Connect with us

Marknadsnyheter

Electrolux och designduon Rave Review inspirerar människor att behålla sina kläder längre

Published

on

De mest hållbara kläderna är de som du redan äger, men i genomsnitt används ett klädesplagg tio gånger och kasseras långt innan det är nödvändigt [1]. Det är därför vitvaruföretaget Electrolux vill inspirera konsumenter att bryta mönstret och ta bättre hand om sina kläder. För att demonstrera att begagnade kläder fortfarande är värdefulla har Electrolux samarbetat med den svenska designduon Rave Review för att skapa en unik kollektion tillverkad av kasserade kläder från världens näst största klädkyrkogård – Atacama-öknen.

Globalt hamnar uppskattningsvis 73 procent av allt textilavfall på tippen eller bränns [2]. Atacama-öknen i Chile, där världens näst största klädkyrkogård ligger, har snabbt förvandlats till en symbol för ”fast fashion” och ökningen av textilavfall. Enligt UNECE [3] hamnar 21 miljarder ton kläder i en deponi varje år. Enbart i Atacama-öknen dumpas uppskattningsvis 39 000 ton kläder varje år.

 

”Förutom utmaningarna med ”fast fashion” är det tydligt att vi behöver förändra sättet som vi använder och vårdar våra kläder. Genom forskning vet vi att en förlängning av våra kläders livslängd med så lite som nio månader kan minska koldioxidutsläppen, vattenförbrukningen och avfallsmängderna med upp till 20–30 procent. Det finns olika sätt att göra detta på: genom att reparera eller återbruka gamla kläder samt vädra, rengöra kläderna med ånga eller tvätta dem på ett mer hållbart sätt”, säger Vanessa Butani, VP Group Sustainability på Electrolux.

 

Det är anledningen till att Electrolux har valt att samarbeta med designduon Rave Review, kända för sina färgstarka och återbrukade high-end-kollektioner, i följande syfte: att skänka nytt liv åt kasserade kläder från klädkyrkogården i Atacama. Resultatet är världens första kollektion av återbrukat mode från Atacama. Målet är att rikta fokus mot det växande avfallsproblemet som modeindustrin orsaker och visa upp ett inspirerande exempel som kan leda till förändrat konsumentbeteende.

 

”Vi har alltid varit övertygade om att framtidens mode inte kan fungera på samma sätt som idag. Jag tror att vi alla måste ändra på oss, på ett eller annat sätt. När det gäller mode är förmodligen den mest påtagliga och enklaste metoden att vårda de kläder vi redan har”, säger Livia Schück, medgrundare och Creative Director på Rave Review.
 

Mål: Få kläder att hålla dubbelt så länge med halverad miljöpåverkan till 2030
Genom att modernisera textilvårdstekniken för alla material och inspirera till bättre klädvårdsvanor, strävar vi efter att halvera klädvårdens miljöpåverkan och förlänga kläders genomsnittliga livslängd.

 

”Electrolux har en långsiktig strategi där målet är att minska vår klimatpåverkan avsevärt. Som klädvårdsexperter utvecklar vi redan avancerade tekniska tvättlösningar som får kläderna vi använder att hålla längre – och minskar både vatten- och energiförbrukningen. Men som företag kan vi inte ensamma ansvara för att tillhandahålla lösningar: Vi hoppas att vi kan inspirera och utbilda konsumenter i hur de kan få de kläder de redan äger att hålla längre, vi vill göra allt vi kan för att bidra till denna förändring”, säger Elisa Stabon, Care Experience Development Director på Electrolux.

 

Forskning visar att det finns ett akut behov att hjälpa människor förstå hur de bäst kan vårda sina kläder och uppmuntra så många som möjligt att anamma mer hållbara rutiner för klädtvätt: att tvätta mindre, rengöra med ånga mer, tvätta fulla maskiner och i lägre temperaturer.

