Connect with us

Marknadsnyheter

Orexos digitala terapi deprexis® subventionerad av amerikanska Veterans Affairs Federal Supply Schedule

Published

on

  • Orexo har beviljats ett tioårs-kontrakt med amerikanska Veterans Affairs för subvention av deprexis®. Med kontraktet blir deprexis® subventionerad och tillgänglig för patienter inom Veterans Affairs, Indian Health Services och det amerikanska försvarsdepartementet från slutet av juli 2022.
  • Nästan 15 millioner amerikaner som idag får tillgång till sjukvård genom den amerikanska regeringen kommer få tillgång till deprexis®
  • Deprexis® blir tillgänglig för patienter i takt med att Orexo når överenskommelser med vårdgivare inom Veterans Affairs, Indian Health Services och det amerikanska försvarsdepartementet kring distribution av deprexis®, med förväntat start sent under Q4 2022

Uppsala – 13 juli, 2022 – Orexo AB, (STO:ORX) (OTCQX:ORXOY), meddelar idag att bolaget har beviljats ett kontrakt med den amerikanska Veteran Affairs Federal Supply Schedule (VA FFS) för deprexis®, en evidensbaserad digital terapi för behandling av symptom i samband med depression. Deprexis® blir subventionerad under juli månad och blir därmed tillgänglig för vårdgivare under Veterans Affairs (VA), Indian Health Service (IHS) och det amerikanska försvarsdepartementet. Kontraktet löper till 2032.  

För att göra deprexis® tillgänglig för patienter, kommer Orexo nu att påbörja ett arbete med administratörer inom VA FFS för att organisera logistik och utbildning till vårdgivare inom samtliga 18 regioner inom VA i USA och till vårdgivare inom IHS och försvarsdepartementet. För att säkerställa en optimal implementering, kommer Orexo att börja med enstaka regioner och vårdgivare under 2022 och första halvåret 2023, innan en bredare nationell implementering påbörjas senare under 2023.

Kostnaden för den initiala lanseringen ryms inom den kommunicerade OPEX-prognosen för 2022 och förväntas öka kommande år i samband med bekräftade intäktsmöjligheter inom VA FFS. De första patienter förväntas sent 2022 och att öka signifikant i antal under 2023 i samband med lanseringen utökas till fler regioner och vårdgivare inom VA, IHS och amerikanska försvarsdepartementet.

 

Nikolaj Sørensen, VD och koncernchef Orexo, kommenterar: ”Eftersom vi nu för första gången får subvention för deprexis® av en nationell betalare, är kontraktet med Veterans Affairs Federal Supply Schedule en viktig milstolpe i kommersialiseringen av deprexis® och våra digitala terapier. Med ett tioårigt kontrakt ser vi framemot ett långt samarbete för att integrera deprexis® i Veteran Affairs vårdprogram så veteraner och deras familjemedlemmar som lider av depression snabbt och effektivt kan få tillgång till en vetenskapligt beprövad digital terapi. Vi ser också fram emot en fortsatt dialog med Veterans Affairs kring möjligheterna att få subvention för våra andra digitala terapier, vorvida® och MODIA®”. 

Den amerikanska regeringen är en av de största betalarna och vårdgivarna i USA.  Den är ansvarig för hälso- och sjukvård för nästan 15 miljoner amerikanska invånare inklusive veteraner och deras familjer. Veteran Affairs representerar den största delen med vård för runt 9 miljoner veteraner genom ett nätverk av nästan 1300 vårdenheter. IHS ansvarar för vården för knappt 3 miljoner av den amerikanska ursprungsbefolkningen och försvarsdepartementet också för knappt 3 miljoner som avser anställda och deras familjer i USA och internationellt.  

Under 2018 hade cirka en tredjedel av alla veteraner som fick sjukvård genom VA problem med psykisk ohälsa. Över de kommande tio åren förväntar sig VA en ökning på 32 procent för vård av patienter som lider av psykisk ohälsa[1]. Dessutom är brist på behandling stor. 2019 fick 53 procent av alla veteraner som hade problem med psykisk ohälsa ingen behandling[2]. 

