Connect with us

Marknadsnyheter

Ericsson rapporterar andra kvartalet 2022

Published

on

Andra kvartalet i korthet

  • Koncernens organiska försäljning ökade med 5% jämfört med samma kvartal föregående år, främst driven av Networks i Nordamerika och i Europa. Rapporterad försäljning var SEK 62,5 (54,9) miljarder.
  • Rapporterat bruttoresultat ökade till SEK 26,3 (23,9) miljarder, drivet av högre försäljning. Bruttomarginalen var 42,1% (43,4%), påverkad av lägre patent- och licensintäkter med SEK 0,9 miljarder jämfört med samma kvartal föregående år samt kostnader inom leveranskedjan, delvis uppvägt av tidpunkten för mjukvaruförsäljning inom ett stort kontrakt samt underliggande förbättringar.
  • Rapporterad EBIT uppgick till SEK 7,3 (5,8) miljarder som resultat av högre försäljning och högre bruttoresultat. EBIT-marginalen var 11,7% (10,6%).
  • Rapporterad EBITA uppgick till SEK 7,5 (6,1) miljarder med en EBITA-marginal på 12,0% (11,1%). EBITA-marginalen rullande fyra kvartal var 14%.
  • Rapporterad EBIT-marginal inom Networks var 19,2% (21,7%), påverkad av lägre patent- och licensintäkter, ökade komponent- och logistikkostnader samt proaktiva investeringar i en robustare leveranskedja, delvis uppvägt av tidpunkten för mjukvaruförsäljning inom ett stort kontrakt.
  • Periodens resultat var SEK 4,7 (3,9) miljarder.
  • Fritt kassaflöde före M&A var SEK 4,4 (4,1) miljarder. Nettokassan 30 juni 2022 var SEK 70,3 miljarder, jämfört med SEK 43,7 miljarder 30 juni 2021.
  • En kapitalmarknadsdag planeras den 15 december 2022.
SEK miljarder Kv 2
2022
Kv 2
2021
Förändring
årsvis
Kv 1
2022
Förändring
kvartalsvis
Jan-jun
2022
Jan-jun
2021
Förändring
årsvis
Nettoomsättning 62,5 54,9 14% 55,1 13% 117,5 104,7 12%
 Försäljningstillväxt just. för jämf. enheter och valutaeffekter[1]  –  –  5% –  –  –  –  4%
Bruttomarginal[1]  42,1% 43,4% –  42,3% –  42,2% 43,1% – 
EBIT  7,3 5,8 26% 4,7 54% 12,1 11,1 9%
EBIT-marginal[1]  11,7% 10,6% –  8,6% –  10,3% 10,6% – 
Periodens resultat  4,7 3,9 19% 2,9 60% 7,6 7,1 7%
Vinst per aktie efter utspädning, SEK  1,35 1,10 23% 0,88 53% 2,23 2,06 8%
Finansiella mått exkl. omstr.kostnader[1]
Bruttomarginal exklusive omstruktureringskostnader  42,2% 43,4% –  42,3% –  42,2% 43,2% – 
EBIT exkl. omstr.kostnader  7,4 5,8 26% 4,8 54% 12,1 11,2 9%
EBIT-marginal exkl. omstr.kostnader  11,8% 10,6% –  8,7% –  10,3% 10,7% – 
Fritt kassaflöde före M&A  4,4 4,1 9% -1,7 –  2,8 5,6 -51%
Nettokassa vid periodens slut  70,3 43,7 61% 65,2 8% 70,3 43,7 61%

[1] Finansiella icke-IFRS-mått stäms av i slutet av denna rapport mot närmaste avstämningsbara poster i de finansiella rapporterna.

