Connect with us

Marknadsnyheter

Stora Enso presenterar strategisk riktning och fokusområden för tillväxt på kapitalmarknadsdagen den 13 september

Published

on

STORA ENSO OYJ NYHETER FÖR INVESTERARE 2022-09-13 kl. 09.00 EEST

Stora Enso kommer idag på sin virtuella kapitalmarknadsdag att presentera en uppdatering kring företagets strategi och resultat. Målen för den operativa rörelsemarginalen i divisionen Packaging Solutions har justerats efter det nyligen annonserade förvärvet av De Jong Packaging Group. Presentationerna kommer att behandla hur Stora Enso driver och accelererar tillväxtarbetet inom följande tre strategiska områden: förnybara förpackningar, träbyggnadslösningar och innovationer inom biomaterial. Det kommer också att hållas en paneldiskussion om materialomställning med inbjudna deltagare från Bouygues Construction, Northvolt och Tetra Pak.

 

Driver tillväxt inom strategiskt viktiga tillväxtområden
Vi fortsätter att förändra vår kapitalfördelning till att bli mer inriktad på tillväxt inom de verksamheter där vi ser en långsiktig och hållbar tillväxtpotential. Våra stabila balansräkning möjliggör en tillväxt både organiskt och genom förvärv. Till 2030 strävar vi efter att ha en betydligt lägre exponering mot marknadsmassa och att minska vårt beroende av konjunkturcykler. Detta gör vi genom ökad integration och tillväxt inom förnybara förpackningar och träbyggnadslösningar, samtidigt som vi utökar produktutbudet med nya innovativa biomaterial.

Inom förnybara förpackningar har vi en god marknadsställning för att kunna stärka våra ledande positioner och ta tillvara på tillväxtmöjligheter inom konsumentkartong, wellpappråvara och wellförpackningar. Vi har som ambition att mer än 60 % av koncernens försäljning ska ske inom förnybara förpackningar till 2030. 

Inom träbyggnadslösningar växer våra marknader tack vare en ökad efterfrågan på träbaserade material inom byggsektorn. Vår ambition är att öka andelen träbyggnadslösningar inom produktmixen för divisionen Wood Products till 40 % fram till 2030, främst genom att växa våra verksamheter för korslimmat trä och fanerlaminatträ.

När det gäller innovationer inom biomaterial, accelererar vi uppskalningen och den kommersiella utvecklingen tillsammans med våra samarbetspartners och kunder.

Våra traditionella områden inom träprodukter, massa och skog är fortfarande grunden för vårt värdeskapande och de fortsätter att skapa synergier för viktiga och strategiska tillväxtområden. I enlighet med vår strategi, är vår avsikt att lämna den strukturellt nedåtgående pappersverksamheten.

Paneldiskussion

Vi kommer att hålla en paneldiskussion som leds och modereras av Annette Stube, global hållbarhetschef Stora Enso, på temat materialomställning. Panelen kommer att diskutera hur vi tillsammans kan skapa förnybara och cirkulära produkter och lösningar som bidrar till att stävja klimatförändringen. I panelen deltar de inbjudna gästerna:

 

  • Patrik Andreasson, Vice President Strategy, Northvolt
  • Fabrice Denis, Managing Director, Bouygues Construction
  • Laurence Mott, Executive Vice President for Development & Technology, Tetra Pak

Långsiktiga finansiella mål
Stora Ensos långsiktiga finansiella mål som fastställdes i november 2020 är oförändrade med undantag för den operativa rörelsemarginalen för divisionen Packaging Solutions. På grund av förvärvet av De Jong Packaging, förändringar i divisionens verksamhetsportfölj, samt framtida tillväxtambitioner, har Packaging Solution-divisonens mål för den operativa rörelsemarginalen omvärderats från > 25 % till > 15 %.
 