För ytterligare information kontakta:

Orexo AB (publ.)

Nikolaj Sørensen, President and CEO

 

Lena Wange, IR & Communications Director

 

Tel: +46 (0)18 780 88 00

 

Tel: +46 (0)18 780 88 00

 

E-mail: ir@orexo.com

 

E-mail: ir@orexo.com

 

 

Om deprexis®
Deprexis® är en digital terapi för behandling av symptom vid depression under en period av 12 veckor. Terapin är utvecklad i samråd med psykologer, läkare och patienter och bygger på tekniker kring kognitiv beteendeterapi. Patienterna får tillgång till terapin 24 timmar om dygnet och kan användas som en enskild behandling eller utföras tillsammans med traditionell medicinsk behandling. Den kliniska effektiviteten hos deprexis® har utvärderats och publicerats i 12 random-iserade kliniska studier, vilka inkluderade mer än 2800 patienter.    

 

Om Orexo

Orexo utvecklar förbättrade läkemedel och digitala terapier som fyller ett viktigt behov inom det växande området mental hälsa och sjukdomar relaterat till läkemedels- och drogmissbruk. Produkterna kommersialiseras av Orexo i USA eller genom partners över hela världen. Huvudmarknaden är idag den amerikanska marknaden för buprenorfin/naloxon produkter där Orexo säljer sin ledande produkt ZUBSOLV® vid behandling av opioidberoende. Den totala nettoomsättningen 2021 uppgick till SEK 565 miljoner och antalet anställda till 121. Orexo är noterat på Nasdaq Stockholm Mid Cap (ORX) och finns tillgänglig som ADRs på OTCQX (ORXOY) i USA. Huvudkontoret, där även forskning och utvecklingsarbetet bedrivs, ligger i Uppsala.

 

För mer information om Orexo, besök www.orexo.se. Du kan också följa Orexo på Twitter, @orexoabpubl, LinkedIn och YouTube

 

Denna information är sådan information som Orexo AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Information

lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 13 juli, 2022, kl 8.00 CET.

 

[2] Se referens 1 ovan

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ägande både motiv och oro för unga i bostadsaffären – ny Novusundersökning

Published

on

By

Unga vuxna idag vill köpa och äga sitt boende. Bostadsrätt är populärast på kort sikt medan villa och radhus är mest populärt på lång sikt. Var fjärde ung vuxen i Skåne drömmer också om att bo på en gård vid 50 års ålder. Det framgår av en ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av Sparbanken Skåne och som även visar att fyra av tio är oroliga för att bli för högt skuldsatta i en bostadsaffär.

Om du fritt fick välja, hur skulle du då vilja bo? Den frågan ställdes till unga vuxna i Skåne i åldern 18-29 i en ny Novusundersökning som sammanställts i rapporten ”Unga skåningars väg in på bostadsmarknaden”. Drömboendet kan se väldigt olika ut – och det gör även förutsättningarna för var och en att kunna uppfylla sin dröm. 

De flesta (30 procent) vill idag bo i en bostadsrätt som man själv äger. 24 procent vill bo i en villa eller ett radhus som man äger och endast 14 procent vill bo i en hyresrätt. Ju längre tidsperspektiv framåt, desto fler vill då också äga sitt boende. På 1-10 års sikt vill endast 4 procent av de svarande bo i hyresrätt, medan andelen som vill bo i villa/radhus ökar till 43 procent. På frågan om hur dagens unga vill bo när de är 50 så vill drygt hälften bo i villa/radhus och ytterligare en fjärdedel vill bo på en gård som man själv äger. 

– Det är tydligt i undersökningen att unga vuxna vill köpa och äga sitt boende. Ekonomin är en viktig faktor och många har säkert sett att bostadsköp tidigare varit en bra investering för föräldrar och vänner. Sedan ser det ut som att det finns en lantlig dröm här i Skåne om att bo på gård. Jag är faktiskt lite överraskad av att var fjärde ung vuxen vill ha en gård i framtiden, säger Joanna Ulfsdotter Johnsson, privatekonom på Sparbanken Skåne. 