 

”Om alla gjorde en liten förändring för att bryta sitt mönster, skulle var och en av oss kunna minska kläders negativa miljöpåverkan. En sänkning av tvättemperaturen och byte från pulver till flytande tvättmedel kan innebära en besparing motsvarande 50 kg koldioxid per maskin och år. Om denna kunskap skulle sprida sig och få miljoner av konsumenter att göra likadant, skulle effekten bli enorm”, avslutar Vanessa Butani.

För mer information:
electrolux.com/breakthepattern

Kommentar till redaktör/Ytterligare information till modesektorn:

 

Vi har skapat en kollektion i begränsad upplaga där varje produkt är unik och tillverkad av kasserade kläder räddade från Atacama-öknen. Syftet är att starta en diskussion kring det faktum att vi måste bli bättre på att vårda de kläder vi redan äger. Kollektionen kommer inte att säljas, vårt syfte var aldrig att starta ett nytt klädmärke, vi ville bara skapa något med Rave Review som kunde inspirera människor att se på sina kläder med nya ögon och fundera över hur de bäst kan ta hand om dem.

 

“I vår design strävade vi efter att förstärka känslan av det ofullkomliga. Det bidrar till att ge tyget karaktär och gör det betydligt roligare och mer intressant att jobba med jämfört med ett nytt och stumt tyg”, berättar Josephine Bergqvist, medgrundare och Creative Director på Rave Review.

 

Om Rave Review:

Den svenska designduon Rave Review är känd för sina återbrukade kollektioner och innovativa metoder för att förvandla hemtextilier till åtråvärda modeplagg. Ett år efter examen från Beckmans Designhögskola startade Josephine Bergqvist och Livia Schück märket 2017 utifrån en stark övertygelse om att branschen måste bli mer hållbar.

 

Rave Review har blivit ett varumärke för återbrukade kollektioner och är ett hett namn inom den internationella modeindustrin. De har blivit uppmärksammade i Vogue, deltagit i GucciFest, vunnit priser och utmärkelser och deras kollektioner har burits av Kylie Jenner och Emma Watson.

 

Kommentar till redaktör/Ytterligare information till hållbarhetssektorn:

 

70% av de kläder vi kasserar i Europa slängs på grund av att de har en permanent skada, till exempel att färgen har blekts, plagget har krympt eller fått fläckar som inte går bort [4].

 29% av européerna tvättar nu regelbundet sina kläder i 30 grader eller lägre.
 Endast 14% sa att de vill sänka temperaturen oftare.
 69% av européerna tvättar huvudsakligen sina kläder i 40 grader eller högre medan 12% tvättar regelbundet i 60 grader (TLR).

Ladda ner Electrolux-rapporterna här:
The truth about laundry, Better Living Report, Care Label Project

  

[1] Electrolux. The Truth About Laundry. Stockholm: Electrolux, 2021. [https://admin.betterlivingprogram.com/wp-content/uploads/2021/02/Electrolux_TheTruthAboutLaundry_WhitePaper-1.pdf] (Accessed 2022-07-08) Electrolux. The Truth About Laundry. Stockholm : Electrolux, 2021. [https://admin.betterlivingprogram.com/wp-content/uploads/2021/02/Electrolux_TheTruthAboutLaundry_WhitePaper-1.pdf] (Accessed 2022-07-08)

 

[2] Ellen MacArthur Foundation. A new textiles economy: Redesigning fashion’s future 2017. Isle Of Wight: Ellen MacArthur Foundation, [https://ellenmacarthurfoundation.org/a-new-textiles-economy] (Accessed 2022-07-08).
 

[3] United Nations Economic Commission for Europe. Fashion and the SDGs:what role for the UN? Geneva: UNECE, 2019.  [https://unece.org/DAM/RCM_Website/RFSD_2018_Side_event_sustainable_fashion.pdf] (Accessed 2022-07-08).

 

[4]AEG. Care Label Project Lookbook 2017. Stockholm: Electrolux Group 2017. [https://www.aeg.se/siteassets/common-assets/04.-care/inspiration/clp/care_label_project_lookbook.pdf] (Accessed 2022-07-08)

För mer information vänligen kontakta Electrolux pressjour: 08-657 65 07.

