitta ett välbetalt jobb för att öka sin köpkraft. Fyra av tio säger sig ha sparat kapital sedan tidigare och endast 16 procent räknar med att kunna få pengar från föräldrar eller anhöriga till bostadsköpet. Vidare har 20 procent av de unga vuxna i Skåne ställt sig i kö för en hyresrätt.

– Undersökningen visar att de unga tar ansvar för sitt framtida boende. Nio av tio förbereder sig på något sätt för att ha möjlighet att bo i den form man önskar i framtiden, säger Joanna Ulfsdotter Johnsson.

På politisk nivå har det talats om att införa speciellt fördelaktiga bosparformer för unga. Det har också diskuterats sänkt krav på kontantinsats för förstagångsköpare. Stigande bostadspriser gör att det tar allt längre tid att spara ihop till insatsen, vilket kan stänga ute unga från att kunna köpa sitt boende. Samtidigt har senaste årens prisfall på bostadsmarknaden visat nyttan med en kontantinsats som minskar belåningen för den enskilde.

– Det sämsta alternativet för den som vill köpa sin bostad är egentligen att tvingas ta ett vanligt blancolån till kontantinsatsen. Då blir man högt skuldsatt samtidigt som det sker till en högre ränta. Det bästa är att tidigt komma igång med ett bostadssparande, säger Joanna Ulfsdotter Johnsson.

Att bostadsaffären är en komplex process framgår av att endast två av tio i undersökningen anser sig ha tillräcklig kunskap om hur affären kring ett bostadsköp går till. Fyra av tio tycker sig delvis ha kunskap, medan fyra av tio säger att de saknar tillräcklig kunskap om hur affären går till. Av de unga som redan idag äger sin bostad är det bara hälften som anser sig ha tillräcklig kunskap om bostadsaffärer.

För mer information
Joanna Ulfsdotter Johnsson, privatekonom, 046-37 19 10
Kristian Svensson, pressansvarig, 046-16 23 09

Om rapporten
Novus har på uppdrag av Sparbanken Skåne undersökt hur unga vuxna i Skåne ser på sina möjligheter att ta sig in på bostadsmarknaden. Totalt medverkade 501 personer i intervjuerna, alla i åldern 18-29 år och boende i Skåne. Av de svarande har 77 procent flyttat hemifrån och av dessa hyr 68 procent idag sitt boende i någon form, medan 25 procent äger sitt boende och då har svarat på enkäten utifrån sina tankar om kommande bostadsval. Undersökningen genomfördes i mars 2024 och har sammanställts i rapporten ”Unga skåningars väg in på bostadsmarknaden”.

Om Sparbanken Skåne
Sparbanken Skåne är en regional sparbank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar där besluten fattas nära kunden. Huvudägare är tre skånska sparbanksstiftelser. I samarbete med stiftelserna kan delar av överskottet från bankrörelsen investeras i samhällsutvecklande insatser.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Husqvarna Groups koldioxidutsläpp har halverats

Published

on

By

Husqvarna Group, en global ledare inom utrustning för trädgård, park och skog, har mer än halverat sina absoluta CO2-utsläpp sedan jämförelseåret 2015. En betydande milstolpe som uppnåtts samtidigt som verksamhetens försäljning ökat med 47 procent.

Carbon är ett av Husqvarna Groups tre hållbarhetsmål, tillsammans med Circular and People, med målet att minska CO2-utsläppen med 35 procent till 2025. Koldioxidmålet är godkänt av Science Based Targets initiative (SBTi), och återspeglar koncernens bidrag till att begränsa den globala temperaturökningen till 1,5° C. I slutet av mars 2024 hade Husqvarna Groups CO2-utsläpp reducerats med 51 procent över hela värdekedjan (Scope 1, 2 och 3) sedan jämförelseåret 2015. Under samma period har nettoomsättningen ökat med 47 procent, från 36,2 miljarder kronor till 53,3 miljarder kronor. Husqvarna Groups viktigaste insatser för att minska koldioxidutsläppen är följande:

 

Minska utsläppen vid användning av produkter

Mer än 90 procent av koncernens totala utsläpp sker vid användning av produkterna. För att kunna leda branschens övergång till mer koldioxidsnåla lösningar så är elektrifiering nyckeln till framgång. Koncernens ambition är att öka andelen motordrivna produkter som är elektrifierade till två tredjedelar till år 2026. Sedan 2015 har andelen elektrifierade motordrivna produkter ökat från 11 till 43 procent.

