Connect with us

Marknadsnyheter

Svenskarnas e-handelsvanor: Shoppingen tredubblas på söndagskvällarna

Published

on

Läs original

Vilken tid och dag nätshoppar vi svenskar mest? Klarna presenterar nu sin Konverteringskalender, som kartlägger de svenska konsumenternas e-handelsbeteende. Söndagskvällar klockan 21-22 är den timme i veckan då överlägset flest handlar på nätet i de flesta produktkategorierna.

Klarna har undersökt konsumenternas e-handelsbeteende i 11 olika produktkategorier under perioden januari till augusti 2022. Kartläggningen visar vilken tid på dygnet svenskar handlar mest inom vilka kategorier, samt på vilka veckodagar det sker.

Söndagar klockan 21 är den tid och dag i veckan då flest svenskar handlar på nätet. Jämfört med en genomsnittlig timme under resten av veckan nästan tredubblas försäljningen av barnprodukter; kläder och skor; elektronik; skönhet och hälsa; smycken och accessoarer; hem och trädgård samt sport och fritid under just denna timme. Minst antal beställningar, i alla produktkategorier, görs på fredagar och lördagar. På fredagar spenderas svenskarna i genomsnitt 21 procent mindre än övriga veckodagar.

– Svenskar besöker nätbutiker och shoppar löpande under veckan. Men en veckodag står verkligen ut när vi tittar på när svenska folket näthandlar. Flest köp görs på söndagskvällarna.Vi vet att det svenskar särskilt uppskattar med näthandeln är att kunna göra prisjämförelser och att nätet erbjuder ett större utbud. Och för många är det lättare att hitta tid på söndagskvällen för att jämföra olika alternativ och shoppa smart under en ledig dag. Det är bara i åldersgruppen 66 år och äldre som mönstret bryts, de handlar mer online under dagtid, säger Klarnas Sverigechef Jesper Eriksson.

Vi köper nöje på lillördag och erotiska leksaker innan läggdags
Även om svenska konsumenter e-handlar mest på söndag finns det intressanta skillnader mellan olika produktkategorierna. Svenskarnas inköp av biltillbehör är vanligast på måndagskvällarna klockan 22 (240 % mer än en genomsnittlig timme), nöjen beställer svenska konsumenter klockan 11 på onsdagsförmiddagarna (215 % högre än en genomsnittlig timme) och matvaror läggs i varukorgen på måndagar klockan 21 (269 % högre än en genomsnittlig timme). Erotiska leksaker köps mest på söndagskvällarna, dock lite senare än övriga produktkategorier, vid klockan 23.

Unga e-handlar på kvällen och äldre gör sina inköp på lunchen
Det finns betydande skillnader i olika åldersgruppers konsumtionsmönster. Ungdomar i åldern 18-25 gör sina inköp på måndags- och söndagskvällar. Ingen annan dag i veckan är omsättningen i denna grupp så hög som dessa två dagar. Konsumenter som är 66 år eller äldre handlar extra mycket på måndagar runt lunchtid. 

Sett till produktkategorier finns det också tydliga generationsskillnader. När det kommer till erotiska leksaker gör den äldsta åldersgruppen flest inköp på måndagskvällarna medan den största försäljningsvolymen i de övriga åldersgrupperna äger rum på söndagskvällarna. Medan personer mellan 18-45 år gärna gör dessa inköp efter klockan 23 på kvällen genomför ålderskategorin 46 till 65 år köpen vid 19-tiden. 

Smycken och accessoarer näthandlar flest klockan 21 på söndagar, förutom i åldersgruppen 26-35 (måndag klockan 22) samt bland konsumenter som är 66 år eller äldre (tisdagar klockan 16).
 

Fler intressanta insikter från Klarnas Konverteringskalender om den svenska e-handeln hittills i år:

  • Om man bortser från stående beställningar av matkassar peakar e-handelns försäljning av mat och dryck under måndagskvällarna klockan 21. Då ökar försäljningen med hela 269 procent jämfört med en genomsnittlig timme under en vanlig vecka.
     
  • Högst försäljning per timme av erotiska leksaker under veckan sker runt klockan 23 på söndagen. Då är e-handeln i kategorin 240 procent högre än den genomsnittliga veckotimmen. Minst erotik, handlar svenskarna på fredagar.
     
  • När konsumenter handlar från mobila enheter ser köpbeteendena lite annorlunda ut än när de shoppar via dator. Inom kategorin barnprodukter kan den största försäljningsökningen ses på fredagsförmiddagar istället för sent om söndagarna. Även vid inköp av skönhetsprodukter finns det ett trendbrott. Här görs de flesta inköp i mobilen vid lunchtid på måndagar – snarare än på söndagskvällar, som annars är den stora försäljningstoppen för produktkategorin.
     

För mer information, vänligen kontakta: press@klarna.com.

Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än  400 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Klarna har fler än 5000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader. För mer information, besök Klarna.com. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.