Kommentar från Börje Ekholm, koncernchef och VD:

Det var fortsatt starkt momentum under andra kvartalet. Utbyggnad av 5G-nät och vunna marknadsandelar ledde till 5% organisk försäljningstillväxt[1] under kvartalet. Vi har justerat vår koncernstruktur för att stärka genomförandet av vår strategi för att vara en ledande leverantör av mobil infrastruktur och för att etablera en fokuserad verksamhet för företagsmarknaden. Konsumenter, företag och samhället kommer med 5G att digitaliseras på ett sätt vi inte har sett tidigare. Med vår strategi är vi i en god position för att fånga upp dessa möjligheter att öka tillväxten ytterligare.

Teknikledarskap är en grundpelare för vår tillväxtstrategi. Sedan 2017 har våra ökade investeringar i FoU skapat betydande värde. Den geopolitiska situationen har också gjort det nödvändigt att proaktivt investera för att eliminera riskerna i vår leveranskedja och garantera att vi kan följa strategin att öka marknadsandelarna. Situationen för den globala leveranskedjan förblir utmanande, och inflationstrycket är starkt. Tillsammans resulterar detta i kostnadsökningar, som vi arbetar hårt för att i möjligaste mån hejda. När kontrakt löper ut är vårt mål att justera prissättningen. Vi tror dock att det bästa sättet att kompensera för kostnadsökningar är att fortsätta investera i teknik för att snabbare få ut nya, innovativa lösningar på marknaden.

Att uppfylla åtaganden gentemot kunderna under de rådande utmanande förutsättningarna medför kostnader som späder ut bruttomarginalen. Kostnadsökningarna har i huvudsak absorberats genom våra investeringar i innovation och kontinuerliga förbättringar. Ökad försäljning medförde att bruttoresultatet i absoluta tal förbättrades med SEK 2,4 miljarder jämfört med andra kvartalet förra året, trots SEK 0,9 miljarder lägre patent- och licensintäkter.

Även om 5G är den mobilteknik som skalas upp snabbast, är den globala marknadspenetrationen fortfarande i en inledande fas. Vi förutser att den globala 5G-utbyggnaden kommer att vara större och fortsätta längre än för tidigare mobilgenerationer. Utbyggnaden kommer att innefatta utveckling av konsumentanvändning som trådlös fast uppkoppling, mobila spel och tillämpningar inom utvidgad verklighet, förutom nya områden som till exempel företag och räddningstjänst.

Försäljningen[1] inom Networks växte organiskt med 6% under andra kvartalet, med stöd av vunna marknadsandelar. Bruttomarginalen var 45,1% (47,9%), påverkad av lägre patent- och licensintäkter, ökade kostnader för komponenter och logistik samt proaktiva investeringar i en robustare leveranskedja, vilket möjliggjorde fortsatt god leveransförmåga under kvartalet. Vi fortsätter att investera i att förbättra och utöka vårt erbjudande, och vi ökade FoU under kvartalet främst beträffande Cloud RAN och påskyndandet av nästa generation Ericsson Silicon (ASICs).

Försäljningen[1] inom Digital Services ökade organiskt med 2% jämfört med samma kvartal föregående år, med stark tillväxt inom molnbaserad 5G Core, och EBIT på SEK -1,3 (-1,6) miljarder. De accelererade 5G Core-projekten med initiala utbyggnadskostnader motverkade delvis den förbättrade marginalen från ökad mjukvaruförsäljning.

Försäljningen[1] inom Managed Services var oförändrad jämfört med samma kvartal föregående år med en EBIT-marginal på 11,2% (8,1%). Med en EBIT-marginal[2] rullande fyra kvartal på 9,5% uppnådde vi målet för 2022 två kvartal tidigare än planerat.

Den nya koncernstrukturen, som redovisas från tredje kvartalet, ger oss en bra position för att genomföra vår strategi. Segmentet Cloud Software and Services skapas genom att slå ihop Digital Services och Managed Services för att skapa starkare kunderbjudanden när våra kunder rör sig mot 5G som använder molnteknik och intelligent automation. Verksamheten inom Digital Services kommer att utnyttja vårt teknikledarskap för att påskynda kundernas övergång till molnbaserade nät. Vi är fast beslutna att vända verksamheten för att koncernen ska kunna nå de långsiktiga målen.