Electrolux är ett ledande globalt vitvaruföretag som i mer än 100 år gjort livet bättre för miljontals människor. Vi utvecklar nya sätt att skapa smakupplevelser, ta hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi strävar ständigt efter att leda utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle genom våra produkter och vår verksamhet. Genom våra varumärken, som inkluderar Electrolux, AEG och Frigidaire, säljer vi ca 60 miljoner produkter till hushåll på ca 120 marknader varje år. Under 2021 hade Electrolux en omsättning på 126 miljarder kronor och cirka 52 000 anställda. För mer information besök www.electroluxgroup.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i ContextVision AB (publ) den 14 maj 2024

Published

on

By

ContextVision (publ), org.nr 556377-8900 (”Bolaget”), har hållit årsstämma den 14 maj 2024 kl. 13.00 på bolagets huvudkontor, Holländargatan 13, 113 36 Stockholm. Vid stämman fattades beslut om, bland annat, nedanstående.

Fastställande av räkenskaperna

Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bolaget för 2023. Styrelsens ledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Resultatdisposition

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att årets resultat ska balanseras i ny räkning.

  • Årsredovisningen för 2023 godkändes av årsstämman.
  • Disposition av finansiella resultat enligt styrelsens förslag godkändes.

Styrelse- och revisionsarvode

  • Ersättningsrapporten för styrelsen och ledande befattningshavare godkändes.
  • Styrelsearvoden beslutades enligt följande:
    • Styrelsens ordförande ska få 385 000 SEK (tidigare 350 000 SEK) för perioden fram till nästa årsstämma.
    • Övriga styrelseledamöter ska få 253 000 SEK (tidigare 230 000 SEK för ledamot som inte samtidigt var huvudägare) för perioden fram till nästa årsstämma.
  • Revisionsarvodet kommer att baseras på löpande räkning.

Styrelse och revisorer

Det godkändes att antalet styrelseledamöter ska vara 4 och antalet suppleanter 0.

  • Olof Sandén, Martin Hedlund, Sven Günther-Hanssen och Martin Ingvar omvaldes som styrelseledamöter. Olof Sandén omvaldes som styrelsens ordförande.
  • Inga suppleanter valdes.

Grant Thornton omvaldes som revisor för kommande år, med tjänstgörande revisor Joakim Söderin.

För mer information, vänligen kontakta:
Richard Hallström, Chief Financial Officer ContextVision,
Richard.hallstrom@contextvision.com

Om ContextVision
ContextVision är ett medicintekniskt mjukvaruföretag specialiserat på bildanalys och artificiell intelligens. Som global marknadsledare inom bildförbättring är vi en betrodd partner till ledande tillverkare av ultraljuds-, röntgen- och MRI-utrustning runt om i världen. Vår expertis är att utveckla kraftfulla mjukvaruprodukter, baserade på egenutvecklad teknologi och artificiell intelligens för bildbaserade applikationer. Vår banbrytande teknologi hjälper kliniker att korrekt tolka medicinska bilder, en avgörande grund för bättre diagnoser och behandling. Företaget, som grundades 1983, är baserat i Sverige med lokal representation i USA, Japan, Kina och Korea. ContextVision är noterat på Oslobörsen under tickern CONTX.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av FMG:s delårsrapport 1-2024

Published

on

By

Fable Media Group AB kommer att presentera sin delårsrapport 1-2024 via en webbsändning den 16:e maj kl. 14:00.

Delårsrapporten publiceras tidigare samma dag och kommer att presenteras av bolagets VD Alexander Pettersson. Länk till webbsändningen via Finwire TV finns här.