Trösklar till bostadsmarknaden
Efter många år med kraftiga prisökningar har aktiviteten på bostadsmarknaden varit lägre under en period på grund av inflationen, räntehöjningarna och det osäkra omvärldsläget. I Skåne har priserna fallit sedan toppnoteringen våren 2022, men nu syns indikationer på att en vändning kan vara nära. Förhoppningar om räntesänkningar drar mer folk till visningar och bostadspriserna har börjat stiga igen på sina håll. Tendensen i till exempel Kristianstad och Trelleborg är att villapriserna ökat under de senaste tre månaderna, med 3 respektive 8 procent. I Lund och Ystad steg villapriserna med 0,6 procent i båda kommunerna, medan priserna på bostadsrätter i Malmö ökade med 2,7 procent under samma period, enligt månadssiffror från Svensk Mäklarstatistik. 

Detta kan vara goda nyheter för den som äger eller vill sälja sin bostad, men för den som försöker ta sig in på marknaden eller byta bostad innebär det att tröskeln på många sätt höjs ytterligare. I intervjuerna som Novus gjort berättar sex av tio unga vuxna att de redan idag upplever att tröskeln till bostadsmarknaden är svår att ta sig över. Endast 3 procent av de unga upplever att det inte finns någon tröskel alls.

Den största svårigheten för unga skåningar (78 procent) är just de höga bostadspriserna. 53 procent upplever en tröskel i höga räntor och en tredjedel känner det svårt att få ihop till den lagstadgade kontantinsatsen. Hela 39 procent känner också en rädsla för att bli för högt skuldsatt i ett bostadsköp. 

– Ekonomin tycks vara en motiverande faktor för den boendeform man söker. De allra flesta vill äga sitt boende, men ekonomin upplevs också som den svåraste tröskeln för att överhuvudtaget kunna ta sig in på marknaden, säger Joanna Ulfsdotter Johnsson och fortsätter:

– Dagens unga vuxna är väl medvetna om ekonomin i bostadsaffären. De vet att det krävs kontantinsats och att bostadsköpet vanligtvis innebär ett stort lån. Det är sunt att man har respekt för skuldsättningen, men det är också ett underbetyg till bostadsmarknaden när fyra av tio är direkt oroliga för att behöva skuldsätta sig för mycket.

Av de svarande uppger 47 procent att de ser en tröskel i de långa köerna till hyresrätter och 34 procent tycker att hyresrätterna som finns är för dyra. 

– Undersökningen ringar in en mycket viktig frågeställning – vad är en välfungerande bostadsmarknad? Är det bra när priserna ökar snabbt och mycket som de har gjort under lång tid eller är det bättre om prisutvecklingen är mer stabil? Kanske är det bästa en långsiktig prisökning som ligger strax över inflationstakten. På det viset får bostadsägare en viss värdeökning på sin investering, men utvecklingen stänger inte ute kommande generationer. Självklart behöver marknaden också hyresrätter som är rimligt prissatta, säger Joanna Ulfsdotter Johnsson.

Ingen enkel lösning 
I åldern 18-29 sparar sex av tio idag till ett bostadsköp. Fem av tio försöker hitta ett välbetalt jobb för att öka sin köpkraft. Fyra av tio säger sig ha sparat kapital sedan tidigare och endast 16 procent räknar med att kunna få pengar från föräldrar eller anhöriga till bostadsköpet. Vidare har 20 procent av de unga vuxna i Skåne ställt sig i kö för en hyresrätt.

– Undersökningen visar att de unga tar ansvar för sitt framtida boende. Nio av tio förbereder sig på något sätt för att ha möjlighet att bo i den form man önskar i framtiden, säger Joanna Ulfsdotter Johnsson.

På politisk nivå har det talats om att införa speciellt fördelaktiga bosparformer för unga. Det har också diskuterats sänkt krav på kontantinsats för förstagångsköpare. Stigande bostadspriser gör att det tar allt längre tid att spara ihop till insatsen, vilket kan stänga ute unga från att kunna köpa sitt boende. Samtidigt har senaste årens prisfall på bostadsmarknaden visat nyttan med en kontantinsats som minskar belåningen för den enskilde.