 

Minska utsläpp från egen verksamhet

Minska CO2-utsläppen genom effektivare produktion, användning av förnybar el, köra elfordon eller genom att värma upp företagets byggnader med förnybara energikällor.

 

Samarbete med leverantörer

Utöver att samarbeta med leverantörer kring CO2-minskande initiativ, uppmanas leverantörer att rapportera sina strategier för koldioxidminskning, sitt arbete med Science Based Targets samt mäta och rapportera CO2-utsläpp till CDP (ett globalt redovisningssystem).

 

Effektivare transporter

Transporter optimeras genom förbättrade logistiknätverk, smartare förpackningar och förbättrad planering av utbud och efterfrågan tillsammans med en påskyndad övergång till frakt via sjö och väg från flygfrakt.

 

– Vi har under åren investerat i koldioxidsnåla produkter och lösningar och har nått en halvering av våra CO2-utsläpp tack vare djärva och kloka beslut som också skapat nya affärsmöjligheter. Efterfrågan på våra batteridrivna produkter, särskilt robotgräsklippare, ökar hela tiden samtidigt som CO2-utsläppen minskar, säger Calle Medin, hållbarhetschef på Husqvarna Group

 

Läs mer om Husqvarna Groups insatser för att minska koldioxidutsläppen här:

www.husqvarnagroup.com/sustainability

 

För mer information, vänligen kontakta:
Media

Henrik Sjöström, Presschef

0727 15 77 85

press@husqvarnagroup.com

 

 

Husqvarna Group
Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skötsel av skogar, parker och trädgårdar. Vår produktportfölj omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och bevattningslösningar. Vi är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggindustrin och diamantverktyg för naturstenindustrin. Våra produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2023 uppgick till 53,3 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 800 anställda i 40 länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Sjöström, Presschef
0727 15 77 85
press@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group
Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skötsel av skogar, parker och trädgårdar. Vår produktportfölj omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och bevattningslösningar. Vi är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggindustrin och diamantverktyg för naturstenindustrin. Våra produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2023 uppgick till 53,3 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 800 anställda i 40 länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tele2 återigen bland toppen när Financial Times utser Europas klimatledare

Published

on

By

Stockholm – Tele2 AB (”Tele2”) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) rankas som nummer två bland 500 europeiska företag på listan Europe’s Climate Leaders 2024 som sammanställts av Financial Times i samarbete med Statista. Tele2 placerar sig högst bland svenska företag och rankas också högst av Europas telekombolag.

För fjärde gången sammanställer Financial Times i samarbete med Statista listan ”Europe’s 500 Climate Leaders”. Tele2 rankas som nummer två med en totalpoäng på 87,9 – en ökning från förra årets poäng 86,9 som då gav Tele2 förstaplatsen på listan. Rapporten sammanställs genom att beräkna företagens resultat när det gäller att minska sin utsläppsintensitet i scope 1, sin egen verksamhet, och scope 2, den energi de köper, för perioden 2017-22. Poäng tilldelas också för transparens om scope 3, utsläpp i leveranskedjan, plus andra indikatorer på åtaganden för att minska utsläppen.

          Vi är väldigt glada och hedrade över att för andra året i rad få en topplacering bland Europas klimatledare. Att förbättra vårt resultat från förra årets ledning på 86,9 till 87,9 i år är ett betydande steg som vi på Tele2 är otroligt stolta över. För Tele2 är klimatarbetet högprioriterat och vi har satt som mål att uppnå nettonollutsläpp i vår verksamhet och värdekedja senast 2035. Vår vision är att vara ledande inom hållbarhet i vår bransch och den här typen av utmärkelser visar att vi är på rätt väg, säger Erik Wottrich, hållbarhetschef, Tele2.
 

Förra året placerade sig Tele2 på första plats i listan. Årets lista toppas av National Air Traffic Services, den brittiska flygkontrollleverantören, med en poäng på 88,8 poäng. Tele2 följer tätt efter och sätter en hög standard som ledare inom telekomsektorn.

 

Läs hela FT Europe Climate Leaders 2024-listan här.

Läs Tele2s års- och hållbarhetsredovisning för 2023 och läs mer om vårt hållbarhetsarbete här.

 

För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Hallstan, Kommunikationschef Telefon: +46 761 15 38 30
Stefan Billing, Head of Investor Relations, Tel: +46 701 66 33 10

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida
www.tele2.com.
 

 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.