Connect with us

Marknadsnyheter

Den svenska marknadsplatsen Green Little Heart tecknar avtal för förvärv av miljöteknikbolaget CLMTE.

Published

on

CLMTE erbjuder utsläppsberäkningar och möjligheter för e-handelsplattformar och fysiska butiker att erbjuda kunder att klimatkompensera sitt köp. CLMTE finns idag integrerad på den etiska och hållbara marknadsplatsen Green Little Heart som avser att med detta förvärv utöka sitt värdeerbjudande utanför marknadsplatsen.

Green Little Heart grundades med visionen att skapa en hållbarhetsplattform för etisk och hållbar inspiration, kunskap och produkter & tjänster för att uppmuntra och inspirera kunder till att utveckla sin hållbara livsstil. Genom förvärvet av CLMTE breddas Green Little Hearts verksamhet som en central aktör i hållbarhetsfrågor som kommer kunna hjälpa andra företag – och fler konsumenter – att minimera sitt klimatavtryck i sin dagliga handel och livsstil.

Stöttar UNFCCC-projekt

Som ett steg mot att förbättra incitament och transparens i hållbar konsumtion avser GLH att kunder kommer få tydligare förutsättningar att fatta bättre hållbara köpbeslut. Genom finansiering till Gold Standard certifierade UNFCCC-projekt avser Green Little Heart att stötta klimatpositiva initiativ som kommer kunna förbättra levnadskvalitén för de personer som bor i närområdet likväl som klimatet i sin helhet.

En stor andel konsumenter väljer att klimatkompensera

Drygt en fjärdedel av GLHs kunder väljer att klimatkompensera sina köp. I kombination med trädplanteringstjänsten Ecologi – som också finns integrerad på plattformen – tydliggör det att efterfrågan på dessa tjänster är stor.

Goda synergier

GLH är en av de snabbast växande aktörerna som jobbar för aktiv hållbarhet och vi är mycket nöjda med deras förvärv. Vi ser att det finns goda synergieffekter av detta strategiska beslut som kommer kunna hjälpa fler kunder att fatta mer hållbara beslut. Förvärvet gör att GLH växer från en marknadsplats till en central aktör i den hållbara utvecklingsmarknader, säger Max Kenning, grundare för CLMTE.

Vill stapla goda och medvetna val

Vi är verkligen exalterade över möjligheten att skala upp utvecklingen av CLMTE. Vi har ju redan integration till CLMTEs tjänster i vår check-out och nu kommer vi kunna erbjuda detta till både befintliga varumärken och även till en lång lista av prospects som redan finns. Vi vill fortsätta den inslagna vägen av att stapla goda och medvetna val på varandra genom att vara selektiva med vilka som kan använda sig av denna tjänst i sin checkout för att ytterligare medverka till hållbarare konsumtion och skapa goda ringar på vattnet effekter, säger Therese Lundquist VD & Grundare av Green Little Heart.

Therese Lundquist, VD för Green Little Heart, 070-222 50 95 therese.lundquist@greenlittleheart.com

Max Kenning, Grundare för CLMTE Sweden AB, max.kenning@clmte.com

Om CLMTE
CLMTE tillhandahåller tjänsterna Highland och Tundra för att underlätta för klimatkompensation i e-handel och retail respektive. Målet är att göra det enklare för detaljhandelskunder att bli mer klimatsmarta direkt i kassan. Tjänsterna bygger på en kraftfull algoritm för beräkning av klimatutsläpp i hela produktions- distributions- och försörjningskedjan. CLMTE finansierar bara UNFCCC-certifierade projekt genom Gold Standard-initiativet.
CLMTE startades 2019 och har utvecklats av sex studenter från bl. a. Kungliga Tekniska Högskolan, Handelshögskolan och Karolinska Institutet med avsikten att förändra hur vi klimatkompenserar detaljhandel.
Om Green Little Heart
Team Green Little Heart vill göra medvetna val i vardagen till norm och vi förespråkar slowfashion, recycling & upcycling, naturlighet, zero waste, secondhand och en cirkulär ekonomi där en tydlig värdegrund och etiska värden vinner över kortsiktigt fokus. Green Little Heart lanserades officiellt oktober 2021 på Epicenter i Stockholm där företagets verksamhet drivs ifrån. Idag är över 120 varumärken anslutna till plattformen och företaget utvecklar sitt erbjudande till både B2B och B2C. Det finns flertalet hållbarhetsaspekter Green Little Heart tar i beaktning när ett varumärke söker till marknadsplatsen. Några av dessa utgår från FN´s globala mål som antogs i september 2015 av alla medlemsländer. Som exempel ges att företagen bör arbeta med cirkulär ekonomi, anamma mångfald och arbeta mot certifiering. Företag ska ha etiska sociala värderingar, lobba för långsam konsumtion samt samarbeta med välgörenhetsorganisationer. Företagen bör också i största möjliga mån arbeta med lokal produktion samt arbeta för att minska koldioxidutsläppen. Sist men inte minst bör de också använda naturliga råvaror samt tänka på att reducera svinn genom att till exempel undvika förpackningar. Alla med samma mål att designa och producera konsumtionsvaror med så lite påverkan på planeten som möjligt. Green Little Heart drivs av grundarna Therese Lundquist, Ina Brodin, Michelene Lindblad och Karen Lundquist.
+120 hållbara & etiska varumärken är anslutna till Green Little Heart
+ Green Little Hearts egna certifieringprocess säkerställer att de anslutna varumärkena når upp till de satta hållbarhetskriterierna
+ Ett träd planteras automatisk för varje transaktion via Ecologi och över 4000 träd har planterats, målet är att plantera 500 000 träd i slutet av 2023.
+ Green Little Heart dubblar alla donation som kommer in via checkouten – till Rädda Barnen och We Don’t Have Time
+ Tillsammans med CLMTE erbjuder Green Little Heart klimatkompensation i checkouten
+ 25,8 % av alla Green Little Hearts betalande kunder väljer att klimatkompensera och/eller donera.
+ Green Little Hearts varumärken samarbetar och/eller donerar till olika välgörande ändamål som ett av kriterierna för att få vara ett anslutet varumärke – detta ger dubbla effekter eftersom också Green Little Heart donerar till PETA, Healthy Ocean’s, We Don’t Have Time och Rädda Barnen.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Baker McKenzie legal rådgivare till bankerna vid Oncopeptides företrädesemission om cirka 314 MSEK