– Det sämsta alternativet för den som vill köpa sin bostad är egentligen att tvingas ta ett vanligt blancolån till kontantinsatsen. Då blir man högt skuldsatt samtidigt som det sker till en högre ränta. Det bästa är att tidigt komma igång med ett bostadssparande, säger Joanna Ulfsdotter Johnsson.

Att bostadsaffären är en komplex process framgår av att endast två av tio i undersökningen anser sig ha tillräcklig kunskap om hur affären kring ett bostadsköp går till. Fyra av tio tycker sig delvis ha kunskap, medan fyra av tio säger att de saknar tillräcklig kunskap om hur affären går till. Av de unga som redan idag äger sin bostad är det bara hälften som anser sig ha tillräcklig kunskap om bostadsaffärer.

För mer information
Joanna Ulfsdotter Johnsson, privatekonom, 046-37 19 10
Kristian Svensson, pressansvarig, 046-16 23 09

Om rapporten
Novus har på uppdrag av Sparbanken Skåne undersökt hur unga vuxna i Skåne ser på sina möjligheter att ta sig in på bostadsmarknaden. Totalt medverkade 501 personer i intervjuerna, alla i åldern 18-29 år och boende i Skåne. Av de svarande har 77 procent flyttat hemifrån och av dessa hyr 68 procent idag sitt boende i någon form, medan 25 procent äger sitt boende och då har svarat på enkäten utifrån sina tankar om kommande bostadsval. Undersökningen genomfördes i mars 2024 och har sammanställts i rapporten ”Unga skåningars väg in på bostadsmarknaden”.

Om Sparbanken Skåne
Sparbanken Skåne är en regional sparbank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar där besluten fattas nära kunden. Huvudägare är tre skånska sparbanksstiftelser. I samarbete med stiftelserna kan delar av överskottet från bankrörelsen investeras i samhällsutvecklande insatser.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Husqvarna Groups koldioxidutsläpp har halverats

Published

on

By

Husqvarna Group, en global ledare inom utrustning för trädgård, park och skog, har mer än halverat sina absoluta CO2-utsläpp sedan jämförelseåret 2015. En betydande milstolpe som uppnåtts samtidigt som verksamhetens försäljning ökat med 47 procent.

Carbon är ett av Husqvarna Groups tre hållbarhetsmål, tillsammans med Circular and People, med målet att minska CO2-utsläppen med 35 procent till 2025. Koldioxidmålet är godkänt av Science Based Targets initiative (SBTi), och återspeglar koncernens bidrag till att begränsa den globala temperaturökningen till 1,5° C. I slutet av mars 2024 hade Husqvarna Groups CO2-utsläpp reducerats med 51 procent över hela värdekedjan (Scope 1, 2 och 3) sedan jämförelseåret 2015. Under samma period har nettoomsättningen ökat med 47 procent, från 36,2 miljarder kronor till 53,3 miljarder kronor. Husqvarna Groups viktigaste insatser för att minska koldioxidutsläppen är följande:

 

Minska utsläppen vid användning av produkter

Mer än 90 procent av koncernens totala utsläpp sker vid användning av produkterna. För att kunna leda branschens övergång till mer koldioxidsnåla lösningar så är elektrifiering nyckeln till framgång. Koncernens ambition är att öka andelen motordrivna produkter som är elektrifierade till två tredjedelar till år 2026. Sedan 2015 har andelen elektrifierade motordrivna produkter ökat från 11 till 43 procent.

 

Minska utsläpp från egen verksamhet

Minska CO2-utsläppen genom effektivare produktion, användning av förnybar el, köra elfordon eller genom att värma upp företagets byggnader med förnybara energikällor.

 

Samarbete med leverantörer

Utöver att samarbeta med leverantörer kring CO2-minskande initiativ, uppmanas leverantörer att rapportera sina strategier för koldioxidminskning, sitt arbete med Science Based Targets samt mäta och rapportera CO2-utsläpp till CDP (ett globalt redovisningssystem).