Segmentet Enterprise innefattar Enterprise Wireless Solutions, som kombinerar Cradlepoint och Dedicated Networks för att fånga upp det ökande behovet av företagslösningar. Segmentet Enterprise kommer också att innefatta vår globala nätplattform, som vi tror kommer att skapa ett paradigmskifte i branschen eftersom nätets hela kapacitet kommer att exponeras mot det globala ekosystemet av utvecklare och företag. Detta kommer att inspirera innovation, med nya möjligheter för operatörerna att skapa intäkter från nätinvesteringarna. Det planerade förvärvet av Vonage är en viktig byggsten, och vi arbetar för att få godkännande och slutföra transaktionen före slutet av juli. Den tredje delen av segmentet Enterprise är Technologies & New Businesses, som tidigare låg inom segmentet Emerging Business and Other.

Patent- och licensintäkterna påverkades av flera patentlicensavtal som löper ut och väntar på förnyelse samt av förhandlingar om 5G-licenser under kvartalet. Vi har stort förtroende för vår starka position inom 5G och vår ledande patentportfölj, och dessa gör oss väl positionerade för att slutföra pågående och framtida licensför-nyelser. Med nuvarande kontrakt uppskattas patent- och licensin-täkterna uppgå till SEK 1,0–1,5 miljarder under tredje kvartalet.

För att säkerställa leveranser har vi proaktivt ökat våra buffertlager. Dessutom ledde svårförutsägbara leveranser av komponenter och anläggningsmaterial till ökade lagernivåer inom hela vår verksamhet. Vi kunde dock delvis kompensera högre lagernivåer med andra förbättringar inom rörelsekapitalet, och därigenom leverera ett förbättrat fritt kassaflöde före M&A, som uppgick till SEK 4,4 (4,1) miljarder. Baserat på nuvarande förutsättningar förväntar vi oss en gradvis minskning av lagernivåerna mot slutet av året.

Vi fortsätter att stärka styrning, riskhantering och regelefterlevnad inom hela koncernen, och vi är fast beslutna att driva verksamheten med integritet. Vi fortsätter att samarbeta med Department of Justice och Securities and Exchange Commission gällande utredningen från 2019 om Irak och meddelandena om överträdelser av DPA. Utfallet av dessa ärenden går inte att utvärdera i nuläget. Vi är fast beslutna att samarbeta med myndigheterna i USA.

Vår strategi är inriktad på att nå en högre tillväxtkurva när vi siktar på att få vår kärnverksamhet inom mobil infrastruktur att växa och att utnyttja den snabbväxande företagsmarknaden. Med 5G får världen sin största plattform för innovation någonsin, där allt som kan vara trådlöst också blir det. Ericsson står i centrum för denna kraftfulla trend, och vi kommer att fortsätta att investera i teknikledarskap för att säkerställa att vi utnyttjar denna position. EBITA-marginalen[2] rullande fyra kvartal var 14% och vi är fortsatt fast beslutna att nå vårt långsiktiga mål: en EBITA-marginal[2] på 15–18% senast om 2–3 år.

Börje Ekholm

Koncernchef och VD

[1] Försäljning justerad för jämförbara enheter och valutaeffekter

[2] Exklusive omstruktureringskostnader

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till bifogad fil alternativt www.ericsson.com/investors

Videokonferens för analytiker, investerare och journalister

VD och koncernchef Börje Ekholm och finanschef Carl Mellander kommenterar rapporten och svarar på frågor på en videokonferens som börjar kl. 09:00 CEST.