Published

on

By

Oncopeptides AB (publ) har genomfört en fullt garanterad företrädesemission om totalt cirka 314 miljoner kronor.

Oncopeptides är ett biotechbolag inriktat på forskning, utveckling och kommersialisering av riktade terapier för svårbehandlade cancersjukdomar. Bolaget använder sin patentskyddade PDC-plattform för att utveckla peptidlänkade läkemedel som snabbt och selektivt levererar cellgifter in i cancerceller.

Carnegie Investment Bank, DNB Markets och Zonda Partners agerade Joint Bookrunners. Baker McKenzie agerade legal rådgivare till bankerna med ett internationellt kapitalmarknadsteam bestående av Joakim Falkner, Olof Larsson och Oscar Bang i Stockholm samt Adam Farlow i London.

Kontakt
Joakim Falkner, advokat, partner, solicitor, head of Capital Markets – Europe, Middle East & Africa, Baker McKenzie
Tfn: 08-566 177 80
E-post:
joakim.falkner@bakermckenzie.com

Om Baker McKenzie
Baker McKenzie är en av världens ledande fullservicebyråer inom affärsjuridik.  Sedan 1949 har Baker McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker McKenzie drygt 13 500 medarbetare på 74 kontor i 45 länder. I Sverige finns Baker McKenzie sedan 1991. Företagets svenska kontor är miljöcertifierat i enlighet med ISO 14001 miljöledningssystem och vår verksamhet har sedan 2020 uppnått nettonollutsläpp av växthusgaser. www.bakermckenzie.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Carbiotix offentliggör delårsrapport för Q1 2024

Published

on

By

Carbiotix (publ) (”Carbiotix” eller ”Bolaget”) offentliggör härmed delårsrapport för Q1 2024. Rapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på bolagets hemsida (www.carbiotix.com). Nedan följer en sammanfattning av rapporten.

2024-01-01- 2024-03-31 (första kvartalet)

• Nettoomsättning uppgick till 600 167 SEK (365 166 SEK).
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -3 992 633 (-2 921 887 SEK).
• Resultat per aktie uppgick till -0,02 SEK (-0,20 SEK).
• Soliditeten uppgick till 90% (91%).
• Likvida medel per 2024-03-31 uppgick till 7 285 192 SEK (893 275 SEK).

Väsentliga händelser under perioden

• Den 16 januari meddelade Carbiotix att Bolaget erhållit GRAS Self Affirmation (SA) regulatoriskt godkännande för sin första CarbiAXOS (nu omprofilierat till Carbersol) prebiotiska ingrediens baserat på majskli.Godkännandet öppnar upp möjligheter för Bolaget att öka de kommersiella försäljningsaktiviteterna för Carbersol på den amerikanska marknaden genom direktförsäljning och uppbyggnad av distributörer.

• Den 1 februari offentliggjorde Carbiotix utfallet av företrädesemissionen som inleddes med teckningstid den 17 januari. Företrädesemissionen tecknades till totalt 76,2 procent, varav 3,9 procent omfattades av garantiåtaganden. Utfallet tillförde Carbiotix cirka 14,2 MSEK före emissionskostnader om cirka 3,2 MSEK.