 

Effektivare transporter

Transporter optimeras genom förbättrade logistiknätverk, smartare förpackningar och förbättrad planering av utbud och efterfrågan tillsammans med en påskyndad övergång till frakt via sjö och väg från flygfrakt.

 

– Vi har under åren investerat i koldioxidsnåla produkter och lösningar och har nått en halvering av våra CO2-utsläpp tack vare djärva och kloka beslut som också skapat nya affärsmöjligheter. Efterfrågan på våra batteridrivna produkter, särskilt robotgräsklippare, ökar hela tiden samtidigt som CO2-utsläppen minskar, säger Calle Medin, hållbarhetschef på Husqvarna Group

 

Läs mer om Husqvarna Groups insatser för att minska koldioxidutsläppen här:

www.husqvarnagroup.com/sustainability

 

För mer information, vänligen kontakta:
Media

Henrik Sjöström, Presschef

0727 15 77 85

press@husqvarnagroup.com

 

 

Husqvarna Group
Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skötsel av skogar, parker och trädgårdar. Vår produktportfölj omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och bevattningslösningar. Vi är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggindustrin och diamantverktyg för naturstenindustrin. Våra produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2023 uppgick till 53,3 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 800 anställda i 40 länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Sjöström, Presschef
0727 15 77 85
press@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group
Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skötsel av skogar, parker och trädgårdar. Vår produktportfölj omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och bevattningslösningar. Vi är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggindustrin och diamantverktyg för naturstenindustrin. Våra produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2023 uppgick till 53,3 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 800 anställda i 40 länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tele2 återigen bland toppen när Financial Times utser Europas klimatledare

Published

on

By

Stockholm – Tele2 AB (”Tele2”) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) rankas som nummer två bland 500 europeiska företag på listan Europe’s Climate Leaders 2024 som sammanställts av Financial Times i samarbete med Statista. Tele2 placerar sig högst bland svenska företag och rankas också högst av Europas telekombolag.

För fjärde gången sammanställer Financial Times i samarbete med Statista listan ”Europe’s 500 Climate Leaders”. Tele2 rankas som nummer två med en totalpoäng på 87,9 – en ökning från förra årets poäng 86,9 som då gav Tele2 förstaplatsen på listan. Rapporten sammanställs genom att beräkna företagens resultat när det gäller att minska sin utsläppsintensitet i scope 1, sin egen verksamhet, och scope 2, den energi de köper, för perioden 2017-22. Poäng tilldelas också för transparens om scope 3, utsläpp i leveranskedjan, plus andra indikatorer på åtaganden för att minska utsläppen.

          Vi är väldigt glada och hedrade över att för andra året i rad få en topplacering bland Europas klimatledare. Att förbättra vårt resultat från förra årets ledning på 86,9 till 87,9 i år är ett betydande steg som vi på Tele2 är otroligt stolta över. För Tele2 är klimatarbetet högprioriterat och vi har satt som mål att uppnå nettonollutsläpp i vår verksamhet och värdekedja senast 2035. Vår vision är att vara ledande inom hållbarhet i vår bransch och den här typen av utmärkelser visar att vi är på rätt väg, säger Erik Wottrich, hållbarhetschef, Tele2.
 

Förra året placerade sig Tele2 på första plats i listan. Årets lista toppas av National Air Traffic Services, den brittiska flygkontrollleverantören, med en poäng på 88,8 poäng. Tele2 följer tätt efter och sätter en hög standard som ledare inom telekomsektorn.

 

Läs hela FT Europe Climate Leaders 2024-listan här.

Läs Tele2s års- och hållbarhetsredovisning för 2023 och läs mer om vårt hållbarhetsarbete här.

 

För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Hallstan, Kommunikationschef Telefon: +46 761 15 38 30
Stefan Billing, Head of Investor Relations, Tel: +46 701 66 33 10

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida
www.tele2.com.
 

 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.