För att ansluta till videokonferensen, vänligen gå till www.ericsson.com/investors

För att ställa en fråga, vänligen ring:

Sverige: +46 (0)8 566 426 51 (Avgiftsfritt Sverige: 0200 883 685)

Internationellt/UK: +44 (0)333 300 0804 (Avgiftsfritt UK: 0800 358 9473)

USA: +1 631 913 1422 (Avgiftsfritt USA: +1 855 85 70686)

PIN-kod: 34742898#

Vänligen ring in senast 15 minuter innan videokonferensen startar.

Videokonferensen kommer finnas tillgänglig efter eventet på https://www.ericsson.com/investors.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA GÄRNA

Kontaktperson

Peter Nyquist, chef Investerarrelationer
Telefon:
+46 705 75 29 06
E-post: peter.nyquist@ericsson.com

Ytterligare kontakter

Stella Medlicott, Marknads- och Kommunikationsdirektör
Telefon:
+46 730 95 65 39
E-post: media.relations@ericsson.com

Investerare

Lena Häggblom, Investerarrelationer
Telefon:
+46 72 593 27 78
E-post:  lena.haggblom@ericsson.com

Stefan Jelvin, Investerarrelationer
Telefon:
+46 709 86 02 27
E-post: stefan.jelvin@ericsson.com

Media

Kristoffer Edshage, chef Corporate Media
Telefon:
+46 722 20 44 46
E-post: media.relations@ericsson.com

Corporate Communications
Telefon: 010-719 69 92
E-post:
media.relations@ericsson.com

Denna information är sådan som Telefonaktiebolaget LM Ericsson är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 juli 2022 kl. 07:00 CEST.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ägande både motiv och oro för unga i bostadsaffären – ny Novusundersökning

Published

on

By

Unga vuxna idag vill köpa och äga sitt boende. Bostadsrätt är populärast på kort sikt medan villa och radhus är mest populärt på lång sikt. Var fjärde ung vuxen i Skåne drömmer också om att bo på en gård vid 50 års ålder. Det framgår av en ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av Sparbanken Skåne och som även visar att fyra av tio är oroliga för att bli för högt skuldsatta i en bostadsaffär.

Om du fritt fick välja, hur skulle du då vilja bo? Den frågan ställdes till unga vuxna i Skåne i åldern 18-29 i en ny Novusundersökning som sammanställts i rapporten ”Unga skåningars väg in på bostadsmarknaden”. Drömboendet kan se väldigt olika ut – och det gör även förutsättningarna för var och en att kunna uppfylla sin dröm. 

De flesta (30 procent) vill idag bo i en bostadsrätt som man själv äger. 24 procent vill bo i en villa eller ett radhus som man äger och endast 14 procent vill bo i en hyresrätt. Ju längre tidsperspektiv framåt, desto fler vill då också äga sitt boende. På 1-10 års sikt vill endast 4 procent av de svarande bo i hyresrätt, medan andelen som vill bo i villa/radhus ökar till 43 procent. På frågan om hur dagens unga vill bo när de är 50 så vill drygt hälften bo i villa/radhus och ytterligare en fjärdedel vill bo på en gård som man själv äger. 

– Det är tydligt i undersökningen att unga vuxna vill köpa och äga sitt boende. Ekonomin är en viktig faktor och många har säkert sett att bostadsköp tidigare varit en bra investering för föräldrar och vänner. Sedan ser det ut som att det finns en lantlig dröm här i Skåne om att bo på gård. Jag är faktiskt lite överraskad av att var fjärde ung vuxen vill ha en gård i framtiden, säger Joanna Ulfsdotter Johnsson, privatekonom på Sparbanken Skåne. 

