Marknadsnyheter
Volvo Cars andra kvartalet 2022 – stabilt resultat i en turbulent värld


- Försäljningen minskade med 27 % och uppgick till 143 (195) tusen bilar
- Omsättningen gick ned med 2 % och uppgick till 71,3 GSEK
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 10,8 (4,8) GSEK
- EBIT-marginalen uppgick till 15,1 (6,6) %
- EBIT-marginalen exklusive resultat från andelar i joint ventures och intresseföretag, var 6,5 (7,9) %
- Vinst per aktie före utspädning uppgick till 3,00 (0,99) SEK
- Elektrifierade Recharge-modeller utgjorde 31 % av den totala försäljningen i Q2, av vilka 7,3 % var helt elektriska
Volvo Cars rapporterar ett stabilt resultat i andra kvartalet, trots en pågående osäkerhet inom global handel, stigande råvarupriser och en ansträngs leverantörskedja som uppstått till följd av nyligen genomförda pandemirelaterade nedstängningar i Kina.
Rapporten för andra kvartalet hittas här. Volvo Cars försäljning uppgick till 143 006 bilar, en minskning med 27 procent jämfört med samma period förra året. Omsättningen uppgick till 71,3 miljarder SEK, en minskning med 2 procent jämfört med samma period förra året, som på grund av en stark prisutveckling och produktmix påverkats i lägre grad än försäljningen.
Lägre volymer för kvartalet påverkade också Volvo Cars rörelseresultat (EBIT), exklusive joint ventures och intresseföretag, även om det i stort sett var stabilt genom en stark prisutveckling och produktmix. Rörelseresultatet uppgick till 4,6 miljarder SEK motsvarande en marginal på 6,5 procent, medan rapporterat rörelseresultat, inklusive resultat från andelar i joint ventures och intresseföretag, uppgick till 10,8 miljarder SEK, motsvarande en rapporterad marginal på 15,1 procent. Det rapporterade rörelseresultatet påverkades positivt av den redovisningsmässiga effekten efter Polestars notering på Nasdaq New York förra månaden, i vilket Volvo Cars är största aktieägare.
– När vi ser tillbaka på Volvo Cars prestation under ett väldigt turbulent andra kvartal är vi nöjda med att ha levererat ett stabilt resultat. Efterfrågan på våra produkter är fortsatt robust och vi känner oss trygga i och fokuserade på att de kortsiktiga affärsutmaningarna inte kommer försvaga vår beslutsamhet att uppfylla våra strategiska ambitioner på medellång till lång sikt. Om något kommer det bara accelerera vår förändringstakt, säger Volvo Cars koncernchef och vd Jim Rowan.
Volvo Cars försäljning under andra kvartalet påverkades, likt tidigare kvartal, av de pågående ansträngningarna i leverantörskedjan, men även av de covid-19-relaterade nedstängningarna i Kina. Det senare påverkade inte bara företagets leveranser i Kina, utan hade också en påtaglig effekt vad gäller produktionen i Kina och Europa, framför allt av Recharge-bilar. Denna effekt kommer fortsatt att ses in i tredje kvartalet. För helåret 2022 är målet att andelen helt eldrivna bilar är tvåsiffrig eller mer än fördubblad jämfört med 2021.
Volvo Cars ser också en tydlig förbättring av stabiliteten i sin leverantörskedja, med en stark återhämtning för produktionen i juni. Förutsatt att denna normalisering fortsätter förväntar vi oss att produktionen successivt kommer öka de kommande månaderna.
Följaktligen förväntar sig Volvo Cars att wholesale för 2022 blir bättre än under 2021. På grund av tidsförskjutningen mellan produktion och leverans förväntas dock förbättringen inte resultera i en ökad försäljning under kalenderåret. För helåret 2022 räknar vi således med att försäljningen blir i linje med eller något lägre jämfört med 2021.
Under kvartalet var Volvo Cars Recharge-modeller fortsatt populära bland kunderna, även om produktionen hämmades av pågående ansträngningar i leverantörskedjorna, orsakat av nedstängningarna i Kina. Under andra kvartalet utgjorde försäljningen av Recharge 31 procent av den totala försäljningen, en ökning från 24 procent jämfört med föregående år, och den siffran kunde ha varit högre utan ansträngda leverantörskedjor.
Antalet aktiva abonnemang vid utgången av andra kvartalet ökade med 122 procent jämfört med samma period föregående år. Tillväxten drevs av kundefterfrågan i kombination med ett utökat kunderbjudande då onlineförsäljning till små och medelstora företag lanserades i Storbritannien och Sverige. Under andra kvartalet utgjorde onlineförsäljningen 9,5 procent av den totala försäljningen på etablerade marknader, jämfört med 4,6 procent under samma period förra året.
Företagets planer för minskade koldioxidutsläpp håller stadig kurs. Under första halvåret var koldioxidutsläppen 10 procent lägre jämfört med vårt riktmärke för 2018, vilket stöttar vår ambition till 2025 att minska koldioxidutsläppen per bil med 40 procent.
– Liksom för många andra kvarstår våra kortsiktiga affärsutmaningar, men vi känner oss trygga i och fokuserade på att leverera på våra strategiska ambitioner och syfte, säger Jim Rowan.
Klockan 9:30 CEST den 20 juli anordnar Volvo Cars en öppen direktsändning kring resultatet för media, investerare och analytiker. Länk till inbjudan till direktsändningen.
Informationen är sådan som Volvo Car AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-07-20 07:00 CET.
For mer information, vänligen kontakta:
Volvo Cars Media Relations
+46 31-59 65 25
media@volvocars.com
Volvo Cars Investor Relations
Alexander Petrofski
+46 31-793 94 00
investors@volvocars.com
——————————-
Volvo Cars 2021
För 2021 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 20.3 miljarder kr. Intäkterna under perioden uppgick till 282.0 miljarder kr, medan den globala försäljningen uppgick till 698,700 bilar.
Om Volvo Car Group
Volvo Cars grundades 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning till kunder i mer än 100 länder. Volvo Cars är listat på Nasdaq Stockholmsbörsen, där aktien handlas under tickern ”VOLCAR B”.
Volvo Cars strävar efter att ge kunderna frihet att färdas på ett personligt, hållbart och säkert sätt. Detta speglas i företagets ambition att bli en helt elektrisk biltillverkare senast 2030 och i dess åtagande att kontinuerligt minska sitt koldioxidavtryck, med ambitionen att vara ett klimatneutralt företag 2040.
I december 2021 hade Volvo Cars cirka 41 000 heltidsanställda medarbetare. Volvo Cars huvudkontor och produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns huvudsakligen i Göteborg. Volvo Cars produktionsanläggningar finns i Göteborg, Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing och Taizhou (Kina). Företaget har även designcentra i Göteborg, Camarillo (USA) och Shanghai (Kina).
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke