Connect with us

Marknadsnyheter

Hållbara resor ska ge tillväxtresa för PolarQuest

Published

on

PolarQuest har arrangerat resor till polartrakterna sedan 1999. Efter två år av ofrivilligt resestopp låter de återigen medäventyrare upptäcka isolerade vildmarksområden som de jobbar för att bevara.

Storslagna vyer och vilda djur – det brinner medarbetarna på den Göteborgsbaserade researrangören PolarQuest för. Vd:n Marie Lannborn Barker är inget undantag. Hon började sin resa inom företaget som praktikant för 15 år sedan, under en yrkesutbildning till reseproducent och resekonsult.

– Då hade grundarna precis utökat kapaciteten och börjat anordna resor med ett fartyg för 50 passagerare. Tidigare hade man bara kört två 12-passagerarfartyg, så det här var ett stort steg, säger Marie.

Hon fick snart fast anställning på PolarQuest, som ansvarig för vissa resor, och 2016 klev hon upp som vd. Sedan 2011 har Marie även haft styrelseuppdrag för Association of Arctic Expedition Cruise Operators, en internationell organisation för hållbarhet och säkerhet i Arktis som PolarQuest var med och grundade.

Just hållbarhet är en grundbult i PolarQuests verksamhet. Marie berättar hur företaget från start valde resor med mindre grupper som nisch. Expeditionskryssningarna till polar- och vildmarksområden som Svalbard och Galapagos genomförs både i egen regi och genom partners, men alltid i det mindre formatet.

– Vi är övertygade om att det ger en mer exklusiv upplevelse och ett mindre avtryck på naturen om max 50 personer går i land. Som en del av turistnäringen har vi ett stort ansvar att bevara de områden som vi gör resor till, och göra våra medäventyrare till ambassadörer för den här saken, säger Marie och fortsätter:

–  Våra guider, som är utbildade inom allt från glaciologi till marinbiologi, är viktiga ögon och öron där ute som kan hjälpa till att skydda naturen och djurlivet. Och vid landstigningar plockar vi skräp som flutit in med havsströmmar. Under perioden då det inte har genomförts expeditionskryssningar har det blivit en märkbar skillnad på Svalbard, det är helt enkelt mer skräp på stränderna när vi inte är där.

Även om PolarQuest nu har tagit sig igenom pandemins prövningar kvarstår en utmaning som företaget arbetade med även före coronakrisen – att skapa en struktur inom organisationen som håller över tid. Här har PolarQuest tagit hjälp av Business Region Göteborg. Redan under Maries praktikperiod hoppade företaget på tillväxtprogrammet.

– Syftet var att få hjälp med att gå från ett nystartat entreprenöriellt bolag till att få ordning och reda på rollerna inom företaget och bädda för en tillväxtresa, berättar Marie.

Sedan dess har Business Region Göteborg kopplats in vid ett flertal tillfällen. Bland annat har ledningen gått en workshop i just ledningsgruppsarbete. Då fick Marie och hennes kollegor ta del av färdiga mallar för att kunna fokusera mer på strategiska frågor, och inte bara arbeta operativt.

– Målet är att få verksamheten att flyta på och att komma till ett läge där alla på PolarQuest känner sig helt trygga med sina roller, befogenheter och ansvarsområden. Därför kommer vi att fortsätta använda oss av både punktinsatser i form av workshops och mer långsiktiga satsningar för att förfina organisationen, säger Marie.

PolarQuest har inte varit på Svalbard eller något annat resmål på länge – under två års tid har turerna ställts in på grund av pandemin. Till skillnad från många andra aktörer i branschen har företaget kunnat hålla sig flytande, eftersom de ingår i en börsnoterad koncern som verkat för att hålla sina bolag vid liv.

I våras tryckte Marie på omstartsknappen och reseplaneringen pågår för fullt. I april avgick de första fartygen, då till norska kusten och Svalbard.

– Det är svårt att beskriva känslan faktiskt. Vi har pratat i teamet om att det känns som ett kosläpp, nu får vi äntligen ge oss ut igen, säger Marie.

Marie Lannborn Barkers tips till entreprenörer:

  1. Frigör tid för strategiskt arbete. Och låt organisationsutvecklingen ta tid.
  2. Vill du jobba mer med hållbarhet? Hitta ett forum där du kan diskutera dessa frågor och hämta inspiration.
  3. Ha roligt! Då är risken inte lika stor för att bli slutkörd om det är ett högt tempo.

Läs mer om vårt tillväxtprogram för små och medelstora företag i Göteborgsregionen.

För mer information om tillväxtprogrammet, kontakta Susanne Abildtrup:susanne.abildtrup@businessregion.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Slottsviken publicerar årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen får härmed avge årsredovisning avseende räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på Bolagets webbplats www.slottsviken.se

För mer information kontakta:

Jakob Österberg, VD

Slottsviken Fastighetsaktiebolag (publ)

Telefon 018-19 49 50

E-post jakob.osterberg@slottsviken.se

 
Om Slottsviken Fastighetsaktiebolag:

Slottsviken är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och utvecklar attraktiva fastigheter i stadsnära områden. Bolaget grundades 1983 och har sitt huvudkontor i Göteborg. Slottsviken är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1997 och handlas via banker och fondkommissionärer.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.