Koncernens långsiktiga finansiella mål (oförändrat)
 

Omsättning* på årsbasis

> 5 %

Avkastning på sysselsatt kapital (ROCE) exkl.Forest

> 13 %

Nettoskuld/operativt EBITDA

< 2,0 x

Skuldsättningsgrad

< 60 %

Årlig utdelning

Att dela ut 50 % av (EPS) exklusive värdering till verkligt värde över perioden

* Exklusive Paper

Långsiktiga finansiella mål per division (oförändrat, med undantag för Packaging Solutions)
 

Packaging Materials

Avkastning på operativt kapital (ROOC) > 20 %

Packaging Solutions

Avkastning på operativt kapital (ROOC) > 15 % (tidigare > 25 %)

Biomaterials

Avkastning på operativt kapital (ROOC) > 15 %

Wood Products

Avkastning på operativt kapital (ROOC) > 20 %

Forest

Avkastning på sysselsatt kapital (ROCE) > 3,5 % **

Paper*

Kassaflöde till omsättning efter investeringar > 7 %

*Pågående avyttringsprocesser av fyra pappersanläggningar
**Inklusive uppskjutna skatteskulder
ROOC = Avkastning på operativt kapital
ROCE = Avkastning på sysselsatt kapital

Kapitalmarknadsdagen 2022
Stora Enso anordnar en virtuell kapitalmarknadsdag 2022 för investerare och analytiker. Du är välkommen att följa ledningens presentationer i en livesändning på webben klockan 13:00–16:00 CEST (14:00–17:00 EEST). Det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor efter presentationerna.

Länk till webbsändningen:

storaenso.videosync.fi/cmd-2022/register

För ytterligare information, kontakta:
Anna-Lena Åström
SVP, Investor Relations
tel. +46 70 210 7691

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Stora Enso är även en av världens största privata skogsägare. Vi är övertygade om att allt som tillverkas av fossilbaserade material i dag kan tillverkas av trä i morgon. Stora Enso har cirka 22 000 anställda och 2021 uppgick omsättningen till 10,2 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm AB (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com/investors

STORA ENSO OYJ

För ytterligare information, kontakta:
Anna-Lena Åström
SVP, Investor Relations
tel. +46 70 210 7691

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till press- och analytikerkonferens i Stockholm för presentation av Concentrics första kvartal 2024

Published

on

By

Concentrics delårsrapport för första kvartalet (januari-mars) 2024 kommer att publiceras den 8 maj 2024, klockan 08.00 CET.

Klockan 10.00 CET är media, investerare och analytiker välkomna till Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15 i Stockholm, för en presentation av rapporten.

Det kommer också att vara möjligt att delta via webbsändning/telefonkonferens. VD och koncernchef Martin Kunz och CFO Marcus Whitehouse kommer att hålla presentationen på engelska, och den följs av en frågestund. Vi ser fram emot din medverkan. Mer detaljerad information finns nedan:

Press- och analytikerkonferens kl. 10:00 CET (09:00 BRITTISK TID)

  1. Gå till webbsändningen:

https://edge.media-server.com/mmc/p/bfap7uo9

  • Tryck på knappen Spela upp eller uppdatera sidan i webbläsaren om webbutsändningsvideon inte laddas automatiskt.
  1. Telefonkonferens:
  • Deltagare måste registrera sig i förväg på länken nedan. Efter registrering får varje deltagare ett telefonkonferensnummer och en unik personlig PIN-kod.
  • Med början 10 minuter innan konferenssamtalet inleds måste deltagarna använda den information för att komma åt konferenssamtalet som finns i den e-post som skickas ut vid registrering. Deltagarna kan även använda funktionen för att bli uppringda istället för att ringa närmaste telefonkonferensnummer.
  1. Onlineregistrering för telefonkonferens:

https://register.vevent.com/register/BIf1cbd5c1ef4d434987b02f594574f0c5

För ytterligare information, kontakta Gregory Asante på telefon: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av entreprenadmaskiner, lastbilar, lantbruksmaskiner och industriprodukter. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i USA, Tyskland, Storbritannien, Sverige, Indien och Kina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknik genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, och hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat. Concentric erbjuder även flertalet produkter som utvecklats för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon, däribland elektriska vatten- och oljepumpar, elektriska fläktar, temperaturregleringssystem och elektrohydraulisk styrning. 2023 hade koncernen en omsättning om 4 205 MSEK och 1 282 anställda.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.