Trösklar till bostadsmarknaden
Efter många år med kraftiga prisökningar har aktiviteten på bostadsmarknaden varit lägre under en period på grund av inflationen, räntehöjningarna och det osäkra omvärldsläget. I Skåne har priserna fallit sedan toppnoteringen våren 2022, men nu syns indikationer på att en vändning kan vara nära. Förhoppningar om räntesänkningar drar mer folk till visningar och bostadspriserna har börjat stiga igen på sina håll. Tendensen i till exempel Kristianstad och Trelleborg är att villapriserna ökat under de senaste tre månaderna, med 3 respektive 8 procent. I Lund och Ystad steg villapriserna med 0,6 procent i båda kommunerna, medan priserna på bostadsrätter i Malmö ökade med 2,7 procent under samma period, enligt månadssiffror från Svensk Mäklarstatistik. 

Detta kan vara goda nyheter för den som äger eller vill sälja sin bostad, men för den som försöker ta sig in på marknaden eller byta bostad innebär det att tröskeln på många sätt höjs ytterligare. I intervjuerna som Novus gjort berättar sex av tio unga vuxna att de redan idag upplever att tröskeln till bostadsmarknaden är svår att ta sig över. Endast 3 procent av de unga upplever att det inte finns någon tröskel alls.

Den största svårigheten för unga skåningar (78 procent) är just de höga bostadspriserna. 53 procent upplever en tröskel i höga räntor och en tredjedel känner det svårt att få ihop till den lagstadgade kontantinsatsen. Hela 39 procent känner också en rädsla för att bli för högt skuldsatt i ett bostadsköp. 

– Ekonomin tycks vara en motiverande faktor för den boendeform man söker. De allra flesta vill äga sitt boende, men ekonomin upplevs också som den svåraste tröskeln för att överhuvudtaget kunna ta sig in på marknaden, säger Joanna Ulfsdotter Johnsson och fortsätter:

– Dagens unga vuxna är väl medvetna om ekonomin i bostadsaffären. De vet att det krävs kontantinsats och att bostadsköpet vanligtvis innebär ett stort lån. Det är sunt att man har respekt för skuldsättningen, men det är också ett underbetyg till bostadsmarknaden när fyra av tio är direkt oroliga för att behöva skuldsätta sig för mycket.

Av de svarande uppger 47 procent att de ser en tröskel i de långa köerna till hyresrätter och 34 procent tycker att hyresrätterna som finns är för dyra. 

– Undersökningen ringar in en mycket viktig frågeställning – vad är en välfungerande bostadsmarknad? Är det bra när priserna ökar snabbt och mycket som de har gjort under lång tid eller är det bättre om prisutvecklingen är mer stabil? Kanske är det bästa en långsiktig prisökning som ligger strax över inflationstakten. På det viset får bostadsägare en viss värdeökning på sin investering, men utvecklingen stänger inte ute kommande generationer. Självklart behöver marknaden också hyresrätter som är rimligt prissatta, säger Joanna Ulfsdotter Johnsson.

Ingen enkel lösning 
I åldern 18-29 sparar sex av tio idag till ett bostadsköp. Fem av tio försöker hitta ett välbetalt jobb för att öka sin köpkraft. Fyra av tio säger sig ha sparat kapital sedan tidigare och endast 16 procent räknar med att kunna få pengar från föräldrar eller anhöriga till bostadsköpet. Vidare har 20 procent av de unga vuxna i Skåne ställt sig i kö för en hyresrätt.

– Undersökningen visar att de unga tar ansvar för sitt framtida boende. Nio av tio förbereder sig på något sätt för att ha möjlighet att bo i den form man önskar i framtiden, säger Joanna Ulfsdotter Johnsson.

På politisk nivå har det talats om att införa speciellt fördelaktiga bosparformer för unga. Det har också diskuterats sänkt krav på kontantinsats för förstagångsköpare. Stigande bostadspriser gör att det tar allt längre tid att spara ihop till insatsen, vilket kan stänga ute unga från att kunna köpa sitt boende. Samtidigt har senaste årens prisfall på bostadsmarknaden visat nyttan med en kontantinsats som minskar belåningen för den enskilde.