Den 14 maj 2024
Fable Media Group AB

För ytterligare information:
Alexander Pettersson, VD
alexander@fablemedia.se
https://fablemedia.se

Fable Media Group AB är ett på Spotlight Stock Market noterat bolag som investerar i tjänster inom lead generation (prestationsbaserad affiliatemarknadsföring). FMG-koncernen äger och driver via dotterbolag lead generation-verksamheterna Fable Media och Phase One Performance.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Förstärkning av Urekas styrelse

Published

on

By

Styrelsen för Ureka kommer föreslå att förstärka styrelsen i Ureka med Liudmyla Lemrini som är nuvarande President för Ukrainas handelskammare.

Uttalande från VD Johan Skålén

Liudmyla är President för Ukrainas handelskammare och har genom åren fått ett mycket värdefullt nätverk av både företag i Ukraina och tillverkare i Sverige. Efter att i flera år varit President för handelskammaren har Liudmyla blivit som ”spindeln i nätet” för handel och kontakter mellan Sverige och Ukraina. Det har gett henne ett unikt kontaktnät med hundratals företag och beslutsfattare. Det har gett henne en unik insyn i allt från handelsfrågor, kulturkrockar, projektledning och finansiering. Hennes tidigare bakgrund från Ukraina är bland annat som styrelseordförande för JSC bank och bankchef.

Med Liudmylas goda insikter i Ukrainas näringsliv, kontaktnät, erfarenheter och kunskap tillförs Ureka en ytterligare dimension till Urekas fortsatta resa att ta en marknadsposition i Ukrainas byggsektor. Det är ett glädjande besked för våra aktieägare och jag ser fram emot ett långt och givande samarbete. Välkommen!

Uttalande från Liudmyla Lemrini

Over the years of serving as the President of the Swedish Ukrainian Chamber of Commerce in Scandinavia, I have had the pleasure of engaging with numerous successful enterprises. Despite its modest size, Sweden boasts an impressive array of highly successful international corporations. My time spent in Sweden was invaluable, affording me insights into Swedish business culture and society, culminating in several collaborative projects between Ukrainian and Swedish companies.

Upon my initial encounter with Johan and Johannes, it became evident to me that Ureka stands out from the crowd. I was enthralled by their vision and fervor for Ukraine’s reconstruction. Undoubtedly, Ukraine is poised for significant redevelopment, with the construction sector set to play a pivotal role. Concurrently, there exists a substantial need for Ukraine to attract foreign investment, injecting fresh ideas and vigor into the economy. Presently, over 80 Swedish companies have established operations in Ukraine, operating profitably. The prospect of contributing to Ukraine’s revitalization while simultaneously building a prosperous enterprise is immensely appealing to me. Continuously monitoring Ukraine’s economic landscape across various sectors, I have observed a consistent surge in demand for construction materials, owing to the extensive devastation wrought by conflict.

With 17 years of experience in banking, specializing in risk management, credit analysis, and international banking finance, coupled with an understanding of Ukrainian business culture, I am confident in steering Ureka’s expansion in Ukraine with minimal financial exposure.

Over the past six months, I have had the privilege of acquainting myself with Ureka’s founders, Johan and Johannes, gaining insight into their previous ventures and expertise. Ureka possesses a solid foundation, coupled with founders who boast a track record of entrepreneurial success and a strategic mindset. Hence, I firmly believe that Ureka is well positioned to emerge as a highly successful entity, contributing significantly to Ukraine’s reconstruction efforts. I take pride in becoming part of Ureka and I am optimistic that my experience and knowledge will contribute to its success.

Extra stämma

Med anledning av förslag till ny ledamot planerar Ureka att innan sommaren skicka ut en kallelse till extra bolagsstämma för att välja in Liudmyla till styrelsen samt att fatta beslut om att ansluta bolagets aktier till Euroclear (elektronisk registrering av aktierna).

Digitalt möte med Liudmyla, president för Ukrainas handelskammare

Tidigare idag skickades inbjudan ut till två digitala möten på torsdag 16 maj, där våra aktieägare och intressenter kan ställa frågor direkt till Liudmyla om Urekas möjligheter och vilka behov som finns i byggsektorn i Ukraina. Under dessa möten kommer vi även att ha en kort presentation om Ureka.

Välkommen att delta!

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.