• Den 28 februari meddelade Carbiotix att Bolaget uppnådde IVDR (In Vitro Diagnostic Regulation) och CE-märkning för LinkGut-testkit. Detta representerar en milstolpe i utvecklingen av testkitet, som uppfyller kraven från flera befintliga och potentiella kunder, och öppnar upp LinkGut-tjänsten för det mycket större och snabbare växande segmentet för kliniska studier och forskning av tjänster för mikrobiomanalys.

• Den 29 februari meddelande Carbiotix att Bolaget erhöll en klinisk studieorder på LinGut om 1 MSEK från ett ledande företag inom mikrobiomvetenskap och konsumentprodukter. Betalning för beställningen har gjorts med start i Q1 och ska fortsätta göras under 2024 då kit skickas ut och faktureras löpande när de skickas tillbaka och analyseras.

• Den 5 mars meddelande Carbiotix lanseringen av NutraCycle, vilket är en upcycling-tjänst för livsmedels- och dryckesproducenter. Denna tjänst utnyttjar viktig process- och produktkunskap som erhållits från utvecklingen av nya prebiotika såsom Carbersol, som härstammar från olika sidoprodukter inom livsmedels- och dryckesindustrin.

• Den 6 mars meddelade Carbiotix inledning av den första NutraCycle-förstudie med en ledande amerikansk livsmedels- och dryckesproducent med en omsättning som överstiger 2 miljarder USD. Förstudien genomförs normalt inom en tremånadersperiod och omfattar inledande produkt- och processutveckling i laboratorie- och pilotskala samt mikrobiell validering.

• Den 12 mars meddelade Carbiotix sin första djurrelaterade LinkGut-beställning från ett ledande företag som utvecklar lösningar för mikrobiomintervention för olika människors och djurs tillämpningar. Denna testorder avser prov tagna från hund och är värderad till 32 000 SEK.

Väsentliga händelser efter perioden

• Den 4 april meddelande Carbiotix att Bolaget inledde NutraCycle-pilotstudie med samma ledande amerikanska livsmedels- och dryckesproducenten som nämndes i ett pressmeddelande från Carbiotix den 6 mars. Pilotstudien är det andra steget i NutraCycle-förstudien och påbörjas först efter en framgångsrik laboratoriestudie.

• Den 25 april meddelande Carbiotix att Bolaget signerade sitt första NutraCycle gemensamt utvecklingsavtal. Den gemensamma utvecklingsfasen omfattar processutveckling, processteknik och produktformuleringsarbete med målet att fatta beslut om att bygga en Carbersol-process.

För ytterligare information:
Carbiotix AB
Erik Deaner, VD
Tel: +46 (0)738 67 30 85
E-post: erik.deaner@carbiotix.com

Carbiotix AB (CRBX) (www.carbiotix.com) är ett prisbelönt bioteknikföretag som är banbrytande inom mikrobiomvård genom en portfölj av prebiotiska modulatorer, upcycling-tjänster och diagnostiska testtjänster.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Folksam bäst på jämställdhet – för tredje året i rad

Published

on

By

För tredje året i rad är Folksam bäst i finans- och försäkringsbranschen när det kommer till jämställda arbetsvillkor. Det visar Nyckelinstitutets Jämställdhetsindex (Jämix) som nyligen presenterats.

Nyckeltalsinstitutet presenterar årligen de arbetsgivare som har bäst arbetsvillkor i sin bransch och Jämix mäter jämställdhet i företag utifrån nio nyckeltal.

– Det är naturligtvis väldigt roligt att Folksam för tredje året i rad hamnar i topp inom finans- och försäkringsbranschen när det gäller jämställda arbetsvillkor. Men vi får inte luta oss tillbaka, detta är ett ständigt pågående arbete och det går alltid att bli ännu bättre, säger Pernilla Glad, chef Människor och miljöer på Folksam.

Exempel på hur Folksam jobbar långsiktigt med jämställda arbetsvillkor:
– Omfattande årlig lönekartläggning
– Aktivt arbete för att uppnå en jämställd ledningsgrupp
– Strävar alltid efter en jämställd fördelning mellan kvinnor och män i chefsleden i samband med rekrytering

Fördelning kvinnor/män inom Folksamgruppen (avser kvartal ett, 2024)
I styrelserna, 54 procent kvinnor och 46 procent män*
I koncernledningen, 56 procent kvinnor och 44 procent män
Bland chefer, 51 procent kvinnor och 49 procent män
Samtliga anställda inom Folksamgruppen, 54 procent kvinnor och 46 procent män

Så görs mätningen:
Nyckeltalsinstitutets kartläggning baseras på insamlad statistik från 2023 om drygt 800 000 medarbetares faktiska arbetsvillkor inom cirka 400 företag och organisationer. Index för jämställdhet baseras på olika faktorer om lika arbetsvillkor för män och kvinnor – exempelvis lön, ledningsgrupp, föräldraskap, deltid och visstidsanställning.

* Avser ledamöter i moderbolagens styrelser

För ytterligare information, kontakta Folksams pressavdelning:
Telefon: 08-27 20 40
E-post: press@folksam.se

Om Folksam
Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.