– Det sämsta alternativet för den som vill köpa sin bostad är egentligen att tvingas ta ett vanligt blancolån till kontantinsatsen. Då blir man högt skuldsatt samtidigt som det sker till en högre ränta. Det bästa är att tidigt komma igång med ett bostadssparande, säger Joanna Ulfsdotter Johnsson.

Att bostadsaffären är en komplex process framgår av att endast två av tio i undersökningen anser sig ha tillräcklig kunskap om hur affären kring ett bostadsköp går till. Fyra av tio tycker sig delvis ha kunskap, medan fyra av tio säger att de saknar tillräcklig kunskap om hur affären går till. Av de unga som redan idag äger sin bostad är det bara hälften som anser sig ha tillräcklig kunskap om bostadsaffärer.

För mer information
Joanna Ulfsdotter Johnsson, privatekonom, 046-37 19 10
Kristian Svensson, pressansvarig, 046-16 23 09

Om rapporten
Novus har på uppdrag av Sparbanken Skåne undersökt hur unga vuxna i Skåne ser på sina möjligheter att ta sig in på bostadsmarknaden. Totalt medverkade 501 personer i intervjuerna, alla i åldern 18-29 år och boende i Skåne. Av de svarande har 77 procent flyttat hemifrån och av dessa hyr 68 procent idag sitt boende i någon form, medan 25 procent äger sitt boende och då har svarat på enkäten utifrån sina tankar om kommande bostadsval. Undersökningen genomfördes i mars 2024 och har sammanställts i rapporten ”Unga skåningars väg in på bostadsmarknaden”.

Om Sparbanken Skåne
Sparbanken Skåne är en regional sparbank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar där besluten fattas nära kunden. Huvudägare är tre skånska sparbanksstiftelser. I samarbete med stiftelserna kan delar av överskottet från bankrörelsen investeras i samhällsutvecklande insatser.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Husqvarna Groups koldioxidutsläpp har halverats

Published

on

By

Husqvarna Group, en global ledare inom utrustning för trädgård, park och skog, har mer än halverat sina absoluta CO2-utsläpp sedan jämförelseåret 2015. En betydande milstolpe som uppnåtts samtidigt som verksamhetens försäljning ökat med 47 procent.

Carbon är ett av Husqvarna Groups tre hållbarhetsmål, tillsammans med Circular and People, med målet att minska CO2-utsläppen med 35 procent till 2025. Koldioxidmålet är godkänt av Science Based Targets initiative (SBTi), och återspeglar koncernens bidrag till att begränsa den globala temperaturökningen till 1,5° C. I slutet av mars 2024 hade Husqvarna Groups CO2-utsläpp reducerats med 51 procent över hela värdekedjan (Scope 1, 2 och 3) sedan jämförelseåret 2015. Under samma period har nettoomsättningen ökat med 47 procent, från 36,2 miljarder kronor till 53,3 miljarder kronor. Husqvarna Groups viktigaste insatser för att minska koldioxidutsläppen är följande:

 

Minska utsläppen vid användning av produkter

Mer än 90 procent av koncernens totala utsläpp sker vid användning av produkterna. För att kunna leda branschens övergång till mer koldioxidsnåla lösningar så är elektrifiering nyckeln till framgång. Koncernens ambition är att öka andelen motordrivna produkter som är elektrifierade till två tredjedelar till år 2026. Sedan 2015 har andelen elektrifierade motordrivna produkter ökat från 11 till 43 procent.

 

Minska utsläpp från egen verksamhet

Minska CO2-utsläppen genom effektivare produktion, användning av förnybar el, köra elfordon eller genom att värma upp företagets byggnader med förnybara energikällor.

 

Samarbete med leverantörer

Utöver att samarbeta med leverantörer kring CO2-minskande initiativ, uppmanas leverantörer att rapportera sina strategier för koldioxidminskning, sitt arbete med Science Based Targets samt mäta och rapportera CO2-utsläpp till CDP (ett globalt redovisningssystem).

 

Effektivare transporter

Transporter optimeras genom förbättrade logistiknätverk, smartare förpackningar och förbättrad planering av utbud och efterfrågan tillsammans med en påskyndad övergång till frakt via sjö och väg från flygfrakt.

 

– Vi har under åren investerat i koldioxidsnåla produkter och lösningar och har nått en halvering av våra CO2-utsläpp tack vare djärva och kloka beslut som också skapat nya affärsmöjligheter. Efterfrågan på våra batteridrivna produkter, särskilt robotgräsklippare, ökar hela tiden samtidigt som CO2-utsläppen minskar, säger Calle Medin, hållbarhetschef på Husqvarna Group

 

Läs mer om Husqvarna Groups insatser för att minska koldioxidutsläppen här:

www.husqvarnagroup.com/sustainability

 

För mer information, vänligen kontakta:
Media

Henrik Sjöström, Presschef

0727 15 77 85

press@husqvarnagroup.com

 

 

Husqvarna Group
Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skötsel av skogar, parker och trädgårdar. Vår produktportfölj omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och bevattningslösningar. Vi är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggindustrin och diamantverktyg för naturstenindustrin. Våra produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2023 uppgick till 53,3 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 800 anställda i 40 länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Sjöström, Presschef
0727 15 77 85
press@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group
Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skötsel av skogar, parker och trädgårdar. Vår produktportfölj omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och bevattningslösningar. Vi är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggindustrin och diamantverktyg för naturstenindustrin. Våra produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2023 uppgick till 53,3 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 800 anställda i 40 länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tele2 återigen bland toppen när Financial Times utser Europas klimatledare

Published

on

By

Stockholm – Tele2 AB (”Tele2”) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) rankas som nummer två bland 500 europeiska företag på listan Europe’s Climate Leaders 2024 som sammanställts av Financial Times i samarbete med Statista. Tele2 placerar sig högst bland svenska företag och rankas också högst av Europas telekombolag.

För fjärde gången sammanställer Financial Times i samarbete med Statista listan ”Europe’s 500 Climate Leaders”. Tele2 rankas som nummer två med en totalpoäng på 87,9 – en ökning från förra årets poäng 86,9 som då gav Tele2 förstaplatsen på listan. Rapporten sammanställs genom att beräkna företagens resultat när det gäller att minska sin utsläppsintensitet i scope 1, sin egen verksamhet, och scope 2, den energi de köper, för perioden 2017-22. Poäng tilldelas också för transparens om scope 3, utsläpp i leveranskedjan, plus andra indikatorer på åtaganden för att minska utsläppen.

          Vi är väldigt glada och hedrade över att för andra året i rad få en topplacering bland Europas klimatledare. Att förbättra vårt resultat från förra årets ledning på 86,9 till 87,9 i år är ett betydande steg som vi på Tele2 är otroligt stolta över. För Tele2 är klimatarbetet högprioriterat och vi har satt som mål att uppnå nettonollutsläpp i vår verksamhet och värdekedja senast 2035. Vår vision är att vara ledande inom hållbarhet i vår bransch och den här typen av utmärkelser visar att vi är på rätt väg, säger Erik Wottrich, hållbarhetschef, Tele2.
 

Förra året placerade sig Tele2 på första plats i listan. Årets lista toppas av National Air Traffic Services, den brittiska flygkontrollleverantören, med en poäng på 88,8 poäng. Tele2 följer tätt efter och sätter en hög standard som ledare inom telekomsektorn.

 

Läs hela FT Europe Climate Leaders 2024-listan här.

Läs Tele2s års- och hållbarhetsredovisning för 2023 och läs mer om vårt hållbarhetsarbete här.

 

För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Hallstan, Kommunikationschef Telefon: +46 761 15 38 30
Stefan Billing, Head of Investor Relations, Tel: +46 701 66 33 10

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida
www.tele2.com.
 

 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.